Jump to content

Goede internet zenders

carl
 Share

Recommended Posts

18 hours ago, Tubejack said:

Ik vermoed dat menig muziek station op het internet zou willen dat ze een geluidskwaliteit hebben als Radio Paradise.

Dat is -volgens mij- namelijk duur.  Stel je voor dat je 1000 luisteraars hebt die met de hoogste kwaliteit -dus FLAC- streamen. 

Dan heb je een netwerk en servers nodig die 1000x +/- 600kbits kan verwerken.  Dan denk ik al gauw

aan een  glasvezel verbinding met een capaciteit van 10Gbit of meer  Ter vergelijking, voor thuis gebruik

zijn nu internet  snelheden van 1Gbit gangbaar.  Ok KPN lever nu max 4Gbit en ik heb al ergens 8 gezien...

Internet streaming gaat meestal met TCP/IP dat is 2 richting verkeer er wordt continue gecheckt of data pakketen goed aankomen.

Dat houdt in dat voor elke luisteraar een aparte stream wordt gestart. Streaming diensten zoals Spotify, Qobuz etc werkt ongeveer  hetzelfde. 

Daarom betaal je €10....€20 per maand.  

Het is niet, zoals bij DAB+ of FM waar alleen één stream is, -richting àlle luisteraars-. Waarbij de radio of DAB+ ontvanger er d.m.v. ingebouwde fout correctie er maar wat van moet maken.    

Streaming diensten werken vanuit Data centers welke voorzien zijn van verbindingen die tenmiste 200 a 300 keer zo snel zijn als een thuisverbingin of nog zelfs veel sneller. Men betaald daarom alleen voor de hoeveelheid data die er dorrheen gaat en niet de verbinding zelf, Daarnaast wordt er ook nog gebruik gemaakt van Load balancing aan de server kant en buffering aan de client kant om de piek doorvoer zo laag mogelijk te houden daar de servers over een nog veel grotere bandbreedte het signaal kunnen versturen.