Jump to content

CD-speler vergelijking: Harman Kardon vs Quad

Kermit
 Share

Recommended Posts

Arie en ik zijn bij Erik op bezoek geweest om mijn ESL's een avondje bij Erik te laten spelen. Ik heb meteen mijn eigen CD-speler, Quad 99 CD-P) meegenomen om die eens naast de Harman Kardon van Erik te zetten. Erik zal morgen iets over de resultaten vertellen....

Ach, misschien worstelt Erik wederom met zijn mening t.o.v. die van Arie en Kermit, hoe legt hij nou uit dat HIJ geen verschil hoorde en de anderen wel confused.gif:P

En leidt dat dan weer tot zo'n gezellige discussie als laatst met mij :Dmad.gif;)

Dat zou het forum wel levendig houden :P

Greetinx

Andr

Geplaatst door Ruud:

Ik zou geen voorbarige conclusies trekken als ik jou zou zijn :rolleyes:eek.gif;)

Oh......nu doe ik het zelf wel :P

Nee, dat was een geintje, ik kan bijna niet wachten op de resultaten, dus Erik, schiet eens op! :D

Andr

hoe legt hij nou uit dat HIJ geen verschil hoorde en de anderen wel

Erik hoorde wel verschil tussen de HK en de Quad. Het frapante dat wat ik ervan vond is dat bij het eerste nummer verschilletjes hoorde en later bij andere nummers weer niet. Weer later hoorde ik ze weer wel. Vooral het midden was ietwat nasaal en het hoog was soms scherp bij de HK. Toen John zei dat ook het ruimtelijke karakter was aangedaan, hoorde ik dat nadien ook. Wel grappig was dat ik van mening was dat als ik een koopadvies zou geven... dat ik dan voor de HK zou gaan omdat ik het prijsverschil het niet waard vond. Later op de avond moest ik die mening bijstellen, ik twijfelde. Treffend was wel dat John mij overrede met: "dan doe je je Accuphase dp75 weg en vervolgens koop je een goedkoper maar naar jouw oordeel hetzelfde klinkend apparaat terug. Hou je ook nog geld over."

Dit zou kunnen, echter kom ik niet zo gauw terug op een eerder aangeschaft apparaat. Ten eerste had ik dan mijn huiswerk beter moeten doen en ten tweede blijf je zo aanklooien. Het ene apparaat nog niet in huis of hop weer een ander. Daar voel ik helemaal niets voor! Ik vind dat je een weloverwogen een apparaat moet nemen, daarom kom ik niet zo gauw terug op een eerdere beslissing. Tenslotte ben ik nog steeds op zoek naar een versterker :D Die zoektocht duurt nu al weer bijna 2 jaar.

Arie

Oh gelukkig maar, er is dus verschil hoorbaar :P

Inderdaad zou de ruimtelijkheid van de HK "aangedaan" kunnen zijn, dat meende ik ook te horen, maar dan met mij bekende cd's en niet die 2 klassieke.....

Ik vermoed nl. dat deze Quad 99cd-p en de Northstar elkaar niet gigantisch veel zullen ontlopen qua klank en ruimtelijkheid.

Nu Erik zelf nog, want hij is natuurlijk de "ultieme tester" die dit alles in gang heeft gezet eek.gifcool.gif

Andr

Ik vermoed nl. dat deze Quad 99cd-p en de Northstar elkaar niet gigantisch veel zullen ontlopen qua klank en ruimtelijkheid.

Daar kan ik niks over zeggen omdat ik de Nordstar niet ken en gehoort heb. En zelfs datgeen wat ik bij Erik gehoort heb is "gevaarlijk" omdat er voor mij te veel parameters zijn die voor mij anders zijn. Ik heb me bewust toegelegd op het feit of er verschillen waren. Die zijn er. Daar waren we het gedrieen over eens. Zonder dat, daar ben ik het met John eens, een uitspraak te doen over wat mooier/beter is. Overigens liet me maar al te vaak gaan in het muziek stuk. :)

Arie

en zoals arie al zei :IK HOORDE OOK VERSCHIL!!! :(

dus moet ik mijn stelling intrekken.

alhoewel ,bij deze cdspeler hoorde ik verschil ,bij de andere die ik getest heb niet .

het was weliswaar een heel klein verschil ,maar toch .

ook vond ik het moeilijk om te zeggen welke ik nou mooier vond , later op de avond heb ik een keuze gemaakt bij het blind schakelen van welke ik mooier vond ,en dat was de quad . :(

de quad klonk IETS milder van klank

minder scherpe randjes

IETS lekkerder in het gehoor gewoon.

de hk vond ik IETS feller en dynamischer.

het gekke van de test was dat ik wederom er van uit ging dat ik weer geen verschil zou horen .

en hoe ik ook luisterde ,er was zeker verschil .

ik ben dus niet doof :);)

ook bij "fuge in g "van bach die ik bij andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

en zoals arie al zei :IK HOORDE OOK VERSCHIL!!! :(

dus moet ik mijn stelling intrekken.

alhoewel ,bij deze cdspeler hoorde ik verschil ,bij de andere die ik getest heb niet .

het was weliswaar een heel klein verschil ,maar toch .

ook vond ik het moeilijk om te zeggen welke ik nou mooier vond , later op de avond heb ik een keuze gemaakt bij het blind schakelen van welke ik mooier vond ,en dat was de quad . :(

de quad klonk IETS milder van klank

minder scherpe randjes

IETS lekkerder in het gehoor gewoon.

de hk vond ik IETS feller en dynamischer.

het gekke van de test was dat ik wederom er van uit ging dat ik weer geen verschil zou horen .

en hoe ik ook luisterde ,er was zeker verschil .

ik ben dus niet doof :);)

ook bij "fuge in g "van bach die ik bij andr

De akoestiek is bij Erik inderdaad anders en dat kwam de ESL 63's zeker ten goede. Platsing was met name preciezer en het klankbeeld iets helderder. Ook bij erik is er sprake van een zelkere laagresonantie, maar dat is vriendelijker van karakter dan bij mij. Overall: een heel vol, breed en diep klankbeeld, zeer gedetailleerd en transparant. Kortom: de ESL63's kwamen er wat mij betreft erg goed uit. Een kamer om jaloers op te zijn...

Geplaatst door Kermit:

Beste henrie

Erik heeft nu een keer verschillen gehoord. Bij zijn eerdere vergelijkingen heeft hij die verschillen niet gehoord, dus waarom hij die uitspraken moeten herroepen? Tot gisteravond heeft hij de verschillen toch niet gehoord?

Juist, hij had ook kunnen volharden in zijn stelling, sportief genoeg van Erik gaf hij nu de w