Jump to content

CD-speler vergelijking: Harman Kardon vs Quad

Kermit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Kermit:

Beste jopie

Hoe kom je er bij dat ik geen live-ervaring heb? Een beetje voorbarige conclusie. Ik heb zelfs als figurant weliswaar 4 avonden lang bij een opera voorstelling op het podium gestaan (inclusief weken voorbereiding), ben jarenlang lid geweest van een jazzclub, heb abonnementen op concertseries hier in de doelen gehad, huisconcerten bijgewoond....

En dan kom jij me even vertellen dat ik mer live-ervaring op moet doen. Ik hoor in een opname graag de ruimte terug waar het in is opgenomen. Dat hoor ik bij Songbird van Eva Cassidy niet. Wel de dingen die ik eerder vermeld heb en die vind ik dus niet mooi.

Dit maakt me toch wel erg nieuwsgierig naar 'Songbird' van Eva Cassidy. En op wat voor set Jopie dat dan wel beluisterd.

Wat betreft Evan Cassidy ben ik het zowel met Kermit als met Joopie eens:

De CD klinkt gewoon 'lekker', maar het geluid heeft niets te maken met het geluid zoals je dat hoort bij een akoestisch live concert. Overduidelijk een opname waar in de studio flink aan is gepoetst.

Hai Joopie,

Dat die ESL niet geschikt is voor popmuziek is volgens mij niet waar. Die keren dat ik ze met moderne muziek heb gehoord klonken ze ook zeer en zeer goed en ook in het laag.

Overduidelijk een opname waar in de studio flink aan is gepoetst.

Ik vind dat 'poetsen' bij deze opname enorm meevallen, want de cd "live at the blues alley" is duidelijk te horen dat het in een club is opgenomen. Als je dan de stem van Eva vergelijkt met de cd songbird blijk dat aan de 'stem' niets is gesleuteld om het mooier te doen klinken. Hetgeen bij vele andere artiesten wel het geval is.

Ik denk dat het eerder dat het door de opname techniek komt dat het zonder ruimtelijke informatie op de plaat is gekomen. Deze techniek is het op korte afstand plaatsen van de microfoon bij het instrument/stem.

Arie

Arie

Als je een microfoon op korte afstand zet, dan krijg je dus een monosignaal (tenzij het een stereo microfoon is). Dat doe je met elk instrument. Wel lekker makkelijk opnemen en in de mixingfase kun je er dan wel weer een 'stereoplaatje' van maken...

Overigens ben ik het er mee eens dat het best een lekker klinkende CD is. Maar ik mis die ruimte-informatie. Voor mij staat zij daar in te zingen terwijl de band van de muziek meedraait en niet met musici als begeleiding. Daarom zou ik best die live-opname van haar eens willen horen.

Hee kermie!

Als je een microfoon op korte afstand zet, dan krijg je dus een monosignaal (tenzij het een stereo microfoon is). Dat doe je met elk instrument. Wel lekker makkelijk opnemen en in de mixingfase kun je er dan wel weer een 'stereoplaatje' van maken...

Precies, echter makkelijk opnemen kan misschien zo zijn maar in de mix fase gaat het m.i. erg vaak fout. Hoe vaak ik al niet opname gehoord heb waarbij een muziek instrument die normaler wijze zacht klink zo door de ruimte heb horen tetteren, of een (treffend voorbeeld) drum die nauwelijk waarneembaar was, zijn ontelbaar. Ik snap dat wel toen de lp nog volop in ontwikkeling was, zeg de jaren (19)30. Maar sinds dat de groefruimte afhankelijk wordt/werd gesneden t.o.v. het geluidsniveau en het 'tegenwoordige' cd formaat zou dat uit de wereld moeten zijn. Maar nee, de marketing verknalt het wel weer... Verkoopt zo lekker. En wat dacht je dat het geluidsnineau zo knetterend hard op de cd wordt gezet dat het clipt!!? Ook daar schijnen talloze voorbeelden van te zijn. Daar kan ik echt met m'n verstand niet bij. En dan ook nog een godsvermogen voor de cd vragen? Dacht het niet!

Overigens ben ik het er mee eens dat het best een lekker klinkende CD is. Maar ik mis die ruimte-informatie. Voor mij staat zij daar in te zingen terwijl de band van de muziek meedraait en niet met musici als begeleiding. Daarom zou ik best die live-opname van haar eens willen horen.[/QB]

Voor een volgende sessie zal ik eens van haar "at the blues alley" meebrengen. De kwaliteit is minder, echter je hoort wel dat het in een jazz club is opgenomen.

Arie

• 3 weeks later...

Afgelopen zondag ben ik bij Ron geweest om naar zijn pas verworven ESL63's te luisteren. Ook bij die gelegenheid heb ik mijn Quad 99 CD-P meegenomen om die eens naast de Sony SACD?-speler van Ron te zetten, uit de Q-serie.

We hebben voor de vergelijking o.a. weer Songbird van Eva Cassidy gebruikt en ook nu weer viel mij de kunstmatige galm op haar stem op. Die CD bleek een aantal tracks van haar eerder genoemde live-album te bevatten, dus die hebben we ook beluisterd. En hier bleek die stem weer die zelfde onnatuurlijke galm te hebben, die de instrumenten niet hadden. Hoe het veel beter kan hebben we daarna kunnen horen bij een track van Allison Kraus. Kortom: ook de live opname van Eva vind ik geen topper (maar het is wel lekkere muziek.

Overigens waren de verschillen tussen de beide spelers makkelijk en goed te horen. Met name in het lage midden en het laag ontbrak er wat bij de Sony. Opvallend was dat de DVD-speler van Ron qua klank dichter bij de Quad kwam.

En hoe ik die ESL63's vond bij Ron? Prachtig!

Hoe het veel beter kan hebben we daarna kunnen horen bij een track van Allison Kraus.

Sommige CD's van Alison Krauss zijn geweldig opgenomen, zoals haar laatste CD 'Live', en de CD(of LP) New favorite (klik op titel om Alison te zien en te horen :) )

Daarentegen is haar CD 'Forget about it' minder. Met name 't overdreven vette,onnatuurlijke laag, waar de bovengenoemde CD's geen last van hebben.

Groeten,

Alco

Gatver daar hoef ik dus ook geen ceedee van Weet ze al dat ze op sterven na dood zingt

je wordt al steeds voorspelbaarder, Ome Henk... :D;)

maar goed, smaken verschillen.

het is toevallig 1 van de meest rustige nummers van haar. Als je Alison hoort op 't nummer 'Oh, Atlanta' van haar live CD, dan is 't all systems go! :D

Alco cool.gif

Geplaatst door Kermit:

Overigens waren de verschillen tussen de beide spelers makkelijk en goed te horen. Met name in het lage midden en het laag ontbrak er wat bij de Sony. Opvallend was dat de DVD-speler van Ron qua klank dichter bij de Quad kwam.

En laat ik nu niemand meer horen met een opmerking als "alle cd-spelers klinken eender" !! eek.gif