René N. Posted 21 augustus 2020 Report Share Posted 21 augustus 2020 Er lag een andere reden ten grondslag aan het bezoek aan Audiofreak (Onno), namelijk het afleveren van 2 kleine monitor speakers aan hem. Maar omdat ik daar dan tóch moest zijn was het leuk om ook zijn nieuwe Line Magnetic LM-150ia versterker te horen. In een ander draadje Zie hier is er meer over te vinden. Ik wil beginnen met zeggen dat ik een soort van sabbatical wil nemen met betrekking tot het schrijven van uitgebreide reviews. Hier op het forum, maar met name dus ook op mijn eigen website. Redenen daarvoor zijn divers. Een bezoek met foto's kost mij veel tijd, de reacties erop zijn marginaal en misschien wel de belangrijkste: ik merk dat mijn oren best wel achteruit gaan en ik daardoor voor mijzelf ga twijfelen of mijn review wel echt een meerwaarde heeft voor de bezochte persoon..... Dat het altijd subjectief is en vanuit de ervaringen van de schrijver is geschreven weet ik ook wel, maar ik vind het wel even goed zo. Daarnaast wil ik mijn tijd gebruiken om eerst mijn eigen set af te bouwen.... Het bovenstaande neemt niet weg dat ik er natuurlijk wel wat over wil schrijven, maar dan in grote lijnen. Zo ook hier, bij het bezoek aan Onno. Grappig is wel dat er sinds mijn laatste bezoek (waar ik overigens toen geen verslag van heb gemaakt vanwege het ontbreken van wat apparatuur), ergens in 2008 of 2009 of zo, weinig veranderd is. Maar nu dus wel die Line Magnetic. Nadat het element warmgespeeld was bleek meteen de kracht van deze set: snelheid en dynamiek. Jéémig, wát een dynamiek. Ik ben zelf erg gevoelig voor "het livegevoel", en dat was hier volop aanwezig. Écht scheurende gitaren, een slaggitaar die heerlijk fel klonk, dat soort dingen. En laag, ja, dat was er ook. Soms wat teveel, maar Onno gaat de speakers nog optimaal neerzetten. Onno wees mij nog op een moment dat er zóveel kracht door de Line Magnetic werd gegenereerd, dat de speaker het niet meer "bij kon benen" en dus wat krakerige geluiden maakte. Hij had dat overigens ook al eerder met een andere eindversterker meegemaakt.... Ook vandaag bleek onze beider voorkeur voor analoog: de paar cd's die gespeeld werden lieten mij minder emotie in de muziek horen dan de plaat. Ik heb vanavond thuis weer meteen Spinvis opgezet die Onno op CD speelde: "Goochelaars en Geesten". Ik merkte dat mijn set wat warmer klonk dan die van hem, ook het laag is hier thuis niet zo op de voorgrond aanwezig en dat wijt ik aan de Open Baffle, die nog steeds uit één MDF plaat bestaat en daardoor het geluid behoorlijk kleurt. Ik zeg het al zo lang, maar er moet maar eens een zware basis als Open Baffle komen.... Het was weer een gezellige middag en dank Onno, voor al je verhalen die je met me wilde delen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 augustus 2020 Report Share Posted 21 augustus 2020 Toch leuk om te lezen, Rene. Luisteren is meestal subjectief. De ervaring is van vele factoren afhankelijk. Dat geldt voor heel veel dingen (wijn proeven, een film zien, restaurant bezoek). De kunst is er van te genieten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 augustus 2020 Report Share Posted 22 augustus 2020 Je hebt toch weer een gezellige midag gehad. Als je oren wat minder worden maar je weet hoe je moet luisteren dan kun je nog wel subtiele verschillen horen. Je kunt gewoon doorgaan met je reviews Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 augustus 2020 Report Share Posted 22 augustus 2020 (edited) Ik ben ook een keer bij Onno geweest en hij heeft een goede luisterkamer naar mijn herinnering. De LS van Onno heb ik wel eens thuis gehad. Inderdaad livelike, maar iets aan de zware kant. Dat is vast en zeker wel weg te krijgen met zorgvuldig tunen. Lijkt me aan Onno wel toevertrouwd Verder wel met Peter eens René, ga gewoon lekker door met je bezoeken. Edited 22 augustus 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 22 augustus 2020 Report Share Posted 22 augustus 2020 Dank je ReneN voor de mooie woorden. Het was weer gezellig, maar ja 2 oud Cavaleristen bij elkaar, dan zijn er altijd wel verhalen te over. Dan is het niet alleen over audio of over een nieuwe aanwinst, dan is het wel iets van jezelf of de zorgen om de huidige wereld en anders is er altijd wel iets te zeggen over de tanks. Inderdaad was de reden van Rene een andere dan het beluisteren van de nieuwe aanwinst, de Line Magnetic LM-150ia. Mijn meissie zal er vast heel blij mee gaan zijn, denk ik. Ik kan mij zeker vinden in de bewoordingen van Rene over zijn luisterbevinding. Ik ervaar ook veel dynamiek en snelheid. Zou daar graag het volgende aan willen toevoegen, namelijk de vele lagen die in de muziek verstopt blijken te zitten en mij met deze nieuwe aanwinst doet verrassen. Sommige lp's ben ik opnieuw aan het ontdekken, omdat er een muzieklaag erbij is gekomen. Het is zoiets als ik destijds in 1973 ook ervoer met de toen net uitgebrachte lp Dark Side of The Moon van Pink Floyd. Bij het elke keer opnieuw beluisteren van die lp hoorde ik ook telkens weer iets nieuws in die muziek toen der tijd. Daar moet ik steeds aan denken als het mij nu weer gebeurt met andere muziek, zoals bijvoorbeeld van enkele lp's van Oscar Peterson. Je hoort nu het gemurmel van hem en het tappen van zijn voet of het pedaal wat ingetrapt wordt. Of de brushes van de drums zo goed, dat je bij wijze van spreken het aantal kan telen per brush. Microdetails zijn dus goed hoorbaar, als mede de micro en macro dynamiek. Rene zei het ook al en dat is snelheid en dynamiek en dat was bij mij ook het allereerst wat opviel, toen ik het voor eerst hier aanzetten. Maar ook de kracht van deze versterker vind ik ook verbazingwekkend en er is nog geen verzadiging. Ik heb de neiging om het steeds harder te zetten en de kracht blijft toenemen. Deze kracht herken ik ook van een andere (buizen) eindversterker, de Octave RE 290 met de Black Box en als buis de KT-120, die ik in mijn vorige woning een poosje heb gehad voor een recensie. Die recensie is er niet van gekomen, vanwege prive omstandigheden die er toen speelden, dit terzijde. Bij die Octave hoorde ik die kracht ook en ook geen verzadiging, maar wel dat de speaker het toen in een bepaalde frequentie niet kon bijbenen. Dat hoor ik nu ook hier bij bepaalde muziek met deze LM-150ia. Is dat erg? Nee voor mij niet. De tijd van optimaliseren en tweaken van de diversen accessoires komt nog. Zo zal er dus nog flink geschoven gaan worden met de luidspreker opstelling, dat er nog verschillende interconnects ertussen zullen komen met allen een eigen klanksignatuur, de vele tweaks die ik hier heb liggen, zoals de VWR's (Verwonderringen) van Leobus, de verschillende Aktyna voetjes, de SSC voetjes, de Omicron accessoires, de bamboesticks en de verschillende netsnoeren. Ook zal er nog wel geschoven worden met meubilair en de opstelling van de set zelf. Het is nu sinds ik hier woon (1.5 jaar) in deze woning gewoon maar neergezet en geen moeite gedaan om het te verbeteren of de zin erin gehad. Nu wordt dat laatste wel anders en zal dus dat teveel aan laag wat Rene soms hoorde ook verdwenen zijn of anders zijn. Ik vind het nu nog niet storend genoeg voor mezelf en kick er nog wel een beetje op. De vorige versterker (12 watt klasse A) is van een andere orde en klinkt warmer en minder krachtig dan deze LM-150ia. Wat ook heel logisch is mijn inziens. Maar dat het gisteren genieten was dat was het zeker wel. Nogmaals dank voor je woorden Rene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 augustus 2020 Author Report Share Posted 22 augustus 2020 Die felheid/snelheid van die slag op die elektrische gitaar zit nóg in mijn hoofd..... Zó hoort dat dus te klinken. Weet jij nog welk nummer dat was Onno? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 augustus 2020 Report Share Posted 22 augustus 2020 Je gaat toch niet naar die slag op zoek héh René? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 augustus 2020 Author Report Share Posted 22 augustus 2020 Hihihi, nee, maar het zegt voor mij wel iets over de snelheid in een set. Dus wil ik dat hier ook eens terughoren, hoe dat hier klinkt. Kan wellicht een verbeterpunt opleveren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 22 augustus 2020 Report Share Posted 22 augustus 2020 1 hour ago, René N. said: Die felheid/snelheid van die slag op die elektrische gitaar zit nóg in mijn hoofd..... Zó hoort dat dus te klinken. Weet jij nog welk nummer dat was Onno? Even denken of ik het kan terug halen wat ik heb gedraaid. We begonnen met LP's: Dire Straits - Private Investigations (van de gewone lp Love over Gold), Dire Straits - Private Investigations (van de Master Recording lp van MFSL Love Over Gold) Saga - Don't be Late ( de lp die ik van jou ooit gekocht had) Stanley Kubricks - I Wanna Be Your Drill Instructor ( Filmmuziek Full Metal Jacket) 12 inch uitvoering Willie Dixon - Blues You Can't Lose (LP Hidden Charms) Joe Bonamassa - Woke Up Dreaming (An Acoustic Evening At The Vienna Opera House) Live uitvoering Op cd: Alan Taylor - Beat Hotel (Closer to the Music vol.1) Stockfish Records. En nog een cd dacht ik, maar weet niet meer welke Tot zover herinner ik mij de gedraaide muziek. Kun je wat met het opgesomde lijstje wat betreft de snelheid van die slag op de elektrische gitaar. Ik denk zelf als ik het in mijn hoofd naloop, dat je het nummer van Dire Straits bedoeld. En je gaf ergens tijdens het luisteren nog een opmerking over een gitaar wat je deed denken aan Hans Theesink. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audio cor Posted 23 augustus 2020 Report Share Posted 23 augustus 2020 On 8/21/2020 at 10:28 PM, René N. said: Ik wil beginnen met zeggen dat ik een soort van sabbatical wil nemen met betrekking tot het schrijven van uitgebreide reviews. Hier op het forum, maar met name dus ook op mijn eigen website. Redenen daarvoor zijn divers. Een bezoek met foto's kost mij veel tijd, de reacties erop zijn marginaal en misschien wel de belangrijkste: ik merk dat mijn oren best wel achteruit gaan en ik daardoor voor mijzelf ga twijfelen of mijn review wel echt een meerwaarde heeft voor de bezochte persoon..... Dat het altijd subjectief is en vanuit de ervaringen van de schrijver is geschreven weet ik ook wel, maar ik vind het wel even goed zo. Daarnaast wil ik mijn tijd gebruiken om eerst mijn eigen set af te bouwen.... Rene, ik heb altijd genoten van je reviews en je mooie foto's en vindt het jammer dat je sabbatical wilt nemen. Bedankt voor alle foto's en reviews tot nu toe en hoop dat je weer gauw een nieuwe zult maken, als je behoefte hebt aan een deelnemer je bent van harte welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 23 augustus 2020 Author Report Share Posted 23 augustus 2020 19 hours ago, audiofreak said: Even denken of ik het kan terug halen wat ik heb gedraaid. We begonnen met LP's: Dire Straits - Private Investigations (van de gewone lp Love over Gold), Dire Straits - Private Investigations (van de Master Recording lp van MFSL Love Over Gold) Saga - Don't be Late ( de lp die ik van jou ooit gekocht had) Stanley Kubricks - I Wanna Be Your Drill Instructor ( Filmmuziek Full Metal Jacket) 12 inch uitvoering Willie Dixon - Blues You Can't Lose (LP Hidden Charms) Joe Bonamassa - Woke Up Dreaming (An Acoustic Evening At The Vienna Opera House) Live uitvoering Op cd: Alan Taylor - Beat Hotel (Closer to the Music vol.1) Stockfish Records. En nog een cd dacht ik, maar weet niet meer welke Tot zover herinner ik mij de gedraaide muziek. Kun je wat met het opgesomde lijstje wat betreft de snelheid van die slag op de elektrische gitaar. Ik denk zelf als ik het in mijn hoofd naloop, dat je het nummer van Dire Straits bedoeld. En je gaf ergens tijdens het luisteren nog een opmerking over een gitaar wat je deed denken aan Hans Theesink. Ik ga me nu zelfs schuldig voelen over het beknopte verslag, na deze detaillistische opsomming van gedraaide muziek Ik denk dat het inderdaad Dire Straits was, ik ga even zoeken. En nee, juist de stém deed mij denken aan Hans Theesink. Jouw geheugen blijft mij verbazen Onno, ook de details van mijn set die jij nog beter wist dan ikzelf.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 23 augustus 2020 Author Report Share Posted 23 augustus 2020 22 minutes ago, audio cor said: Rene, ik heb altijd genoten van je reviews en je mooie foto's en vindt het jammer dat je sabbatical wilt nemen. Bedankt voor alle foto's en reviews tot nu toe en hoop dat je weer gauw een nieuwe zult maken, als je behoefte hebt aan een deelnemer je bent van harte welkom. Dank dank, maar ik denk dat ik het toch maar even doe. Even op de rug liggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
audio cor Posted 23 augustus 2020 Report Share Posted 23 augustus 2020 7 minutes ago, René N. said: Dank dank, maar ik denk dat ik het toch maar even doe. Even op de rug liggen Als het maar niet te lang is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 23 augustus 2020 Report Share Posted 23 augustus 2020 We want René. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 23 augustus 2020 Author Report Share Posted 23 augustus 2020 5 minutes ago, Ove Rickland said: We want René. Zelfs dát haalt me niet over Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 23 augustus 2020 Report Share Posted 23 augustus 2020 2 hours ago, René N. said: Ik ga me nu zelfs schuldig voelen over het beknopte verslag, na deze detaillistische opsomming van gedraaide muziek Ik denk dat het inderdaad Dire Straits was, ik ga even zoeken. En nee, juist de stém deed mij denken aan Hans Theesink. Jouw geheugen blijft mij verbazen Onno, ook de details van mijn set die jij nog beter wist dan ikzelf.... Oké de stem dus en niet de gitaar. De stem die je deed denken aan Hans Theesink kan dan alleen Alan Taylor (cd) en van Willie Dixon (lp) zijn. Oja de 2e cd, die ik niet meer wist in mijn opgesomde rijtje was natuurlijk de cd van Spinvis- Goochelaars & Geesten. Hoe kan het ook anders? Tja René, fotografisch geheugen noem ik dat. Dat heb ik met geluid en audiosets die ik gehoord heb en indrukwekkend op de een of andere manier (pos als neg) zijn geweest voor mij. Ik heb het ook met herrineringen uit mijn kinder en jeugdjaren. Maar ook bijvoorbeeld uit mijn legertijd. Door de oude leger kameraden word ik vaak de wandelende militaire wikipedia genoemd en krijg ik vaak de vraag hoe het precies zat. Dat is wel grappig, vooral met reünies. Maar ik geef ook toe dat het de laatste tijd wel wat achteruit is gegaan na het kleine hersens ongelukje afgelopen december. Oja en jouw set destijds met de Ariston draaitafel en de mooie Stax arm met Electrocomponiet eindbak en de Thiel luidsprekers was onuitwisbaar. Daar heb ik een dik laag gehoord dat gronddiep ging. Ik weet nog dat ik onder de indruk was van die Thiel speakers en hoe het de serre vulde. En je oude kat vergeet ik ook nooit meer. Wat een lievie was dat en zo kwetsbaar en breekbaar. Ja, ook dat was indrukwekkend. Zo en nu hou ik op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 25 augustus 2020 Report Share Posted 25 augustus 2020 Hallo René, Jammer en misschien ook wel verstandig, maar zeker moedig om tot zo'n besluit te komen van sabbatical. Ook ik sluit mij aan bij alle positieve worden m.b.t. jouw reviews welke een genot waren (en soms nog zijn) om te lezen. Altijd in de weer om te gaan luisteren bij mede audio liefhebbers welke weer een aanpassing hadden gedaan of compleet nieuw waren. Nu wordt het eens tijd om de energie en tijd in jouw eigen set te gaan investeren en dan met name de baffles. Wat niet wegneemt dat jij nog altijd van harte welkom bent voor een bakkie onder het genot van "gewoon" muziek luisteren. V.w.b. de oren hoop ik dat dit niet in zo'n vaart gaat lopen, je bent al begonnen met de verkoop van de cabrio dus dat scheelt al heel veel DB's aan de oren. Wat ik wel hoop is dat jij de ontwikkeling van jouw eigen set (zeker de baffles) hier in geuren en kleuren gaat bij houden zodat een ieder daar ook weer van kan gaan genieten. Groeten en tot gauw, Marcel PS: Ja, het is 18 Inch Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 augustus 2020 Author Report Share Posted 25 augustus 2020 3 hours ago, SMarcel said: PS: Ja, het is 18 Inch Ook jij dank voor de aardige woorden . En voor de andere lezers hier: die 18" gaat niet over woofers..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 augustus 2020 Author Report Share Posted 25 augustus 2020 On 8/24/2020 at 12:01 AM, audiofreak said: Oké de stem dus en niet de gitaar. De stem die je deed denken aan Hans Theesink kan dan alleen Alan Taylor (cd) en van Willie Dixon (lp) zijn. Dit was hem inderdaad Onno, met die stem die mij deed denken aan Hans Theesink. Mooi nummer dit trouwens Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 augustus 2020 Author Report Share Posted 25 augustus 2020 On 8/22/2020 at 11:24 PM, René N. said: Die felheid/snelheid van die slag op die elektrische gitaar zit nóg in mijn hoofd..... Zó hoort dat dus te klinken. Weet jij nog welk nummer dat was Onno? Ik heb nog eens wat nummers teruggeluisterd op Spotify (een aantal albums kon ik er trouwens niet vinden.... Te oud? ) maar ik denk dat het toch uit dit nummer komt: "Stanley Kubricks - I Wanna Be Your Drill Instructor ( Filmmuziek Full Metal Jacket) 12 inch uitvoering". De versie die op Spotify staat heeft wél dat energieke, maar niet dat moment van die slaggitaar. Wellicht is het bij jouw uitvoering wél aanwezig... Na ja, is ook niet zó belangrijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 25 augustus 2020 Report Share Posted 25 augustus 2020 (edited) 3 hours ago, René N. said: Ik heb nog eens wat nummers teruggeluisterd op Spotify (een aantal albums kon ik er trouwens niet vinden.... Te oud? ) maar ik denk dat het toch uit dit nummer komt: "Stanley Kubricks - I Wanna Be Your Drill Instructor ( Filmmuziek Full Metal Jacket) 12 inch uitvoering". De versie die op Spotify staat heeft wél dat energieke, maar niet dat moment van die slaggitaar. Wellicht is het bij jouw uitvoering wél aanwezig... Na ja, is ook niet zó belangrijk Haha, lees ik Spotify.....tja, wat is dat.....hoor ik mezelf hardop vragen.....hahaha....Een analoogadept (zoals ik) kijkt op youtube, ReneN !! Dus bij deze: Abigail Mead & Nigel Goulding –Full Metal Jacket I Wanna Be Your Drill Instructor 12 inch uitvoering (Eskimo pussy mix) De Pussy mix is degene die je bij mij hebt gehoord en dat is kant 1 op de 12 inch ( zoals hierboven in het filmpje). Je hebt dus 2 mixen. De EskiMo PUSSY mix en de EskiPo MUSSY mix. De Mussy mix is die in de film zit en de originele versie en dat is op kant 2 op de 12 inch. (zoals hieronder in het filmpje) De Guitar is van Kevin Armstrong en Phil Palmer De remix is gedaan door Bill Price. Edited 25 augustus 2020 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 augustus 2020 Author Report Share Posted 25 augustus 2020 Nou, beiden beluisterd, maar het is niet zoals ik het bij jou hoorde. . En die uithaal op die slaggitaar dus ook niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 25 augustus 2020 Report Share Posted 25 augustus 2020 (edited) 'Schiet mij maar lek dan. Dan was het niet dat nummer. De twee video's die ik heb gedeeld zijn precies hetzelfde als mijn 12 inch. Ik heb dat juist gecheckt vanmiddag. Dan kan het nog maar 1 ding zijn en dat is Joe Bonamassa - Woke up dreaming of Joe Bonamassa - Mountain Time Als één van deze het ook niet is, dan heb je je iets verbeeld wat er niet is of was. Edited 25 augustus 2020 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 augustus 2020 Author Report Share Posted 25 augustus 2020 Deze was het zéker niet, want akoestisch.... . Maar ik luister dit via de pc en niet via mijn set, want daar werkt Spotify niet op. En ik dénk dat het wel bij de Pussy mix moet zijn geweest, vanwege de gitaren. En zakt het hier op de pc gewoon weg in de rest, terwijl het bij jou er uitknalt. Nou ja, lamaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 25 augustus 2020 Report Share Posted 25 augustus 2020 32 minutes ago, René N. said: Deze was het zéker niet, want akoestisch.... . Maar ik luister dit via de pc en niet via mijn set, want daar werkt Spotify niet op. En ik dénk dat het wel bij de Pussy mix moet zijn geweest, vanwege de gitaren. En zakt het hier op de pc gewoon weg in de rest, terwijl het bij jou er uitknalt. Nou ja, lamaar Oké. Je kunt dus je pc niet op je set aansluiten, begrijp ik dat goed? En Spotify is toch altijd gecomprimeerd of vloek ik nou in de digitale kerk? De youtube link is in HD kwaliteit, ook wat betreft het geluid. Jammer dat je in die pussy mix geen slaggitaar hoort. Want het ging er toch even om of dat het bewuste nummer was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now