Jump to content

Gezien op Marktplaats

Seed7
 Share

Recommended Posts

21 hours ago, Duck-Twacy said:

Die kon je ook als bouwpakket kopen. Was inderdaad erg goed. Heb er wel een over getwijfeld (of een TDL), maar nooit de stap genomen.

Internationaal bestellen wast toen ook nog niet zo eenvoudig

Die heb ik destijds gewoon gekocht in Tilburg, en die Fostex FS21RP draait hier nog steeds prima, al zo een 30 jaar.

Ik heb hier nu een setje Bohlender & Grabner Neo 8 PDR liggen, eens kijken of dat wat leuks kan worden.

1 minute ago, HansP said:

Die heb ik destijds gewoon gekocht in Tilburg, en die Fostex FS21RP draait hier nog steeds prima, al zo een 30 jaar.

Ik heb hier nu een setje Bohlender & Grabner Neo 8 PDR liggen, eens kijken of dat wat leuks kan worden.

Maarten was indertijd importeur van ACR. Daar heb ik die RP 200 ook gehoord.

Op het Anneplein (dacht ik).

Inderdaad, en Maarten bezocht ik jaren later, en hij had bij toeval een paar van de FS21RP uit elkaar liggen, maar ik mocht er niet aankomen en hij verkocht ze niet.

Het leek wel of hij een bijzondere schat verborgen wilde houden😅

Kort geleden stond er een complete set (actief gemaakt) te koop in de buurt van Leiden.

Op  Marktplaats.

Edited by HansP

Klopt, ik ken hem, en ook zijn verhalen😁

Heb destijds zelf de 200 beluisterd, en was niet gecharmeerd van het laag, en heb dan alles onder de FS21RP zelf gedaan/bedacht, dus beneden de 600Hz de eigen inbreng. Ben er ook nog steeds tevreden mee, geluid staat compleet los van de boxen, en het laag, beneden de 200Hz is dan actief gemaakt.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/high-end-lautsprecher-acr-isostatic-rp-200/1536643868-172-2519 

ze zijn nog wel te vinden in Duitsland

Edited by HansP

• 1 month later...

cz4p6k7fshhffzendlhw.jpg

Niet dat er iemand naar op zoek is, maar het is gewoon een mooi ding. Een complete ministudio.

EDIT: Je zou van een RPi een 'cassette' moeten maken met een 4-kanaals ADC/DAC en die met spoeltjes/electromagneetjes oid tegen de koppen aandrukken. :)

https://reverb.com/uk/item/4893349-yamaha-mt50-4-track-cassette-recorder-free-shipping

Edited by Seed7

Heeft dat concept nu echt voordelen tov een meer traditionele arm. Bv een mooie Ortofon arm?

Op zich bestaat de Dynavector al een tijdje, denk minsten 35 jaar, wellicht langer

Edit, 1984, zat er niet ver naast  https://www.dynavector.com/products/tonearm/e_507mk2.html

Edited by Duck-Twacy

Ik heb wel eens gelezen dat ze moeilijk in te stellen zijn.

Echte voordelen t.o.p van een Ortofon,dat lijkt mij niet maar ik heb geen ervaring met de dv.

Ja het is de oude,daarna kwam de 507.

Op Ebay zie ik er een voor ongeveer dezelfde prijs maar ook duurder.

8 hours ago, Roots said:

Juist wel toch Seed?

Dat een fabrikant het voor beide richtingen opgeeft komt niet vaak voor. Er zijn er wel die het doen/deden. Als er maar een getal wordt opgegeven dan betekende het niet automatisch dat het voor alle richtingen geld. Vervolgens is de vraag:

7 hours ago, Duck-Twacy said:

Als het grote voordelen heeft,

Hebben armen in alle richtingen gelijke dynamische massa?

Ik denk het niet. Horizontaal en verticaal zijn andere krachten te overwinnen. Dan zijn er lineaire armen, armen met "outriggers", etc. Met die outriggers kun je in het horizontale vlak de massatraagheid van de arm veranderen.

Het verschil is dat de dynamische massa(s) bij de meeste armen een vast gegeven is en je er bij de Dynavector enige controle over hebt.

6 hours ago, Seed7 said:

Dat een fabrikant het voor beide richtingen opgeeft komt niet vaak voor. Er zijn er wel die het doen/deden. Als er maar een getal wordt opgegeven dan betekende het niet automatisch dat het voor alle richtingen geld. Vervolgens is de vraag:

Hebben armen in alle richtingen gelijke dynamische massa?

Ik denk het niet. Horizontaal en verticaal zijn andere krachten te overwinnen. Dan zijn er lineaire armen, armen met "outriggers", etc. Met die outriggers kun je in het horizontale vlak de massatraagheid van de arm veranderen.

Klopt, ik heb het element in mijn eigen arm toen laten aanpassen door vd Hull.

Verder heb ik in het verleden ook metingen aan mijn arm verricht om de effective massa te bepalen maar daarvan is het verschil erg groot.

De horizontale massa kwam ergens onder de 1Hz uit wat ik met de meetplaat niet meer kon vast stellen.

Maar door het verschil in resonantie frequentie is deze minder snel aan het resoneren te krijgen.

De beweging van je naald in de groef is immers diagonaal op de verticale en horizontale massa waardoor de horizontale resonantie frequentie weer wordt gedempt door de verticale en andersom.

Mede daar door zijn deze armen met meer elementen te combineren.

Maar natuurlijk niet alles. Ik heb hier nog een vrij weinig gebruikte Goldring Eroica liggen die echt niet lekker gaat in mijn arm.

• 7 months later...