Jump to content

Phi Ton resonators

Bracco
 Share

Recommended Posts

Net even zitten Googelen. De idee is kennelijk dat trillingen iets extra aan de klank toevoegen van met name instrumenten. De vraag is even of je daar bij hifi wel op zit te wachten en of het oorspronkelijke geluid daardoor niet “versmeerd”. Ik heb geen idee van de prijzen, maar als het niet te duur is zou je een resonator op de LS kunnen plaatsen.

Edited by carl

1 hour ago, Bracco said:

@thingman, muziekinstrumenten,kijk maar eens op de website!

Gevonden... heel interessant!

Ooit zelf ook met resonators bezig geweest. Het deed wel degelijk iets, maar zette niet echt zoden aan de dijk.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat andere, belangrijkere parameters eerst in orde moeten zijn wil je hiervan kunnen profiteren. Dan doel ik vooral op opstelling en akoestiek en een gematchte set.

Ofwel: de grotere problemen eerst oplossen alvorens je te richten op de kleinere, zoiets...

Waarmee ik niet wil zeggen dat jij dat nog niet zou hebben gedaan, voor alle duidelijkheid.

@thingman, ben het met je eens dat je eerst de zaak goed op orde moet hebben en dan kun je verder experimenteren met bepaalde tweaks.Alhoewel ik je kan zeggen dat toevoegen vd alu band supertweeters een zeer welkome aanvulling is in mijn huidige installatie!

1 hour ago, Bracco said:

@thingman, ben het met je eens dat je eerst de zaak goed op orde moet hebben en dan kun je verder experimenteren met bepaalde tweaks.Alhoewel ik je kan zeggen dat toevoegen vd alu band supertweeters een zeer welkome aanvulling is in mijn huidige installatie!

Dat geloof ik graag! Een supertweeter is ook niet niks. Het is een aktieve component, zoals de resonators een passieve component zijn.

Totem heeft nog altijd de "beac", die bovenop de luidsprekerkast geplaatst kan worden, of op een ander actief component.

Deze beacs zijn ook op resonantie gebaseerd en hebben een wetenschappelijk verantwoorde werking.

Omdat de werking van resonatoren nogal subtiel is zal er ook veel controverse omheen zitten. Niet overal zal het goed uit de verf komen en het zal wellicht ook niet door iedereen worden opgemerkt.

4 hours ago, thingman said:

Waar worden ze eigenlijk nog meer toegepast, behalve in audio?

Volgens de website zijn ze bedoeld voor instrumenten als violen, cello’s e.d. Als je een Stradivarius hebt zal hij er best beter door gaan klinken 🤪  

Edited by carl

4 hours ago, Bracco said:

@Carl,ik las ergens op het internet dat de dingen voor audio gebruik €500,- zouden moeten kosten?Dat zijn toch wel exorbitante prijzen om uit te proberen.

Als ze in NL verkocht worden kan je ze wel ergens te leen vragen Branco. Ik krijg deze week bijvoorbeeld een week lang een phonotrap op bezoek.  Weet je het is een tweak en zeker tweaks kunnen soms goed uitvallen maar kunnen aan de andere kant precies het tegengestelde bereiken. En in de meeste gevallen zullen ze nauwelijks zoden aan de dijk zetten is mijn ervaring😀