Jump to content

Pioneer en JBL

Octavie
 Share

Recommended Posts

Hallo goeroes,

Ook ik ben zoekende naar een Home Theater setje. Ik ben inmiddels wel overtuigd dat ik moet kijken naar losse componenten ipv All-In-One aanbiedingen. Voornamelijk omdat ik ook graag naar audio CD's en radio luister. Mijn vriendin en ik zijn filmfreaks, dus DD en DTS zijn minimale eisen!

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de DVD-spelers en receivers van Pioneer, maar dat merk ben ik in deze forums niet tegen gekomen. Hebben jullie slechte impressies hiervan of is het gewoon een kwestie van 'dun-no'?

In het land der speakers ben ik totaal onbekend, maar ik heb geluisterd naar speakers van JBL en dat klonk zeer goed. Het schijnt dat (zeker wanneer je audio CD's wilt draaien) je frontspeakers het beste zuilen kunnen zijn. Klopt dit?

Thanx,

Octavie :-)

Hoi Octavie,

De DVD-spelers van Pioneer zijn voor hun prijs, de beste uit hun klasse. Natuurlijk zijn er betere, maar welke heeft voor zulke "lage" bedragen al progressive scan aan boord (misschien Sony).

Als ik moest kiezen zou ik een receiver van Pioneer liever laten staan en wel voor een Denon gaan. Die geeft je toch net iets extra's. Niet in toeters en bellen, maar in kwaltiteit en vermogen tot upgrade.

Ik ga nu een film bekijken, dus mijn geplande lading reacties moet even op zich laten wachten maar alvast dit:

De Denon 3801 (bij mijn weten voordeligste DTS-EX receiver, nog steeds niet goedkoop, maar ik vind dit formaat toch ZO goed :P)

Oh w8, wat voor budget had je eigenlijk in gedachten?

Geplaatst door Octavie:

Hallo goeroes,

In het land der speakers ben ik totaal onbekend, maar ik heb geluisterd naar speakers van JBL en dat klonk zeer goed. Het schijnt dat (zeker wanneer je audio CD's wilt draaien) je frontspeakers het beste zuilen kunnen zijn. Klopt dit?

Thanx,

Octavie :-)

Hoi Octavie,

Als je JBL goed vindt, moet je voor JBL gaan. Ik denk dat ze zeker een goede keus zijn voor home-cinema, alhoewel ik van JBL instapmodellen vindt dat de speakers net wat te 'grof' en 'bruut' zijn voor muziek.

Wat betreft de luidsprekersamenstelling. Het grote verschil tussen zuilluidsprekers en kleinere luidsprekers is het volgende: uit (goede)zuilluidsprekers komt gewoon meer bass. Een grotere (klankkast) zorgt ervoor dat zuilluidsprekers net wat dieper kunnen dan kleinere luidsprekers. Daar staat dan weer tegenover dat bij de meeste luidsprekers het zo is dat kleinere boxen weer wat 'strakker' klinken, ook weer vanwege de kleinere klankkast. (De duurdere zuilen hebben over het algemeen ook aparte delen voor elke conus binnen een zuil). Daar weer tegenover staat dat de meeste zuilen onderin een ruimte hebben voor een vulmiddel als zand, waardoor ook bij de grotere speakers het geluid wat strakker klinkt.

Kortom, het is geheel afhankelijk van je smaak of je voor zuilen of kleinere luidsprekers moet gaan. Hou je van bass? Dan zijn zuilen wellicht de luidsprekers voor jou. Hou je van een wat strakkere klank? Ga dan voor kleinere luidsprekers op een goede stand.

Oh, en wat betreft prijs: zuilluidsprekers binnen een serie zijn (natuurlijk) duurder dan kleinere modellen binnen een serie, maar vergis je er niet in wat een goede stand kost. Om een voorbeeld te geven (voor de vaste klanten, ja weer Chario), de Chario Syntar 100s koop je voor FL. 299,- het stuk, en het grotere broertje, de 100T kost je FL. 599,- het stuk. De stands die bij de 100 horen zijn echter 200 FL.200,- per stuk, dus hou je een verschil van slechts 200 gulden over. Wat om mijzelf te nuanceren en het verhaal nodeloos ingewikkeld te maken weer een extreem voorbeeld is, maar welk in ieder geval wel duidelijk zal maken wat het verschil qua lage tonen is tussen zuil- en kleinere luidsprekers.

Veel succes iig.

Thanx voor alle reacties. Ik zal op de website van Denon kijken naar hun receiver producten. Ik wil ongeveer 1500,- uitgeven voor de receiver en blijkbaar heb ik dan redelijk wat keus. :rolleyes:

Voor wat de speakers betreft: tja, JBL klonk goed. Ik hou zeker van een beetje bass in het geluid, maar goed misschien kwam dat ook omdat net ervoor ik een stel 'speakers' had waar totaal niets uit kwam!

Iemand anders in dit forum zei terecht dat hij zich net als een jojo voelde. Dan dit, dan toch maar dat en weer terug naar af. Je weet van gekkigheid niet meer wat je definief moet gaan aanschaffen. Misschien moet je gewoon op je eigen gevoel af gaan en kopen die hap! En vervolgens lekker genieten van de films en muziek.

Zodra ik mijn aanschaf gedaan heb, laat ik jullie mijn ervaringen weten!

Octavie

Hallo

Wat speakers betreft, Ik heb geen ervaringen met JBL speakers, maar heb wel hele goede ervaringen met B&W speakers. Kijk daar ook zeker eens na. De 300 en 600 series zijn de goedkoopste, maar zijn in hun prijsklasse, kwalitatief

ik vind persoonlijk JBL zeer geschikt voor dolby-digital i.v.m. de direktheid van het geluid. Bij audio is het belangrijk een grotere kast te hebben, als je muziek draait met instrumenten met een grotere kast, bv.vleugel, pauk, contrabas. de snaren van een contrabas kun je wel uit een klein doosje halen, de kast ervan echt niet.

De Pioneer VSX-D 810S (fl. 1650,-) is een uitstekende dolby-digital reciever.

groetjes, berry

Ja het is altijd moeilijk bij zon investering

Je hebt tegenwoordig mooie setjes met kleine speakers maar als je ook graag naar muziek luistert zijn 2 goede frontspeakers een vereiste.

ps

Als je gebruikt maakt van gebrande cd-jes controleer of je dvd speler deze wel pakt

hoewel de geluids kwaliteit hiervan vaak slecht is

groetjes kenwood