Jump to content

klasse a

beginner in de audio
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door beginner in de audio:

ik heb zelf een klasse a versterker ik hoor dit wel natuurlijk.

maar mijn vraag is wat is het verschil tussen klaase a en ab(hoe werkt het)

met vriendelijke groet michel confused.gif

Bij een klasse A versterker wordt het signaal volledig in het lineaire gebied van een transistor versterkt. Een transistor heeft, als ie nog maar net in geleiding is, een bepaalde vervorming. Ook vervormt ie als ie aan z'n maximale versterking komt. Als je dus binnen die waarden blijft, krijg je een versterker die volledig lineair versterkt. Wat je dan wel nodig hebt, is een relatief hoge ruststroom. Die ruststroom is een stroom die er altijd loopt (als de versterker aan staat). Ook als er geen signaal (muziek) naar de versterker wordt gestuurd. Die ruststroom is nodig, omdat je in een signaal een positieve en negatieve spanningen hebt (denk aan een sinus die rond de x-as golft). Om te zorgen dat de volledige sinusgolf onvervormd versterkt wordt, moet je zorgen dat er een ruststroom loopt die zo hoog is, dat de sinus niet vervormt, wanneer je die sinus in de versterker stopt en maximaal versterkt. Dat betekent een ruststroom die precies in het midden van het lineaire gebied van de transistor ligt. Gevolg is wel dat het rendement erg laag is (zo'n 25%).

Een klasse AB versterker maakt gebruik van 2 transistoren (in push-pull-configuratie). De ene transistor (de 'push-transistor') zorgt dat het positieve deel van de sinus wordt versterkt. De andere transistor (de 'pull-transistor') zorgt voor het negatieve deel van de sinus. 'Push' slaat op het 'duwen' van het signaal in de luidspreker en 'pull' slaat op het 'eruit trekken' van het signaal uit de luidspreker.

Ook een klasse AB versterker heeft een bepaalde ruststroom nodig. Maar die is een stuk lager dan die van een klasse A versterker, omdat 1 transistor nu maar de helft van het volledige signaal hoeft te versterken (en de andere transistor de andere helft). Er moet wel een ruststroom lopen, omdat een transistor pas bij een bepaalde 'basis-emitter'-spanning gaat geleiden. Om te zorgen dat het volledige signaal wordt versterkt, moet er altijd minstens 1 transistor in geleiding zijn en moet er dus een ruststroom(pje) lopen (rond de nulpunten van een sinus geleiden beide transistoren even). Anders zou er rond de nulpunten van een sinus steeds even geen van beide transistoren in geleiding zijn en dus zou er dus even geen signaal worden doorgegeven. En hoe lager het signaal is, hoe minder er relatief wordt doorgegeven, en dat wil je niet. Dus moet er een kleine ruststroom lopen.

Gevolg is dat met een klasse AB versterker een veel beter rendement behaald kan worden dan met een klasse A versterker. Nadeel is dat het signaal ronde de nulpunten licht kan vervormen (doordat een transistor die nog maar net in geleiding is, niet lineair versterkt).

Ik hoop dat dit verhaal een en ander (een beetje) duidelijker maakt. Zo niet (en dat zou best kunnen want het is lastig uitleggen, zeker zonder plaatjes erbij) dan adviseer ik je eens een bibliotheek of boekhandel binnen te lopen. Er zijn meerdere boeken over (o.a.) versterkers te koop. Ikzelf heb de volgende 2: Analog Electronics van T.E. Price (ISBN 0132428431) en Electronic Circuits van Norman Balabanian (ISBN 0071138471). De eerste is ook wel op Bol.com te vinden. Ik heb vooral die eerste veel gebruikt en ik heb daar veel van geleerd. Mooi boek...

Hoi Michel,

Simpel gezegd. Het vermogen wat een klasse A geeft is hetzelfde als wat die verbruikt. Bij een klasse B versterker is dat niet zo, daar is dat verschil anders.

Is ook wel te merken, want de meeste klasse A versterkers trekken ook weinig vermogen uit de muur.

Het uitgebreide verhaal mag iemand anders vertellen. ;)

Want zoveel weet ik niet van de technische kant van de versterker. Ik weet wel dat er ook nog iets was met de ruststroom ofzo, maar ik heb geen elektronica gehad om daarover een verhaal aan te hangen. :)

[update]

Kijk eens aan. eek.gif

Henrie heeft al het lange verhaal er neer gezet. cool.gif

[/update]

Geplaatst door Lars:

...

[update]

Kijk eens aan. eek.gif

Henrie heeft al het lange verhaal er neer gezet. cool.gif

[/update]

En, snap jij het? ;)

Lastig hoor, uitleggen. Ook al snap je het zelf wel. Zeker als je het zonder plaatjes/grafiekjes e.d. moet doen...

Oh ja, nog iets: Die grote ruststroom van een klasse A versterker is dus de reden dat zo'n ding zo loeiheet wordt. Zeker als je er een hebt die ook nog eens flink wat vermogen in je luidsprekers pompt.

Ik geloof dat de Mark Levinson 333 van Audiopaul ook een klasse A (eind)versteker is. Dat ding levert 300W aan 8 Ohm, 600W aan 4 Ohm en zelfs 1200W aan 2 Ohm. Ik heb 'm nog nooit 'gevoeld' na een paar uur spelen op enig volume, maar ik denk dat het ding echt loeiheet wordt.

Dit staat erover op Audiopaul's site: 'Power consumption: 350 Watt (

Geplaatst door Henrie:

Oh ja, nog iets: Die grote ruststroom van een klasse A versterker is dus de reden dat zo'n ding zo loeiheet wordt. Zeker als je er een hebt die ook nog eens flink wat vermogen in je luidsprekers pompt.

Ik geloof dat de Mark Levinson 333 van Audiopaul ook een klasse A (eind)versteker is. Dat ding levert 300W aan 8 Ohm, 600W aan 4 Ohm en zelfs 1200W aan 2 Ohm. Ik heb 'm nog nooit 'gevoeld' na een paar uur spelen op enig volume, maar ik denk dat het ding echt loeiheet wordt.

Dit staat erover op Audiopaul's site: 'Power consumption: 350 Watt (

Geplaatst door Lars:

Hoi Michel,

Simpel gezegd. Het vermogen wat een klasse A geeft is hetzelfde als wat die verbruikt.

??

Is ook wel te merken, want de meeste klasse A versterkers trekken ook weinig vermogen uit de muur.

??

Want zoveel weet ik niet van de technische kant van de versterker. Ik weet wel dat er ook nog iets was met de ruststroom ofzo, maar ik heb geen elektronica gehad om daarover een verhaal aan te hangen. :)

Dat is me wel duidelijk :rolleyes:

Je had beter niet kunnen reageren dan deze onzin te verkondigen :(

[update]

Kijk eens aan. eek.gif

Henrie heeft al het lange verhaal er neer gezet.

[/update]

Ja, en die heeft zijn huiswerk een stuk beter gedaan :D:P

De Plinius SA50 van mij (50 watt bij 8 ohm) trekt continu 680 watt en is na 2 uur idle loei heet (55 a 60 gr celsius).

Gelukkig heeft ik ook een klasse AB stand.

Nou ja, het was al laat toen Lars zijn reactie postte ;)

Met een beetje google is er vast wel wat mooie sites te vinden over klasse A, B, AB, ABC etc. met pics.

bv (ff snel gekeken)

http://www.tpub.com/neets/book7/25e.htm

http://www.duncanamps.com/technical/ampclasses.html

en natuurlijk

http://sound.westhost.com/amp-sound.htm

Geplaatst door Duck-Twacy:

De Plinius SA50 van mij (50 watt bij 8 ohm) trekt continu 680 watt en is na 2 uur idle loei heet (55 a 60 gr celsius).

Gelukkig heeft ik ook een klasse AB stand.

Ja, op de Duson A10, die ik een aantal jaren geleden had kon je ook een eitje bakken.

Zeg, Duck, die 680 Watt idle is ook niet misselijk! Doe jij hem n

De Plinius heeft dus geen slimme technieken om in idle stand het verbruik te verminderen. Het is dus gewoon altijd max. verbruik. In de klasse A stand kun je hem dus niet dagen aan laten staan (zeker niet in de zomer). Mijn normale patroon ziet er als volgt uit. "Echt" muziek luisteren doe ik meestal alleen in het weekend (dat je er echt voor gaat zitten). Dus gaat de amp vrijdagmiddag aan ik klasse AB stand (idle wordt ie dan niet warm met 10 kilo aan koelribben). Weet niet wat ie dan verbruikt, ik meen ook iets rond 150 watt. Als ik echt naar muziek ga luisteren zet ik hem minimaal een half uur van te voren op A. Na bv 2 CD's gaat ie weer terug naar AB. Zondag avond gaat de amp weer uit.

De amp heeft ook een "operate" schakelaar (dan kun je connectoren verwsisselen terwijl ie aan staat. Weet niet of er dan stroom door de vitale delen vloeit)

Vraag me af of het zinvol is om hem continu in AB aan te laten staan, gezien het feit dan de amp dan gewoon koud blijft (niet eens lauw van buiten). Mijn AVM klasse AB amp bijvoorbeeld wordt ook "idle" best warm (40 graden zo).

De Plinius pre staat wel continu aan (op standby), wordt eigenlijk ook best warm (ga een platte koelrib op de deksel leggen, die deksel resoneert namelijk ook een beetje (holle klank als je er optikt)

Doordeweeks luister ik zelden "geconcentreerd" dus blijft ie meestal op AB.

Als straks mijn Aleph5 klaar is (die verbruikt slechts 300 watt) ga ik die gebruiken voor bij mijn PC (bv icm met een paar Von Schweikert VR1 of iets van zelfbouw).

Verder wil ik nog steeds mijn grotere Focal speakers bi-ampen en actief wisselen. De Plinius is dan voor het laag tot 300 Hz. Maar dat is nog ver weg, denk ik.

Geplaatst door Audiopaul:

Hoi Henrie,

Ook bij flink gas geven wordt de ML niet overdreven heet, maar kun je de koelribben gewoon nog vastpakken.

Mark Levinson heeft nl. een eigen bias-controlsysteem ontwikkeld. Dit wordt "Adaptive Bias" genoemd. Dit Bias-control systeem kijkt zowel naar het input-signaal als naar de hoeveelheid stroom, die de luidsprekers op elk moment nodig hebben. Het resultaat is een perfecte Klasse-A performance bij elke belasting en bij elke frequentie, zonder de nadelen van Klasse-A operatie.

Als ik het goed heb heeft Krell een soortgelijke oplossing verzonnen.

Oh das waar ook. Dat had ik al eens gelezen op je site geloof ik. Opzich wel zo handig, anders wordt ie wel loeiheet denk ik.

Tja... 't was laat gister :)

Geplaatst door Ruud:

Ja, en die heeft zijn huiswerk een stuk beter gedaan :D:P

Dank je Ruud. Ik hoop dat het ook voor leken een beetje duidelijk was... :)

Geplaatst door beginner in de audio:

de marantz pm 17 mk11 m heeft 25 watt klasse a en 60 watt klasse ab. :D

Net als de PM8000 dus (die van de PM17 is afgeleid). Alleen die heeft (veel) meer vermogen in klasse AB (95W/155W). Ik heb zelf de PM7000. Had geen zin om €150 te gaan betalen voor een klasse A schakeling. Zal best wel mooier klinken hoor, maar ik ben ook best tevreden met de PM7000 zonder klasse A. Bovendien was m'n budget eigenlijk niet groot genoeg voor een PM8000.

Geplaatst door Henrie:

Oh das waar ook. Dat had ik al eens gelezen op je site geloof ik. Opzich wel zo handig, anders wordt ie wel loeiheet denk ik.

Tja... 't was laat gister :)

Gelukkig maar dat ML dat truukje bedacht heeft, anders zou ie zo'n 3000 watt continu verstoken.

Scheelt wel in de verwarming

:D

Volgens de importeur van Unison Research heb ik een gedeeltelijk Klasse A versterker (Unico) Hybrideversterker met het voorversterker aan buizen .

Waar kun je dat plaatsen en is dit minder goed dan een klasse A versterker ?

groetjes ;)

Een klasse A versterker hoeft echt niet altijd beter te zijn dan klasse AB etc. Het totaalontwerp, onderdelen etc. blijven toch het belangrijkst.

Wel zijn bepaalde ontwerpen heel goed op bepaalde aspecten (bv de Nelson Pass Alephs zijn er goed in midden/hoog en ruimtelijke afbeelding, maar dat heeft deels ook met de simpelheid van het ontwerp te maken).

Pre-amp staan meestal in klasse A, meen ik.

Die Unico had ook iets "dynamisch klasse A" achtigs. Zal best goed zijn, gezien de kritieken.

De Plinius heeft dus geen slimme technieken om in idle stand het verbruik te verminderen. Het is dus gewoon altijd max. verbruik. In de klasse A stand kun je hem dus niet dagen aan laten staan (zeker niet in de zomer).

in mijn zoektocht naar een versterker ben ik ook de Plinius tegengekomen. Volgens mij stond in de beschrijving ervan dat asl er een bepaalde tijd geen signaal aanwezig is de versterker naar AB 'omschakeld'. Dit vanwege de anders hoge electriciteitsrekening. Die bepaalde tijd is in te stellen van (ik meen) 15 min tot een uur, dan wel altijd uit. Ik begreep dat jij deze versterker pas had, dus dat zit er bij jou ook op. Die eerste modellen hadden dat meen ik nog niet.

Arie

Geplaatst door Audiopaul:

Mark Levinson heeft nl. een eigen bias-controlsysteem ontwikkeld. Dit wordt "Adaptive Bias" genoemd. Dit Bias-control systeem kijkt zowel naar het input-signaal als naar de hoeveelheid stroom, die de luidsprekers op elk moment nodig hebben. Het resultaat is een perfecte Klasse-A performance bij elke belasting en bij elke frequentie, zonder de nadelen van Klasse-A operatie.

Als ik het goed heb heeft Krell een soortgelijke oplossing verzonnen.

Dat principe geeft een enorme niet lineairiteit in de eindtrap. Die moet weer weg gewerkt worden met een enorme bak feedback.

Het geeft ML en Krell hun specifieke klank. Die klank vind ik persoonlijk nogal "koud". Zou dit geen echte klasse-A willen noemen maar pseudo klasse-A.

Een echte klasse-A heeft en maximaal theoretisch rendement van 50%. In de praktijk, door allerlei verliezen, vaak niet meer dan 33%. Als er per kanaal 100W puur klasse-A uit kan komen staat ie daarvoor dus zo'n 300W continue te verkachelen per kanaal!

Dat wordt dus flink heet (en levert een forse enrgierekening). Al het andere is gewoon klasse AB of pseudo klasse-A. Dat kan overigens erg goed klinken.

Terug naar de vraag:

Bij een klasse-A blijft door ALLE eidtransistoren of eindbuizen altijd stroom lopen ongeacht geleverd vermogen. Bij alle andere versterkers wordt een gedeelte van de eindtrap afgeschakeld (daar loopt dan geen stroom meer doorheen), dit om verliezen (= warmte) te beperken. Dit levert een enorme vervorming op die m.b.h. van feedback weggewerkt moet worden. Bij puur klasse-A treedt die vervorming niet op en is veel minder of geen feedback nodig om het signaal weer te "repareren".

Overigens is bij buizen klasse-AB versterkers die "schakelvervorming", ook wel "cross-over vervorming" genoemd, minder vervelend dan bij transistor klasse-AB versterkers. Buizenversterkers zijn wat dat betreft een stuk gemoedelijker.

Geplaatst door Duck-Twacy:

Een klasse A versterker hoeft echt niet altijd beter te zijn dan klasse AB etc. Het totaalontwerp, onderdelen etc. blijven toch het belangrijkst.

Klopt, al is een klasse A schakeling theoretisch wel de beste oplossing natuurlijk (want 0 vervorming).

...

Dat zou best eens kunnen. Lijkt me ook de meest logische oplossing, want klasse A is in principe het 'beste' en aangezien een voorversterker toch relatief weinig stroom trekt, is het niet zo'n probleem...

Die Unico had ook iets "dynamisch klasse A" achtigs. Zal best goed zijn, gezien de kritieken.

Ik meen dat de mijne ook zoiets heeft. Dat ie bij lage volumes klasse A is geschakeld of zo en dat ie daarboven vanzelf in klasse AB gaat... Maar ik heb dit van een medestudent gehoord (die veel aan zelfbouw doet) dus niet van een winkelier of importeur of zo...

Klopt over het algemeen. Echter bij op-amps staat de eindtrap van de op-amp dan vaak weer in klasse-AB. Door de enorme feedback bij een op-amp merk je daar vaak weer weinig van. Het is wel een onderdeel van de klankmatige verschillen in op-amps.

Geplaatst door heefiguur:

in mijn zoektocht naar een versterker ben ik ook de Plinius tegengekomen. Volgens mij stond in de beschrijving ervan dat asl er een bepaalde tijd geen signaal aanwezig is de versterker naar AB 'omschakeld'. Dit vanwege de anders hoge electriciteitsrekening. Die bepaalde tijd is in te stellen van (ik meen) 15 min tot een uur, dan wel altijd uit. Ik begreep dat jij deze versterker pas had, dus dat zit er bij jou ook op. Die eerste modellen hadden dat meen ik nog niet.

Arie

Die schakeling zit alleen in de nieuwere SA102 en SA250 http://www.pliniusaudio.com/dow/pdf/sa102manual.pdf

Heb trouwens gejokt. Het opgenomen vermogen is slechts 650 watt.