Jump to content

Line Magnetic LP-33 Phono


audiofreak
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, audiofreak said:

 

Jullie maken het in mijn optiek steeds ingewikkelder dan gemakkelijker. Ik heb weinig technische kennis van deze materie en ook niet voor gestudeerd. Dus je kan mij alles wijsmaken.
Nu heb ik altijd begrepen dat je tussen een phonopre en een (voor)versterker nooit een lange interconnect moet gebruiken, vanwege volumeverlies. Je moet dan je volumeknop veel verder open draaien, om er een fatsoenlijk geluid uit te krijgen.
Maar goed, ik gebruik dus een MI element de Goldring 2500 element. In de toekomst zal er ongetwijfeld een MC element erbij komen, maar zelfs dan moet het kunnen. Daarbij ik geloof niet dat een fabrikant een aparte phonopre/phonoamp ontwikkeld en deze niet matched bij zijn eigen versterker of een andere buizen versterker. Met een solid state versterker kan ik het mij wel indenken dat je eerder kans hebt op een mismatched.

Edit: inmiddels heb ik heel kort Sodejuu even gesproken en hem gevraagd of hij het voor mij in zijn Jip&Janneke taalgebruik het mij kan uitleggen hier in dit topic. Niet alleen voor mij, maar ook voor andere meelezers die op hetzelfde stuiten als ik en het niet of half begrijpen.

 

Echt niet,  het kost even tijd om wat uit te zoeken. Bovendien is er méér dan HiFi alleen.  Die  Goldring 2500 met 6,5mV output lijkt me een prima combi.  🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Seed7 said:

Nie druk om maken :) Klinkt het goed? Vast wel. Gewoon veel plezier me hebben!


@Seed7 Druk maak ik mij er ook niet om. In mijn gehoor klinkt het zelfs erg goed. In mijn beleving ben ik met deze phonopre en geïntegreerde (eind)versterker 3 stappen erop vooruit gegaan en heb ik het gevoel dat ik weer op de weg ben waar ik wil zijn wat betreft de geluidsweergave.

 

5 hours ago, Tubejack said:

 

Vanochtend lekker 1,5 uur buiten geweest om uit te lopen van de lange duurloop van gisteren.  Het was heerlijk.  Meestal gaan we dan Nordic Walken.  Daarnaast werk ik ook op tijden wanneer het mijn klanten uitkomt...

 

Ik heb even wat research gedaan. De Line Magnetic LP-33 Phono vind ik wel wat weg hebben van een luxe uitvoering van de  EAR834P ook daar 3 ECC83 buizen. En ook daar doen blijkbaar de JJ ECC803S het beste  bron https://hifi.nl/artikel_pagina2/3876/Platen-draaien.html

ear_220606_600_5.jpg

 

Ik zou zelf  deze phono versterker zeker een keer direct proberen op je Line Magnetic 150, mogelijk dat dit een beter geluid geeft. Immers deze phonopre is daar speciaal voor gemaakt.  Ons-kent-ons.  @arden  heeft zeker punt dat minimaal een 10x zo lage uitgangs impedantie is een goed vuistregel. Het kan goed gaan en kan niet. Hangt ook van de interlinks af.  Dat is waarschijnlijk de reden dat deze Line Magnetic 33 een paar dagen geleden 2e hands op Hifi.nl stond.  Kennelijk geen goede match met een ander merk versterker. 

 

Wat opvalt van deze Line Magic 33 t.o.v. b.v. de EAR834P

  • Luxe goed afgeschermde aparte voeding.
  • Afgeschermde RIAA trap met dubbele modem,  extra afscherming van signaal kabels.
  • Koolfilmweerstanden i.p.v. metaalfilm
  • Kwaliteit koppel condensatoren.

Tim de Paravicini is m.i. een goede ontwerper ook met standaard onderdelen, maakt hij fraaie ontwerpen.

Maar deze Line Magic 33 is een stuk luxer uitgevoerd.

 

Dan die  "high permeability EL-19 nickel en permalloy shells". Zijn dat niet gewoon step-up transformatortjes.  Heel groot hoeft zoiets niet te zijn.

Waarom zou je daarvoor op je "falie" krijgen.?

 

Dan meer over uitgangs impedantie van deze Line Magic 33.  Een JJ 803S of een JJ ECC83 heeft een inwendige weerstand (RI) van 62,5kΩ

 

Bron https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=30537.0

vgSwH0E.jpg

 

In dit schema zie je echter dat de laatste buis als zogenaamde kathode volger is geschakeld. De Anode hangt met 100Ω aan de hoogspanning en vanaf de kathode komt het uitgangssignaal. Verder wordt een gedeelte van het riaa-filter terug gekoppeld naar de 2e buis.

Dit zorgt voor een deel van de riaa-correctie en en lagere uitgangsimpedantie.  Die 10KΩ zou best kunnen kloppen.

 

P.s. als je de waardes van de koppel condensatoren van beide RIAA versterkers vergelijkt en de 22µF voeding elco's op de foto's en het schema  lijkt dit inderdaad een kopie 🙋‍♂️

 

 

Ik wil niet eigenwijs overkomen, maar eerlijk gezegd als ik kijk naar de foto van de EAR en deze vergelijk met de LM, dan zie ik best veel verschillen. Los van de betere onderdelen en de scheiding van het voedingsdeel en de schakeling lijkt mij het schema van de EAR er anders uit te zien. De LM is zoals ik ernaar kijk meer uitgewerkt. maar ik kijk met een leken oog en zonder technische kennis.
Ik ga het zeker uitproberen wat de LM LP-33 op de LM-150ia doet. 
Dat op mijn falie krijgen heeft niets te maken hier en dit topic, maar met een ander topic waar ik vandaag op gereageerd heb.
Ik denk het ook dat die metalen vierkantjes inderdaad step-up's zijn.
En de echte reden dat deze op Hifi.nl stond heeft te maken met dat zijn vrouw wilde dat er gestreamd  werd. Het is dan ook ingeruild op een streaming apparaat, zo is mij verteld. En wie ben ik om dat in twijfel te trekken. De Lp-33 heeft ook maar een 60 uur gespeeld. Dus ik denk dat het ook nog verder moet inspelen.
Overigens denk ik dat je met tube rolling nog best meer eruit kan  halen.
dank voor je info, Jack. Ik zal het nog wat meer op mij laten inwerken de komende tijd.


 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, audiofreak said:

Ik wil niet eigenwijs overkomen, maar eerlijk gezegd als ik kijk naar de foto van de EAR en deze vergelijk met de LM, dan zie ik best veel verschillen. 

 

Eigenwijs heeft vaak een negatieve lading.  Ik noem het wel eens: "eigen-wij-ze."  Die Tim de Paravicini vind ik een knappe ontwerper. Ik heb hier een voorversterker van hem gehad.  Er zaten onderdelen in die hooguit een paar € kosten, maar toch klonk het fantastisch. (kenmerk van een goed ontwerp) Tussen de EAR834 en de De LP-33 zijn best een aantal verschillen, die benoem ik ook. De LP-33 is veel luxer uitgevoerd. Het schema is kennelijk "open source"?  Want het is door velen nagebouwd.  Dat doen wel meer ontwerpers, kijk b.v. naar Nelson Pass en van der Veen die publiceert ook gewoon "open en bloot".  

 

Dan tube rolling http://www.audiodrom.net/en/special-edition-reviews/117-the-best-12ax7-tubes-for-almost-no-money

JJ ECC803S is volgens dit vergelijk de beste .  Ik heb het zelf "dunnetjes" overgedaan, met NOS buizen van Mullard, Telefunken, Philips en nieuwe van EH, maar vind ook de JJ ECC803S het best klinken.  Het is wel zo, als je 3 dezelfde buizen achterelkaar zet dat de signatuur van zo' n buis gaat overheersen. Elke buis heeft wel een min-puntje en 3x achter elkaar versterkt dat natuurlijk. Dus met tube rolling kun je het precies zo afstemmen dat de eigenschappen van diverse merken elkaar  helpen. 

 

Dan dit nog....

"En de echte reden dat deze op Hifi.nl stond heeft te maken met dat zijn vrouw wilde dat er gestreamd  werd."   Komt die LP-33 soms bij Carl vandaan ? 🤭😂🤣

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

  • Members
21 hours ago, audiofreak said:

Nu heb ik altijd begrepen dat je tussen een phonopre en een (voor)versterker nooit een lange interconnect moet gebruiken, vanwege volumeverlies. Je moet dan je volumeknop veel verder open draaien, om er een fatsoenlijk geluid uit te krijgen.

 

Dat is nu juist waar ik op doelde, en nogmaals, het zegt niets over de verdere kwaliteiten: als de ingangs impedantie, oftewel de ontvangende kant (in dit geval de voortrap) minimaal 10 maal hoger is dan de uitgaande impedantie, oftewel de de verzendende kant (in dit geval de phonotrap), zit je op een theoretisch bedachte waarde die ''goed'' zou moeten zijn. Daarmee kun je idd nog steeds geen lange interlinks gebruiken, je gaat veel informatie verliezen. Ik vermoed dan idd ook dat jouw phono direct op de geintegreerde versterker en betere match zal geven, omdat je met de voorversterker maar op een factor 5 zit, en met de geïntegreerde versterker op factor 10.

 

Zelf heb ik mijn phonotrappen vaak meters van de voorversterkers verwijderd staan, en wil dus minimaal een factor 100 hebben. Mijn phonotrappen zitten allemaal tussen de 50 Ohm en 500 Ohm uitgaand, mijn voorversterkers tussen de 50 kOhm en 150 kOhm inkomend, dus nooit problemen in deze.

 

Hetzelfde geldt trouwens ook voor de waardes tussen voorversterkers en eindversterkers. Daar liep ik pas met een Zanden set ook tegen aan, de voorversterker stuurt 600 Ohm uit (via XLR en RCA), de eindversterkers zijn echter 100 kOhm in via RCA, en maar 3 kOhm in via XLR. Waarom? Echt geen flauw idee. Daar al die Zanden jongens echter graag de eindversterkers bij de speakers zetten, gebruiken ze lange interlinks (soms wel 7-8 meter), en dat moet dan ''natuurlijk'' met XLR. Een slap, donker geluid als resultaat. Knal er een RCA tussen van diezelfde lengte, en het gaat weer prima.

 

En toch lees je dan in al die reviews dat het helemaal WAUW was met lange XLR's ertussen, want dat is natuurlijk altijd beter...

 

Maar trek je er verder niet al te veel van aan, ik vroeg het niet om een oeverloze discussie over impedanties op te starten, het viel me gewoon op dat die waarde (voor mij in ieder geval) zo absurd hoog was, vooral omdat het ''resultaat'' wat ik altijd probeer te halen met mijn set-ups voor een groot deel wordt bepaald door het matchen van die impedanties.

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

Duidelijke toelichting, Marco.
Ik zal ook de VTL manual erbij gaan zoeken (ligt ergens tussen een grote stapel papieren nog), omdat op de site van VTL de specs staan van de nieuwe VTL TL 2.5 en ik heb de voorganger. En nee, ik trek het mij ook niet aan, maar ik wil wel alles begrijpen of ervan leren. Dat is nou eenmaal wie ik ben.

Ik ga vandaag een luisterdag houden met de phonopre.
Zowel op de VTL voorversterker in combi met de LM-150 als eindversterker. Maar ook met de LM-150ia als  geïntegreerde versterker. Ik heb ook begrepen dat de phonopre rechtstreeks op de pre ingang kan van de LM -150 en dan staat de LM-150 als eindversterker, dus m.a.w. de phonopre rechtstreeks op de eindversterker. Omdat er op de phonopre een volume potmeter zit.

Uiteraard zal ik hier bevindingen neerzetten.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

 

"En de echte reden dat deze op Hifi.nl stond heeft te maken met dat zijn vrouw wilde dat er gestreamd  werd."   Komt die LP-33 soms bij Carl vandaan ? 🤭😂🤣

 

 

Inderdaad humoristisch Jack. Nee hoor op mijn oude dag ga ik niet meer van mijn vrouw en de buizen af. Ben met allebei gelukkig wel op een ander niveau natuurlijk.  Beneden in de huiskamer hebben we gelukkig een streamer en de zolder blijft van mij - lekker!

 

PS leuk verhaal

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

 

Eigenwijs heeft vaak een negatieve lading.  Ik noem het wel eens: "eigen-wij-ze."  Die Tim de Paravicini vind ik een knappe ontwerper. Ik heb hier een voorversterker van hem gehad.  Er zaten onderdelen in die hooguit een paar € kosten, maar toch klonk het fantastisch. (kenmerk van een goed ontwerp) Tussen de EAR834 en de De LP-33 zijn best een aantal verschillen, die benoem ik ook. De LP-33 is veel luxer uitgevoerd. Het schema is kennelijk "open source"?  Want het is door velen nagebouwd.  Dat doen wel meer ontwerpers, kijk b.v. naar Nelson Pass en van der Veen die publiceert ook gewoon "open en bloot".  

 

Dan tube rolling http://www.audiodrom.net/en/special-edition-reviews/117-the-best-12ax7-tubes-for-almost-no-money

JJ ECC803S is volgens dit vergelijk de beste .  Ik heb het zelf "dunnetjes" overgedaan, met NOS buizen van Mullard, Telefunken, Philips en nieuwe van EH, maar vind ook de JJ ECC803S het best klinken.  Het is wel zo, als je 3 dezelfde buizen achterelkaar zet dat de signatuur van zo' n buis gaat overheersen. Elke buis heeft wel een min-puntje en 3x achter elkaar versterkt dat natuurlijk. Dus met tube rolling kun je het precies zo afstemmen dat de eigenschappen van diverse merken elkaar  helpen. 

 

Dan dit nog....

"En de echte reden dat deze op Hifi.nl stond heeft te maken met dat zijn vrouw wilde dat er gestreamd  werd."   Komt die LP-33 soms bij Carl vandaan ? 🤭😂🤣


Oh, ik zie nu pas je eerdere reactie. Tja, ben je net wakker en kijk je even snel in dit draadje en zie ik met halfdichte ogen Arden's reactie. Nu na het uitgebreide koffie leuten beneden in de recreatiezaal met de andere senioren 55 plussers (🙄🤪😂) ben ik wakker en zie jouw eerdere reactie.

Mijn vader zei altijd "Onno is de eigenwijze met een eigengereide mening". Daar maakte ik dan steevast van "Onno is zijn eigen-wijste". Maar goed, dat is een different cookie en daar hou ik dan gelijk over op.
 

Ik ben het ook met je eens, hoor ! Die LP-33 van mij lijkt op die EAR 834, maar gelijk zijn ze zeker niet. Wat ook niet kan en ook niet erg is. Jij en ik hoeven ook niet die discussie te starten of te gaan voeren, want in de algemeenheid zijn we vaak eens met elkaar, ondanks dat we soms vanuit een andere hoek vandaan komen. Bovendien is er een wederzijds respect naar elkaar toe. En dat is het belangrijkste voor mij.

Leuk die link over tube rolling, die ga ik zeker lezen. Ik ben nog niet bekend met de klanksignaturen van de verschillende ECC83/12AX7 enz buizen. Dus alleen al in die zin is dat leuk om te onderzoeken voor mij. Wat betreft de ECC81 en de ECC82 ben ik veel meer in thuis en daar heb ik zeker mijn voorkeuren NOS buizen en nieuwe buizen.  In het algemeen ben ik niet echt een grote fan van de JJ buizen. Maar van de andere kant sta ik er wel open voor om de JJ ECC803S buizen te laten zitten en zo te blijven luisteren. Tube rolling kan dan nog altijd en is ook niet het belangrijkste, zeker op dit moment niet.
Want de phono LP-33 moet eerst nog verder inspelen (dat denk ik met 60 speeluren op de teller) en moet ik de klank signatuur verder nog ontleden en wellicht het belangrijkst op dit moment waar ga ik de LP-33 op aansluiten (VTL voorversterker/Line Magnetic eindversterker combi of op de Line Magnetic geïntegreerde versterker.
Ik ben dus wel even zoet.
 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Arden said:

Zelf heb ik mijn phonotrappen vaak meters van de voorversterkers verwijderd staan, en wil dus minimaal een factor 100 hebben. Mijn phonotrappen zitten allemaal tussen de 50 Ohm en 500 Ohm uitgaand, mijn voorversterkers tussen de 50 kOhm en 150 kOhm inkomend, dus nooit problemen in deze.

 

Dat zullen niet allemaal buizen phonotrappen zijn. 🤔

Een lage uitgang impedantie vind ik ook gunstig, behalve als daar weer veel extra onderdelen voor nodig zijn.  

Link to comment
Share on other sites

Nou, daar ben ik al gauw klaar mee. Bij de eerste tonen werd het gelijk duidelijk. Ik heb het een 20 minuten volgehouden, maar ben toen toch weer snel terug geschakeld naar de combinatie LP-33 phonopre /VTL TL-2.5 voorversterker/LM-150 (eind)versterker. Dat is toch in mijn oren het mooist. 
Met de  LP-33/LM-150 geïntegreerde versterker combinatie is het duidelijk helderder, maar ook scheller in het hoog en klinken bekkens metalig en in het algemeen is het allemaal dunner in klank. Het heeft zeker meer drive (teveel) met de geïntegreerde versterker, maar in mijn oren klinkt het ook meer afgerafeld en snel naar huis. Het klinkt ook al snel hard in mijn oren.
Soundstage is met de VTL combi groter en weidser en dieper en met meer zwart ertussen. Dat was mij al eerder opgevallen met de cd speler. Ik moet wel ook erbij zeggen dat de VTL combi meer laagweergave heeft, maar ook enigszins in een bepaalde frequentie ietsje pietsje teveel laag heeft bij sommige muziekstukken. Maar ik vind dat niet storend. De hoogweergave met de VTL combi is ronder en ietsjes minder luchtig, maar niet saai of te rustig.
Ik heb alles getest met dezelfde bekabeling en wellicht door meer energie in andere bekabeling te steken, zal ik vast op andere uitkomsten uit kunnen komen met de geïntegreerde LM combi. Maar dat heb ik niet getest. Daar ging het mij in eerste instantie dan ook niet om.
Wat betekend het nu? Nou, eigenlijk niets of juist heel veel. Dat is maar hoe je dat ziet. 
Voor mij is het (wederom) duidelijk geworden dat de meeste klank signatuur wordt bepaald  door de voorversterker en niet door de eindversterker. Ook hier is dit weer het geval. De VTL TL-2.5 is een echte voorversterker en uitgebreider in het circuit dan het voorversterkers gedeelte van de Line Magnetic LM-150 en dat hoor ik duidelijk terug in de geluidsweergave. Ik kies dus vooralsnog voor de combi VTL/LM. Dit is ongeacht de technische kant van het te hoge OHM verhaal. Ik gebruik toch geen (te) lange interconnects in de phono keten. De enige lange interconnect is 3 meter en die zit tussen de VTL voorversterker en de LM (eind)versterker.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Mooie vergelijking Onno. Ik speel nu zelf met een passieve pre, heb zelf dus ook zo'n VTL (weliswaar ouder, maar toch...) gehad, maar dat was vóór de buizen pre van DHTRob. Ik weet de verschillen trouwens niet meer tussen die twee, maar kreeg daarna met mijn passieve veel meer rust en natuurlijkheid terug. Ben wel benieuwd of een passieve het bij jou ook niet erg goed in deze set zou kunnen doen. Of heb je er al wel eens eentje in je set gehad?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, René N. said:

Mooie vergelijking Onno. Ik speel nu zelf met een passieve pre, heb zelf dus ook zo'n VTL (weliswaar ouder, maar toch...) gehad, maar dat was vóór de buizen pre van DHTRob. Ik weet de verschillen trouwens niet meer tussen die twee, maar kreeg daarna met mijn passieve veel meer rust en natuurlijkheid terug. Ben wel benieuwd of een passieve het bij jou ook niet erg goed in deze set zou kunnen doen. Of heb je er al wel eens eentje in je set gehad?

 

Bij een goede passieve weet je niet meer wat je hoort. En dat is goed.

Een goede passieve vv is volkomen transparant en dient enkel om het volume te regelen.

Ik heb er al zo'n 12 jaar een en die hoeft nooit meer weg. En gaat nooit stuk bovendien. Voegt niets toe en neemt niets weg. En gek genoeg: DAT hoor je dus echt wel... :)

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, thingman said:

 

Bij een goede passieve weet je niet meer wat je hoort. En dat is goed.

Een goede passieve vv is volkomen transparant en dient enkel om het volume te regelen.

Ik heb er al zo'n 12 jaar een en die hoeft nooit meer weg. En gaat nooit stuk bovendien. Voegt niets toe en neemt niets weg. En gek genoeg: DAT hoor je dus echt wel... :)

 

Ik ben het hélemaal met je eens Toine. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of Onno er ook al een keer eentje geprobeerd heeft.... Je vraagt je eigenlijk af waarom je er zo weinig over hoort of waarom zó weinig mensen ze in hun set hebben....

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, René N. said:

 

Ik ben het hélemaal met je eens Toine. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of Onno er ook al een keer eentje geprobeerd heeft.... Je vraagt je eigenlijk af waarom je er zo weinig over hoort of waarom zó weinig mensen ze in hun set hebben....

Nee, niet hier in mijn set. Ik heb het wel gehoord bij Toine destijds. maar kan mij niet meer herinneren hoe het klonk. Wat mede kwam doordat Toine toen net in zijn nieuwe woning zat en totaal andere speakers had dan de Apogee. maar zelfd dat weet ik niet helemaal zeker. Het was toen een chaotische periode en lang geleden in mijn herinnering. Mijn VTL voorversterker komt bij Toine vandaan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Je vraagt je eigenlijk af waarom je er zo weinig over hoort of waarom zó weinig mensen ze in hun set hebben

 

Een ongebufferde potmeter of "spoelen ding" heeft invloed op frequentiecurve en fase. Die verandert bij het draaien continue.

 

EDIT: piepertje van de oven ging. Wat ik nog wou toevoegen is, "daarom gebruik ik ze niet".

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Daarom heb ik een passieve voortrap mét een buffertrapje. Geen versterking, maar alleen het voorkomen van misaanpassingen.

 

De P van Array is een passieve voorversterker met weerstanden. Daar heb ik lang mee gespeeld. Op één volume gaat dat prima. Maar het hing er sterk vanaf welke CD speler ik er aan hing. De Sony CD707 deed het prima.

 

Daarna kwam de A. De actieve versie met 10 dB versterking. En nu dus de B10. Ik vond die nét wat beter klinken dan de A10 en die versterking heb ik niet nodig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

 

Een ongebufferde potmeter of "spoelen ding" heeft invloed op frequentiecurve en fase. Die verandert bij het draaien continue.

 

EDIT: piepertje van de oven ging. Wat ik nog wou toevoegen is, "daarom gebruik ik ze niet".

 

Hihihi, tja, dan moet er een andere actie komen hé....

 

Maar om even terug te komen op de reacties, ook die hier nog na kwamen: 

 

Ik heb er eentje met trafo's, dus met aftakkingen, dus hier is misschien de kritiek wel enigszins van toepassing. Echter, als je er eentje maakt met allemaal kleine trafootjes (zoals Cock dat dus heeft gedaan, er zitten daar 92 trafootjes per kant in....) is die frequentiecurve kaarsrecht en beslist faserein. Per stapje wordt daar een 1/2 dB "geplust" of "gemint", en juist door die speciaal gewikkelde trafootjes is dit wellicht de ultieme voorversterker, zonder de genoemde nadelen.

 

Misschien zou ik het verschil eens moeten horen om te (kunnen) onderkennen hoe zich dat dan in de muziek uit. Ik merk overigens wél volumeverschil tussen de bronnen, maar dat had ik ook al met elke andere voorversterker. Alleen ga je ernaast dan ook weer versterken, wat volgens mij niet nodig is. De in- en uitgangsspanningen, wat Arden aangaf, zou ik wel eens kunnen uitzoeken, hoe die zich verhouden. Goed, de TS blijft gewoon op de weg volgen waar hij nu op zit..... B)

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, René N. said:

 

Hihihi, tja, dan moet er een andere actie komen hé....

 

Maar om even terug te komen op de reacties, ook die hier nog na kwamen: 

 

Ik heb er eentje met trafo's, dus met aftakkingen, dus hier is misschien de kritiek wel enigszins van toepassing. Echter, als je er eentje maakt met allemaal kleine trafootjes (zoals Cock dat dus heeft gedaan, er zitten daar 92 trafootjes per kant in....) is die frequentiecurve kaarsrecht en beslist faserein. Per stapje wordt daar een 1/2 dB "geplust" of "gemint", en juist door die speciaal gewikkelde trafootjes is dit wellicht de ultieme voorversterker, zonder de genoemde nadelen.

 

Misschien zou ik het verschil eens moeten horen om te (kunnen) onderkennen hoe zich dat dan in de muziek uit. Ik merk overigens wél volumeverschil tussen de bronnen, maar dat had ik ook al met elke andere voorversterker. Alleen ga je ernaast dan ook weer versterken, wat volgens mij niet nodig is. De in- en uitgangsspanningen, wat Arden aangaf, zou ik wel eens kunnen uitzoeken, hoe die zich verhouden. Goed, de TS blijft gewoon op de weg volgen waar hij nu op zit..... B)

Allereerst René een inductie of capaciteit in je signaalweg is nooooooit faserein....Of ze moeten elkaar precies opheffen.....En dat gaat niet gebeuren, for sure!

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Roots said:

Allereerst René een inductie of capaciteit in je signaalweg is nooooooit faserein....Of ze moeten elkaar precies opheffen.....En dat gaat niet gebeuren, for sure!

 

Ga eens bij Cock luisteren dan. Is sowieso een hele leuke dag en Cock zal jou uit kunnen leggen hoe hij dat bewerkstelligd. Ik hoop dat je dan een andere mening hebt. Je woont toch niet zovér van Rotterdam af?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, René N. said:

 

Ik ben het hélemaal met je eens Toine. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of Onno er ook al een keer eentje geprobeerd heeft.... Je vraagt je eigenlijk af waarom je er zo weinig over hoort of waarom zó weinig mensen ze in hun set hebben....

 

Dat laatste snap ik wel enigszins. Voor de prijs hoef je het niet te doen, .allereerst.

Daarnaast zal het weinig glamoureus zijn om te moeten toegeven dat je 'slechts' een voorverzwakker gebruikt... ;)

Dat is immers het enige wat zo'n ding doet, als het goed is.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Seed7 said:

 

Een ongebufferde potmeter of "spoelen ding" heeft invloed op frequentiecurve en fase. Die verandert bij het draaien continue.

 

EDIT: piepertje van de oven ging. Wat ik nog wou toevoegen is, "daarom gebruik ik ze niet".

 

Daarom schreef ik ook "een goede passieve... enz."

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...