Jump to content

Vinyl naar digitaal hoogst mogelijke kwaliteit

Buiz
 Share

Recommended Posts

Hallo,
Is er misschien iemand hier die mij zou kunnen helpen met het overzetten van een vinyl LP naar digitaal in een zo'n hoog mogelijk resolutie ? ( en misschien nog correcties aanbrengen)
Of weet hier iemand waar ik dit kan laten doen ?
Er is een label dat de eerste LP van mijn bandje uit 1985 opnieuw wilt uitbrengen in een kleine oplage.
Helaas zijn de masterbanden al sinds die tijd kwijt (label failliet en onvindbaar, Bram Kloos Metalloid Boudisque) .
Nu wil ik het echt zo goed mogelijk overzetten, een goede kwaliteit test-persing uit 1985 is aanwezig.

Alvast bedankt.
Muzikale groet,
Paul 

Ik heb ook wel eens een LP gedigitaliseerd. Nu ik geen draaitafel meer heb, lukt me dat niet meer.

Wat je nodig hebt (naast een draaitafel met voorversterker) is een ADC (analoog digitaal convertor). Ik gebruikte daar de EMU Tracker Pre voor (een semi professionele externe geluidskaart). De uitgang van de phonotrap op de ingang van dat ding. En digitaliseren maar. De hele LP in één keer. Bewerken en in tracks knippen kan met het gratis Arta. Niet de resolutie is het belangrijkst, maar de kwaliteit van apparatuur. De Tracker Pre is voor een fatsoenlijke opname het minimum,  het ding kan tot 24Bit, 192 kHz. Bedenk wél, dat je dan erg grote bestanden krijgt.

Ben zelf in het bezit van 24 sporen analoge geluids studio en redelijk goede draaitafel met ADC-XLM en SME arm.
Het gaat erom om een zo goed mogelijke transfer te krijgen en hoopte dat er iemand in de high-end kringen hier de mogelijkheid voor heeft.
AD/DA converter van Apogee en audio bewerking software (Wavelab) en plugins heb ik ook tot mijn beschikking.

Wat ik niet heb is een high-end RIAA pre-amp , alleen een goedkoop ding.
Dan ga ik verder zoeken naar iemand die dit voor mij kan doen.
Bedankt allen.

Sry, ik ben niet zo van de moderne krommunicatie

Ik weet dat Eric (@Kraus vonBentinck) ervaring heeft met lp's digitaliseren. Hij heeft een bovengemiddelde draaitafel en meen ook een bovengemiddelde pre-pre. En wellicht genoeg hints en tips om t echt goed te doen. Lijkt me in dit geval wel relevant.

Kan natuurlijk niet voor hem zeggen of ie zin/tijd heeft om te helpen. En dan heb je nog iets als corona... Dan kan voor velen onder ons nog een dingetje zijn.

Edited by Duck-Twacy

43 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Het is voor mij een kleine moeite om je te helpen maar we zitten wel een eindje uit elkaar.( IJmuiden/Schiedam).

Ik ben nu nog in Italië maar in de loop van volgende week terug.

Probeer enkele mogelijkheden en kies dan gewoon het beste resultaat.

Dat klinkt echt geweldig,  ik zou de LP op kunnen sturen of even langsrijden is ook geen probleem.
Dit is liefdewerk 😉   Ik zoek ook nog even naar andere mogelijkheden.
Kan je mij een PM sturen als je weer terug bent ?
Nogmaals bedankt allemaal !

4 minutes ago, Duck-Twacy said:

Dat klopt, deze is al eerder opnieuw uitgebracht op vinyl met slechte geluidskwaliteit.
De CD re-release is in de jaren '90 ook al gemaakt van een slechte vinyl rip.
Het zou leuk zijn om het nu eens goed te doen... 😉

De benodigde tijd is de afspeelduur van de LP Plus ongeveer 15 minuten per kant voor het aanbrengen van kleine correcties, het aanbrengen van trackmarkers voor de CD en het wegschrijven van de tracks.

Tikken in de plaat is geen bezwaar maar beschadigingen in de lengte van de groef is eigenlijk niet meer te herstellen zonder de kwaliteit aan te tasten. Een schone/netjes gereinigde plaat is altijd het beste.

Normaal gesproken is het allemaal in anderhalf uur makkelijk te doen.

96kHz/32 bit geeft het beste resultaat. Daar kun je later ook alle kanten mee op voor verdere bewerking en omzetten naar dvd/dat of CD kwaliteit.

Kom je mee met plaat en al dan is dat prima. Wel een opslagmogelijkheid meenemen.

Ik stuur nog wel een pb.

15 hours ago, Kraus vonBentinck said:

De benodigde tijd is de afspeelduur van de LP Plus ongeveer 15 minuten per kant voor het aanbrengen van kleine correcties, het aanbrengen van trackmarkers voor de CD en het wegschrijven van de tracks.

Tikken in de plaat is geen bezwaar maar beschadigingen in de lengte van de groef is eigenlijk niet meer te herstellen zonder de kwaliteit aan te tasten. Een schone/netjes gereinigde plaat is altijd het beste.

Normaal gesproken is het allemaal in anderhalf uur makkelijk te doen.

96kHz/32 bit geeft het beste resultaat. Daar kun je later ook alle kanten mee op voor verdere bewerking en omzetten naar dvd/dat of CD kwaliteit.

Kom je mee met plaat en al dan is dat prima. Wel een opslagmogelijkheid meenemen.

Ik stuur nog wel een pb.

Kraus, dit is echt fantastisch, alvast heel erg bedankt !  Ik denk dat het het makkelijkste is als ik de LP opstuur, dan kan je het doen wanneer het uitkomt en zit er ook niemand op te wachten :)  Wordt hier echt heel blij van !