carl Posted 9 december 2022 Report Share Posted 9 december 2022 Ik zou dan een kabel moeten hebben met aan één kant gebalanceerd en de andere kant RCA. Dan past hij in ieder geval op de Thorens 321 ( bij de Oracle met SME plug ligt dat complexer). Heeft even de tijd want ik ga in januari intern verhuizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 9 december 2022 Report Share Posted 9 december 2022 17 minutes ago, carl said: Ik zou dan een kabel moeten hebben met aan één kant gebalanceerd en de andere kant RCA. Dan past hij in ieder geval op de Thorens 321 ( bij de Oracle met SME plug ligt dat complexer). Heeft even de tijd want ik ga in januari intern verhuizen. Dat kan, je legt de min aan de massa bij de XLR connector, maar dan is hij uiteraard niet meer gebalanceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2022 Report Share Posted 9 december 2022 Just now, Gydo said: Dat kan, je legt de min aan de massa bij de XLR connector, maar dan is hij uiteraard niet meer gebalanceerd. Het kan nog steeds gebalanceerd zijn. Array gebruikt dat principe. Een rca op de voorversterker en gebalanceerd op de eindversterker. De eindversterker heeft een gebalanceerde ingang waarbij de massa differentieel is aangesloten. Deze hoeft dus niet in het "midden" van de spanning te zitten, terwijl de ingang wel degelijk gebalanceerd werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 december 2022 Report Share Posted 9 december 2022 Ik begreep van Henk altijd dat uit een element een gebalanceerd signaal kwam? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 december 2022 Report Share Posted 9 december 2022 Dat klopt niet. Tenminste uit een element komt een signaal met een bepaalde grote. Het is dan bepalend hoe het signaal zich behoud tot de aarde. is de groene draad aangesloten op aarde dan is de grote van het signaal ten opzichte van aarde nog steeds even groot maar ligt met de 0 aan aarde. Een gebalanceerd signaal kenmerkt zich door dat de aarde in het midden van beide zit. Daar is normaal een midden aftakking voornodig maar die ontbreekt op je element. deze kan je creëren door je afsluitweerstanden zo te plaatsen zo dat de aarde tussen de signalen komt te zitten. Daarmee is je signaal totaal nog steeds even groot maar ten opzichte van de aarde is dat nu 2x de helft geworden. Je schiet er dus niets mee op om gebalanceerd je phono trap in te gaan. het enige voordeel wat je hebt is dat de common-mode setup storing ontstaan door instraling op je kabel kan elimineren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 december 2022 Report Share Posted 9 december 2022 Klopt wel héh...Hoe het signaal daarna verprutst wordt is inderdaad een heel ander verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 december 2022 Report Share Posted 11 december 2022 Dit is een mooi voorbeeld hoe je gebalanceerd... gebalanceerd houdt met cinch...En uiteindelijk XLR. Je ziet over heel de line de symmetrie ervan. Links/rechts plus en min, ieder heeft zijn eigen versterker trap, zonder dat de min ook maar in aanraking komt met massa of aarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2022 Report Share Posted 12 december 2022 Pfffff. Wat een berg componenten voor een apparaat wat het signaal moet verzwakken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 12 december 2022 Report Share Posted 12 december 2022 30 minutes ago, Hans van Liempd said: Pfffff. Wat een berg componenten voor een apparaat wat het signaal moet verzwakken.... En wat zegt dat, eigenlijk niets want er kunnen ontzettend veel stroombronnen in zitten. Veel belangrijker is hoe het toestel meet en speelt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2022 Report Share Posted 12 december 2022 5 minutes ago, Gydo said: En wat zegt dat, eigenlijk niets want er kunnen ontzettend veel stroombronnen in zitten. Veel belangrijker is hoe het toestel meet en speelt! Natuurlijk, maar meer componenten zorgen meestal voor meer problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 december 2022 Report Share Posted 12 december 2022 De linkerkant is het phono gedeelte. Alles volledig gebalanceerd, dus alles is dubbel uitgevoerd. Krell KSP7B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus Hier komt binnenkort ook een aantal meter Grimm TPR binnen. Aangezien de nieuwe versterker ook een set gebalanceerde ingangen heeft en de netwerkspeler gebalanceerd uit gaat daar een XLR kabel tussen. Naast de TPR een setje Neutrik connectoren besteld, zodat het een concurrerend geprijsd probeersel is. Óf het verschil gaat maken is natuurlijk de vraag en afhankelijk van de implementatie van de gebalanceerde in en uitgangen op beide componenten. Meetkundig zou het vanuit de netwerkspeler sowieso beter moeten zijn als ik de meting op ASR moet geloven. Als het spul binnen is de soldeerbout maar weer eens ter hand nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus Ik heb zo'n vermoeden dat dat helemaal niet tegen gaat vallen. Ik ben dan ook benieuwt hoe je de verschillen gaat beschrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus On 11-12-2022 at 20:30, Roots said: Dit is een mooi voorbeeld hoe je gebalanceerd... gebalanceerd houdt met cinch...En uiteindelijk XLR. Je ziet over heel de line de symmetrie ervan. Links/rechts plus en min, ieder heeft zijn eigen versterker trap, zonder dat de min ook maar in aanraking komt met massa of aarde. Ik zie hier en daar een weerstandje verkeerd om zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus Dat doen ze om te matchen...Iets met beste richting ofzo. Ik heb hem nog ergens boven in een doos staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus On 23-8-2024 at 18:14, Roots said: Ik heb zo'n vermoeden dat dat helemaal niet tegen gaat vallen. Ik ben dan ook benieuwt hoe je de verschillen gaat beschrijven. Anders ik wel! Helaas is de Grimm TPR. nog niet binnen. Heb nog wel wat Sommercable SC Carbokab liggen, dus ik kan wel een setje maken. Ik wil er alleen het liefst die TPR tussen… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus Heel toevallig weer...Ben ik mij aan het oriënteren voor een high-end verbinding voor mijn PC met een Pink Faun kaart AES/EBU. En daarvoor heb ik uitgekozen een Sommer, een Grimm of een Canare. Misschien een VdH. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus De Sommer is ook geschikt vooor 110 ohm, dus dat zou prima kunnen. Voor digitaal denk ik dat een goede opbouw van de kabel belangrijk is en zo lang dat binnen spec is moet het goed gaan. Denk dat je wat dat betreft aan geen van drie een beul zal vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus Yup. Het zou mij niet eens verbazen dat de 4 kabels die ik noemde uit de zelfde fabriek komen. Everything you need to know about cable (sommercable.com) Can I also have my cable with a personal overprint? There are indeed several options to have your SOMMER CABLE product personalised! As a reaction to the dwindling cable stocks e.g. in the event technology sector, many companies have their cables overprinted. This can be done either with an inkjet printer or a printing wheel from a certain quantity. The inkjet overprint is free of charge, whereas an overprint with a printing wheel is not exactly a low-budget affair, but offers some benefits. In general it is somewhat cleaner and more precise, and complex company logos or small graphics can be incorporated. Of course, the printing wheel – as long as it has been universally designed – may also be used for other cables. Normally, the colour of the overprint is white or, with brighter coloured cables, also black. Unfortunately our cables cannot be overprinted later, but only Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus De Sommer Carbokab is op een aantal vlakken wel echt anders dan de andere kabels sowieso. Dat Sommer kabels maakt voor anderen is denk ik geen geheim. Het eigen assortiment is ook erg breed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus Ja daarom. Zo heb je ook nog Mogami en Canare...Het is niet voor niks dat de meeste kabels verhuld zijn in een braided hose, gesealed met een krimpkous met gouden letters bedrukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 25 augustus Report Share Posted 25 augustus Sommer kabels? Ken toch veel kabel merken, maar werkelijk nog nooit van gehoord. Mis ik er iets aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 25 augustus Report Share Posted 25 augustus Sommer is toch een bekende grote jongen… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 25 augustus Report Share Posted 25 augustus (edited) Of je er iets aan mist kun je alleen zelf bepalen. Sommer is een vrij grote Duitse kabelfabrikant die ook voor derden produceert. In de Pro audio is het best een grote speler, zeker in Duitsland. Joachim Gerhard gebruikte in het verleden sowieso Sommercable in de luidsprekers van crossover naar drivers en van crossover naar de aansluit terminals. Ik gebruik al jaren Sommercable SC Albedo met KLE pluggen tussen mijn bronnen, maar ben wel benieuwd wat Grimm TPR anders/beter doet. Edited 25 augustus by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 25 augustus Report Share Posted 25 augustus 20 hours ago, Roots said: Ja daarom. Zo heb je ook nog Mogami en Canare...Het is niet voor niks dat de meeste kabels verhuld zijn in een braided hose, gesealed met een krimpkous met gouden letters bedrukt. Exact. Daarnaast kun je bij die grote fabrikanten ook wel een “eigen” opbouw qua kabel laten maken, als je maar genoeg afneemt. Canare heeft ook gewoon op de site staan dat eigen opdruk een optie is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts