Jump to content

Keuze cd brander?

Ender
 Share

Recommended Posts

Hey hoi,

Ik heb een vraagje over cd-branden. Ongeveer een jaar gebruik ik nu mijn plextorwriter 8/4/32A (niet burnproof/bufferbranden) met name voor het branden van audio-cd’s. Over de kwaliteit kan ik kort zijn: die is slecht. Voor elke cd die ik moet branden, gaat er gemiddeld een

Beste Ender,

Plextor staat er om bekend dat ze uitstekende branders leveren! Ik gebruik zelf geen Plextor maar een HP8100i. De door jou beschreven resultaten moeten echt beter kunnen op jouw huidige brander!

Eeen paar tips:

- zet je brander eens op master en de cdrom/dvd-speler op slave.(tenzij het een SCSI-brander is, natuurlijk)

- die tikjes lijken me een buffer-underrun probleem, brand eens single-speed! Daar haal je gelijk de beste resultaten mee trouwens.

- Als je gaat branden, schakel dan alle programma's uit, inclusief virusscanner.

- Maak eerst eens een image, dus een kopie naar de harde schijf en brand dit vervolgens single-speed naar de cd. Dat is, nogmaals, naar mijn mening de beste methode om een audio-cd te branden.

Ik behaal er in ieder geval de beste resultaten mee!

Hoi Audiopaul,

Bedankt voor je snelle berichtje. Ik ga je opmerkingen even punt voor punt af:

1. Brander op de master zetten: lijkt me goed id! Zo te regelen en makkelijk te checken!

2. Op singlespeed branden krijg ik de foutmelding: "buffer underrun; set the speed to a faster bla bla bla". Ik kan minimaal op 2 speed branden. Dan nog krijg ik af en toe vage tikjes op de achtergrond.

3. Alle programma's zijn uitgeschakeld tijdens het branden.

4. Het image verhaal pas ik zelf ook toe! Aangezien ik niet eens write on the fly kan toepassen, is dit voor mij zowieso de enige optie.

Nog wat andere opmerkingen. Ik brand met Traxdata cd's, niet omdat ze zo goedkoop zijn, maar omdat ze bij mij het minste aan foutmeldingen geven (heb zowel dure als nog duurdere cd's geprobeerd, en allemaal geven ze legio foutmeldingen). Helaas zijn traxdata bijna niet meer te verkrijgen :(

Hoe zit het met de kwaliteit van audiobranders vs cd branders? Zijn die echt beter? Of kan ik gewoon beter blijven mij m'n plextortje?

Grtz,

Ender

Beste Ender,

Vreemd dat deze problemen ook blijven bij single-speed branden! Dat zou het probleem juist op moeten lossen!

Nog een paar tips:

- scan (full) en vervolgens defragmenteer je harde schijf eens,

- kijk eens waar de temp-file van de image wordt opgeslagen, heb je genoeg ruimte? Verplaatst anders de temp-file eens naar een snellere disk, als je die hebt tenminste. Niet op een netwerkschijf opslaan, hoor!

- deinstalleer de brandersoftware eens en installeer het opnieuw!

- Zet DMA (in configuratiescherm/systeem) aan bij je harde schijf eigenschappen en de brander. Als dit niet ondersteund wordt merk je dat vanzelf wel!

Stationaire cd-branders leveren altijd betere resultaten. Die van Marantz schijnen erg goed te zijn. Ben ik zelf ook in ge

Thx voor je bericht,

Regelmatig defragmenteer en check ik de HD. Geen fouten gevonden (alhoewel, er zitten een aantal bad blocks sinds het begin op de HD).

Tempfile staat onder c:windowstemp. De ruimte op de c schijf is voldoende (heb c,d en e schijf) met ruim 2 gig (en is ook de snelste schijf).

De brandersoftware heb ik reeds aantal keren geinstalleerd en gedeinstalleerd. Geen verbeteringen.

DMA staat aangevinkt bij de hardeschijfeigenschappen.

Misschien dat het ligt of aan de kwaliteit van de HD (lijkt me niet). Eerder ben ik geneigd te zeggen dat mijn brander gewoon van pet-kwaliteit is (sinds het begin).

Als je bij elke branding moet afvragen of het weer gaat lukken... word je nogal moe van mad.gif . Zal voor de zekerheid nog eens gaan defragmenteren, misschien dat het iets helpt :)

Enig idee wat die Marantzbranders kosten trouwens? En zijn er nog andere aanbieders van branders die ook de moeite waar zijn?

Grtz,

Ender

Beste Ender,

Inmiddels ben ik thuis en lees dat je alles al geprobeerd hebt! Tja... oh ja, heb je ook al gekeken in het zelfde venster als DMA of "verbinding verbreken" aanstaat? Dus zowel voor je harddisk als de cd-brander!

Nog een laatste tip en dan haak ik echt af, zet bij configuratiescherm/systeem (of deze computer/eigenschappen) en dan tabblad prestaties, dan bestandssysteem en tot slot tabblad "vaste schijf" je pc eens op netwerkserver! Maakt extra cache-geheugen vrij en schroeft bovendien de performance enorm op! Er moet wel minimaal 64 mB werkgeheugen in je pc zitten anders heeft het geen zin!

Mijn interesse gaat bij Marantz uit naar de DR6000 (is nu DR6050 geworden, dacht ik). Deze wint alle testen!

beste ender

volgens mij is dit de derde of vierde keer dat dit onderwerp op het forum wordt besproken. ik kan je uit ervaring zeggen, dat opnames gemaakt op een hifi-brander vele malen beter klinken als die van een pc-brander. ook de opnamekwaliteit van audiorecordables is beter dan die van computerrecordables.

groetjes, berry

Geplaatst door berry:

beste ender

volgens mij is dit de derde of vierde keer dat dit onderwerp op het forum wordt besproken. ik kan je uit ervaring zeggen, dat opnames gemaakt op een hifi-brander vele malen beter klinken als die van een pc-brander. ook de opnamekwaliteit van audiorecordables is beter dan die van computerrecordables.

groetjes, berry

Hoi, Berry

Heb je nog een leuke brander als tip (en in de aanbieding)

Groetjes van een getogen Ernhemmer, die jou heel goed kent, maar jij mij alleen als je me ooit weer eens ziet binnenwandelen!? ;)

Thx Berry en Audiopaul,

Om nog even op de tip van Audiopaul terug te komen. Overal staat de DMA aan. M'n PC staat sinds het 1e uur op netwerkserver, dus daar kan het ook al niet aan liggen. Misschien toch eens tijd voor een "echte" brander? ;)

Om op de opmerking van Berry terug te komen: ja, bij het doorbladeren van het forum ben ik al het een en ander tegengekomen. Toch wilde ik nog even weten of iemand wat aan m'n probleempje kon doen.. vandaar. En het is altijd leuk om nog eens te babbelen!

Net als Audiopaul ben ik ook benieuwd wat de markt te bieden heeft op cd-brand gebied en wat de forummers erover te zeggen hebben :)

In ieder geval ga ik eens kijken naar die Marantz brander. Iemand anders nog tips en trucs?

Grtz van ook een echte Ernhemmer,

Ender

Hoi Audiopaul,

Sterker nog! 30x! ;) In iedergeval toch thx voor je tips op pjuter gebied als zijne "eenvoudige" systeembeheerder (wat volgens mij best bescheiden is!). Ben benieuwd of je nog iets ter ore komt over branders!

Grtz,

Ender

Geplaatst door Ender:

Hoi Audiopaul,

Sterker nog! 30x!   ;) In iedergeval toch thx voor je tips op pjuter gebied als zijne "eenvoudige" systeembeheerder (wat volgens mij best bescheiden is!). Ben benieuwd of je nog iets ter ore komt over branders!

Grtz,

Ender

Daar kun je op rekenen, Ender!

Zelf doe ik niet zoveel met cd-branders, maar iemand van de helpdesk van m'n werk des te meer! Ik zal hem dit relaas laten lezen!

Nu ga ik even kappen, want de monteur voor MXstream kan ieder moment komen!

Hoi Ender,

Heb je er al eens aan gedacht een ander brandprogramma te gebruiken. Ik heb vier branders gehad, een HP8100+ (Sony), een Ricoh 7040, een Sony CRW140 en nu een Yamaha CRW2100E. Alles IDE branders, maar ik had elke keer kwaliteitsproblemen met Adaptec EZ CDcreator en WinonCD. Ik gebruik nu CDRWin en NERO-burning, brand op 12 speed en kopieer op 8 speed en de kwaliteit is heel acceptabel. CD-R van no-name.

Hoi Ender, twee kleine, maar belangrijke, vraagjes: wat voor systeem heb je? En idd, wat voor brandprogramma gebruik je?

Bovendien zou het wellicht aan de aspi driver kunnen liggen, maar voor ik daarmee op de proppen kom zou ik graag willen weten wat je antwoorden zijn op de eerste twee vragen.

Houd overigens in gedachten dat de vraag naar audio recordables klein is en dat je bovendien rechten afdraagt op elke audio recorable die je koopt, dus je betaalt er een stukje meer voor.

Thx Sodejuu en Avallon voor jullie reacties,

Om op jullie vragen terug te komen:

Mijn systeem:

Intel PIII 667 mhz met Aopen mobo (weet niet meer welk type), 133mhz 192 mb sdram, 7200rpm 15 gig van Maxtor (onderverdeeld in c,d en e schijf, elk 5 gig), Aopen 48x cdrom, plextor 8/4/32A writer (IDE) en asus V6800 32mb ddr grafische kaart (voor de games :D)

WinonCD gebruik ik als brandprogramma.

Andere brandprogramma's heb ik eigenlijk niet geprobeerd daar mijn pa zonder een enkel probleem met WinonCD brandt (wel met burnproof plextor).

Dat van die audiorecordables wist ik niet Avallon! Geen wonder dat die cdtjes zo duur kosten!

Grtz,

Ender

Hey hoi!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Volgens mij zit de IDE kabel van de brander niet op de zelfde als de hardeschijf.

Thx voor de link naar CRDwin, die ga ik downloaden! Misschien helpt dat wel :D! Sodejuu, zou je de key willen mailen naar me? ender@sfan.2ndmail.com

Alvast bedankt! :)

Grtz,

Ender

Nu-uh, heb namelijk zelf ermee lopen klooien. Heb er een beetje een allergie voor gekregen. Het komt er in feite op neer dat de aspi driver een soort doorgeefluik is van systeem naar brander. Sommige brandprogramma's installeren deze aspi-layer zoals het wordt genoemd en sommige doen dat niet. Dan heb je ook nog de progs die dwars gaan liggen en de boel voor je verpesten :)

Dus moet je een nieuwe installeren, dit kun je doen door gewoon aspi32(of i.d.).exe te kopi