Jump to content

Welk stekkerblok en filter ja of nee?

Ivan10
 Share

Recommended Posts

11 hours ago, HansP said:

Latijn is een dode taal, en daarom hebben de planten daarom een latijnse naam. 

Waarbij dan wel kan worden opgemerkt dat het mogelijk is dat men tot de ontdekking en overeenkomt dat het tot een andere familie behoort, en de naam om die redenen wijzigt.🙃

Latijn is een taal van heel vroeger, die al eerder bestond dan het Nederlands etc, in de 18de en 19de eeuw werden dingen een Latijnse naam gegeven omdat dat bedoeld was voor de geleerden die latijn hadden gestudeerd, tegenwoordig is het zo dat nog veel van die dingen zoals planten een Latijnse naam kennen, zodat je overal ter wereld kan spreken met de Latijnse naam en de juiste mensen dan weten wat ermee wordt bedoeld.

De reden waarom planten en dieren een Latijnse naam dragen, is dat de wetenschap dateert van een tijd waarin het Latijn de universele taal van de beschaafde wereld was.
Het is allemaal begonnen in de 18e eeuw, toen een Zweedse natuurkenner, Carl von Linne (die zelfs zichzelf een Latijnse naam gaf, nl Linnaeus), als eerste een systeem ontwikkelde om planten classificeren

Bron: https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/123719/latijnse-naam/

1 hour ago, audiofreak said:

Zou ik die hersens maar eens gaan "resetten".🤭😂

Aan de andere kant heb ik het met die hersens toch goed voor elkaar Onno 😋  Elk voordeel heeft zijn nadeel zoals onze vaderlandse profeet zei.

Latijn was natuurlijk de taal van het voormalige Romeinse wereldrijk. Het had zo zijn voordelen om die taal te blijven gebruiken. Vergelijk het een beetje met Engels.

Edited by carl

1 hour ago, audiofreak said:

Zou ik die hersens maar eens gaan "resetten".🤭😂

Aan de andere kant heb ik het met die hersens toch goed voor elkaar Onno 😋  Elk voordeel heeft zijn nadeel zoals onze vaderlandse profeet zei.

Latijn was natuurlijk de taal van het voormalige Romeinse wereldrijk. Het had zo zijn voordelen om die taal te blijven gebruiken.

16 hours ago, HansP said:

Latijn is een dode taal, en daarom hebben de planten daarom een latijnse naam. 

Ik ga niet op alle slakken zout leggen ( het interesseert ook vrijwel niemand) maar:

de komma voor 'en' in bovenstaande zin is onjuist; en is hier namelijk voegwoord.

de taxonomie van planten is gestart door Aristoteles, in het Grieks uiteraard. De biologie is overgegaan naar Latijn, de behandelende medische wereld heeft grotendeels vast gehouden aan het Grieks.

De namen van planten  zijn niet in het Latijn omdat Latijn een dode taal is maar omdat in de middeleeuwen Latijn nu eenmaal de taal was van alle wetenschap/geleerden (en in de middeleeuwen was Aristoteles een onbetwiste autoriteit)

Ik doe er verder het zwijgen toe.

Dixit.

Wat maakt het ook uit..Ik heb al die oude Griekse knakkers leren kennen door het spel Assasin Creed Odessey te spelen....Het is echt wel een tijdje geleden dat ze leefden. 

Wat heeft het voor zin om telkens 2000 jaar terug in de tijd te duiken?

1 hour ago, Roots said:

Wat maakt het ook uit..Ik heb al die oude Griekse knakkers leren kennen door het spel Assasin Creed Odessey te spelen....Het is echt wel een tijdje geleden dat ze leefden. 

Wat heeft het voor zin om telkens 2000 jaar terug in de tijd te duiken?

Als technicus is het ruim voldoende wanneer je op de hoogte bent van de laatste stand van zaken. Als wetenschapper stel je niets voor als je de wortels van je kennis niet kent. Je staat op de schouders van je voorgangers. Als quantumfysicus ben je niks als je de problemen van Einstein, Newton en Archimedes niet kent.

No organism can prosper without roots, Roots.

Ja, en de man van ik het heb geleerd is ook dood, was volgens hem Grieks gelatiniseerd, maar ook dat het een dooie taal was.😀

Of is een Brennenstuhl stekkerblok geen Grieks, dat staat hier op  de mijne.

Edited by HansP

On 13-6-2022 at 12:13, carl said:

Elk voordeel heeft zijn nadeel zoals onze vaderlandse profeet zei.

Was t niet, "Elk nadeelbed z'n voordeel"?

Maar stekkerblok, ik heb er zelf een gemaakt van wat plankjes en Gamma stopcontacten met schroefklemmen IPV steekklemmen. Op dit forum staan ergens de foto's. Dat werkt echt prima en gebruik ik al jaren. Ook het aansluiten in ster met gelijke kabellengte staat er bij. 

On 19-6-2022 at 08:41, Seed7 said:

Ah, da's wel slim. Dan zou het 'schoon' moeten zijn en maat de rest niet meer uit.

De aansluitkabels naar de verschillende apparaten zijn dan weer wél gevlochten. Van de korte aansluitkabel zijn alleen de massa en fase gevlochten. De aarde loopt er langs af. De aarde is vanaf de meterkast met een aparte draad op afstand van de fase ne nul naar de zolder gebracht. De aardedraden komen dus in het stekkerblok bij elkaar.

1k0.jpg

De zwarte kabel die er aan de onderkant uitkomt is gevlochten. De dunne grijze draadjes zijn de fase en nul, de derde draad de aarde. De aansluitkabel is kort, omdat het stekkerblok nét naast het stopcontact ligt.

Edited by Hans van Liempd

• 1 year later...

Hier nog een goedkope "tweak".

Mocht je een stekkerblok hebben met nog ruimte over, doe daar eens netsnoeren in, gewoon losse netsnoeren zonder die ergens op aan te sluiten en ga er eens voor zitten of je verschil hoort. 

Ik heb hier alles afgeplugd, alle losse ingangen of uitgangen van alles, zelfs router en switches. (zijn op Internet dummy's voor te krijgen) was een tip van Audiomaat en het werkt positief. 

Vooral in het stekkerblok,...meer en beter laag om maar eens wat te noemen. 

Jaren geleden tijdens de show in Veldhoven, heeft men eens de verschillen tussen stekkerblokken laten horen.

Ik weet niet wat de verkoper allemaal deed, maar de verschillen waren duidelijk hoorbaar.

Kort daarna hield een grote importeur een opruiming. Daar heb ik een paar stekkerblokken gekocht en een paar netsnoeren die men aan Mark Levinson apparatuur zette. Is dat allemaal goed? Ik heb geen flauw idee.

Een oud forumlid heeft eens gemeten wat de plus en de min is. Hiermee zou ik kunnen bepalen hoe de stekkers in het blok moeten en hoe het blok in het stopcontact moet. Sinds kort heb ik zelf een multimeter. Kan ik hiermee hetzelfde meten en heeft dat zin? Maakt de volgorde van de stekkers nog wat uit?

Wat kan ik gehoormatig allemaal verwachten?

Ook heb ik wel eens iemand horen vertellen, dat zijn installatie op woensdagochtend nergens naar klinkt. Dit omdat het woensdag wasdag is. 

Tevens is het dan gehaktdag en komt Zaagmans langs. Maar dat heeft er minder mee te maken.

1 hour ago, Jongensdroom said:

Jaren geleden tijdens de show in Veldhoven, heeft men eens de verschillen tussen stekkerblokken laten horen.

Ik weet niet wat de verkoper allemaal deed, maar de verschillen waren duidelijk hoorbaar.

Kort daarna hield een grote importeur een opruiming. Daar heb ik een paar stekkerblokken gekocht en een paar netsnoeren die men aan Mark Levinson apparatuur zette. Is dat allemaal goed? Ik heb geen flauw idee.

Een oud forumlid heeft eens gemeten wat de plus en de min is. Hiermee zou ik kunnen bepalen hoe de stekkers in het blok moeten en hoe het blok in het stopcontact moet. Sinds kort heb ik zelf een multimeter. Kan ik hiermee hetzelfde meten en heeft dat zin? Maakt de volgorde van de stekkers nog wat uit?

Wat kan ik gehoormatig allemaal verwachten?

Ook heb ik wel eens iemand horen vertellen, dat zijn installatie op woensdagochtend nergens naar klinkt. Dit omdat het woensdag wasdag is. 

Tevens is het dan gehaktdag en komt Zaagmans langs. Maar dat heeft er minder mee te maken.

Ja een en ander maakt verschil. Hieronder een duidelijke uitleg over fases en volgorde in het stekkerblok.

Aanwijzing M-WAY Kabels - Audiomaat

Fasebepaling - Audiomaat

Edited by Buell

36 minutes ago, pjotr27 said:

Ik mis bij de Aanwijzing M-WAY Kabels de buizenversterkers. Zet je die op de plaats van geïntegreerd of die van Klasse A/B versterkers?

Ik heb ook een buizen versterker, Klasse A eind versterker en buizen voorversterker. dus op de plaatst eindversterker klasse A.  Buizen of ander het zijn uiteindelijk versterkers. Het is lijkt me het zelfde geïntegreerd of eindversterker buizen of transistor.

Ik heb het via zijn schema,.. switch, buizen voorversterker, streamer, dac , cd en als laatste mijn buizen eindversterker.

Overigens wel wat geëxperimenteerd met de volgorde, bovenstaande bleek het mooist.

Edited by Buell