hifinaat 01 Posted 23 oktober 2020 Report Share Posted 23 oktober 2020 Het valt mij op dat gestreamde albums erg hard klinken zodat het niet lekker is om naar te luisteren. Bij oudere opnames is dat minder het geval lijkt wel. Vooral heb ik moeite met albums die geremasterd zijn, het is voor mij vaak niet om aan te horen Ik heb mij even van Qobuz afgewend en draai nu mijn favoriete muziek via CD dit klinkt veel muzikaler en met meer dieptebeeld ook. Ben benieuwd of iemand dit kan beamen... Groet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 23 oktober 2020 Report Share Posted 23 oktober 2020 Ik heb geen ervaring met streaming, maar het is wel een belangrijke vaststelling om te bespreken. Zou het het hoge ingangssignaal zijn - ik heb een CD-speler die standaard tamelijk hard staat - of een te grote comprimering van het signaal, net als met reclames om het luid te laten klinken? Remastered albums zijn vaak hit en mis, ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 9 hours ago, hifinaat 01 said: Het valt mij op dat gestreamde albums erg hard klinken zodat het niet lekker is om naar te luisteren. Bij oudere opnames is dat minder het geval lijkt wel. Vooral heb ik moeite met albums die geremasterd zijn, het is voor mij vaak niet om aan te horen Ik heb mij even van Qobuz afgewend en draai nu mijn favoriete muziek via CD dit klinkt veel muzikaler en met meer dieptebeeld ook. Ben benieuwd of iemand dit kan beamen... Groet. Dat is vreemd, Qobuz vind ik kwalitatief de beste streaming dienst. Wat bedoel je met "hard"? Het volume? of "hardheid" in het geluid?. Streaming en CD's afspelen gaat dat via dezelfde DAC?. Welke soft- en hardware wordt gebruikt?. Oudere opnames vóór de loudness war klinken beter. Remasters zijn niet altijd beter..... Noem eens een voorbeeld van een opname. Groet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 12 hours ago, hifinaat 01 said: Het valt mij op dat gestreamde albums erg hard klinken zodat het niet lekker is om naar te luisteren. Bij oudere opnames is dat minder het geval lijkt wel. Vooral heb ik moeite met albums die geremasterd zijn, het is voor mij vaak niet om aan te horen Ik heb mij even van Qobuz afgewend en draai nu mijn favoriete muziek via CD dit klinkt veel muzikaler en met meer dieptebeeld ook. Ben benieuwd of iemand dit kan beamen... Beamen niet, ik gebruik geen betalende online muziekdiensten. Oorspronkelijk heb ik wel Qobuz gehad, maar ik heb dat opgezegd nadat ik ontdekte dat ze hun klanten bedrogen met 96 kHz 24 bit Hi-Res opnamen waarvoor je extra moest betalen en die dan geüpsamplede cd's bleken te zijn. Zoiets noem ik bedrog. Hard klinken is meestal een gevolg van zware dynamiekreductie, de zogenaamde "loudness wars". Die zijn op 99% van alle uitgebrachte popmuziek cd's aanwezig vanaf ongeveer het jaar 2000, maar er zijn de laatst jaren ook remasters uitgebracht van albums uit de jaren '80 en '90 die in feite alleen dynamiekreducties met een hoger volume zijn. Er zijn een paar gevallen waarin de dynamiek effectief tot 0, 1 of 2 dB gereduceerd is en het volume dan op loeiend hard staat. Veel online muziekdiensten comprimeren hun streams ook nog eens, omdat hen dat bandbreedte bespaart - zeker als ze veel klanten hebben. En dat gebeurt zelfs als ze reclame maken met "audiofiele geluidskwaliteit". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 13 hours ago, hifinaat 01 said: Het valt mij op dat gestreamde albums erg hard klinken zodat het niet lekker is om naar te luisteren. Bij oudere opnames is dat minder het geval lijkt wel. Vooral heb ik moeite met albums die geremasterd zijn, het is voor mij vaak niet om aan te horen Ik heb mij even van Qobuz afgewend en draai nu mijn favoriete muziek via CD dit klinkt veel muzikaler en met meer dieptebeeld ook. Ben benieuwd of iemand dit kan beamen... Groet. 43 minutes ago, Bloom said: Hard klinken is meestal een gevolg van zware dynamiekreductie, de zogenaamde "loudness wars". Die zijn op 99% van alle uitgebrachte popmuziek cd's aanwezig vanaf ongeveer het jaar 2000, maar er zijn de laatst jaren ook remasters uitgebracht van albums uit de jaren '80 en '90 die in feite alleen dynamiekreducties met een hoger volume zijn. Er zijn een paar gevallen waarin de dynamiek effectief tot 0, 1 of 2 dB gereduceerd is en het volume dan op loeiend hard staat. Veel online muziekdiensten comprimeren hun streams ook nog eens, omdat hen dat bandbreedte bespaart - zeker als ze veel klanten hebben. En dat gebeurt zelfs als ze reclame maken met "audiofiele geluidskwaliteit". Dit klopt. Wanneer je nieuwe CD's zou kopen heb je dezelfde ellende. Er zijn echt wel goede opnames op Qobuz te vinden, maar dat zijn dan inderdaad de oudere en meestal niet bij het pop en rock genre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 3 minutes ago, Hans van Liempd said: Dit klopt. Wanneer je nieuwe CD's zou kopen heb je dezelfde ellende. Er zijn echt wel goede opnames op Qobuz te vinden, maar dat zijn dan inderdaad de oudere en meestal niet bij het pop en rock genre. Inderdaad. Pop en rock is het pijnpunt. Bij klassiek en jazz werden er nooit loudness wars toegepast. Al moet ik opmerken dat er bij jazz wel ooit een paar producers van popmuziek aan het werk zijn geweest en dat die toen hebben beslist alle dynamiek eruit weg te halen. Maar gelukkig zijn dat bij jazz zeldzaamheden en je vindt op internet makkelijk welke de getroffen jazz-albums zijn. 99% van wat ik koop is klassiek, dus ik heb er gelukkig nooit veel last van gehad. En af en toe word ik zelfs aangenaam verrast bij cd's met popmuziek als ze in eens bakken dynamiek aan boord blijken te hebben. Het laatste had ik dit bij sina-drums en haar drie Chi-Might albums. Prachtig opgenomen en de jongedame heeft talent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 (edited) 1 hour ago, Bloom said: Veel online muziekdiensten comprimeren hun streams ook nog eens, omdat hen dat bandbreedte bespaart - zeker als ze veel klanten hebben. En dat gebeurt zelfs als ze reclame maken met "audiofiele geluidskwaliteit". Ik stream zelf niet, maar lijkt me knap frustrerend wanneer je weet dat het (veel) beter moet kunnen. Edited 24 oktober 2020 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 De enige garantie is als je lokaal streamt en je eigen muziekbestanden opbouwt, dan weet je tenminste welke kwaliteit het is. Ik werk met een zelfbouw streamer en een muziekbilbliotheek van zelf geripte cd's, sacd's en blu-rays. Ziehier: https://www.high-endforum.nl/topic/15488-what-makes-blooms-music-bloom/ en zoek naar "streamer". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 7 hours ago, Bloom said: De enige garantie is als je lokaal streamt en je eigen muziekbestanden opbouwt, dan weet je tenminste welke kwaliteit het is. Ik werk met een zelfbouw streamer en een muziekbilbliotheek van zelf geripte cd's, sacd's en blu-rays. Ziehier: https://www.high-endforum.nl/topic/15488-what-makes-blooms-music-bloom/ en zoek naar "streamer". Ik ook, naast Qobuz. Ik heb alle muziek door JRiver laten analyseren. Dan blijkt de dynamic range tussen 3 en 27 dB te liggen. Dat is dus 24 dB niveauverschil...!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifinaat 01 Posted 24 oktober 2020 Author Report Share Posted 24 oktober 2020 15 hours ago, Tubejack said: Dat is vreemd, Qobuz vind ik kwalitatief de beste streaming dienst. Wat bedoel je met "hard"? Het volume? of "hardheid" in het geluid?. Streaming en CD's afspelen gaat dat via dezelfde DAC?. Welke soft- en hardware wordt gebruikt?. Oudere opnames vóór de loudness war klinken beter. Remasters zijn niet altijd beter..... Noem eens een voorbeeld van een opname Groet. Met hard bedoel ik luid, alsof het volume omhoog getild is. Bij Nora Jones. Ilse de Lange, Cassandra Wilson gaat het goed. Bij Albums van Adele waar ze flink uithaalt met name het nummer Hello en ook bij het album van Arno Charles Ernest moet ik volume terugdraaien. Bij oudere opnames kan ik het volume verder opendraaien dan bijvoorbeeld bij o.a. Adele & Arno. Albums zoals Leonard Cohen album Greatest Hits en Roberta Flack Album First take hoef ik nooit terug te draaien in volume. Mijn set: Voor CPA3200 en eind versterker Chord SPM1200c, B&W805d3 speakers, Melco N1Ah60 musicserver, Streamer/Dac Cambridge Audio 851N, Linn Karik CD speler, stekkerblok Kemp, interlinks Audioquest, TelluriumQ ultra black. Speakerkabels zijn eigen fabrikaat en Supra Ply 3.4. De albums van Roberta Flack en Leonard Cohen zijn van voor de loudness war. De albums die ik boven aangeef zijn streamnummers van Qobuz. De meeste heb ik ook op CD. Groet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifinaat 01 Posted 24 oktober 2020 Author Report Share Posted 24 oktober 2020 12 hours ago, Bloom said: Inderdaad. Pop en rock is het pijnpunt. Bij klassiek en jazz werden er nooit loudness wars toegepast. Al moet ik opmerken dat er bij jazz wel ooit een paar producers van popmuziek aan het werk zijn geweest en dat die toen hebben beslist alle dynamiek eruit weg te halen. Maar gelukkig zijn dat bij jazz zeldzaamheden en je vindt op internet makkelijk welke de getroffen jazz-albums zijn. 99% van wat ik koop is klassiek, dus ik heb er gelukkig nooit veel last van gehad. En af en toe word ik zelfs aangenaam verrast bij cd's met popmuziek als ze in eens bakken dynamiek aan boord blijken te hebben. Het laatste had ik dit bij sina-drums en haar drie Chi-Might albums. Prachtig opgenomen en de jongedame heeft talent. Albums van Cassandra Wilson en Nora Jones zijn van Blue Note dat is een goed label die rommelen niet met loudness neem ik aan. Ik heb ze zelf ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 oktober 2020 Report Share Posted 25 oktober 2020 Het laatste album van Adele is inderdaad verschrikkelijk. Als Qobuz ook bij 1:1 vergelijkbare opnames van CD slechter klinkt, dan zou ik er zelf mee stoppen. Echter die ervaring heb ik niet, na een jaar met Qobuz Sublime+ gespeeld te hebben. Met Qobuz ben ik gestopt omdat ik het te weinig gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifinaat 01 Posted 25 oktober 2020 Author Report Share Posted 25 oktober 2020 3 hours ago, Tubejack said: Het laatste album van Adele is inderdaad verschrikkelijk. Als Qobuz ook bij 1:1 vergelijkbare opnames van CD slechter klinkt, dan zou ik er zelf mee stoppen. Echter die ervaring heb ik niet, na een jaar met Qobuz Sublime+ gespeeld te hebben. Met Qobuz ben ik gestopt omdat ik het te weinig gebruik. Qobuz Sublime+ heb ik niet gehad wel die van €19,99/maand. Jazz muziek en andere rustige muziek klinkt helemaal niet slecht bij Qobuz, maar op Qobuz had ik o.a. ook Guns n Roses dat is dus ook met loudness effect. Ik heb bij Qobuz ook twee albums gedownload: First Take van Roberta Flack en Oh Mercy van Bob Dylan in 24 bit/96Khz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 oktober 2020 Report Share Posted 25 oktober 2020 Volgens mij mis je niet veel. Het verschil tussen hi-res en cd kan ik bij een goed gemaakt cd niet horen. Mooi voorbeeld is het ECM label. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 oktober 2020 Report Share Posted 25 oktober 2020 Wat je ook al noemde, was het slechte geluid van de remasters. Een lid van onze audioclub heeft ALLE remasters verkocht. De eerste uitgaves klinken volgens hem altijd beter. Ook op Qobuz staan vaak verschillende versies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 oktober 2020 Report Share Posted 25 oktober 2020 Dat laatste denk ik ook wel eens Hans. Ik begrijp het nut van veel van die remasters ook niet. Een beetje alsof je de Mona Lisa overschildert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 Pure marketing. Ze hopen meer van die albums te verkopen als ze daar het woord "remaster" op plakken. Wat ik onder remaster versta: opnieuw inlezen van een originele analoge mastertape in hoge resolutie, die "oppoetsen" en dan uitgeven. Zo zijn er, maar ze zijn héél zeldzaam. Wat de "product managers" / marketingjongens onder remaster verstaan: We nemen het originele album, doen daar qua oppoetsen niets aan, halen grotendeels of volledig alle dynamiek weg, krikken het volume op tot maximum (of soms daaroverheen, met vervorming als gevolg) en geven dat uit als "remaster". Kassa, kassa! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 (edited) Ik koop nog wel eens audiofiele platen van labels als Analoque Productions en Speakers Corner Bloom. Ik vind dat ze het daar vaak wel goed doen. Ik speelde vroeger ook nog wel wat CD's (oude jazz) van Verve en ook dat was meestal wel de moeite waard. Dus het kan wel. Wat ik trouwens ook niet snap is dat streamingdiensten zo gaan voor remasters. Hebben ze geen kwaliteitsbesef of zijn die "remasters" goedkoper voor hun? Edited 26 oktober 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 Hei is een verdienmodel, Carl. Heeft weinig te maken met liefde of passie voor muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 De remasters van Vangelis en Klaus Schulze zijn voorbeelden van hoe het wél moet. Die van Jean-Michel Jarre helaas hoe het niét moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 2 hours ago, carl said: Wat ik trouwens ook niet snap is dat streamingdiensten zo gaan voor remasters. Hebben ze geen kwaliteitsbesef of zijn die "remasters" goedkoper voor hun? De originele staan er vaak ook nog op. Die remasters klinken in de auto beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 Ah, maar in een auto heb je meer omgevingslawaai en dan is het inderdaad opportuun om minder dynamiek en meer volume te hebben. Daarom moet dynamiekreductie in het afspeeltoestel beschikbaar zijn maar nooit in de bron! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 (edited) 20 minutes ago, Bloom said: Ah, maar in een auto heb je meer omgevingslawaai en dan is het inderdaad opportuun om minder dynamiek en meer volume te hebben. Daarom moet dynamiekreductie in het afspeeltoestel beschikbaar zijn maar nooit in de bron! Helemaal mee eens. Helaas zijn de auto en oortjes tegenwoordig kennelijk de standaard. Terwijl de tijd van walkmen's en CD spelers in de auto volgens mij al achter de rug is. Edited 26 oktober 2020 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 (edited) 26 minutes ago, Hans van Liempd said: auto en oortjes "sonos" en co denk ik eerder. Melkpakjes generatie 3 zeg maar. Oortjes kunnen zo ongelooflijk goed zijn*. B.v. een setje van Shure voor 100.- en dan gekalibreerd naar je eigen oren, als je aaifone of mediaspeler dat kan (parametrische EQ). Dichten extreem goed af -39dB dacht ik (en dan heb je gekken die dat in het verkeer dragen). Dan wordt je echt wel een beetje gek van al die 'loudness war' toestanden. Wordt er gestreamd in autos? * De grap is dat oortjes en met name die met van die beugels achter je oren zoals die Shure altijd op de zelfde manier in je oor zitten. On ears zitten altijd net wat anders, bij over ears is de variatie in positie nog groter. Hoe kleiner die variatie hoe beter de calibratie voor je oren werkt. Door die calibratie werk je zoveel verschillen weg dat bijna alles even goed wordt. Meer dan 100.- voor een setje wordt dan redelijk onzinnig. Edited 26 oktober 2020 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 (edited) De hifi in mijn auto is niet echt hifi alleen al vanwege de leeftijd Met Sonos erbij is het inderdaad een zeer plausibele verklaring voor die remasters. Moet van de week nog eens goed naar Tidal luisteren. Toch mis ik ook daar een bepaalde manier van levendigheid. Ik vind het toch wel erg gladjes klinken. Stemmen zijn bijvoorbeeld nooit perfect alsof de zanger/zangeres voortdurend honingdrank drinkt. En voor de duidelijkheid luister ik nu met name naar klassiek waar dat dynamiek probleem niet/ minder is. Oortjes gebruik ik alleen voor you tube Seed. Ik heb ook nooit in de trein met oortjes kunnen luisteren. Edited 26 oktober 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now