Seed7 Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 (edited) 51 minutes ago, carl said: Oortjes gebruik ik alleen voor you tube Seed. Ik heb ook nooit in de trein met oortjes kunnen luisteren. Kun je ook gewoon thuis in de luie stoel gebruiken hoor. Daarnaast, die streamingstations "kopen" gewoon groot in en dit is wat de platenmaatschappijen leveren. Een audiofiel streaming station met alleen maar 'eerste persingen' lijkt me nu niet bepaald rendabel. Edited 26 oktober 2020 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 9 minutes ago, Seed7 said: Kun je ook gewoon thuis in de luie stoel gebruiken hoor. Daarnaast, die streamingstations "kopen" gewoon groot in en dit is wat de platenmaatschappijen leveren. Jij bent niet de enige die groot woont Seed Als ik beneden niet welkom ben (meestal een detective op TV) ga ik naar zolder en dat is verder geen straf. En verder is het me nu wel duidelijk dat compressie wel meerwaarde heeft voor grote groepen gebruikers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 Over Quobuz durf ik niks te zeggen maar ik vermoed dat het harde klinken ligt aan de instellingen. Bij Tidal is de standaardinstelling "force volume" omdat men er van uit gaat dat het volume geregeld wordt op een externe dac. Bij Tidal schakel je dit uit door onder de keuze voor de geluidskaart 'more settings' te kiezen en vervolgens 'force volume' uit te schakelen. Of bij pop/rock het geluid (ook bij uitschakeling van force volume) te hard lijkt, ligt waarschijnlijk aan de gestreamde CD-uitgave. Het loont dan de moeite om de betreffende CD op te zoeken in de loudness war website en dan zie je vaak dat de dynamiek op verschillende uitgaven van een CD nogal uiteen kan lopen. Heb je zelf een "nette" CD en Tidal (of Quobuz) streamt een bagger-uitgave, ja dan hoor je verschil. Welke uitgave de streamingdienst gebruikt valt niet te achterhalen. In principe èn in de praktijk zit er tussen de data op de CD en wat je van Tidal binnen krijgt geen verschil. Bij klassiek gaat dat prima op, bij pop rock is het een ander verhaal. Terzijde: de generalisatie dat alle remasters minder zijn dan de eerdere uitgave gaat veel te ver. Er zijn ook geslaagde remasters. De vergelijking dat remasteren het overschilderen van de Mona Lisa zou zijn, daarvan klopt al helemaal niks. Niet alle oude uitgaven zijn Mona Lisa's, ook oudere uitgaven kunnen net zo goed waardeloos zijn. Dat er vaak remastered wordt op de autoradio is simpelweg te verklaren omdat er heel wat meer naar muziek wordt geluisterd op de autoradio dan op een goede installatie of om te voorkomen dat de huisvrouw(/man) van de stofzuiger naar de radio moet lopen om het volume op te draaien of, het allerergste, een andere zender opzoekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 1 hour ago, Seed7 said: "sonos" en co denk ik eerder. Melkpakjes generatie 3 zeg maar. Oortjes kunnen zo ongelooflijk goed zijn*. B.v. een setje van Shure voor 100.- en dan gekalibreerd naar je eigen oren, als je aaifone of mediaspeler dat kan (parametrische EQ). Dichten extreem goed af -39dB dacht ik (en dan heb je gekken die dat in het verkeer dragen). Dan wordt je echt wel een beetje gek van al die 'loudness war' toestanden. Wordt er gestreamd in autos? * De grap is dat oortjes en met name die met van die beugels achter je oren zoals die Shure altijd op de zelfde manier in je oor zitten. On ears zitten altijd net wat anders, bij over ears is de variatie in positie nog groter. Hoe kleiner die variatie hoe beter de calibratie voor je oren werkt. Door die calibratie werk je zoveel verschillen weg dat bijna alles even goed wordt. Meer dan 100.- voor een setje wordt dan redelijk onzinnig. De meeste oortjes worden door de jeugd in luidruchtige omgevingen gebruikt. Voor de high-end oortjes wordt weinig muziek geproduceerd . Sonos, ja die was ik nog vergeten. In auto's wordt met onbeperkte telefoonabonnementen steeds vaker gestreamd. Of opgeslagen muziek gespeeld. Met Qobuz en met andere streamingsdiensten kun je muziek op je telefoon downloaden en zonder internet afspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 1 hour ago, Seed7 said: Kun je ook gewoon thuis in de luie stoel gebruiken hoor. Daarnaast, die streamingstations "kopen" gewoon groot in en dit is wat de platenmaatschappijen leveren. Een audiofiel streaming station met alleen maar 'eerste persingen' lijkt me nu niet bepaald rendabel. Ik speel nu het album Tusk van Fleetwood Mac. Daarvan staan 7 versies op Qobuz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 Ik ga ervan uit dat je een topic opent waarbij je deze versies bespreekt en aangeeft onder welke omstandigheden welke versie het best klinkt Hans Typisch voorbeeld van overaanbod waar niemand vrolijk van wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 17 minutes ago, carl said: Ik ga ervan uit dat je een topic opent waarbij je deze versies bespreekt en aangeeft onder welke omstandigheden welke versie het best klinkt Hans Typisch voorbeeld van overaanbod waar niemand vrolijk van wordt. Psies. Ik heb de duurste versie maar gekozen. De extended 24/96 versie. Klinkt prima. Maar wel regelmatig het volume bijstellen sommige nummers gaan harder dan andere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 oktober 2020 Report Share Posted 26 oktober 2020 (edited) Dat volume verschil herken ik wel met name bij de dsd en de Highres bestanden is dat vaak het geval. Door de vaak wat hogere dynamiek moet het gemiddelde volume wat lager liggen om voldoende headroom te hebben. Je ziet namelijk dat voor deze releases de dynamiek wat groter gehouden wordt en die muziek klinkt dan ook echt beter. Dat is dan niet vanwege het formaat maar puur door de manier van masteren. Als dat nu ok voor Cd en download standaard zou zijn zou het beter te genieten zijn en minder volume verschil tussen verschillende formaten. Edited 26 oktober 2020 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 oktober 2020 Report Share Posted 29 oktober 2020 Als ik naar jaartallen kijk zijn er minstens 9 uitgaven van Tusk op cd alleen al https://www.discogs.com/Fleetwood-Mac-Tusk/master/38741?filter=true&format=CD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts