Ivan10 Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Terwijl ik aan het zoeken was omtrent de Schiit Sol draaitafel kwam ik deze draaitafel ook tegen: Funk Firm Gett! Omtrent de 707 euro. Dus ook omtrent de Schiit prijs. Met deze video: Ook hier wat opmerkingen over het plateau onder de video. Mooie toonarmen maken ze ook zo te zien [link]. Vroeger hadden hun draaitafels wel een meer bijzonder design. Ooit gezien op een VAD/XFI-show. Nu is de plinth gewoon vierkant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Is die prijs inclusief arm en cartridge? Dus "plug and play" ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 (edited) Mijn Thorens TD 150 (1969) en TD 160 (1972) wobbelen niet zo. Dat kleine beetje krijg je bovendien wel weg door het plateau te verschuiven op het subplateau. De ideale positie heb ik bovendien gemerkt. Edited 24 oktober 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Ook heel betaalbaar, kan dat ook nog gepaard gaan met kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 (edited) Die Thorensen 150/160 waren vroeger niet zo goedkoop Peter. Bovendien werden ze in zeer grote aantallen gemaakt en het ontwerp was simpeler te maken dan de klassiekers. Een platenspeler was vroeger de TV van nu - iedereen had er een. Edited 24 oktober 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 (edited) 2 hours ago, carl said: Mijn Thorens TD 150 (1969) en TD 160 (1972) wobbelen niet zo. Dat kleine beetje krijg je bovendien wel weg door het plateau te verschuiven op het subplateau. De ideale positie heb ik bovendien gemerkt. Dit topic gaat toch over Funk Wat vind jij ervan Carl? Qua prijs, bijgeleverde arm? en element? Edited 24 oktober 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Ik reageerde op Peter Jack. Om heel eerlijk te zeggen vind ik een nieuwe draaitafel die wobbelt helemaal niks. Kennelijk moet je toch meer investeren om een goed mechanisch product te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Men ziet één filmpje en men heeft al gelijk weer de oordelen gelijk klaar staan. Zonder de draaitafel zelf met eigen ogen aan het werk gezien te hebben of gehoord te hebben. Dat geldt niet alleen voor deze Firm draaitafel, maar ook voor de andere van Shiit SOL draaitafel in het andere topic. Ik denk juist dat je het moet toejuichen dat er meerdere fabrikanten weer draaitafels maken. Vroeger waren er veel meer fabrikanten die ook draaitafels maakten en ook tegen lage prijzen, maar ook net zo goed waardeloos waren. Men zou eens wat meer moeten kijken naar/onder welke prijsklasse het valt en vanuit die prijsklasse moet oordelen of nog beter zelf te gaan zien en luisteren. En eens wat minder door hun eigen dure audiofiele draaitafel ogen en oren. Bovendien zegt zo'n filmpje eigenlijk heel weinig, net zoals één recensie weinig zegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Ik vergelijk met mijn Thorens TD 150 uit 1969 Onno. Een draaitafel die mechanisch goed geconstrueerd en gebouwd is hoeft niet te wobbelen: niet na 10 jaar en zeker niet als die net uit de doos komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 1 hour ago, carl said: Ik reageerde op Peter Jack. Om heel eerlijk te zeggen vind ik een nieuwe draaitafel die wobbelt helemaal niks. Kennelijk moet je toch meer investeren om een goed mechanisch product te bouwen. Jij begint ook in dit topic wéér over Thorens i.p.v. over de inhoud. Alsof er niets anders is, als die oude spelertjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 (edited) Wat ik eigenlijk wil zeggen Jack is dat als een draaitafels uit 1960 al niet wobbelt een product wat anno 2020 gemaakt wordt daar ook geen last van mag hebben. Ik zal er om jouw te plezieren er nog een moderne draaitafel bijkopen Jack. Maar misschien wobbelen ze wel allemaal tegenwoordig Roger repareert bepaalde nieuwe draaitafels niet omdat ze zo flut gemaakt zijn. Edited 24 oktober 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Ik denk dat het voor de lezers interessanter is, als je verteld over de inhoud. Wat krijg je b.v. voor die €707? Je schreef toch recensies? Waarom niet over deze Funk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 22 minutes ago, carl said: Ik vergelijk met mijn Thorens TD 150 uit 1969 Onno. Een draaitafel die mechanisch goed geconstrueerd en gebouwd is hoeft niet te wobbelen: niet na 10 jaar en zeker niet als die net uit de doos komt. Dat kun je dus niet vergelijken met een draaitafel, zoals deze Firm. Die Thorens van jou uit 1969 en wat kostte deze in 1969? En welke andere draaitafels in1969 waren er nog meer en voor de gewone arbeider in 1969 betaalbaar? Vergelijk dan die Thorens maar eens met zo'n plastic Philips of ander merk draaitafel uit 1969. Want die Philips draaitafel uit 1969 was voor de gewone arbeider nog betaalbaar. Terwijl die Thorens uit 1969 toch echt niet gelijk betaalbaar was voor de gewone arbeider. Die moest daar heel lang voor sparen. Als je dan zo graag wilt vergelijken, vergelijk het dan met draaitafels uit deze tijd tegen dezelfde aanschafprijs. Dat is veel eerlijker, mijn inziens. Hopelijk snap je de strekking van wat ik je duidelijk probeer te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 (edited) 16 minutes ago, carl said: Wat ik eigenlijk wil zeggen Jack is dat als een draaitafels uit 1960 al niet wobbelt een product wat anno 2020 gemaakt wordt daar ook geen last van mag hebben. Ik zal er om jouw te plezieren er nog een moderne draaitafel bijkopen Jack. Maar misschien wobbelen ze wel allemaal tegenwoordig Roger repareert bepaalde nieuwe draaitafels niet omdat ze zo flut gemaakt zijn. Carl, er zijn zat draaitafels uit jouw genoemde jaar 1960 en ook uit 1969 en zelfs uit 1980 die wobbelde. Ook van gerenommeerde merken, zoals Dual, Lenco, Akai, enz. En anno 2020 zijn er ook merken die draaitafels hebben van vele vele euro's meer kosten en ook niet in orde zijn. Kortom het zegt allemaal niets en elke prijsklasse heeft voor en tegens Edited 24 oktober 2020 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 (edited) Gelukkig heb ik dan een Thorens Onno Ik ga morgen mijn Dual 1019 eens checken. Ik zal je eerlijk zeggen dat toen ik mijn Oracle Delphi kocht hij ook wobbelde. Ik dus naar De Hifi winkel met de mededeling dat ik dat niet vond kunnen bij een draaitafel van zoveel geld die prat ging op de toleranties. Ik heb toen een nieuw lager en plateau gekregen en terecht. Verder weet ik dat ook Rick Paap een zending Graham armen heeft teruggestuurd omdat de armwand niet recht was. Edited 24 oktober 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Hier een aardige recensie https://thevinylfactory.com/features/turntable-review-funk-firm-gett/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Ik heb me wel eens laten vertellen dat als je hier in het westen een beetje knap plateau wil laten cnc draaien/frezen je toch al snel 1000 euro kwijt bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 2 hours ago, carl said: Ik reageerde op Peter Jack. Om heel eerlijk te zeggen vind ik een nieuwe draaitafel die wobbelt helemaal niks. Kennelijk moet je toch meer investeren om een goed mechanisch product te bouwen. Kijk nou eens niet naar de plaat maar naar de onderkant van het plateau. DAn zie je dat dat niet wobbelt. Ergo is het de plaat (en de mat?) die ervoor zorgen dat het wobbelt. Goed kijken is een kunst. En je kunt de huidige instappers tot €1000 niet vergelijken met de spelers van vroeger. Daarvoor zijn de arbeidskosten/uurloon te hoog geworden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 2 minutes ago, Sodejuu said: En je kunt de huidige instappers tot €1000 niet vergelijken met de spelers van vroeger. Daarvoor zijn de arbeidskosten/uurloon te hoog geworden In China ook?? Daar komt dit toch vandaan? Van de andere kant. het plateau van de Linn LP12 doet er 3 maanden over om "klaar" te zijn. Van aluminium en ook veel andere materialen wijzigt de kristalgrootte naar verloop van tijd. Hierdoor vervormt het product. Linn lost dat op door de plateaus voor te draaien, 3 maanden te laten liggen en dan pas precies op maat te maken met minimale bewerkingen. Ik denk dat zo'n goedkoop plateau uit een plaat wordt gesneden. Deze is nooit gelijk van dikte en sterft ook van de spanningen. Een krom plateau is dan niet te verwijden. Gieten uit Zamak, zorgt voor een veel spanningsvrijer product. Maar kleinere series gieten is wel lastig. Een mal is namelijk erg duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Just now, Hans van Liempd said: In China ook?? Daar komt dit toch vandaan? De firma Funk Firm is Engels. Ook al wordt het ding in China geproduceerd, dan worden toch "Europese uren" berekend. Zo werkt het tegenwoordig gewoon. En zo lang we dit blijven accepteren, zal het alleen maar erger worden. Ik vind de prijs eigenlijk best meevallen. Zo te zien zit er een "rebranded" (er zit een stickertje op geplakt) Nagaoka MP110 element mee geleverd. Dat kost alleen al €159. Als je dat vergelijkt met de Rega Carbon (rebranded AT3600, die eigenlijk ca €30 kost, maar als Rega CArbon €49 moet opbrengen) of een Musical Fidelity Roundtabel met een AT-95e (€49), dan haalt Funk Firm hier wel flink uit. Ook t.o.v. de Pro-Ject instappers, die standaard met een Ortofon 2M Red van €119 geleverd worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 9 minutes ago, Hans van Liempd said: 3 maanden over om "klaar" te zijn Exact. Met een moderne tig assige cnc bank is zo'n plateau zo gemaakt (binnen redelijke toleranties) en bij een redelijk oplage kost het lang geen 1000.- Ook hier niet. Het zit hem in eventuele nabewerkingen, temperen, slijpen, balanceren etc. Omdat alles snel moet, tijd is geld en het mag maar xxx kosten, gaat het "warm" de doos in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 21 minutes ago, Sodejuu said: Kijk nou eens niet naar de plaat maar naar de onderkant van het plateau. Dat weet ik natuurlijk wel Roger. Ik had het in de eerste instantie over het filmpje van de Shiit waar het aan de onderkant duidelijk te zien was. Hier reageerde ik op basis van het onderschrift. Dat plateaus zo moeilijk te maken wist ik verder niet Hans. Maar waarom gebruiken ze dan geen ander materiaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 4 minutes ago, Seed7 said: Omdat alles snel moet, tijd is geld en het mag maar xxx kosten, gaat het "warm" de doos in. Net als LP’s - te triest voor woorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 Misschien kan Cock hier op "reageren" hij weet als geen ander wat een plateautje kost met serieuze toleranties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2020 Report Share Posted 24 oktober 2020 (edited) 8 minutes ago, carl said: Dat weet ik natuurlijk wel Roger. Ik had het in de eerste instantie over het filmpje van de Shiit waar het aan de onderkant duidelijk te zien was. Hier reageerde ik op basis van het onderschrift. Dat plateaus zo moeilijk te maken wist ik verder niet Hans. Maar waarom gebruiken ze dan geen ander materiaal? Wanneer je plaat koopt, kun je kleine series maken. met laser voorbewerken, even op de draaibank nadraaien en klaar. Voor spanningsvrije materialen, moet je of lang wachten, of gieten in een spanningsarm materiaal. Materialen uit plaat hebben een grotere interne spanning, dan gegoten materialen. De glazen plateaus van Rega zijn dan ook erg slim verzonnen. Jammer dat het gewicht van glas relatief laag is. Edited 24 oktober 2020 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts