Jump to content

Funk Firm GETT! draaitafel

Ivan10
 Share

Recommended Posts

Just now, Roots said:

Misschien kan Cock hier op "reageren" hij weet als geen ander wat een plateautje kost met serieuze toleranties.🙂

Ook weer kleine series.

Met de grotere series van vroeger waren gegoten plateaus meer standaard. Met MC elementen heb je gelijk veel sterkere magneten. Stalen plateaus worden dan eigenlijk ongeschikt.

3 hours ago, carl said:

Ik reageerde op Peter Jack. Om heel eerlijk te zeggen vind ik een nieuwe draaitafel die wobbelt helemaal niks. Kennelijk moet je toch meer investeren om een goed mechanisch product te bouwen.

Inderdaad je hebt gelijk Sodejuu.  Als je naar onder kijkt, dan zie je dat het acryl  plateau niet wobbelt,  de snaar,  plaat en mat wel.  Leuke speler dus voor relatief weinig geld. 🙂🙋‍♂️

1 hour ago, Roots said:

Ik weet absoluut niet hoeveel Funk Firm plateaus heeft laten maken en waar...Maar als ik voor 800 euro nu een probleemloze draaitafel zou willen kopen nam ik een gebruikte Technics SL1200.

Ik zou zelf €100 doorsparen voor de MK7 dan heb je nieuw 🙂

Edited by Tubejack

2 hours ago, Sodejuu said:

Kijk nou eens niet naar de plaat maar naar de onderkant van het plateau. DAn zie je dat dat niet wobbelt. Ergo is het de plaat (en de mat?) die ervoor zorgen dat het wobbelt. Goed kijken is een kunst.

En je kunt de huidige instappers tot €1000 niet vergelijken met de spelers van vroeger. Daarvoor zijn de arbeidskosten/uurloon te hoog geworden

Blij dat jij het zegt en ook gezien hebt. Ik had het ook wel gezien, maar ik dacht laat ik daar nou maar niks overzeggen over dat het plateau niet wobbelt. En ook fijn dat jij het wel begrijpt mijn strekking van mijn reactie, die ik maakte naar Carl.

En verder hou ik het maar weer voor gezien. Want sommigen begrijpen mijn strekking nog steeds niet, als ik kijk naar de latere reacties van sommigen.

Edited by audiofreak

Er wiebelt meer dan alleen de riem. Dat kan een gevolg van de youtube compressie zijn. Dat de riem niet strak ligt is een kwestie van ontwerp. Als je het plateau een hele grote radius geeft aan de buitenkant dan centreert de riem zich vanzelf. Of anders een groet er in draaien.

T.a.v. materiaal, naast Zamac is er nog een mooier materiaal. Austenitisch gietijzer (niet magnetisch, vrijwel 'dood'). In beide gevallen rijst de prijs de pan uit. Er zijn er maar heel weinig die gietijzer gebruiken. Nottingham dacht ik in een of twee topmodellen en een Amerikaans ding voor het geheel chassis. Het is ook een prachtig materiaal om hoorns in te gieten of complete luidspreker baffles.

Aluminium is relatief goedkoop en veel makkelijker te bewerken, maar zeker niet mijn favoriet. Er zijn kunststoffen die heel goed functioneren en die minstens zo stabiel zijn en veel beter te bewerken.

4 hours ago, audiofreak said:

Want die Philips draaitafel uit 1969 was voor de gewone arbeider nog betaalbaar. Terwijl die Thorens uit 1969 toch echt niet gelijk betaalbaar was voor de gewone arbeider. Die moest daar heel lang voor sparen.
Als je dan zo graag wilt vergelijken, vergelijk het dan met draaitafels uit deze tijd tegen dezelfde aanschafprijs. Dat is veel eerlijker, mijn  inziens.
Hopelijk snap je de strekking van wat ik je duidelijk probeer te maken.

De Thorens 124 kostte zoveel als het weekloon van wat iemand in die tijd gemiddeld verdiende. Dat viel me nog wel mee toen ik dat las. Mijn punt is echter dat je nu niet nieuw hoeft te kopen Onno. Ik zou voor dit geld altijd tweede hands gaan. Henk N. heeft me diverse nieuwe draaitafels laten zien in de goedkope prijsklasse. Hij wees erop wat er niet goed aan was en ergerde zich zichtbaar. Thuis heb ik al mijn draaitafels gecheckt en zij hadden die manco’s niet.

Edited by carl

4 minutes ago, carl said:

De Thorens 124 kostte zoveel als het weekloon van wat iemand in die tijd gemiddeld verdiende. Dat viel me nog wel mee. Mijn punt is echter dat je nu niet nieuw hoeft te kopen Onno. Ik zou voor dit geld altijd tweede hands gaan.

Ja voor jou wellicht dat het meeviel een weekloon voor iemand die in die tijd dat gemiddeld verdiende. Maar dan zouden we dus nu de middenklasse noemen, denk ik. Ik heb het steeds over de arbeidersklasse en die verdiende echt niet veel in de jaren 60. Bovendien de meeste arbeidersgezinnen met kinderen hadden niet eens een installatie of een televisie in die jaren 60. Die hadden net genoeg om rond te komen of net niet. Hun rijkdom en dus meer gingen verdienen en waardoor ze wat begonnen over te houden kwam pas inde jaren zeventig toen de minimum lonen met sprongen omhoog ging.
En wat betreft jouw punt is dat je niet nieuw hoeft te kopen is iets van een andere orde en zou je hier niet in dit topic moeten neerzetten of hooguit één reactie erin met dat jij dus het niet zou kopen en dan liever voor 2e hands zou gaan. Dat zou dan meer genoeg zijn geweest, lijkt mij.
En dat jij dan altijd voor 2e hands zou gaan is jouw keuze, maar in dit topic niet echt relevant. Want er zijn ook mensen die juist geen 2e hands willen of kunnen kopen, omdat ze (a) die kennis niet hebben en (b) liever voor nieuw kiezen en (c) geen netwerk hebben zoals jij dat wel hebt.
Kortom, het gaat hier om een Funk draaitafel en dat deze firma dus goedkopere instap draaitafels maakt en daar zou de aandacht naar toe moeten gaan en niet naar Thourens of 2e hands kopen.

5 minutes ago, Roots said:

Wat is er dan interessant aan de Funk Firm Gett of die Schiit Soll?

Ik zou zeggen lees eens tussen de regels door bij de reacties. Het interessante is dat het twee relatief nieuwe draaitafels zijn en je kan zien als serieuze instap modellen voor de wat serieuze hobbyist of voor de mensen die geen Crosley draaitafel willen, maar wel iets beter zoeken tegen een vrij redelijke midprijs. 
Er is ook genoeg te vinden op het www en waar ik een paar hieronder geef:
https://www.avforums.com/reviews/funk-firm-gett-turntable-hifi-review.14594?cmpredirect=
https://thevinylfactory.com/features/turntable-review-funk-firm-gett/
https://theaudiophileman.com/gett/
https://longlivevinyl.net/2018/03/09/funk-firm-gett-innovative-mid-priced-turntable/

Het was in het Duits geschreven Onno, maar als ze daar modaal inkomen bedoelden was het het inkomen wat de grootste groep in het land verdienden. In ieder geval hoef ik niet terug naar de jaren 60 (op dat gebied tenminste want de beatkelders van die tijd waren weer wel goed 😀 ). 

Zelf vind ik dat je best met tweede hands kan vergelijken. Je geld kan je maar een keer uitgeven en dan koop je het meeste waar voor je geld.

31 minutes ago, carl said:

Het was in het Duits geschreven Onno, maar als ze daar modaal inkomen bedoelden was het het inkomen wat de grootste groep in het land verdienden. In ieder geval hoef ik niet terug naar de jaren 60 (op dat gebied tenminste want de beatkelders van die tijd waren weer wel goed 😀 ). 

Zelf vind ik dat je best met tweede hands kan vergelijken. Je geld kan je maar een keer uitgeven en dan koop je het meeste waar voor je geld.

Gaan we weer. Je snapt gewoon niet wat ik erover zeg of wilt het gewoon domweg niet snappen. Maar goed, blijf het maar lekker roepen tweedehands kopen en je Thorens etcetera. 
Zoals ik al eerder zei, ik ben er wel weer klaar mee en het voor gezien weer hou.