enrico Posted 17 februari 2003 Report Share Posted 17 februari 2003 Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een marantz PM7000 en Mordaunt short speakers (MS 906) Ik heb momenteel nog standaard bijgeleverde speakerkabel.. Stelt niet veel voor dus. Ik denk dat het wel interessant is om nu eens te kijken naar goede speakerkabel maar hoef daar nou ook weer geen honderden Euro's aan uit te geven. (zal ook wel niet de moeite zijn) Ik zou dus graag weten waar ik eens naar moet gaan kijken(luisteren), welke merken en modellen, en of dat er nou werkelijk zoveel vershil te horen is in vergelijking met die standaard kabel die ik er nu bij heb. En is het mogelijk om te gaan bi-wiren of is dat geen optie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 17 februari 2003 Report Share Posted 17 februari 2003 Hey Enrico, Ik ben zelf ook bezig met andere luidsprekerkabels en ik kan je vertellen dat het toch wel veel verschil kan maken. Je moet alleen voor je zelf goed op een rijtje krijgen wat je wil verbeteren aan het geluid. Of leen gewoon een kabel bij een speciaalzaak en kijk wat dat voor het geluid doet, luister goed naar de verschillen. Als je dat weet kun je hier op het forum nog eens vragen welke kabels daar bij passen. Heb je al een goede interlink tussen je cd-speler en versterker? Dat is misschien een goed begin, kun je daarna naar de lskabels toe werken. Als er 2 ls aansluitingen achter op je luidsprekers zitten is het mogelijk om te biwiren. Maar aangezien je niet veel geld uit wil geven zou ik eerst naar een enkele kabel kijken. Groeten MJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT Posted 17 februari 2003 Report Share Posted 17 februari 2003 Ik kon duidelijk het verschil horen tussen "elektriciteitssnoer" en 4 mm luidsprekerkabel. Maar ik vrees dat mijn apparatuur en mijn oren niet voldoende goed zijn om meer exotische luidsprekerkabels te verantwoorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 februari 2003 Report Share Posted 17 februari 2003 van den hull heeft diverse kabels voor een leuke prijs. ik weet niet hoeveel je nodig hebt maar mijn cs122 is voor niet zo heel veel te krijgen op internet. +- 7 euro de meter (2ehands) Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 18 februari 2003 Report Share Posted 18 februari 2003 Kijk ook eens op 2e hands, zelf heb ik een leuk set gebruikte kabels kunnen aanschaffen voor een betaalbaar bedrag. Het verschil met de goedkopere LS kabels is erg groot. Het loont de moeite. succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 februari 2003 Report Share Posted 18 februari 2003 Geplaatst door enrico: Ik denk dat het wel interessant is om nu eens te kijken naar goede speakerkabel maar hoef daar nou ook weer geen honderden Euro's aan uit te geven. (zal ook wel niet de moeite zijn) Ik zou dus graag weten waar ik eens naar moet gaan kijken(luisteren), welke merken en modellen, en of dat er nou werkelijk zoveel verschil te horen is in vergelijking met die standaard kabel die ik er nu bij heb. Persoonlijk vind ik het de moeite wel serieus geld in bekabeling te steken, moet wel zeggen dat verschillen welke hoorbaar zijn, niet altijd gelijke tred houden met de investering die je er voor moet doen. Gelukkig duiken er regelmatig 2ehands exemplaren op. Zoek je naar een bepaalde kabel kan het wel eens jaren duren voor je vindt wat je wilt hebben. Om nu te roepen welke je zou moeten proberen is wat lastig, ligt er aan wat je verwacht van een kabel. Kabels die doen wat ze moeten doen en betaalbaar zijn, oa Kimber en Monster, lijken in eerste instantie heel erg gewoontjes, spetteren niet, verschillen zijn niet indrukwekkend. Wat ze wel doen, steeds beter naarmate je duurdere soorten probeert, is je alle detail en nuancering in de muziek laten horen. Verschilen zijn subtiel maar duidelijk waarneembaar en verhogen het luisterplezier. Kabels die in eerste instantie dermate spectaculair overkomen, dat een eerste reactie zoiets is als wauwwwwww dat wil ik......... willen op de lange termijn wel eens heel erg vermoeiend worden. Groet jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
enrico Posted 18 februari 2003 Author Report Share Posted 18 februari 2003 Ok, bedankt allemaal voor de reacties! Ik denk dat die Van den Hul s122 inderdaad een interessante optie is, Ik zou graag namelijk wat meer laag willen en ik heb begrepen dat deze kabel daarvoor zeer geschikt is, dat er niet zoveel hoog aanwezig is compenseer ik weer mooi met het feit dat ik aluminium tweeters heb op de MS 906. Ik heb 2e hands al een leuke aanbieding gezien alleen is er keus uit 4x2 meter of 2x 5.5 meter, aangezien ik wel iets meer dan twee meter nodig heb ivm mijn opstelling denk ik dus maar voor de 5.5 meter te gaan, of is dit te lang? heb gelezen dat de lengte ook weer verschil maakt, begrijp ik, maar wat is dan zo'n beetje de max. lengte? Ik kan eventueel ook gaan bi-wiren, op de speakers is het mogelijk en op de versterker ook , heb alleen nu een Canton Subwoofer op de speakers B aangesloten en die zou ik er dan af moeten halen of zijn er nog andere opties mogelijk? Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 februari 2003 Report Share Posted 18 februari 2003 ik weet niet of je een handleiding bij je speakers hebt, maar daar staat vaak de dikte en lengte die afdoende zijn. 5,5 meter kan met de cs122 makkelijk aangezien dit een 5 mm2 kabel is. en dat een kabel teveel hoog danwel laag geeft is na mijn idee niet aan de orde. Een kebel moet gewoon doorgeven wat deze binnen krijgt, niks meer en minder. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 18 februari 2003 Report Share Posted 18 februari 2003 Beste Enrico, Biwiren kan zeker. Daarvoor hoef je niet per se de subwoofer van systeem B af te halen. De twee kabels die je per speaker gebruikt bij b-wiren 'prop' je aan de versterkerkant in 1 uitgang. Groeten van Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 18 februari 2003 Report Share Posted 18 februari 2003 O ja, Enrico, Zelf gebruik ik de Van den Hul Cleartrack als bi-wirekabel. Kost nieuw iets van 14 euro de meter. Wat hij tweedehands kost zou ik niet weten. Het is een helder klinkende kabel met en strak laag. Bij mij althans (Mission 732 speakers en Harman Kardon AVR5500 receiver). Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 februari 2003 Report Share Posted 18 februari 2003 Geplaatst door enrico: Ik denk dat die Van den Hul s122 inderdaad een interessante optie is, Ik zou graag namelijk wat meer laag willen en ik heb begrepen dat deze kabel daarvoor zeer geschikt is, dat er niet zoveel hoog aanwezig is compenseer ik weer mooi met het feit dat ik aluminium tweeters heb op de MS 906. Deze vandenhul in combinatie met aluminiumtweeters zou wel eens teveel van het goede kunnen zijn, nl doordat deze kabel verzilverd is geeft dit wat effect in het hoog.............. Zou kiezen voor een kabel van 1 materiaal om dit soort ellende te voorkomen. Groet jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 en dat een kabel teveel hoog danwel laag geeft is na mijn idee niet aan de orde. Een kebel moet gewoon doorgeven wat deze binnen krijgt, niks meer en minder. game[/QB] Weinig kabelervaring ......... ik ook niet echt veel, maar tussen een kabel en kabel kan een echt groot verschil zitten althans dat heb ik ervaren zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Hallo enrico, Er zit wel een probleem aan het blind kopen van tweedehands kabels. Misschien zijn ze wel beter dan wat je hebt, maar op een heel andere manier dan je graag zou willen. Kun je ze weer gaan verkopen. Dat kan een moeizame methode worden als je een paar keer de 'verkeerde'kabel koopt. Een goeie dealer is vast wel bereid je een paar verschillende mee te geven om uit te testen. Kost misschien meer, maar weet je wel wat je hebt. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk:Ook wel goed Welke is dit? Audioquest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Niet vloeken h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Een beetje audiofiel... Never heard off. Kwanta kosta en heb je een goede link. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Wat vinden jullie van de Audioquest type 6? tov een kimberkabel PR8? Of hebben jullie leuke andere alternatieven? Type 6 negende van boven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts