Jump to content

Thorens en ontwikkelingen

carl
 Share

Recommended Posts

Te weinig omzet vermoed ik Seed als ze het moeten hebben van oplagen van 2000/3000. Maar ja ik denk dan met evenveel moeite doe je het goed. Maar ik geef toe ik eis altijd veel kwaliteit. 

Dat beantwoord de vraag niet. De grootste verbetering zit in het digitale. Het digitaliseren  van de muziek om aan de hand van die data veel beter te kunnen bepalen waar de snijbijtel op welk moment moet zijn. Geen kruisende groef meer zoals bij de welbekende kanonnen. Nog mooier zou zijn als je die snij data ter beschikking had om een tangentiale arm exact het zelfde traject te laten afleggen.

41 minutes ago, Ove Rickland said:

Minus K. En het verschil tussen massa en sub-chassis heeft Cock je toch al haarfijn uitgelegd?

Ik vraag wel eens naar de bekende weg om discussie uit te lokken waar we allemaal wat aan hebben Ove. Zelf vermoed ik dat met beide systemen zeer goede resultaten zijn te bereiken.

Edited by carl

8 hours ago, Seed7 said:

Ik heb hear al eerder de vraag gesteld, waarom een massaloopwerk als het zelfde ding op een trillingsarme tafel beter klinkt. Als je heel ver terug zoek kun je misschien nog vinden dat ik dat heb geprobeerd en gemeten. Ik had toen de beschikking over actieve lucht gedempte tafels, een aantal draaitafels en trillingsmeet- en vervormingsmeetspullen van Bruel&Kjaer.

Een draaitafel was de Dual CS5000. Die heb ik in originele toestand op een houten plank met pootjes gezet en gemeten en beluisterd. Die heb ik met een paar bouten in z'n vering getrokken en weer het zelfde riedeltje. Vervolgens de twee varianten op een trillingsarme tafel.  Rechtstreeks naar de conclusie, een massaloopwerk op een trillingsarme tafel geeft het minst vervormde geluid. Als vervorming zie ik alles wat niet op de testplaat staat.

De vering in de CS5000 was best effectief, maar voor heel veel verbetering vatbaar. Ongeveerd op de plank was het minste. Niet verwonderlijk want daarvoor niet ontworpen.

Bij grote massaloopwerken zag je veel minder verschil tussen gewoon op tafel tegenover op een gedempte tafel.

Natuurlijk zijn de loopwerken ook zo op de trillingsarme tafel geplaatst, zonder demping. Dat was in alle opzichten nummer twee. Die dingen hebben een idioot zwaar blad en zijn eigenlijk alleen met een heftruck te verplaatsen. Dan heb ik het over een tafel van 1x1 m.

Interessant stukje.

Zou het nog verschil maken als je de tafel ontkoppelt met Regufoam?

https://www.akoestiekwinkel.nl/unidemper-basic-voor-huishoudelijke-apparaten-set-van-4

Of zou dit nog te veel koppelen om effect te hebben?
Ik heb namelijk nog wat van de paarse liggen en kan wel eens een paar schijven maken die onder de DT kunnen.

10 hours ago, kappa7 said:

Zou het nog verschil maken als je de tafel ontkoppelt met Regufoam?

aangezien het geadverteerd wordt voor huishoudelijke apparaten heb je kans dat het het meest effectief is rond de 50Hz. Maar, niet getreurd. Gewoon proberen.

Je kunt je draaitafel zelf als meetapparaat gebruiken. Sluit hem (de vv) aan op een ADC / audio interface en met wat software tover je een plaatje van de opgevangen trillingen op het scherm. Zet de naald op de plaat zonder dat de speler draait. Speel van CD of streamer oid muziek of ruis af en meet wat je draaitafel doet. Varieer het volume. Vergelijk de twee situaties, met en zonder dempers, met elkaar. Corrigeer wel voor de riaa curve in je vv die je hier niet wilt hebben of knutsel een vv zonder riaa netwerkje.

Je gebruikt natuurlijk ook je oren ;)

Edited by Seed7

6 hours ago, Seed7 said:

aangezien het geadverteerd wordt voor huishoudelijke apparaten heb je kans dat het het meest effectief is rond de 50Hz. Maar, niet getreurd. Gewoon proberen.

Ik heb George wat kabels geleend en regufoam. Ik had een plaat van dat materiaal onder het multiplex liggen waarop de draaitafel staat. Leek wel of de draaitafel slomer klonk. Het kan zijn dat vier “voetjes” van dit materiaal het beter doen.

Edited by carl

9 minutes ago, Ove Rickland said:

Hans: zo weet ik nog niks, aannemende dat het om een mechanische trilling gaat.

Het ging om trillingen die ontstonden door het niet mooi rondlopen van de motor. De motor geeft rukjes aan de snaar zeg maar. Die rukjes ontstaan door het langskomen van de polen vcan de motor. Door het magnetisme van de motor te veranderen kun je die rukjes verminderen of zelfs helemaal weghalen. Dat doe je door de sinus waarmee de motor draait aan te passen. Een scheve sinus zou kunnen, maar ook een plattere vorm. Wat dan natuurlijk geen sinus meer is. Wanneer de pool dan "overstapt" naar de volgende, kun je de spanning verhogen en tijdens het passeren juist verlagen

On 10/29/2020 at 4:18 PM, Seed7 said:

De oplossing, een tafel met een extreem zwaar blad en hele dunne wiebelige pootjes. Op die pootjes een bak met zand en daar in dat zware blad.  Een dergelijke constructie heb ik ook voor m'n draaitafels gehad.

Mechanisch gezien, vrijwel dezelfde oplossing als ik toepaste. Ik had een zwaar plateau op de kogels in de eierdoppen liggen (horizontaal ontkoppeld). Dat zeer zware plateau bestond uit twee natuursteeltegels met een rubber mat daartussen. Op de bovenste tegel stond de Fat Bob op zijn cones.

De verticale ontkoppeling is in beide gevallen niet (of nauwelijks) aanwezig.

11 hours ago, Seed7 said:

Je kunt je draaitafel zelf als meetapparaat gebruiken. Sluit hem (de vv) aan op een ADC / audio interface en met wat software tover je een plaatje van de opgevangen trillingen op het scherm. Zet de naald op de plaat zonder dat de speler draait. Speel van CD of streamer oid muziek of ruis af en meet wat je draaitafel doet. Varieer het volume. Vergelijk de twee situaties, met en zonder dempers, met elkaar. Corrigeer wel voor de riaa curve in je vv die je hier niet wilt hebben of knutsel een vv zonder riaa netwerkje.

Je gebruikt natuurlijk ook je oren ;)

Leuk ga ik eens testen :)

5 hours ago, carl said:

Ik heb George wat kabels geleend en regufoam. Ik had een plaat van dat materiaal onder het multiplex liggen waarop de draaitafel staat. Leek wel of de draaitafel slomer klonk. Het kan zijn dat vier “voetjes” van dit materiaal het beter doen.

Dit materiaal moet belast worden met de juiste druk om effect te hebben.

Als je een volledige plaat van dit spul gebruikt  zou het wel eens te weinig druk per cm2 kunnen hebben.

Door het oppervlakte aan te passen kan je de druk dus regelen.

Bij mn warmte pomp was 1 plaatje van dit spul goed om hem stil te krijgen. met een 2e was de demping minder.

Geluidsmatig zou dat best kunnen George vandaar dat ik deze kleine vierkantjes heb gemaakt. Intussen was ik al bezig met SSC en later de verwonderingen. Dat functioneert ook heel goed. 

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Het ging om trillingen die ontstonden door het niet mooi rondlopen van de motor. De motor geeft rukjes aan de snaar zeg maar. Die rukjes ontstaan door het langskomen van de polen vcan de motor. Door het magnetisme van de motor te veranderen kun je die rukjes verminderen of zelfs helemaal weghalen. Dat doe je door de sinus waarmee de motor draait aan te passen. Een scheve sinus zou kunnen, maar ook een plattere vorm. Wat dan natuurlijk geen sinus meer is. Wanneer de pool dan "overstapt" naar de volgende, kun je de spanning verhogen en tijdens het passeren juist verlagen

Vergeet niet dat als je gaat toppen in de sinus dat de stroom omhoog zal gaan bij een 50hz synchroon motortje...Maar het gestuiter wordt dan wel minder, meer constanter zeg maar.

Hanze hifi heeft ook zoiets.

Zijn er eigenlijk betere mooiere upgrade kits te krijgen voor een TD160 bijvoorbeeld?

11 minutes ago, carl said:

Laten we ervan uitgaan dat elke motor in geringe mate trilt. Dan is een motor met snaar toch wel in het voordeel omdat de snaar filtert?

Het gat niet zo zeer over het trillen van de motor, maar dat de motor niet eenparig rond loopt. Dat de motor dus "rukjes" aan de snaar of plateau geeft.