Jump to content

Thorens en ontwikkelingen


carl
 Share

Recommended Posts

14 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar de EMT 930 met snaaraandrijving ook. En de SL 120 heeft ook weer fanatiekelingen als volgers.

 

Alvast maar even een reservesnaar bestellen voor mijn EMT 930.......nog even kijken waar die precies zit....

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Roots said:

Zeker Hans...Ik bedoel eigenlijk meer dat het stuiter motortje uit zo'n Thorens 160...Vele malen overtreft kan worden door een grotere motor waarbij er wel ruimte is om veel meer poolparen te wikkelen vlak achterelkaar...En die laat je dan quarts sturen gelijkstroom of niet.

Dat snap ik, maar dan heb je een 1:1 snaaroverbrenging nodig. Meerpolige motoren draaien nou eenmaal langzamer. En of dit minder stuitert dan een kleine minderpolige motor (en dus sneller draaiend) betwijfel ik.

 

Een motor met flink wat massatraagheid is ook een verbetering. Zoals de Pabst Ausenlaufer.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Roots said:

Het is nog steeds een Thorens topic en wat er te "verbeteren valt....

Eigenlijk meer de ontwikkelingen van Thorens. En wanneer ze terug zouden gaan naar de oude constructies zoals de TD 124 en de Prestige, denk ik dat er binnen die principes weinig te verbeteren valt. Maar wat dat nu zou gaan kosten?

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Hans van Liempd said:

 Je zou eigenlijk eens zo'n 1985 draaitafel eens naast een nieuwe moeten zetten met op die nieuwe voor € 5000,- aan updates. Wél met dezelfde arm en element.


Het verhaal is, dat de LP 12 het in het begin zo goed deed omdat hij het zo lekker deed in het laag in de kleine Britse huiskamers met mini monitoren. In de jaren 80 is Linn begonnen de draaitafel steeds neutraler te maken. Dit betekende wel steeds weer dure upgrades waarbij in de draaitafel volgens mij ook steeds meer aluminium wordt verwerkt. Om de Thorens er maar weer even bij te halen. Rob Spoelstra (dr. Thorens) vertelde me dat hij onlangs een LP 12 onder handen had. Hij vond hem in een proefopstelling echt wel beter klinken dan de vele Thorensen die hij onder handen had gehad. Helaas was het element wat erop moest komen kapot. Ik heb het helaas niet zelf kunnen horen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Daar speelt in beiden gevallen natuurlijk ook een zeer sterke marketing mee Seed. Dan is het moeilijk iets totaals anders te introduceren. Maar ja ik zou best een oude Porsche 911 (uit de tijd van James Dean dan) of een oudere LP 12 willen hebben. De Porsche is natuurlijk erg leuk als je een beetje normaal rijdt. De Linn zal nog steeds goede muziek maken. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Daar speelt in beiden gevallen natuurlijk ook een zeer sterke marketing mee Seed. Dan is het moeilijk iets totaals anders te introduceren. Maar ja ik zou best een oude Porsche 911 (uit de tijd van James Dean dan) of een oudere LP 12 willen hebben. De Porsche is natuurlijk erg leuk als je een beetje normaal rijdt. De Linn zal nog steeds goede muziek maken. 

 

Kortom, het gaat niet om goed of beter of vooruitgang, maar om de nostalgie. Al was het maar de nostalgie van de naam. Thorens, Linn, Leak, Porsche, Spijker noem maar op.

 

(Dean reed een 550 Spider, geen 911)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb laatst in een MG B van een buurtgenoot meegereden Peter. Dat ding was wel erg goed opgeknapt net zoals mijn oude platenspelers.  Ik vond het echt een geweldige ervaring. We zijn hier de Ooy ingegaan en beschaafd over de dijk heengereden. Toen ik een jaar of 20 was reed een vriendje daar zo hard in een Fiat 2300 S  met Ferrari motor dat de fietsers met fiets en al van de dijk afsprongen. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik van mijn kinderen dat gedrag niet had getolereerd. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Seed7 said:

 

Kortom, het gaat niet om goed of beter of vooruitgang, maar om de nostalgie. Al was het maar de nostalgie van de naam. Thorens, Linn, Leak, Porsche, Spijker noem maar op.

 

(Dean reed een 550 Spider, geen 911)

 

 

Nee hoor het gaat mij om het beste analoge geluid Seed en dat zal een Linn (voor veel te veel geld) wel leveren denk ik. En met die Thorensen freak ik een beetje en dat is erg leerzaam. En James Dean ga ik nog even nazoeken. Het zou best kunnen dat die 550 een voorloper was van de 911 en dat ik zo in de war kwam.  

Link to comment
Share on other sites

Ik las gisteravond nog even over de Thorens TD1600/1601 op het AAA forum. Er zijn verschillende leden die hem inmiddels hebben. De nieuwe eigenaar van Thorens doet mee aan de discussie. Een veel gehoord probleem is dat het subchasis wat trilt als de motor op snelheid komt. Nu doet mijn TD 150 dat ook en bij de TD 320 check ik morgen. De TD 1600/1601 wordt trouwens in Taiwan gemaakt op basis van een Duits ontwerp. Het nadeel is eigenlijk dat het een compleet systeem is en dat je de arm niet kan vervangen. Men probeert daar een vergelijking met een LP 12. De winkelier wilde daar met een smoesje niet aan meewerken.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan me voorstellen dat de arm van de TD1601 niet te vervangen is (althans zeer lastig), nl als de liftsturing op de stuurprint zit, maar bij de TD1600 zou dat gewoon moeten kunnen denk ik. Ik weet het natuurlijk niet zeker, want ik heb ze nog niet onder handen gehad

Link to comment
Share on other sites

On 11/4/2020 at 7:41 AM, Sodejuu said:

Ik kan me voorstellen dat de arm van de TD1601 niet te vervangen is (althans zeer lastig), nl als de liftsturing op de stuurprint zit, maar bij de TD1600 zou dat gewoon moeten kunnen denk ik. Ik weet het natuurlijk niet zeker, want ik heb ze nog niet onder handen gehad


Leek mij ook, maar de nieuwe eigenaar van Thorens was daar heel duidelijk over. Op het AAA forum werd hem gevraagd waarom de 1600 niet zonder lift leverbaar was. Maar ja zo iemand als jij lukt veel zo niet alles. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arcman said:

TD 124 DD nu ook bekend bij Stereophile (helaas nog geen test).

 

https://www.analogplanet.com/content/thorens-introduces-new-td124dd-turntable

 

Valt mij wel op dat in deze introductie juist wordt vermeld dat de aandrijving gewijzigd is, terwijl dit (volgens fans) altijd het sterke punt was van deze draaitafel.....

Sterk en een mooie techniek. De e50 motor is prima.
Maar een dd meet beter en geeft minder rumble.
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:


Leek mij ook, maar de nieuwe eigenaar van Thorens was daar heel duidelijk over. Op het AAA forum werd hem gevraagd waarom de 1600 niet zonder lift leverbaar was. Maar ja zo iemand als jij lukt veel zo niet alles. 

Bij de TD1600 zit de lift aan de arm vast, dus daar zou je de arm van moeten kunnen vervangen.

Bij de TD1601 wordt de lift elektronisch bediend. Ik kan me voorstellen dat dat op het mainboard erbij zit en gekoppeld aan de motorsturing (zou wel vaag zijn). Als je dat zo is, moet de hele regeling vervangen worden.

Link to comment
Share on other sites

On 11/3/2020 at 9:04 PM, carl said:

Ik las gisteravond nog even over de Thorens TD1600/1601 op het AAA forum. Er zijn verschillende leden die hem inmiddels hebben. De nieuwe eigenaar van Thorens doet mee aan de discussie. Een veel gehoord probleem is dat het subchasis wat trilt als de motor op snelheid komt. Nu doet mijn TD 150 dat ook en bij de TD 320 check ik morgen.

Daar heeft mijn Roxan Xerxes 20+  dus geheel geen last van. Vindt het nog steeds een geniaal ontwerp tussen een massa en geveerd loopwerk in. En dat met een ieniminie motortje😉

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, carl said:

Ik heb niet gezegd dat het een gewone swap zou worden. Dat is bij de oude TD160 ook niet het geval. Je moet wel wat inventiviteit en creativiteit erin gooien, maar m.i. moet het dus mogelijk zijn.

Link to comment
Share on other sites

Maar ja dan kan je voor het geld beter iets kopen waar dat makkelijker kan Roger. Verder lijkt me het wel een mooi ding. Ga hem graag een keer beluisteren.

 

En Adesmo ik ga gelijk op je Roxan googelen. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Addesmo said:

Daar heeft mijn Roxan Xerxes 20+  dus geheel geen last van. Vindt het nog steeds een geniaal ontwerp tussen een massa en geveerd loopwerk in. En dat met een ieniminie motortje

 

Dat trillen is heel logisch als je motor en subchassis niet koppelt een wat sterkere motor gebruikt een een beetje elastische snaar. Een probleem inherent aan de gekozen constructie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...