Jump to content

Buizen geluid

Recommended Posts

10 hours ago, audiofreak said:

Dat snap ik wel. Ik vat het ook niet persoonlijk op. Ik heb alleen geprobeerd aan te geven dat er meer is dan audio. Voor mij dan. En als jij het leuk vind om wel te priegelen met iets in het audio gebeuren is toch prima. 

Maar ik ben dat station wel een beetje voorbij.

Ik ben weer terug naar wat ik veel te lang in de lade had gelegd en weer aan het oppakken ben, o.a. mijn volgende studie in de Chinese Astrologie. 

Ik begrijp het,heel veel plezier met je studie.

10 hours ago, Gydotron said:

- Ik ga regelmatig naar concerten, dat leert me hoe instrumenten echt klinken.

- Vertrouwen in je eigen waarnemingen is iets wat evolueert vind ik.

- Als metingen  goed verricht zijn ben ik het met je eens. Ik vind het verder triestig dat audiotijdschriften geen metingen meer verrichten, blijkbaar is dat ondergeschikt geworden terwijl ik dat nu juist weer erg belangrijk.

Ik heb het geluk om goed bevriend te zijn met Bruno Putzeys en als ik vragen heb stel ik die aan hem. Ik volg ook zijn nuchtere en wetenschappelijke benadering rond audioweergave. Toch stel ik vast dat de veel audiofielen de nuchtere benadering niet volgen, integendeel, ze halen er hun neus voor op.

-Wij gaan af en toe naar een concert. Heerlijk als referentie "hoe iets klinkt".  Mijn vrouw wint soms kaartjes, soms trakteren onze dochters of schoonzoons want echt geld daarvoor hebben we niet. Best wel bijzonder om naar een voorstelling te gaan waar je normaal nooit naar toe zou gaan.  Vaak is het dan een hele leuke avond en zijn je referentie kaders weer scherp. B.v. Rob de Nijs wat een vakman.

-Vertrouwen in eigen waarnemingen. Ik was al vroeg met audio bezig vanaf 10...12 jaar,  en nu 62. Dus een en ander mee gemaakt. Soms twijfel ik wel eens. Gelukkig kan ik dan terugvallen op mijn vrouw en dochters. Die jarenlang mijn bouwsels hebben moeten aanhoren. Beide dochters zij ook geïnteresseerd in muziek en techniek en volgen mijn ontwikkelingen. Ook krijg ik regelmatig tips van de dames over moderne muziek. 

-Goed meten is lastig, vooral als je, geen dure apparatuur kunt permitteren. Ik ben daar de afgelopen 4 ...5 maanden weer intensief mee bezig geweest. Ik heb nu een opstelling die ik vertrouw. Ik heb net als jij, het geluk om terug te kunnen vallen op iemand met diepgaande kennis in mijn geval Menno van de Veen. Hij is kritisch, metingen zijn niet zomaar goed, ze moeten onweerlegbaar en perfect zijn. 

Ik vind het ook jammer dat er zo weinig wordt gemeten, het helpt je zo in de verdere ontwikkeling van iets. Het geeft mij rust en zekerheid. Gelukkig zie ik hier en daar lichtpuntjes  zoals de Analog Planet.  Binnenkort hoop ik te kunnen meten aan een Technics SL-1200gr. Een speler waar ik  een aantal maanden voor moest sparen. Hij klinkt heel analoog en precies. Daarbij krijg ik weer hulp van anderen. Dat is het mooie van audio, je in een netwerk begeven van mensen die elkaar helpen.  ik heb al heel wat bijzondere mensen ontmoet.  

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

Heerlijk als referentie "hoe iets klinkt"

Ik had mijn eerdere commentaar op @Gydotron's post niet gepost, toch maar dan. Hoe meer ik naar concerten ga, hoe meer ik begin te balen van de zeer zeer matige akoestiek in de diverse zalen. Zelfs op de beste plaatsen is er nog amper direct geluid en op de mindere plaatsen is er helemaal niets aan direct geluid. Dit tast de klank erg aan.

Neem de menselijke stem. Als je alleen naar de grondtoon luistert is de verstaanbaarheid slecht. Als je alleen naar de boventonen luistert is de verstaanbaarheid goed. Samen zijn ze uitstekend.  Vrijwel alle moderne zalen hebben het probleem dat de eerste reflecties niet gebruikt worden maar worden omgeleid om toch energie op het schellinkje etc. te krijgen. Dit tast de verstaanbaarheid enorm aan, de balans direct indirect is weg. De relatie grondtoon en boventoon is weg. Menig orkest wordt een brei van geluid. Nuances binnen instrumentgroepen gaan verloren.

Als je instrumenten goed wilt horen dan moet je ze beluisteren in de relatief harde ruimten waar kamermuziek gespeeld wordt. Of in de top50(?) van de concertzalen op deze wereld.

Ik bezoek verschillende concerten en ik heb bv Peter Gabriel verschillende malen live meegemaakt. Ik verwacht van zo'n concert niet de top qua sound maar dat maakt mij niet uit, de sfeer, de geweldige meeslepende muziek is voor mij voldoende. Maar ik ga regelmatig naar jazz optredens en deze vinden plaats in een zaal die akoestisch geoptimaliseerd is. Wel daar hoor je dat instrumenten juist klinken.  Ik ga ook regelmatig naar klassieke muziek luisteren en ook daar mag je van op aan dat het meestal erg goed klinkt.

Maar ik stel vast dat veel opnames echter dan echt klinken. Als je bv live naar klassieke muziek luistert dan is het 3D beeld niet zo nauwkeurig, is er schijnbaar minder dynamiek, .....

Verder heb ik 2 zonen die muziek spelen, beide spelen gitaar (veel akoestisch) en 1 van hen speelt ook drums. Op een keer kwam er eens iemand luisteren en die vond dat de drums en met name de cimbalen nogal "hard"  klonken. Mijn zoon was toen thuis en zodoende speelde hij even een stukje voor de beste man. Die was helemaal van zijn melk, want hij wist niet hoe een drumstel echt klonk. 

Ik stel vast dat veel mensen naar "een" sound zoeken, een sound die hen bevalt. Uiteraard mag dit, maar het heeft niets te maken met realiteitsweergave. Zelf hou ik juist van een zo realistisch mogelijke weergave. Zo, en dat allemaal in een "buizen" topic, sorry dat ik zo off topic ben.

45 minutes ago, Seed7 said:

Ik had mijn eerdere commentaar op @Gydotron's post niet gepost, toch maar dan. Hoe meer ik naar concerten ga, hoe meer ik begin te balen van de zeer zeer matige akoestiek in de diverse zalen. Zelfs op de beste plaatsen is er nog amper direct geluid en op de mindere plaatsen is er helemaal niets aan direct geluid. Dit tast de klank erg aan.

In de pre Coronatijd gingen Ellie en Ik naar Graham Nash in het Amsterdamse Bos. Dan komt er vaak een vliegtuig overvliegen wat een keer leuk is en daarna zeer storend. Maar toch is het wel een "ervaring" die we niet hadden willen missen. Net zoals het draaien van muziek indertijd op een oude buizenradio en een Philips  cassettedeck (N 6625 als ik me herinner) wat levensgevaarlijk was aangesloten op mijn studentenkamer. 

Overigens  ligt dat vergelijk tussen buizen en transistor erg moeilijk. Voor mij is het beste wat bij mij thuis het beste klinkt. Zelf vind ik buizen vaak wel erg natuurlijk klinken.  Maar de ene buis is de andere niet en hetzelfde geldt voor de transistor. Gelukkig maar want anders konden we hier wel ophouden.

Edited by carl

13 hours ago, Tubejack said:

- Carl en ik kennen elkaar al heel wat jaartjes.  Wat er ook gebeurt, het blijft beschaafd. 

- Wat er op dit forum thuis hoort, weet ik eerlijk gezegd niet. 

Ik ben daarin altijd heel duidelijk, ik begeef me aan de onderkant van de markt.

- Ik vond die opmerking ook wel  even uit de toon vallen, maar eigenlijk is Jack wel een goede goze en hebben we hier allemaal wel onze hebbelijkheden. 

- We streven Hear naar een High End geluid en daar zijn alle middelen voor geoorloofd 😀 Dat Schiit ben ik wel even wantrouwig over geworden. Op het AAA forum beweerde een Duitser dat die van hem was uitgebrand. Zo'n ding is toch gezekerd en dat zou niet moeten gebeuren?

36 minutes ago, Gydotron said:

Ik ga ook regelmatig naar klassieke muziek luisteren en ook daar mag je van op aan dat het meestal erg goed klinkt.

Sorry, was niet helder in mijn voorgaande verhaal. Ik doel met name op klassieke concert zalen. Concertgebouw is heel erg goed, vele modernere helemaal niet. In een goede zaal klopt het 3D plaatje wel en de dynamiek ook. Klassiek kan echt wel 'knetteren'. Trompetten mogen best wel bijna pijn doen.

Echte drums, ja da's een mooie referentie. Een enkele klap op een snare of cymbal en je weet eigenlijk al genoeg. Voor mij mede de reden om het in snelle versterkers met een hoge bandbreedte te zoeken. Nu nog (zeer) hoge rendement in de luidsprekers.

43 minutes ago, carl said:

- We streven Hear naar een High End geluid en daar zijn alle middelen voor geoorloofd 😀 Dat Schiit ben ik wel even wantrouwig over geworden. Op het AAA forum beweerde een Duitser dat die van hem was uitgebrand. Zo'n ding is toch gezekerd en dat zou niet moeten gebeuren?

Dank je Carl.  

De kleinere Schiit apparaten worden gevoed door een externe voeding. Die voldoen aan allerlei keurmerken én er zit een thermische beveiliging op. Eigenlijk net zo,als bij alle andere kleine apparaten zoals ook bij smartphones, tablets, modems etc.

Dat een keer zo'n ding in de fik gaat, kan.... bij alle merken. Ik zou daar een firma niet op "afbranden" behalve als mijn huis in de fik gaat...  De grotere modellen hebben ingebouwde transformatoren mét allerlei zekeringen en veiligheden.  Wat je eigenlijk zou moeten weten wélk apparaat.  Want soms is er een serie "rotte" adapters of stekkers. Zelfs grote merken als Apple ontkomen daar niet aan. 

Edited by Tubejack

1 hour ago, Seed7 said:

Ik had mijn eerdere commentaar op @Gydotron

Waar ik me vaak aan stoor dat het allemaal zo hard moet staan. Tijd terug met Jan Akkerman. Zijn die artiesten allemaal doof of zo? Ik ging helemaal achter bij de bar staan, daar was het nét uit te houden zonder oordoppen. Lekker dicht bij het bier ook. 🙂  Een concert van "Friend an Fellow"  in dezelfde ruimte met enkel een akoestische gitaar  klonk magisch. 🥰

Edited by Tubejack

1 hour ago, Seed7 said:

Echte drums, ja da's een mooie referentie. Een enkele klap op een snare of cymbal en je weet eigenlijk al genoeg. Voor mij mede de reden om het in snelle versterkers met een hoge bandbreedte te zoeken. Nu nog (zeer) hoge rendement in de luidsprekers.

+1

3 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Elke zondag naar de kerk, zingen en orgel luisteren, dat doet wonderen

Tja.. is naar de kroeg, meezingen en naar een bandje luisteren niet aantrekkelijker?

Maar zonder gekheid. Live is natuurlijk het beste vergelijkingsmateriaal. Helaas zijn concertzalen gebouwd om de muziek voor hiereen hoorbaar te maken. Een soort van mechanische versterking dus. Er wordt al gauw op electronische versterking overgestapt. Zelfs bij een concert van Hans Theesink voor een heel kleine groep luisteraars in een klein zaaltje. Echte instrumenten die eerlijk klinken beluisteren, daar gaat het om. Maar dat is lastig te vinden. 

On 11/2/2020 at 6:43 PM, Hans van Liempd said:

Tja.. is naar de kroeg, meezingen en naar een bandje luisteren niet aantrekkelijker?

Maar zonder gekheid. Live is natuurlijk het beste vergelijkingsmateriaal. Helaas zijn concertzalen gebouwd om de muziek voor hiereen hoorbaar te maken. Een soort van mechanische versterking dus. Er wordt al gauw op electronische versterking overgestapt. Zelfs bij een concert van Hans Theesink voor een heel kleine groep luisteraars in een klein zaaltje. Echte instrumenten die eerlijk klinken beluisteren, daar gaat het om. Maar dat is lastig te vinden. 

Kamermuziek

Ik ben 30 jaar lang, jaar in jaar uit in Ierland geweest en had/heb daar familie, vele vrienden en kennissen. Tegenwoordig is dat niet meer zo maar mij is altijd bijgebleven dat de Ieren in hun jeugd massaal in de kerk hebben gezeten met als resultaat dat vrijwel elke Ier muziek heel erg serieus nam, mannen en vrouwen vaak behoorlijk tot heel goed konden zingen (A capella, thuis of in de kroeg) en dat heel wat mensen zelf ook een instrument bespeelden.

Van Beethoven is bekend dat premières nogal eens in (adellijke) privehuizen plaatsvonden voor zo'n honderd personen plus een vol orkest en dat het volume oorverdovend moet zijn geweest.

Sowieso was muziek vroeger een zeer belangrijk deel van de opvoeding en was menig musicus aangewezen op het geven van privélessen, componeren en spelen voor de kerk. In dat opzicht is er echt veel verloren gegaan wat betreft de kritische/getrainde oren

Edited by Kraus vonBentinck

28 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Kamermuziek

Zo'n 20 jaar lang om de 14 dagen hier bij een beeldend kunstenaar in het 'dorp' naar de concerten in zijn atelier geweest. Kleine ensembles tot 6-7 personen. Van oude muziek tot hedendaags, altijd onversterkt. Het is enorm wat er aan ensembles door Nederland rondtrekt of resideert.