Tubejack Posted 6 november 2020 Report Share Posted 6 november 2020 Hier geen last van trillingen of koppel of ontkoppel problemen. Bij die SL-1210GR kan ik zelfs tijdens het draaien een tik op het chassis geven of het naald lampje naar beneden uitdrukken Geeft geen krimp. Bij een TD-2001 moet je dat niet doen, maar ook die vind ik niet overdreven gevoelig. Speel met beide, met de stofkap dicht . Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2020 Author Report Share Posted 6 november 2020 2 minutes ago, Tubejack said: Hier geen last van trillingen of koppel of ontkoppel problemen. Volgens mij heb jij een betonnen vloer Jack. In de huiskamer heb ik die ook en heb daar ook geen last. Maar zet de 1200 maar eens op een houten vloer en kijk dan naar de conussen van de speakers - reken maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november 2020 Report Share Posted 6 november 2020 Just now, carl said: Volgens mij heb jij een betonnen vloer Jack. In de huiskamer heb ik die ook en heb daar ook geen last. Maar zet de 1200 maar eens op een houten vloer en kijk dan naar de conussen van de speakers - reken maar De basis is natuurlijk een solide luisterruimte. Waarom heb je een houten vloer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2020 Author Report Share Posted 6 november 2020 Mijn huis uit 1922 is een Koetshuis geweest Jack. De begane grond heeft een betonnen vloer, maar de zolder een (overigens zeer degelijke) houten vloer. Verder geen probleem met afspelen, maar dansen doe ik niet op zolder Dus daar zou het wel wat minder afhankelijk van de vloer kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 november 2020 Report Share Posted 6 november 2020 Als hier de ziekenhuishelikopter door de straat vliegt voel je het beton golven, maar gelukkig hoor je dan niet hoe beroerd de muziek op dat moment klinkt Het zelfde overigens bij vrachtverkeer en het uit de grond trekken van de vuilcontainers hier tegenover in de straat. 14x9 m en 25 cm dikke betonnen vloer komt gewoon in beweging. In Nijmegen bij die blauwe chipfabriek rijdt de trein langs. Een van de meetapparaten daar stond op een drie cuub afgeveerd blok beton en nog kon je het meten wanneer de gele rups langs kwam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 november 2020 Report Share Posted 6 november 2020 Hier ook een vloer van beton maar wel in een appartementen complex, misschien maakt dat ook nog wat uit. Volgens mij gaat het vooral om trillingen die je niet ervaart maar wel de klank beinvloeden. Als je die trillingen kunt elimineren dan klinkt het wellicht iets beter, in ieder geval weet je dan dat er geen trillingen van je dt door de ls komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2020 Author Report Share Posted 6 november 2020 2 hours ago, Seed7 said: In Nijmegen bij die blauwe chipfabriek rijdt de trein langs. Een van de meetapparaten daar stond op een drie cuub afgeveerd blok beton en nog kon je het meten wanneer de gele rups langs kwam. Dat is gelukkig aan de andere kant van de stad Seed. Ik woon 50 meter van Berg en Dal (voorheen Groesbeek) en dat is nogal bosrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2020 Author Report Share Posted 6 november 2020 1 hour ago, Groovy said: Volgens mij gaat het vooral om trillingen die je niet ervaart maar wel de klank beinvloeden. Volgens mij is dat nog wel te elimineren Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 november 2020 Report Share Posted 6 november 2020 (edited) 1 hour ago, Groovy said: Volgens mij gaat het vooral om trillingen die je niet ervaart maar wel de klank beinvloeden. Ja/neen. Als je iets met 10Hz aanstoot heb je ook met alle hogere en misschien zelfs lagere harmonischen te maken. Vandaar dat je de resonatiefrequentie van een draaitafelopstelling zo laag mogelijk wilt hebben met een maximale demping (lees minimale amplitude) bij die resonantie. Als je dus die 10, 15 20hz problemen niet kwijt raakt heb je ook het probleem bij hogere frequenties. De harmonischen zijn van van alles afhankelijk, da's niet anders als in de electronica. Vorm, hardheid, structuur, absorptie etc. Gebouw trillingen en resonanties zitten laag, beetje afhankelijk va de constructie en afmetingen 0.5 - 3.5 Hz. Dat wil echte niet zeggen dat een betonnen vloer geen 127 Hz oid doorgeeft. Dat doet die wel degelijk al zal de amplitude met hogere frequenties afnemen. Het gaat altijd om het totaal, het som der delen en de delen. Daarbinnen moet je de zwakste schakel vinden om in een volgende stap te bestrijden/elimineren. Dan moet je de hele keten opnieuw evalueren omdat de ingreep ook een nieuwe zwakste schakel oplevert die niet automatisch met de oude op een na zwakste schakel overeen komt. (Het zelfde overigens in organisaties, bedrijfsstructuren, etc. kortom in alle vormen van vormgeving (ook artistieke)) Een slechte akoestiek los je niet met een nieuw kabeltje op of met een ander apparaat. Het betekent dat je alle aspecten domweg vanuit de basis moet aanpakken / opbouwen. Om dat te doen moet je van te voren een doel / visie hebben. Een verhuizing kan daar echt roet in het eten gooien, maar als je er lol in hebt is het een mooi nieuw begin. EDIT: Als je draatafel je voornaamste bron is dan is dat inderdaad het eerste wat je in de basis, de opstelling, moet aanpakken. Het is zonde van tijd en middelen om, ik zeg maar wat, nieuwe tweeters in je luidspreker te zetten. Nog steeds, als het doel "NonPlusUltra" is. En nog steeds, als dat niet het doel is schaf een PEQ aan. Edited 6 november 2020 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 10 hours ago, carl said: Mijn huis uit 1922 is een Koetshuis geweest Jack. De begane grond heeft een betonnen vloer, maar de zolder een (overigens zeer degelijke) houten vloer. Verder geen probleem met afspelen, maar dansen doe ik niet op zolder Dus daar zou het wel wat minder afhankelijk van de vloer kunnen. Ik kan hier rustig dansen met mijn kleinkind van 3,5. Wat anders, wij hadden hier jaren terug een goede audio winkel die heette "de audio adviseur" Hij had verticaal van boven naar beneden staalkabels gespannen met daartussen planken die hij makkelijk op elke hoogte kon spannen. E.e.a. zag er ook nog mooi uit. Niet een idee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 8 hours ago, Seed7 said: Nog steeds, als het doel "NonPlusUltra" is. Betekend dat niet: "problemen op de hals halen?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 47 minutes ago, Tubejack said: Betekend dat niet: "problemen op de hals halen?" Waarom? Dit probleem is al decennia geleden "getackeld" en het is domweg een budget kwestie voor een Minus-K, luchtgedempte tafel oid. Optische werktafels zijn zo gebouwd. Tafels voor microscopie. Tafels voor meetapparatuur (wat je draaitafel eigenlijk ook is). De lijst is nog veel langer. Kinetic systems bied zelfs platforms in de audio markt aan. Anderen zullen dat ook wel doen. (Ter zijde: als je het over dit soort fenomenen hebt vind ik het altijd opvallend dat men onder van alles platformen zet, maar wel de buizen als kleine fallussymbolen door de deksel van de kast naar buiten steekt.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 Als je draatafel je voornaamste bron is dan is dat inderdaad het eerste wat je in de basis, de opstelling, moet aanpakken. Het is zonde van tijd en middelen om, ik zeg maar wat, nieuwe tweeters in je luidspreker te zetten. @Seed7 dat is hier de voornaamste bron ja. Nu denk ik dat mijn rack van draadstangen en planken ook niet ideaal is. Op mijn vorige adres had ik een loeizwaar Mauser bureau met daarop 2 draaitafels, daar kon ik op kloppen zonder terugkoppeling naar de ls. Alles doet er toe,als je het zo goed mogelijk wilt hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 (edited) 1 hour ago, Seed7 said: Waarom? Dit probleem is al decennia geleden "getackeld" en het is domweg een budget kwestie voor een Minus-K, luchtgedempte tafel oid. Optische werktafels zijn zo gebouwd. Tafels voor microscopie. Tafels voor meetapparatuur (wat je draaitafel eigenlijk ook is). De lijst is nog veel langer. Kinetic systems bied zelfs platforms in de audio markt aan. Anderen zullen dat ook wel doen. (Ter zijde: als je het over dit soort fenomenen hebt vind ik het altijd opvallend dat men onder van alles platformen zet, maar wel de buizen als kleine fallussymbolen door de deksel van de kast naar buiten steekt.) Mijn draaitafel staat op een wat gammel rek met eigenlijk te dunne draad eindes. Het kostte bijna niks en functioneert al jaren zonder problemen. Ik heb niet het idee dat ik ook maar iets mis door welke trilling dan ook. Behalve de trillingen die de naald oppikt uit de groef. Kortom zo' n tafel voor electronen microscopen zal perfect werken. Maar voor een draaitafel vind ik het allemaal wat vergezocht. Ik las vanochtend in de krant: "Mensen hebben te veel hersenen en weten niet wat ze er mee moeten doen. Koop gewoon een goede draaitafel, die daar allemaal geen last van heeft. Vandaar mijn opmerking NonPlusUltra =problemen op de hals halen?" Je 2e opmerking vind ik, grappig én raak. Maar ook met buizen geen last van trillingen. Gewoon goed opstellen, achter de luidsprekers. Edited 7 november 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 november 2020 Author Report Share Posted 7 november 2020 Als ik niet loop te dansen op zolder heb ik weinig last van trillingen op zolder Jack. Wel een goede akoestiek en een ruimte waar ik alleen onder extreme omstandigheden last van buitengeluiden heb. Dus staalkabels wordt het maar niet. Ik volg het advies van Cock maar op en koop een acryl plaat in plaats van multiplex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 (edited) @Jack, Je speakers geven toch ook lage tonen weer? Die zwemmen gewoon om je speakers heen en bereiken je versterkers dus echt wel. groet, Leobus N.B. vreemd, ik was aan het editen en was plotseling mijn oorspronkelijke bericht kwijt. Maar Jack kon dat bericht kennelijk wel lezen. Ik ben het oorspronkelijke bericht nog steeds kwijt trouwens. Edited 7 november 2020 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 1 minute ago, leobus said: Geven jouw speakers dan geen lage tonen weer? Lage tonen gaan gewoon om je speakers heen en bereiken die draaitafel echt wel. Bovendien hebben juist die tonen de grootste energie-inhoud. groet, Leobus Zeker wel er kan aardig wat lucht verplaats worden. Al heb ik niet het idee dat, dat terugkoppelt naar mijn draaitafel. Misschien is dat wel een voordeel van zo' n Technics? immers die moet in heel luidruchtige omgevingen kunnen spelen. De leukste en creatiefste oplossing die ik ooit gelezen heb was iemand met een houten vloer en een extra betonnen heipaal in de grond had geslagen met daarboven zijn draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 Ach het is misschien vergezocht ja,maar toch vind ik het leuk en de moeite waard om te proberen de opstelling zo stil mogelijk te krijgen. Bij de luidsprekers is wat dat betreft ook winst te behalen heb ik gehoord en gezien bij verschillende mensen. Leuk topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 37 minutes ago, Tubejack said: Al heb ik niet het idee dat Waarom meet je het niet gewoon een keer? Ben wel benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 1 hour ago, Seed7 said: Waarom meet je het niet gewoon een keer? Ben wel benieuwd. Wat zou ik dan moeten meten Seed? Wij spelen hier hooguit met 1....2watt. Ik heb niet de indruk dat mijn draaitafel daarvan van slag van raakt. De nieuwe SL1200GR en 1200G en hoger hebben wel andere voeten, meer HiFi afgestemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 8 hours ago, Tubejack said: Zeker wel er kan aardig wat lucht verplaats worden. Al heb ik niet het idee dat, dat terugkoppelt naar mijn draaitafel. Misschien is dat wel een voordeel van zo' n Technics? immers die moet in heel luidruchtige omgevingen kunnen spelen. Toch... mijn Thorens TD160 met daarop een ADC XLM kreeg ik met mijn B&W DM2a's aan het rondzingen. Dan moest ik de boel wel extreem had zetten. Ik schat de rondzingfrequentie op 100 Hz. Maar dit is wél bijna 50 jaar geleden. Dus ik kan er een paar Hz naast zitten. Een van de reden dat vroeger Lenco L75 draaitafels voor drive inn discotheken werden gebruikt, was de stijvere ophanging van de draaitafel. Een Thorens bleef zeker niet in de groef. En zeker niet met carnaval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 (edited) 40 minutes ago, Hans van Liempd said: Een van de reden dat vroeger Lenco L75 draaitafels voor drive inn discotheken werden gebruikt, was de stijvere ophanging van de draaitafel. Een Thorens bleef zeker niet in de groef. En zeker niet met carnaval. De Lenco L75 was dé draaitafel in de zeventig jaren als disco draaitafel. Een Technics kwam pas daarna en vooral met de house muziek in zwang halverwege de jaren 80. Een Thorens was al helemaal niet geschikt voor een disco. Een Garrard draaitafel was ook al in de jaren zeventig te duur voor de discotheken. Carnaval is nergens geschikt voor....nou ja voor malloten. Sorrij Brabo's. Edited 7 november 2020 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 4 minutes ago, audiofreak said: De Lenco L75 was dé draaitafel in de zeventig jaren als disco draaitafel. Dat zegt ik... En dat had alles met de ophanging te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 november 2020 Author Report Share Posted 7 november 2020 Waarom hebben we nu geen last meer van rondzingen vraag ik me dan af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 november 2020 Report Share Posted 7 november 2020 Destijds, de platenwinkel waar ik kwam...Hadden Lenco's met Roelofs koptelefoonversterkers...De bassdrive van die dingen ben ik nu nog steeds jaloers op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts