Jump to content

Nogmaals tweedehands versterker advies

JohanT
 Share

Recommended Posts

Nee, nog niets gekocht :)

Wel naar een aantal nieuwe en tweedehands versterkers/receivers geluisterd (NAD C320, HK3250, Marantz SR-50) en ontdekt dat ik een neutraal (dus niet te warm of nadrukkelijk in het laag of hoog) geluid het aantrekkelijkst vind.

Inmiddels heb ik ook een beetje op Google gezocht naar ervaringen met tweedehands versterkers. Daar ben ik inmiddels toch wel een beetje "ongerust" van geworden. Met name de berichten over lekkende elco's en krakende potmeters vind ik niet echt lekker.

Gezien mijn budget (nu EUR 200 voor een versterker) is tweedehands nog steeds een optie, maar het aanbod in die prijsklasse lijkt over het algemeen toch al ouder dan 5 jaar te zijn.

Hoe is de opinie over het aanschaffen van oudere tweedehands versterkers, eventueel via een winkel (garantie)? Of is het gezien mijn prijsklasse verstandiger om naar een nieuw apparaat te gaan kijken?

Bedankt,

Johan (die onderhand gek wordt van alle keuzes :D )

Hallo Johan,

Voor 200,- euro kun je op zich nog een prima 2e hands versterker op de kop tikken.

Als je houd van een neutraal geluid zou ik een 2e hands Cyrus 1 or 2 ook overwegen. Deze klinken erg goed, en zijn zeer degelijk.

Er staat nog regelmatig eentje te koop, voor ongeveer jouw budget.

00006291.jpg

Zoals bijvoorbeeld bij www.Studio107.nl ook al is ie daar 279,- (maar dan heb je wel nog 6 maanden garantie!!)

Uiteraard zijn ze dan ouder dan 5 jaar, maar dat hoeft nix uit te maken, bij een echt goede versterker.

Een oude NAD is vaak ook nog prima.

Mijn versterker (Naim)is al 14 jaar oud, en toen ik 'm een jaar of 2 geleden kocht was ie al 12 jaar oud. De (2)elco's heb ik onlangs laten vervangen door een paar nieuwe/betere. Dit kostte me 75,- euro, incl: 't inbouwen.

Hij klinkt nu weer als nieuw.

Ik heb ook eens een tien jaar oude NAD3020 versterker gekocht, die ook nog prima klonk voor 't geld (ongeveer 135,- euro) en de volume-potmeter kraakte nog niet.

Succes.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

Johan, nog een tip...

Op dit moment staat er een NAD 705 receiver te koop voor 199,- euro. (in Zoetermeer)

wellicht ook een optie ?   :rolleyes:

(heb je d'r meteen een goede tuner bij   :) )

Groeten,

Alco

Ja graag! Heb je meer details? Alvast bedankt voor je tip :)

Johan

hallo,

ik ben op zich okk nog niet echt heel erg ervaren.

Maar ik ben ook vanuit het niets begonnen en nu speelt er bij mij eits wat natuurlijk altijd beter kan maar waar ik erg tevreden over ben tot ik een miljoen win.

ik zou je om te beginnen willen advieseren als je ooknog geen cd en speakers hebt om je niet component voor component op de aanschaf te gaan concenteren. Als je bedacht hebt welke versterker je wilt hoef je hem niet direct te kopen als je weet dat ie nog wel eens op internet komt, want vor je je boxen hebt en de rest verander je misschien wel van mening door je verdere "research".

wat versterker advies betreft, ik kan dan maar een woord zeggen: "quad"

niet omdat ik een gedegen vergelijkend warenonderzoek heb gedaan, maar omdat ik weet dat dat gewoon een erg goede versterker is die voor relatief weinig geld is aan te schaffen.

gamequad

Geplaatst door []game[]:

hallo,

ik zou je om te beginnen willen advieseren als je ooknog geen cd en speakers hebt om je niet component voor component op de aanschaf te gaan concenteren.

gamequad

Op zich denk ik een goed advies. Maar ik zoek alleen vervanging voor mijn huidige versterker. Dat is een Technics van 15 jaar oud met ernstige kuren. De tuner (ook Technics) is nog OK, net zoals de CD-speler (Philips).

Op termijn wil ik wel andere luidsprekers, maar ik weet nog niet wanneer of welke. Hij zal het dus voorlopig met ofwel mijn BNS ofwel Wharfedale speakers moeten doen.

Geplaatst door JohanT:

Bedankt!

Morgen ga ik naar een NAD C312 luisteren, en naar een Marantz SR-50L. De C312 is een overjarig model, en de Marantz is een jaar of vijf oud.

Johan

Het is de NAD geworden. Hij ziet er niet direct flitsend uit (doen die jongens dat met opzet? confused.gif ) maar ik was erg tevreden over het geluid.

Ik heb geluisterd op Mission 72 speakers, omdat die een beetje in de buurt komen van wat ik nu heb. De combinatie klonk over de hele linie erg goed, zowel met symphonische rock als klassieke solo zang. Dat betekent voor mij; een niet te nadrukkelijke maar wel goede bas, vooral geen scherp hoog en een niet te warme klank.

Vanavond thuis maar eens luisteren hoe hij daar bevalt. Is het niks, dan kan ik hem terug brengen. Maar dat verwacht ik niet. Zal het in ieder geval laten weten!

Johan

Geplaatst door JohanT:

Het is de NAD geworden. Hij ziet er niet direct flitsend uit (doen die jongens dat met opzet?    confused.gif )

Ja, NAD staat er bekend om qua uiterlijk vrij saaie produkten te maken. Veeeeel grijs en ietwat plastic-achtig (al vond mijn vader dat meteen uiterlijk het mooiste; tis wel 'rustig'). Ze stoppen blijkbaar al hun geld en kennis in de versterker zelf, niet het uiterlijk...

De silver-serie ziet er overigens een stuk gelikter uit...