Jump to content

Scheidingsfilter stuk?

Ronnielox
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb via Marktplaats een setjes Klipsch Quintet 2 op de kop getikt voor weinig geld.

Wat mij opvalt aan de speakers, is dat ze erg dof klinken en er amper hoog aanwezig is. Ik heb de tweeter en woofer gemeten van de satelliet speakers en die zijn goed (qua weerstand zijn ze goed). Ook doet de polariteit check met een batterijtje het goed. 

De speakers klinken niet als Klipsch. De RP-8000F die ik in de woonkamer heb staan zijn vele malen helderder, en wat ik weet van Klipsch is dat ze altijd goed helder zijn en niet alsof er een deken over de tweeter ligt.

Wel merkte ik dat als ik de batterij op de speaker aansloot, en deze loshaalde, de speakers in de uitgeslagen stand bleven staan. Ik moest de + en - draad van de speakers even tegen elkaar houden om de luidsprekers weer naar 'rust' positie te brengen. Wijst dit op een kapot filter? Zou dat ook de reden kunnen zijn dat ze zo dof klinken? 

Wie weet wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt.

Bij sommige tweeters kun je het membraan incl. spreekspoel vervangen, maar zo te zin niet bij deze.
Bijgaande foto van het filter laat nog een dikke serieweerstand zien, die zou eventueel defect kunnen zijn.
Daar kun je nog even naar kijken, evenals naar de soldeerlassen op het printje.
Maar de kans is niet groot, al zeker niet omdat meerdere speakers geen of weinig hoog laten horen.

Op E-bay worden wel eens de losse tweeters of membranen aangeboden, mogelijk is dat nog een optie.

s-l1600.jpg

Nog even een aanvulling:
Waarschijnlijk hebben deze tweeters een ferrofluid in de luchtspleet; dat spul staat erom bekend dat het taai en hard wordt na verloop van tijd.
Daardoor worden de bewegingen van de spoel en het membraan afgeremd en is er dus ook minder output op de hoge frequenties.
Zo te zien is dat niet echt te vervangen gezien de opbouw van de tweeters.

Beste KT88, 

Hartelijk dank voor al je informatie. Ik heb alles gemeten en alles lijkt gewoon goed te werken. Ik heb nu de weerstand vervangen voor de 3 ohm ipv een 5 ohm. Even kijken of dat verschil maakt. Zelfs de originele weerstand was gewoon nog goed. Ik denk idd dat het meer zal liggen aan de fluid in de tweeter. Ik heb Klipsch al gevraagd voor een offerte voor 5 nieuwe tweeters.

Nogmaals dank voor je hulp.

Groetjes Ronald