Jump to content

Volumio en andere Linuxperikelen

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Maar dat is helemaal de situatie bij Apple, naar ik meen, je moet maar gewoon doen wat zij willen, en dan mag het wel.

Dat kan ook, en dan kiezen en deels bij de Linux distro's, die dan ieder weer beter geschikt zijn voor wat anders, maar de kernels kunnen worden aangepast, en dat is dan de OPENSOURCE, die je bij Apple en Windows niet krijgt, en het is niet voor niets dat MS steeds meer aankruipt tegen de Linux opzet.

Edited by HansP

Ah, maar dat MS dat doet is heus niet uit altruïstische motieven hoor. Alleen wie stekeblind is ziet niet van heinde en verre aankomen dat dat aanschurken fase één is: omarmen. Fase twee is uitbreiden zodat het incompatibel wordt en fase drie, tenslotte, is de vernietiging van het concurrerende product of de concurrerende dienst. In het Engels heet dat embrace, extend, extinguish of kortweg EEE.

MS heeft hier al jarenlang en zelfs decadeslang ervaring mee.

Edited by Bloom

Ik alleen op mijn werk, daar is elke desktop en notebook voorzien van W10. Thuis: enkel en alleen Debian Linux, voor alles. 100% tevreden over.

Je zal natuurlijk altijd een groep mensen houden die zich juist afzijdig houden van MS.

Kijk maar naar wat Google heeft geprobeerd met android wat natuurlijk een doorontwikkeling is van een Linux systeem.

Daarvan heb je nu ook de lineage variant die ontgoogled is.

Werkt prima en heb ik op al mijn phones en tablets draaien.

Als MS met Linux gaat werken dan zal daar vast ook een groep mensen zijn die dat weer vakkundig strippen van alle MS meuk.

verder verwacht ik dat de Linux distros MS ook wel op afstand weten te houden.

Die snappen ook wel dat MS niet heel populair zal zijn bij de doelgroep.

Zelf ben ik bij het opkomen van win10 overigens weer helemaal terug gegaan van Linux Mint naar MS.

Ik kreek Autocad, Kicad en MS office niet heel goed draaiend onder Linux..

uiteindelijk toch maar voor het gemak van MS gekozen op mijn PC's en laptops maar voor de NAS en de muziek systemen is Linux onverslaanbaar.

Daar wil je echt geen inmenging hebben van MS, dat moet gewoon stabiel en onderhoudsvrij draaien.

En dat is nu net iets wat MS nu net niet doet.

17 hours ago, Bloom said:

Fase twee is uitbreiden zodat het incompatibel wordt

Dat hoeft MS helemaal niet te doen. Dat doen anderen wel. Daar is bijvoorbeeld RedHat al heel hard mee bezig.

6 hours ago, kappa7 said:

Ik kreek Autocad, Kicad en MS office niet heel goed draaiend onder Linux..

Kicad weet ik niet. CAD en Office software zijn een drama als je geen Windows gebruikt. Op Linux en BSD staat geen tekst netjes en strak op het schem. Kernig en spatiering is allerbelabberst. Op een Mac is gewoon alles onscherp.

Ook grafische software is onder windows veel strakker. In de tijd dat ik in de grafische zat was het wel grappig om te zien dat de grote grafische toeleveranciers helemaal geen Mac gebruikten. Vrijwel allemaal dedicated workstations onder Windows of een van de commerciele unixen met zeer specifieke software (DrWirth, Nastassja), geen Photoshop te zien daar. Het zelfde voor CAD. Systemen helemaal toegesneden op een enkel ding.

Voor audio kan dat natuurlijk ook en gebasserd op een Linux kernel. Dat laatste moet m.i. dan wel het uitgangspunt zijn, in plaats van het strippen van een bestaande distributie (OS). FreeRTOS lijkt me leuker als basis. Heeft ook nog eens geen politieke licentie.

image.png.09e92e072d242fe1f4e58e4b5bf5c87c.png

Dit is het logo van Cirrus, lijkt dus niet op de I2S Bridge STLP version 1-9 van Pink Faun.

Het is ook ongeveer vergelijkbaar met de duiding ergens in Rotterdam, die jongens van Cirrus maken nogal wat verschillende dingetjes.😄

Lijkt mij geen FPGA.

Lijkt meer op de Cmedia Oxygen, https://www.silicondevice.com/file.upload/images/Gid1508Pdf_CM8888DMS_Datasheet_v1.1.pdf

Edited by HansP

Leuke kaart Hans.

Heb daar ook wel eens aan zitten denken.

Ik gebruik zelf Volumio op RPi met een HifiBerry Digi+ Pro op de RPi geprikt.

Vanaf de HifiBerry Digi+ Pro gaat het met I2S verbonden met de DDDAC.

Ik gebruik verder als muziekopslag om te streamen via netwerk verbonden met de RPi een Mac Mini (server) met een SSD voor MacOS installatie en een 2TB HDD voor de muziek.

En dat werkt goed, de HDD is ook omdat het een 2,5" model is niet hoorbaar in de Mac Mini.

Ik heb de muziek verder ook apart nog op een Synology Nas staan, voor het geval de HDD in de Mac Mini mogelijk stuk gaat.

Ik zou ook rechtstreeks vanaf de Nas de muziek kunnen streamen, maar de Nas staat in het netwerk verder weg.

De Mac Mini en RPi zitten bedraad aangesloten op dezelfde switch met vaste IP adressen, mede om verkeer met de router te minimaliseren, en om een duidelijk  netwerk te hebben.

Volumio werkend krijgen op de RPi is inderdaad erg makkelijk.

Volumio instellen voor het gebruik met de HifiBerry Digi+ Pro hoed had wel iets meer voeten in aarde. HiFiBerry Digi+ Pro link

Dit heeft wel wat instellen, en instellingen verwijderen, rebooten en opnieuw instellen, enz gekost om geluid te krijgen.

Sinds dat werkt heb ik daarna geen problemen meer gehad.