Jump to content

Nieuwe drivers voor vintage IMF als-40 mkii speakers

bombarie
 Share

Recommended Posts

Hallo! Nieuw op dit forum, hoop dat ik alles goed omschrijf en anders hoor ik graag welke info er ontbreekt voor voldoende begrip van m'n vraag.

Ik heb een paar mooie vintage speakers, IMF als-40 mkii, en daarvan zijn bij de rechter speaker 1 (sub)bass driver en 1 tweeter stuk. Van de bass driver is de rubberen ring gescheurd. 

Op de foto gaat het om de onderste bass driver en de tweeter top-rechts.
Afmetingen vd bass driver: 19,5cm diameter (buitenrand vh rubber randje)
Afmetingen vd montageplaat vd tweeter: 8cm x 11,8cm - heb deze eruit geschroefd om te zien wat z'n echte afmetingen zijn. Op de achterkant van deze tweeter staat "HD 12x8D25".

Ik wil deze vervangen en zoek hulp bij het vinden van vervangers die passen bij de speaker. Ik denk aan of specifieke drivers of een verwijzing naar de reguliere plekken waar jullie deze zelf zouden zoeken, want daar weet ik nagenoeg niks van. Van de gescheurde rubberen rand van de bass driver ben ik ook benieuwd of het gangbaar is dit apart te vervangen (ik wil er best aan knutselen!).
Voor mij betekent "passend bij de speaker" dat het geen prut is maar ook niet super high-end hoeft te zijn.

2020-12-22 14.21.09_800px.jpg

Het lijken Audax drivers. Ik zou ermee naar iemand als Speakerland (Oss) gaan.

Maar misschien komen hier nog bruikbare tips binnen.

Woofer restaureren kan waarschijnlijk wel, maar dan moet je ook de andere restaureren, ook al is ie nog heel.

Ook als je nieuwe drivers koopt moet je dat per 2 doen.

Succes. Ik zou voor nieuwe speakers gaan sparen en voor een audiorack... ;)

Naast het feit dat hier best wel een hoop DIY audio fanaten zitten, bestaat er ook nog een zelfbouwaudio forum waar je wellicht een grotere kans maakt om snel geholpen te worden.

Groeten,

Marcel

1 hour ago, SMarcel said:

Naast het feit dat hier best wel een hoop DIY audio fanaten zitten, bestaat er ook nog een zelfbouwaudio forum waar je wellicht een grotere kans maakt om snel geholpen te worden.

Heb 'm gevonden, thanks!

1 hour ago, thingman said:

Het lijken Audax drivers. Ik zou ermee naar iemand als Speakerland (Oss) gaan.

Maar misschien komen hier nog bruikbare tips binnen.

Woofer restaureren kan waarschijnlijk wel, maar dan moet je ook de andere restaureren, ook al is ie nog heel.

Ook als je nieuwe drivers koopt moet je dat per 2 doen.

Succes. Ik zou voor nieuwe speakers gaan sparen en voor een audiorack... ;)

Bedankt voor de Speakerland tip. Nieuwe speakers, hmm... verdomme emotionele waarde :) Ze klonken destijds (20 jaar geleden, ook al 2e of 3e hands) echt zo geweldig. 

Welkom,

De bestaande conussen zou ik zeker (laten) opknappen en dan niet in de verleiding komen om rubberen rolranden te plaatsen maar gebruik de originele foam randen.

De kast en constructie is daar op berekend en niet op de rubber randen.

De tweeter is weer een ander verhaal mogelijk moet die vervangen worden maar dan zeker beide tegelijk.

Als je niet de 1 op 1 vervanger kan vinden dan zal ook je filter bekeken moeten worden.

Bij speakerland kunnen ze je daar vast bij helpen.

Als je zelf handig bent en het aan durft kun je de juiste rolranden er bij zoeken en deze zelf vervangen.

Op Ebay worden die wel aangeboden en op internet zijn voldoende filmpjes te vinden met hoe dat moet.

Ja, vind ik ook! Ik heb er sentimentele waarde bij want ik heb ze al bijna 20 jaar. Vond ze destijds magisch mooi klinken en de laatste jaren lijkt de glans er vanaf. Dat kan natuurlijk door slijtage, OF ik luister intussen anders. Het reviseren alleen al is heel leuk en wie weet herontdek ik iets. 

Vraagje: bij het los halen van de voorplaat zie ik dat het vast zit met een plakkerige soort lijm. Het is droog en best kneedbaar. Wat voor lijm zou dit zijn? Ik gok rubber cement. Is dat gebruikelijk als non-permanente lijmlaag in speakers?

EsNtr3p.jpg

Meestal zit de baffel (zo heet de voorplaat) echt vast verlijmd en is dat een geheel met de behuizing en verwijder je de achterkant.

Voor de lijm heb ik geen idee overigens.

Ik zou het zelf weer met een goede vullende houtlijm weer permanent vast zetten en alles via de speaker gaten of de achterzijde doen.

Dank! Terminologie idd: baffel dus :) 

De achterkant vd ALS-40 lijkt niet open te kunnen hoor. Lijkt 1 sluitende stuk hout te zijn. De baffel zit naast lijm met schroeven vast, wat mij suggereerde dat deze gemaakt is om los en vast te kunnen. Nu ik wat beter zie hoe alles aan elkaar vast zit zie ik dat je gelijk hebt; de baffel hoeft niet los. Fijn. Hoef ik de andere speaker minder te molesteren wanneer ik daarmee aan de gang ga :) 

Hier nog iemand die aan te knutselen is geslagen

https://www.audiovintage.fr/leforum/viewtopic.php?t=25184

Eventueel ff  door google translate halen

https://translate.google.com/?hl=nl&sl=fr&tl=en&text=https%3A%2F%2Fwww.audiovintage.fr%2Fleforum%2Fviewtopic.php%3Ft%3D25184&op=translate

Tweeter is een AUDAX TW025AO

Edited by Duck-Twacy