gvy Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Henrie: Vreemd verhaal. Je oren zitten (als het goed is) ongeveer op het midden van je hoofd (qua hoogte ) dus als jij rechtop staat, zijn je oren (en ogen ook trouwens) nog wel ter hoogte van je esl's. Dan zou je dus nog wel degelijk hoge tonen moeten horen. Of ze moeten juist 'negatief afstralen', maar dan zou je verwachten dat ie dat onderaan ook doet en dat je dan juist die wel weer hoort... Conclusie: het bovenste stukje van je esl's laat geen hoge tonen horen (of iig weinig). Niet dat ik je verhaal niet geloof hoor. Jij hebt het zelf vastgesteld, dus wie ben ik om je tegen te spreken. Maar ik vind het maar vreemd dat het bovenste stukje van de esl's al geen hoge tonen meer lijkt te laten horen. Ik begin wel steeds meer te twijfelen aan het 'nut' van esl's. Ze produceren minder lage tonen, ze stralen nauwelijks af naar boven en ze zijn nog eens onhandig groot (en lelijk, vind ik) ook. Ik blijf wel bij 'gewone' conussen... Dag Henrie, Ik had zonet nog gedacht dat die vraag ging komen en ik zal er dan maar direkt op antwoorden. Mijn ESL is inderdaad 1.8m hoog, maar heeft een rand van exact 5cm , wat maakt dat het membraan op 1.75m start. En geloof mijn verhaal gerust of check het met andere mensen die een paneel hebben. Wat betreft ESL's. Trek maar niet te snel conclusies om bij conussen te blijven. Luisteren is de boodschap, misschien ga je wel houden van hun ongelooflijke transparatie. Ik ben ESL liefhebber (toegegeven) , maar ik aanbid ze absoluut niet. Ik weet verdomd goed waar hun zwakke kantjes zitten. Een ESL is inderdaad niet echt geschikt om laag weer te geven. Ikzelf geloof sterk in een fullrange weergave tot ongeveer 100Hz, daaronder wordt het moeilijk en neem ik liever over met een conus, die daar beter (lees gecontroleerder) werk verricht. Je opmerking : ze stralen nauwelijks af naar boven, is niet correct. Een ESL63 is geconcipieerd als virtuele puntbron en straalt alsdusdanig af. Een lange lijnbron (grote finals of audiostatics of mijn lange zelfbouwesl's) stralen inderdaad gericht en niet naar boven of onder, maar uit de vorige diskussie heb je toch wel begrepen dat dit een duidelijk voordeel is in verband met reflecties. Je hoort alleen dat ze niet naar boven afstralen als je springt en boven hun membraan uitkomt, maar zo luister je niet naar muziek , toch. Ze zijn onhandig groot. wel wel. Mijn panelen zijn 25cm breed, zijn 4cm dik (of plat) en inderdaad 1.8m hoog. Geloof het of niet maar qua WAF factor heb ik ondertussen 3 vrienden , wiens vrouw deze smalle dunne transparante hoge panelen verkiezen boven een blokkige zuilluidspreker, of kleine boxen op standaards (die trouwens net evenveel plaats innemen.) Qua design is smaak natuurlijk koop, ik ga daar zeker geen discussie over voeren en als jij ze lelijk vind is dat voor mij OK. Ik zal zelf voor jou nog een negatief punt invullen. Ze stralen gericht af, je hebt dus duidelijk een sweet spot, die vaak nauwer is dan bij conussen. Thats right. Daar kies je voor. Martin logan lost dit (een klein beetje) op met gebogen panelen, andere merken segmenteren en krijgen zo een iets bredere afstraal hoek. Pas opechter, behalve de vervelende kant van die gerichtheid, is het voordeel weer eens de veel mindere reflecties tegen zijwanden. ( eigenlijk blijven vooral achterwand (tis een dipool) en voorwand over als serieuze bron voor reflecties. Nog een laatste puntje typisch voor een lijnbron. Het volume als je van en naar een lijnbron gaat veranderd nauwelijks. Bij verdubbeling van de afstand, halveert de geluidssterkte. Bij een puntbron zal bij verdubbeling van de luisterafstand, de geluidsdruk daarentegen kwadratisch afnemen. Gevolg Als mijn esl's stevig door aan het spelen zijn, dan kan ik probleemloos naast de luidspreker gaan staan of mij er verder van begeven, zonder dat dit een groot waarneembaar geluidsniveau verschil geeft. Dat vindt ik toch ook een voordeel. En eerlijk is eerlijk, nog een nadeel/ het rendement is bij de meeste ESL's lager dan bij conussen. Je kan dus maar beter een stevige en stabiele versterker in huis halen om de sterk capacitieve lading aan te sturen. Maar eigenlijk is bovenstaande allemaal theorie. Ik vraag je alleen, voor je ze veroordeeld , ga ze eens echt goed beluisteren bij iemand. Ikzelf hou echt van hun transparantie en schitterende plaatsing, en probeer zoveel mogelijk hun negatieve of moeilijke kanten creatief op te lossen. Vele groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door gvy: Dag Henrie, Ik had zonet nog gedacht dat die vraag ging komen en ik zal er dan maar direkt op antwoorden. Mijn ESL is inderdaad 1.8m hoog, maar heeft een rand van exact 5cm , wat maakt dat het membraan op 1.75m start. En geloof mijn verhaal gerust of check het met andere mensen die een paneel hebben. Ik geloof je verhaal zeker, zoals ik al zei Wat betreft ESL's. Trek maar niet te snel conclusies om bij conussen te blijven. Luisteren is de boodschap, misschien ga je wel houden van hun ongelooflijke transparatie. Misschien. Ik heb ze nooit geluisterd (ligt niet in mijn budget). Ik veroordeel ze overigens niet. Ik concludeer alleen dat het gezien de hier regelmatig genoemde eigenschappen (zowel voor- als nadelen) waarschijnlijk niet iets is voor mij. Zal zo uitleggen waarom Ik ben ESL liefhebber (toegegeven) , maar ik aanbid ze absoluut niet. Ik weet verdomd goed waar hun zwakke kantjes zitten. Een ESL is inderdaad niet echt geschikt om laag weer te geven. Ikzelf geloof sterk in een fullrange weergave tot ongeveer 100Hz, daaronder wordt het moeilijk en neem ik liever over met een conus, die daar beter (lees gecontroleerder) werk verricht. Kijk, en dat vind ik dus een groot nadeel. Mijn speakers gaan tot 30Hz (-3dB) en dat is in mijn kamer (die vrij klein is) genoeg. Maar ik denk dat wanneer ik ooit eens een echt huis ga bewonen (ik woon nu in een studentenflat) dat ik dan nog wel wat lagere tonen wil. Zeker voor films. Dan heb je dus een subwoofer nodig of een paar heel grote conusluidsprekers. Ik denk dat ik dan voor dat laatste zou kiezen. Ik kijk regelmatig rond op het www en zie daar genoeg mooie speakers die tot ver onder de 30Hz gaan Zoals bepaalde modellen van bijvoorbeeld Canton, Audio Pro of Quadral. Dat laatste merk ken ik ook al enigszins (van een huisgenoot) en binnenkort nog wat beter, aangezien mijn vader deze week een stel Quadral zuiltjes heeft gekocht. Ik vind ze mooi klinken... Voor de helderheid/transparantie alleen, zou ik geen esl's kopen. Er zijn ook conusluidsprekers die helder geluid maken maar bovendien weet ik niet of ik daar wel van houdt. Ik heb zelf JBL's die zeker niet overdreven helder klinken, maar toch heb ik ze gekozen. Vooral vanwege hun laagweergave, maar de rest van het geluid is ook in orde vind ik. Al zou ie wat minder schel mogen zijn hier en daar (sterk afhankelijk van de opname). Ik heb destijds ook ASW's gehoord en die klonken een stuk helderder, maar ik vond ze niet mooi, omdat ik wat miste: het laag... Je opmerking : ze stralen nauwelijks af naar boven, is niet correct. Een ESL63 is geconcipieerd als virtuele puntbron en straalt alsdusdanig af. Dan is het wel gek dat je nauwelijks hoge tonen hoort als je boven je luisprekers uitkomt... Een lange lijnbron (grote finals of audiostatics of mijn lange zelfbouwesl's) stralen inderdaad gericht en niet naar boven of onder, maar uit de vorige diskussie heb je toch wel begrepen dat dit een duidelijk voordeel is in verband met reflecties. Je hoort alleen dat ze niet naar boven afstralen als je springt en boven hun membraan uitkomt, maar zo luister je niet naar muziek , toch. Nee. Ik niet iig Het zal zo z'n voordelen hebben, zeker. Ze zijn onhandig groot. wel wel. Mijn panelen zijn 25cm breed, zijn 4cm dik (of plat) en inderdaad 1.8m hoog. Geloof het of niet maar qua WAF factor heb ik ondertussen 3 vrienden , wiens vrouw deze smalle dunne transparante hoge panelen verkiezen boven een blokkige zuilluidspreker, of kleine boxen op standaards (die trouwens net evenveel plaats innemen.) Qua design is smaak natuurlijk koop, ik ga daar zeker geen discussie over voeren en als jij ze lelijk vind is dat voor mij OK. Met de grootte valt het (in jouw geval) dan nog wel mee idd. Maar ik heb er gezien die ongeveer een meter breed waren en een meter of 2 hoog. Afgezien van het feit dat ik zulke joekels niet eens in mijn kamer kwijt kan, vind ik het ook niet mooi, maar daar kunnen we idd maar beter niet over gaan discussieren want daar komen we toch niet uit. Ieder zijn eigen smaak niet waar? Ik zal zelf voor jou nog een negatief punt invullen. Ze stralen gericht af, je hebt dus duidelijk een sweet spot, die vaak nauwer is dan bij conussen. Thats right. Daar kies je voor. Martin logan lost dit (een klein beetje) op met gebogen panelen, andere merken segmenteren en krijgen zo een iets bredere afstraal hoek. Pas opechter, behalve de vervelende kant van die gerichtheid, is het voordeel weer eens de veel mindere reflecties tegen zijwanden. ( eigenlijk blijven vooral achterwand (tis een dipool) en voorwand over als serieuze bron voor reflecties. Een kleine sweetspot lijkt me lastig als je met meer dan 1 persoon wilt luisteren. Dat het ook z'n voordelen heeft t.a.v. reflectie, zal waar zijn. 't Blijft een compromis, zowel conussen als esl's... Nog een laatste puntje typisch voor een lijnbron. Het volume als je van en naar een lijnbron gaat veranderd nauwelijks. Bij verdubbeling van de afstand, halveert de geluidssterkte. Bij een puntbron zal bij verdubbeling van de luisterafstand, de geluidsdruk daarentegen kwadratisch afnemen. Gevolg Als mijn esl's stevig door aan het spelen zijn, dan kan ik probleemloos naast de luidspreker gaan staan of mij er verder van begeven, zonder dat dit een groot waarneembaar geluidsniveau verschil geeft. Dat vindt ik toch ook een voordeel. In mijn kleine kamertje heb ik ook nauwelijks geluidssterkteverschil. Maar das flauw om te zeggen, want dat ligt aan de reflectie tegen de achterwand en die zit nogal dichtbij (m'n kamer is ongeveer 2,90m x 4,60m)... En eerlijk is eerlijk, nog een nadeel/ het rendement is bij de meeste ESL's lager dan bij conussen. Je kan dus maar beter een stevige en stabiele versterker in huis halen om de sterk capacitieve lading aan te sturen. Das idd ook een nadeel. Ik heb het geld niet om een enorm stabiele versterker te kopen. Ook niet voor esl's trouwens dus dan heb ik wat dat betreft ook geen probleem. Mijn speakers hebben een rendement van 92dB en das (dacht ik) behoorlijk hoog. Mijn versterker heeft dan ook geen enkele moeite met mijn speakers, maar esl's zou ie niet fijn vinden denk ik. Echt heel erg overdreven stabiel is ie niet namelijk: 95W @ 8Ohm en 155W @ 4Ohm (per kanaal). Maar eigenlijk is bovenstaande allemaal theorie. Ik vraag je alleen, voor je ze veroordeeld , ga ze eens echt goed beluisteren bij iemand. Ikzelf hou echt van hun transparantie en schitterende plaatsing, en probeer zoveel mogelijk hun negatieve of moeilijke kanten creatief op te lossen. Nogmaals, ik veroordeel ze niet. Waarom zou ik. Ik denk alleen dat het niks voor mij is. Ook vanwege m'n muzieksmaak. Ik luister veel naar rock/metal (The Gathering, Dream Theater, Orphanage, Lacuna Coil etc.) en de wat 'alternatieve' triphop (Lamb, Portishead, Sneaker Pimps, Massive Attack etc.). Vooral die laatste groep maakt nogal wat basproducerende songs. Dat is op mijn JBL's prima weer te geven, maar ik denk dat ik het op een esl niet zo zou kunnen waarderen. D.w.z. ik zou wat missen. Vele groeten Geert De groeten terug Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Nou Erik dat was een leuk expriment Bij de weg heren/dames kan het commentaar/uitleg iets korter en bondiger. Zo is er niet meer doorheen te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Pjotr:Nou Erik dat was een leuk expriment Bij de weg heren/dames kan het commentaar/uitleg iets korter en bondiger. Zo is er niet meer doorheen te komen. Sorry. Maar er was ook zoveel om op te reageren... De VET gedrukte stukjes kun je overslaan trouwens. Das hetzelfde als wat gvy zei... Ps. kost zo'n 18 keer scrollen met de muis bij mij, met 1280 x 1024 op een 17inch scherm... Oeps Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Dag Henrie, D'as nu eens een mooie discussie zie, een verschillende mening en toch niet afkraken van elkaars gedachtengoed. Wat een harmonie Effe terug reageren. Het budget. Wel ik moet toegeven dat , mocht ik ze moeten kopen, er geen haar op mijn kop zou zijn, die eraan zou denken om de gevraagde bedragen ervoor neer te leggen. Totdat ik ontdekte dat ik ze zelf ook evengoed kon bouwen voor 1/10 van de prijs nl ongeveer 550 Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door Pjotr:Nou Erik dat was een leuk expriment Bij de weg heren/dames kan het commentaar/uitleg iets korter en bondiger. Zo is er niet meer doorheen te komen. Ja zeg Pjotr, Soms is't interessanter eens wat langer dieper uitleg te geven , dan 35 nietszeggende quotes achter elkaar zonder inhoud niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 "Soms is't interessanter eens wat langer dieper uitleg te geven , dan 35 nietszeggende quotes achter elkaar zonder inhoud niet?" Maar daar moeten we geen gewoonte van maken. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 februari 2003 Author Report Share Posted 21 februari 2003 esl,s duur ? ik kocht de mijne voor heel weinig ,tweede hands Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door FrankD:"Soms is't interessanter eens wat langer dieper uitleg te geven , dan 35 nietszeggende quotes achter elkaar zonder inhoud niet?" Maar daar moeten we geen gewoonte van maken. Frank Van die nietszeggende Quotes??? Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 februari 2003 Author Report Share Posted 21 februari 2003 als je nou een ring vormige esl bouwt met een diameter van 5 meter en je gaat er midden in zitten en je stuurt dmv verschillende statoren met een 6 kanaals versterker de boel aan ? zit je dan niet goed ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:als je nou een ring vormige esl bouwt met een diameter van 5 meter en je gaat er midden in zitten en je stuurt dmv verschillende statoren met een 6 kanaals versterker de boel aan ? zit je dan niet goed ? Ja , maar wel niet vergeten om 1 stator met scharnieren als deur uit te voeren, anders krijg je honger na 2 dagen en ben je dood na een week. Enne een hoogspanningscabientje aan je huis laten bouwen om alle versterkers te kunnen voeden Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:als je nou een ring vormige esl bouwt met een diameter van 5 meter en je gaat er midden in zitten en je stuurt dmv verschillende statoren met een 6 kanaals versterker de boel aan ? zit je dan niet goed ? Zeg Erik je vrouw wordt nu al verdrietig Heb ooit eens een dergelijk systeem op de AES beurs in Hannover gehoord. Dat was ontwikkeld door de BBC. Je kon door de hele omsloten ruimte bewegen en overal bleef de imaging stabiel en coherent. Er was wel een speciale opname techniek voor gebruikt die niet compatible met gewoon stereo was. Jammer dat het een stille dood gestorven is want het klonk heel indrukwekkend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door gvy:Dag Henrie, D'as nu eens een mooie discussie zie, een verschillende mening en toch niet afkraken van elkaars gedachtengoed. Wat een harmonie Ja bijna om van te kotsen Effe terug reageren. Het budget. Wel ik moet toegeven dat , mocht ik ze moeten kopen, er geen haar op mijn kop zou zijn, die eraan zou denken om de gevraagde bedragen ervoor neer te leggen. Totdat ik ontdekte dat ik ze zelf ook evengoed kon bouwen voor 1/10 van de prijs nl ongeveer 550€ voor de twee (en daar koop je hedentendage niet zoveel speaker meer voor he?). €550 voor een paar esl's is inderdaad niet duur. Mijn speakers waren slechts €50 goedkoper (in de aanbieding, want overjarig). Maar die waren wel meteen speelklaar. De basweergave: Wel ik zal je zeggen , ik ben eigenlijk bassist (geweest)en dat was dan echt stevige rock/ funk . SO THERE MUST BE BASS. De oplossing. De ESL's zijn schitterend tot 100 Hz. Daaronder hoort dan een actieve sub liefst in een gesloten kast met een lage Q waarde (goede controle). Daardoor heb ik een installatie die ook luid en diep kan indien gewenst. Ik weet dat sommige vliesridders nu "bwerk "zullen zeggen, maar eerlijk is eerlijk. Indien een esl bass moet weergeven dan is die gebaseerd op zijn fundamentele resonantie en dan spreken we over Q waardes van meer of 2 ( d'as niet zo ideaal) dus voor mij mag de bas liefst een conus. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook niet zo op subwoofers heb. Al zijn er best goeie bij natuurlijk. 't Kost wel weer extra... De versterker en het budget. Een goede versterker om ESL's aan te sturen moet liefst stevig en stabiel zijn. Dat is dus weer niet equivalent met duur he. Uit een andere topic die loopt zal je wel gelezen hebben dat ik net een Pioneer A-777 gekocht heb. Zo iets is dus 12 jaar oud, koste mij 211€ (en dan heb ik waarschijnlijk nog teveel betaald) en is uitermate geschikt om ESL's aan te sturen en je vindt ze regelmatig op EBAY duitsland. €211 is idd niet veel voor een stabiele versterker, maar je zegt het zelf al, hij is 12 jaar oud. Ik weet niet of ik zo snel zo'n oud beestje zou kopen. Aan de andere kant kun je er misschien nog jaren plezier van hebben. Mijn versterker heeft me nieuw €499 gekost. Opzich geen slechte prijs vind ik, als je ziet (hoort) wat je er voor krijgt. Ik trek idd misschien een beetje snel de conclusie dat een stabiele versterker ook duur is. Maar dat komt waarschijnlijk door de hier vaak genoemde exotische apparatuur. Een Pioneer van 12 jaar oud komt hier niet zo vaak ter sprake... Tenslotte mijn smaak: vroeger: sisters of mercy/ the cure/talking heads... Nu : dEUS, Hooverphonic,Bjork, Faithless, funnloving criminals..... maar sinds de ESL's ook Diana Krall, Patricia Barber , Alison Krauss , Raymond van het groenewoud... dEUS, Hooverphonic,Bjork, Faithless, funnloving criminals.... Kan ik ook wel waarderen. Alhoewel, Faithless is niet echt mijn smaak. En sinds Pinkpop vorig jaar heb ik onwillekeurig een beetje een hekel aan Faithless gekregen. Iedereen vond het geweldig en ik snapte maar niet waarom. Snap ook niet waarom dit soort muziek wel op een festival als Pinkpop kan en een andere danceformatie die net zulke commerciele muziek maakt niet. Ok, the Prodigy staat ook op festivals (Lowlands), maar das toch meer underground, ook al hebben ze wel hits gescoord... Van het rijtje Diana Krall, Patricia Barber , Alison Krauss , Raymond van het groenewoud ken ik alleen de laatste eigenlijk maar. Maar dan wel een heel klein beetje. Niet genoeg om er mijn mening over te geven. Het heeft dus ook mijn muzieksmaak breder gemaakt en dat vond ik zelf ook wel leuk. Dat is bij mij, sinds ik meer 'into' audio ben ook gebeurd. Is idd wel leuk. Ik had voor die tijd eigenlijk nog nooit serieus naar Trip Hop geluisterd. Nu doe ik dat wel, al moet ik zeggen dat het optreden van Lamb op Pinkpop (ik stond vooraan, waar je echt werd weggeblazen door de drums en de bas; zeer cool!) ook geholpen heeft. En ook de 'ontwikkeling' van The Gathering van Gothic Metal naar meer psychedelische rock/pop heeft geholpen. Maar de apparatuur ook. Ik kan nu bijvoorbeeld bijna niet meer naar een band als The Sins Of Thy Beloved (wat een naam...) of Theatre Of Tragedy (wat een naam...) luisteren... Ook After Forever en Within Temptation komen steeds minder vaak voor... Daarvoor in de plaats zijn bijvoorbeeld 16 Horsepower, Beth Gibbons, Portishead, Lamb, Sneaker Pimps, Nick Cave, Liquid Tension Experiment en Transatlantic gekomen. Toch blijft metal me ook nog aanspreken. Zo kan ik nog steeds goed luisteren naar Lacuna Coil, Dream Theater, Queens Of The Stone Age, Nightwish, Audioslave (vooralsnog wel tenminste) en zelfs Orphanage... Groetjes geert En wederom de groeten terug Ps. Aan een ieder die zich stoort aan lange posts: JE HOEFT ZE NIET TE LEZEN!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Beste Peter de Jong, Een tijd geleden vroeg je hoe die Sonabs klonken, waar een cirkelsegment tweetertjes bovenop stond. Tsja... 't Waren van die goedkope papieren conustwietertjes, weetjewel? Van die mormeltjes die per kilo worden verkocht. Klonk niet best, dus. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door spiekerboer:Beste Peter de Jong, Een tijd geleden vroeg je hoe die Sonabs klonken, waar een cirkelsegment tweetertjes bovenop stond. Tsja... 't Waren van die goedkope papieren conustwietertjes, weetjewel? Van die mormeltjes die per kilo worden verkocht. Klonk niet best, dus. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Pjotr:Nou Erik dat was een leuk expriment Bij de weg heren/dames kan het commentaar/uitleg iets korter en bondiger. Zo is er niet meer doorheen te komen. Het resultaat bij Erik was wel voorspelbaar, het bevestigt iig het gedrag van esl's Over dat integreren van staten en conussen, Infinity is daar heel goed in geslaagd met hun "magnetostatische" Emits en Emims, samen met conussen voor het (mid)laag. De spreiding is echter weer heel anders, zijmuurreflecties zijn een serieus aandachtspunt en ook verticaal moet je opletten. Bovendien is het hoog en midden een dipool ontwerp, vaak als "gedempte dipool" uitgevoerd middels het afdekken van de achterzijde door een stuk schuim onder een metalen plaat. Ik ervaar dezelfde transparantie, snelheid en openheid als bij esl's, maar dan met een vrijwel ongelimiteerd volume (je oren gaan eerder kraken dan de units ) en tevens een brede afstraling, die bijna niet afstands gebonden lijkt te zijn, dus ook van veraf blijft het luisterniveau hoog zonder dat je "last" hebt van een smalle hotspot. Ook wanneer je recht voor een speaker luistert, komt het 3-dimensionale beeld nog mooi tot zijn recht, heel apart Nadeel is dat je een zware versterker nodig hebt, of minstens een stabiele klasse A. Ik vraag me af of je dit soort weergevers nu ook als lijnbron kunt zien, of gaat dat alleen op bij de heel lange units die bijv. Wisdom Audio en (het oude) Genesis toepassen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 februari 2003 Author Report Share Posted 22 februari 2003 het nadeel van die infinitys is dat er ergens in het midlaag toch iets misgaat met de fases. dit is met name goed te horen bij de contrabassen van een symphonie orkest of een pedaal toonladder van een orgel . grond en boventonen worden hier difuus tov elkaar . voor de rest :prima luidspreker . vooral het hoog . en het sublaag . jammer van het midlaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Wat heeft die Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Hallo Henrie, Dat jouw speakers tot 30 Hz (-3dB) gaan zegt niks. Dat doen mijn esl's ook. Alleen hoor ik die lage tonen nu niet omdat m'n ruimte te klein is (nog). Vergeet niet dat de ruimte soms een enorme basboost kan veroorzaken. Dat hebben we met Eriks els's in Kermits ruimte mogen meemaken. En dat blijkt ook door de vele simulaties die ik gemaakt heb met het programma CARA. Je mening over de JBL's deel ik niet. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Deze op zijn kant Met dank aan Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door heefiguur:Hallo Henrie, Dat jouw speakers tot 30 Hz (-3dB) gaan zegt niks. Dat doen mijn esl's ook. Alleen hoor ik die lage tonen nu niet omdat m'n ruimte te klein is (nog). Je hoort gewoon elke toon in elke ruimte hoor. Anders zou je met een hoofdtelefoon toch ook geen lage tonen kunnen horen? Sterker nog, dan zou je alleen maar relatief hoge tonen kunnen horen, want er zit hooguit een paar cm tussen je trommelvlies en de 'luidspreker'... Vergeet niet dat de ruimte soms een enorme basboost kan veroorzaken. Dat hebben we met Eriks els's in Kermits ruimte mogen meemaken. En dat blijkt ook door de vele simulaties die ik gemaakt heb met het programma CARA. Nu spreek je jezelf dus tegen. Eerst zeg je dat je een grotere ruimte moet hebben om lage tonen te kunnen horen, en nu zeg je dat je een bassboost kunt krijgen in 'verkeerde' ruimtes. Dat laatste ben ik overigens wel met je eens. Mijn ruimte is eigenlijk iets te klein, dus heb ik enigszins last van een bassboost. Dat is overigens niet bij de heeeeeel lage tonen maar daar net boven. Welke frequenties precies weet ik niet... Je mening over de JBL's deel ik niet. Dat mag. Ik ben er wel tevreden mee en dat vind ik oneindig veel belangrijker dan andermans mening. Al weet ik niet of je ooit mijn speakers hebt gehoord, dus ik vraag mij af of je weet waar je over praat. En nou niet aankomen met het standaard verhaal dat alle JBL's een boemerig laag hebben en een schel hoog (dat laatste is zoals ik al heb gezegd niet geheel onwaar). En dan nog, misschien houd ik daar wel van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door Kermit:Wat heeft die Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:het nadeel van die infinitys is dat er ergens in het midlaag toch iets misgaat met de fases. dit is met name goed te horen bij de contrabassen van een symphonie orkest of een pedaal toonladder van een orgel . grond en boventonen worden hier difuus tov elkaar . voor de rest :prima luidspreker . vooral het hoog . en het sublaag . jammer van het midlaag. A.s. zondag komen bij mij een aantal getrainde oortjes op visite, samen met wat versterking Ik heb alweer lopen schuiven en het gaat echt om centimeters die een groot verschil maken Door te schuiven krijg ik zelfs het diepste laag "weg" van de hotspot, je moet dan verder naar achteren om het weer te horen. Het midlaag blijkt ook gevoelig voor plaatsing, kennelijk kunnen reflecties die versmering veroorzaken, want op een gegeven moment was het weer zuiver (getest met een orgel opname en een stuk klassiek). Nog even en ik moet met meetinstrumenten gaan werken om ze helemaal goed te plaatsen. De Kappa's waren echt een stuk makkelijker te plaatsen dan de R90. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 februari 2003 Author Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts