Jump to content

Gain

carl
 Share

Recommended Posts

Ik las laatst dat buizenvoorversterkers als Conrad Johnson en Audio Research een vrij hoge gain hebben. Mijn Conrad Johnson LS 17 heeft bijvoorbeeld een gain van 25. Waarom doen ze dat nu en geeft het problemen als je er een andere versterker op aansluit.

Simplistisch gesteld, eindversterkers ruisen meer en je versterkt meer van die eigen ruis mee. Dus meer gain halen uit de stille VV zodat je EV minder hoeft te doen.

Het geeft geen problemen, gewoon die herrieknop niet naar 11 draaien.

Als je EV's gebruikt die er op afgestemd zijn dat de VV een stevige output heeft heb je kans dat ze met een 'normale' VV een beetje slapjes doen. Dan gaan de gebruikers klagen dat de volumeknop voor bij 12 uur moet. Is ook niet erg, zolang je het piekvermogen maar blijft halen als het nodig is.

Edited by Seed7

Bedankt Seed. Mijn Conrad Johnson VV ruist inderdaad iets meer dan een transistor VV. Zag ergens op internet dat ze daardoor wel erg goed klinken. Maar vandaag zit ik in mijn huiskamer naar streaming te luisteren.

Door alleen (!) een lage S/N heb ik nergens gezegd Jack. Eigenlijk ging het niet over mijn CJ Jack, maar meer over het feit dat bepaalde versterkers zo’n hoge gain hebben en anderen weer niet. Ik vroeg me gewoon af waarom ze daar voor kozen en ben daarop aan het zoeken.

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om of het goed klinkt Jack.  

Dat is het belangrijkste Carl. Maar klank is subjectief en S/N objectief.  Ik meen dat ik Cock wel eens gehoord heb  over extreme  S/N afstanden van -150dB  met buizen.  Maar ga eens een plaatje draaien met een phono-versterker  die geen step-up trafo's heeft en die MC cartridges, wat zou er dan nog over blijven? 70dB? 

15 minutes ago, carl said:

Die step up komt morgen aan de beurt Jack.

Objectief met een Denon DL-103 haal ik ruim 10dB S/N winst. Of ik hem rechtstreeks aansluit, of via de step-up.  Subjectief klinkt het via een bijpassende  Denon de step-up  beter vind ik.  Veel levendiger.

Edited by Tubejack

16 minutes ago, Tubejack said:

Objectief met een Denon DL-103 haal ik ruim 10dB S/N winst. Of ik hem rechtstreeks aansluit, of via de step-up.  Subjectief klinkt het via een bijpassende  Denon de step-up  beter vind ik.  Veel levendiger.

Vergeet niet dat met de step-up trafo ook de afsluit impedantie evenredig veranderd met de versterking.

Kan natuurlijk zijn dat dit beter bij je element past.

Ruis heb je in verschillende soorten en is oa. afhankelijk van de temperatuur en de weerstand.
Met een MM-element en de bijbehorende versterking is de maximaal theoretische waarde iets van -85 dB, meen ik me te herinneren.
Praktijkervaring ten tijde van de ontwikkeling van mijn phonotrap heeft dit bevestigd.
Voor de witte Johnson-ruisspanning geldt deze bekende formule:

Vn = SQR(4k / TRB)

waarin:

• Vn = de rms waarde van de ruisspanning
  • k = de konstante van Bolzmann ( k= 1.380E-23 J/K dus in Joule/Kelvin eenheden)
  • T = de temperatuur in graden Kelvin (= graden Celsius + 237.16)
  • R = de waarde van de weerstand (in Ohm)
  • B = de bandbreedte in Hz

Leesvoer:

https://www.logosfoundation.org/kursus/4410.html

Overigens is het toevoegen van ruis soms een gewenst en subjectief prettig effect; het geeft een soort nastuurlijke ruimte aan de weergave.

Edited by KT88

30 minutes ago, KT88 said:

Overigens is het toevoegen van ruis soms een gewenst en subjectief prettig effect; het geeft een soort nastuurlijke ruimte aan de weergave.

Dat is in elk geval iets wat van uit de telefonie afkomstig is, Comfort noise.

Werd toegevoegd zo dat mensen nog konden horen dat de verbinding nog open stond.

3 hours ago, Seed7 said:

Er is een oud Philips buizen boek over instrumentele elektronica waar dat soort waarden gehaald worden. Ik heb het niet meer, ooit weggeven aan iemand op dit forum. Weet niet meer wie.

Yep,die heb ik ook nog.
Heel leerzaam boek.

images.jpg

Edited by KT88