Jump to content

Drie PC's en twee DAC's

WanFie
 Share

Recommended Posts

Vandaag hebben we een vergelijk tussen verschillende PC's met verschillende aansluitingen naar twee verschillende DAC's gedaan.

Eerst even de apparatuur:

PC1. Mijn PC met J5005 processor en PinkFaun i2s kaart. De stroomvoorziening bestaat uit twee lineaire voedingen. Een 12V met Pico voor het moederbord, de andere 5V en voor de SSD.

PC2. Een PC samengesteld uit wat oudere spullen. Een J1900 moederbord en een Asus SPdif geluidskaart. In eerste instantie met de ingebouwde geschakelde voeding van de Lenovo kast.

PC3. Een Macbook Air uit ca. 2015. Aangesloten via USB. Deze draait geheel op de accu.

DAC1. Een PinkFaun 3.32 zonder USB kaart. Hierop is dus alleen i2s en SPdif mogelijk.

Dac2. Een Teac UC-503. Deze heeft USB en SPdif.

Het wordt dus een vergelijk tussen appels en peren, maar wél alles digitaal.

Als eerste luisteren we een tijd naar de set, zodat mijn bezoeker aan het geluid kan wennen. Dus PC1 met DAC1 via i2s.

Dan willen we gaan spelen met PC2 op de SPdif aansluiting van DAC1. Dat viel even tegen, omdat we vergeten waren om PC2 op spanning te zetten. De geluidskaart is dus koud wanneer we starten. Dit was een flinke stap terug. Een koor klonk scherper en veel minder doorzichtig.

Dan luisteren we met PC3 via de USB kabel naar DAC2. Dit was zeker niet verkeerd. Zelfs beter dan de koude start met SPdif. Maar toch... Het laag klonk rommeliger en het klonk duidelijk minder dan PC1 via i2s.

Dan gaan we met PC2 en SPdif naar DAC2. Ondertussen stond de PC al weer een half uur op spanning en we hoopten dat het beter zou gaan klinken. Dat deed het ook. Die Teac doet het op SPdif erg goed. Minder scherpte op de koorstemmen en meer doorzichtig. Bovendien is het laag krachtiger.

Na het opwarmen en wat heen weer schakelen, bleek dat DAC1 op SPdif toch niet onderdoet voor DAC2. USB is duidelijk de zwakkere schakel en i2s "wint" met grote voorsprong.

Dan besluiten we om PC2 met een Pico met lineaire voeding te gaan verwennen. Helaas kunnen we de SSD niet van lineair 5V voorzien, omdat een kabeltje ontbreekt. Deze actie trekt PC2 met SPdif, weer een stuk richting PC1 met i2s. Meer kracht en vloeiender.

De voorlopige conclusie is nu dat i2s op 1 komt, USB op 3 en daar de SPdif versie tussenin, maar iets dichter bij i2s. Alles naar verwachting dus...

Het is jammer dat er op de TEAC geeni2s aansluiting zit. We hebben hem open gemaakt en gekeken hoe het ding is opgebouwd. Dat ziet er toch wel erg verzorgt uit. Twee lineaire voedingen en een geheel dubbel mono opbouw. Zelfs het DAC deel. De USB-aansluiting zit op een apart printje wat met een flatcable naar de digitale ingangsprint gaat. de digitale ingangsprint gaat met vier kabeltjes en waarschijnlijk i2s naar het DAC/analoge bord. Voor de conversie van USB naar i2s zit een TI TMS-320 microprocessor. Een door Teac geprogrameerde omzetting dus.

De bezoeker heeft PC2 meegenomen om thuis eens rustig met zijn Macbook te vergelijken.

Wordt dus waarschijnlijk vervolgd.

Edited by Hans van Liempd

Wat me vooral opvalt is dat je technologie probeert te vergelijken terwijl je daar net even tekort hardware voor hebt om daar een uitspraak over te doen.

Je roep bvb dat 

2 hours ago, Hans van Liempd said:

De voorlopige conclusie is nu dat i2s op 1 komt, USB op 3 en daar de SPdif versie tussenin, maar iets dichter bij i2s

Dat geld alleen voor de geteste componenten.

Je weet dat immers de totale som afhankelijk is van de implementatie van de techniek.

Dat bij je PinkFaun 3.32 de SPdif ingang niet zo goed is als je i2s ingang wil dat niet zeggen dat dit bij alle DACjes het geval is.

Daarvoor zou je toch meerdere merken en modellen met deze beide interfaces moeten vergelijken.

En ook mis ik de volgende vergelijken die wel steek zouden houden als je de PC's wil vergelijken.

Zorg dan dat je de interface gebruikt die op alle PC's voor handen is, dat is dus de USB ingang.

Juist dat vergelijk zie ik niet terug.

54 minutes ago, kappa7 said:

Wat me vooral opvalt is dat je technologie probeert te vergelijken terwijl je daar net even tekort hardware voor hebt om daar een uitspraak over te doen.

Je roep bvb dat 

Dat geld alleen voor de geteste componenten.

Je weet dat immers de totale som afhankelijk is van de implementatie van de techniek.

Dat bij je PinkFaun 3.32 de SPdif ingang niet zo goed is als je i2s ingang wil dat niet zeggen dat dit bij alle DACjes het geval is.

Daarvoor zou je toch meerdere merken en modellen met deze beide interfaces moeten vergelijken.

En ook mis ik de volgende vergelijken die wel steek zouden houden als je de PC's wil vergelijken.

Zorg dan dat je de interface gebruikt die op alle PC's voor handen is, dat is dus de USB ingang.

Juist dat vergelijk zie ik niet terug.

Het is niet meer dan een verslagje van wat we vandaag gedaan hebben. Maar die volgorde van geluidskwaliteit heb ik al vele malen gemerkt. USB is tot nu toe nog nooit winnaar geweest. Dat i2s het best klinkt lijkt me ook voor de hand liggend. Hier is het minste hard- en software voor nodig. Op de Teac zit dus geen externe i2s. De i2s hebben we dus alleen als referentie gebruikt, ik denk dat je met SPdif erg dicht in de buurt van i2s kan komen. 

12 minutes ago, Tubejack said:

Professionele dac's zoals die van Weiss gebruiken vaak AES/EBU of Firewire.  

Aes/ebu is een iets betere versie van SPdif. Firewire is toch iets van oudere Apples?

Just now, Hans van Liempd said:

Het is niet meer dan een verslagje van wat we vandaag gedaan hebben. Maar die volgorde van geluidskwaliteit heb ik al vele malen gemerkt. USB is tot nu toe nog nooit winnaar geweest. Dat i2s het best klinkt lijkt me ook voor de hand liggend. Hier is het minste hard- en software voor nodig. Op de Teac zit dus geen externe i2s. De i2s hebben we dus alleen als referentie gebruikt, ik denk dat je met SPdif erg dicht in de buurt van i2s kan komen. 

Tis inderdaad een verslag maar je conclusie is erg fout.

Je maakt er namelijk van dat de interface bepalend is maar dat kan je op basis van een enkel apparaat niet zeggen.

Je conclusie moet dan zijn dat de pinkfun het op de PCI interface het beter deed dan op de spdif en dat deze ook beter was dan de Teac UC-503 met de daar aanwezige interfaces, Its wat bij een andere dac met de zelfde interfaces heel anders uit zou kunnen pakken.

En ja ik schrijf bewust de PCIe interface voor de pinkfoun om dat deze onderdeel uit maakt van je dac.

2 hours ago, Tubejack said:

Professionele dac's zoals die van Weiss gebruiken vaak AES/EBU of Firewire.  

ADAT i/o, MADI i/o en heel wat Audio Over Ethernet protocollen.

Maar als ik dit zo allemaal lees dan moet streamen vanaf een streamingdienst wel dramatisch slecht zijn, mat al die elektronica bij iedere hop.

15 hours ago, kappa7 said:

Tis inderdaad een verslag maar je conclusie is erg fout.

Je maakt er namelijk van dat de interface bepalend is maar dat kan je op basis van een enkel apparaat niet zeggen.

Je conclusie moet dan zijn dat de pinkfun het op de PCI interface het beter deed dan op de spdif en dat deze ook beter was dan de Teac UC-503 met de daar aanwezige interfaces, Its wat bij een andere dac met de zelfde interfaces heel anders uit zou kunnen pakken.

En ja ik schrijf bewust de PCIe interface voor de pinkfoun om dat deze onderdeel uit maakt van je dac.

Ik schreef eerder ook al dat ik nog geen andere ervaring heb als 1.i2s, 2.SPdif en 3.USB. Dus zeker niet een enkel apparaat. Al ging het in het verslag al over twee DAC's, eerder hebben we met veel andere DAC's dezelfde ervaring opgedaan. Dit was dus weer een bevestiging van eerdere ervaringen.

USB met een Xmos omzetter naar SPdif gaat overigens ook behoorlijk goed.

De conclusie is na veel geprobeerd te hebben: hoe minder omzettingen hoe beter het klinkt.

12 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik vind het wél altijd bijzonder, dat digitaal geluidskwaliteitsverschil juist in het laag het eerst opvalt.

Het grote voordeel van digitaal is dat je een hoge resolutie in het laag hebt en helaas een lage in het hoog. Bij 44.1 kHz heb je maar twee pulsjes voor een 20kHz sinus (daar ligt ook het voordeel van een hogere sample rate, je kunt een 'mooier' golfje reconstrueren). Analoog is dat deels andersom.

Dat klopt alles zit in het ene apparaat en na de volume regeling wordt het signaal analoog gemaakt om naar de eindversterkers door te gaan.

De vraag is natuurlijk wat er gebeurd bij gebruik van een andere streamer die het signaal digitaal door geeft aan je vesterker.

Daar zou je nog wel eens verschillen kunnen waarnamen.

Al verwacht ik dat deze verschillen door het room perfect systeem volledig gelijk getrokken worden.

5 hours ago, Seed7 said:

Het grote voordeel van digitaal is dat je een hoge resolutie in het laag hebt en helaas een lage in het hoog. Bij 44.1 kHz heb je maar twee pulsjes voor een 20kHz sinus (daar ligt ook het voordeel van een hogere sample rate, je kunt een 'mooier' golfje reconstrueren). Analoog is dat deels andersom.

Klopt en daar zie je ook dan gelijk de oorzaak van de verschillen in het laag.

Op het moment dat de timing van al die punten in het laag niet constant genoeg is (de klok dus) dan zal deze effect hebben op de reconstructie van de sinus.

Kijk maar naar onderstaand plaatje wat van de site komt van Hans beekhuyzen http://thehbproject.com/nl/artikelen/58/3/Terug-naar-analoog

7.gif 

12 minutes ago, kappa7 said:

Op het moment dat de timing van al die punten in het laag niet constant genoeg is (de klok dus) dan zal deze effect hebben op de reconstructie van de sinus.

Precies. Daarom is het allemaal niet het probleem van het kabeltje of het protocol. Het probleem is een onjuist geconstrueerde DAC voor de toepassing. Jitter moet je niet in de bron oplossen. Bufferen en herklokken, idealiter in de DAC chip zelf. We luisteren alleen maar, dus latency speelt geen rol.

EDIT: aangezien Hans upsampled, heb je dat hier ook gedaan? Hoe is het verschil als je dat niet doet?

Edited by Seed7

Er is nog een punt wat zijdelings met de timing van de clock te maken heeft. de clock kan nog zo nauwkeurig zijn, maar wanneer de blokgolf (die het digitale signaal is) niet nauwkeurig is gevormd, komen er ook timingsonnauwkeurigheden. De waarde wordt als 1 gezien bij het bereiken van een bepaalde spanning. Wanneer de flank dus schuiner (rise time) is, komt de 1 nét iets later binnen, dan wanneer de flank mooi steil is. Het zal wel ingewikkelder zijn, dan wat ik hier voorstel.

oscilloscope-60.gif

22 minutes ago, Hans van Liempd said:

Er is nog een punt wat zijdelings met de timing van de clock te maken heeft.

Ja. Als je blokgolf onherkenbaar wordt heb je een probleem. Echter, in een normale situatie heb je aan de uitgang van een apparaat een beter gedefinieerde blok dan aan de ingang. Je blokgolf wordt telkens weer gerestaureerd. Het "minder apparaten" adagio gaat dan dus niet echt op.

Netwerkprotocollen hebbben nog een hele reeks truucs om toch de juiste data binnen te krijgen.