Hans van Liempd Posted 9 maart 2021 Report Share Posted 9 maart 2021 6 minutes ago, carl said: en hoeveel uur heb ik nu gedraaid? Vraag je dat aan ons?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 maart 2021 Report Share Posted 9 maart 2021 (edited) Nee Hans, dat vraag hij aan zichzelf, maar dan hardop ! Edited 9 maart 2021 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart 2021 Author Report Share Posted 9 maart 2021 (edited) Nee hoor Hans, maar aan mezelf Zal misschien 4 uur zijn inclusief vandaag. Toch als ik nu luister naar die TD 320 kombi moet ik constateren dat ik in pakweg 1986 ( de TD 320 dateert uit die tijd) dit geluid echt niet had. Edit Onno kent me ondertussen blijkt uit zijn reactie. Edited 9 maart 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 maart 2021 Report Share Posted 9 maart 2021 Carl : trek je luister conclusie pas na minimaal 50-100 inspeel uren. En ga dan ook pas vergelijken met alle draaitafelcombi's. Na 4 uur of 20 uur kun je nog echt geen enkele conclusie trekken. Bovendien geeft het ook veel onrust in jezelf en kan je daardoor op het verkeerde been zetten. Het inspelen van een nieuwe phonoamp (ook een element) vraagt nou eenmaal veel tijd. Ook de buizen hebben minimaal 50-100 uur nodig. Kortom , het houdt je wel van de straat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 maart 2021 Report Share Posted 9 maart 2021 59 minutes ago, carl said: Toch als ik nu luister naar die TD 320 kombi moet ik constateren dat ik in pakweg 1986 ( de TD 320 dateert uit die tijd) dit geluid echt niet had. Nee, dat kan ook niet. Ik vermoed dat je toen een hele andere set had staan dan nu. Maar ook al heb je precies dezelfde set nu wel staan, dan kan het nog steeds niet. Andere kamer, andere akoestiek, ander voltage (220 V en nu 230V), andere oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart 2021 Author Report Share Posted 9 maart 2021 Denk je dat je die veranderde voltage hoort Onno? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart 2021 Author Report Share Posted 9 maart 2021 1 hour ago, audiofreak said: Kortom , het houdt je wel van de straat. Niet zo moeilijk nu Onno. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 maart 2021 Report Share Posted 9 maart 2021 33 minutes ago, carl said: Denk je dat je die veranderde voltage hoort Onno? Is wel een goeie..Leg eens uit Onno? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 maart 2021 Report Share Posted 9 maart 2021 1 hour ago, carl said: Denk je dat je die veranderde voltage hoort Onno? Ja, als je goede oren hebt wel. In de verfijning/snelheid/dynamiek v h geluidsbeeld. Je weet toch ook dat hoe beter je voeding is hoe beter het eindresultaat. Dat is ook met de toevoer van de stroom. Zoiets als wel of geen netfilter. In die periode dat men langzaam overging van 220 naar 230 kon je dat horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart 2021 Author Report Share Posted 9 maart 2021 (edited) Bij een oudere draaitafel kan ik me er iets bij voorstellen Onno. De motormodificatie van Jaap Pees was daarop gericht. De motor moet dan boven de macht werken. Maar elektronische apparatuur is verder toch gespecificeerd van 220 tot 240 volt? Graag ook commentaar van een onzer technici. Edited 9 maart 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 9 maart 2021 Report Share Posted 9 maart 2021 Bij vintage Marantz kon je dit in de jaren 70 reeds instellen middels voltage selector knob aan de achterzijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2021 Author Report Share Posted 10 maart 2021 Bij de Quad 303 ook, maar kennelijk vinden ze dat tegenwoordig niet meer nodig Fuchs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 maart 2021 Report Share Posted 10 maart 2021 7 hours ago, carl said: Bij de Quad 303 ook, maar kennelijk vinden ze dat tegenwoordig niet meer nodig Fuchs. Dat is niet meer nodig Carl. Tussen 1988 en 2004 is besloten de spanning in Europa geleidelijk naar 230 volt te brengen Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet#Europa:_naar_230_volt Bij het kopen van Vintage, is het wel een aandacht punt niet alle oude apparaten hebben een voltage sellector. En zelfs die dat wel hebben, zijn niet altijd geschikt voor gebruik in Europa. https://tubejack.nl/2017/01/20/kopen-in-het-buitenland/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 maart 2021 Report Share Posted 10 maart 2021 (edited) Goed om te weten Jack,op mijn Sansui ta500 zit ook een volt selector. Die staat al op 240. Edited 10 maart 2021 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2021 Author Report Share Posted 10 maart 2021 Ik kan me dat eigenlijk allemaal niet meer zo voor de geest halen Jack al is het maar 50 jaar geleden. Wel dat Amerika 110 volt was en nog steeds is, maar niet dat het in Europa allemaal nog zo verschillend was. Wel kan ik me het stekkerprobleem als je op vakantie ging nog goed voor de geest halen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 maart 2021 Report Share Posted 10 maart 2021 (edited) 42 minutes ago, carl said: Ik kan me dat eigenlijk allemaal niet meer zo voor de geest halen Jack al is het maar 50 jaar geleden. Wel dat Amerika 110 volt was en nog steeds is, maar niet dat het in Europa allemaal nog zo verschillend was. Wel kan ik me het stekkerprobleem als je op vakantie ging nog goed voor de geest halen Volgens de LTS boekjes electriciteitsnet leer uit de jaren 70 had Limburg in de jaren 70 nog 110Volt.... (127) Edited 10 maart 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2021 Author Report Share Posted 10 maart 2021 3 minutes ago, Tubejack said: Zelfs in Nederland, had Limburg in de jaren 70 nog 110Volt.... Die Limlanders hebben altijd wat apart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 maart 2021 Report Share Posted 10 maart 2021 (edited) 7 minutes ago, carl said: Die Limlanders hebben altijd wat apart Het omschakelen naar het toen gangbare 220volt in heel Nederland, heeft gewoon jaren geduurd. In 2003 waren er nog delen in Amsterdam met 127volt. Aanpassen van apparatuur moesten mensen zelf bekostigen. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet#Nederland:_van_127_naar_220_volt Harmonisatie: Nederland: van 127 naar 220 volt Den Haag had in 1936 een netspanning van 125 volt In Nederland en België kwamen tot in de jaren zeventig twee netspanningen op het stopcontact voor: 127 en 220 V. Edited 10 maart 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 maart 2021 Report Share Posted 10 maart 2021 Wat anders. Waarom laat je, je Ampearl overdag niet gewoon aanstaan? Dan gaat dat inspelen sneller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 maart 2021 Report Share Posted 10 maart 2021 Kan me die overgang naar 220V in den Haag nog goed herinneren. Apparaten die je had werden (ik meen: kosteloos) omgebouwd, en als dat niet kon, kreeg (?) je een trafootje ervoor. Ik had alleen een electrische trein met trafo's van 125V, en die liepen met die extra trafo net zo goed. Engeland (good old) heeft rare stekkers en een raar voltage van 240. Maar ja, dat is het perfide Albion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2021 Author Report Share Posted 10 maart 2021 In alle eerlijkheid vind ik die stekkers op versterkers toch wel erg prettig Marc. Is dat Engels of Amerikaans Jack? En ik laat de Ampearl nu inderdaad wat meer uren per dag aanstaan. Echter zal er ook muzieksignaal in moeten voor goed inspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 maart 2021 Report Share Posted 10 maart 2021 Engelse stekkers hebben drie pootjes, Amerikaase twee platte. Die laatste hadden we in Den Haag voor de aansluiting van de speaker op de draadomroep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 maart 2021 Report Share Posted 10 maart 2021 22 minutes ago, carl said: En ik laat de Ampearl nu inderdaad wat meer uren per dag aanstaan. Echter zal er ook muzieksignaal in moeten voor goed inspelen. Is dat wel zo? Door de buizen gaat een rust stroom lopen, ongeacht of je muziek speelt of niet. Die stuurbuisjes staan meestal in klasse A, dus het maakt denk ik niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2021 Author Report Share Posted 10 maart 2021 Weer bedankt Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 maart 2021 Author Report Share Posted 11 maart 2021 Na lezing van de topic van SMarcel over brom toch nog even een vraagje. Ik had mijn Oracle altijd keurig inclusief aarde aangesloten op de Pass Kloon. Als ik dat niet deed bromde het. Vervolgens de SUT van Roger aangesloten. Nu komt het vreemde na de SUT er tussen uit te hebben gehaald kan ik geen aarde meer aansluiten op de Pass Kloon want dan heb ik een bromprobleem. Verder is er helemaal niets veranderd. Sinds vorige week is er natuurlijk wel iets veranderd toen ik de TD 320 via de Ampearl aansloot. Die moet dan wel weer op de aarde aangesloten worden anders bromt het. Maar de Oracle wil nog steeds niet op de aarde worden aangesloten. Zolang het niet bromt prima natuurlijk, alleen snap ik er niets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts