Jump to content

Heisser Tip aus der Heimat

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ga morgen ook eens naar die capaciteit kijken trouwens Jack. Wie weet wat dat weer doet.

https://www.phasemation.com/product/t-500.html

Ik heb hier die T 300 staan. Het volgende type is de T 550 maar die heeft weer een gebalanceerde ingang. Zou dat uitmaken voor brom?

Edited by carl

Wellicht werkt je Benz beter, als die afgesloten wordt met een weerstand i.p.v. een step-up.  Het nadeel van de meeste step-ups vind ik dat je ze niet kunt aanpassen op het element.  Dan kun je allerlei nare resonanties (ringing) krijgen wat een overdreven en vermoeiend hoog geeft. Wat ik verder een nadeel vind, dat je het vaak zelf maar moet uitzoeken. Of iemand moet kennen met veel ervaring met deze materie. Zelf gebruik ik 2 step-ups. Een Denon die speciaal voor de DL-103 is. En een van der Veen MC-10 die ik in grote mate kan aanpassen aan diverse MC-elementen.  

Werk de MP-200 wel goed samen met de Pearl?  Zo ja, dan weet je waar het probleem ligt. Ik kan je verder niet helpen.🙋‍♂️  

Edited by Tubejack

Maar Jack een transformator transformeert toch ook de afsluit impedantie van de riaa versterker.

Wat je aan impedantie aan de versterker zijde staat komt met de zelfde factor bij het element terecht.

Dus een step-up van 1:10 zal de impedantie met de zelfde verhouding door geven.

Mogelijk zal je dan in de RIAA amp dan nog wat andere weerstanden moeten gebruiken om op de juiste impedantie uit te komen.

1 hour ago, kappa7 said:

Maar Jack een transformator transformeert toch ook de afsluit impedantie van de riaa versterker.

Wat je aan impedantie aan de versterker zijde staat komt met de zelfde factor bij het element terecht.

Dus een step-up van 1:10 zal de impedantie met de zelfde verhouding door geven.

Mogelijk zal je dan in de RIAA amp dan nog wat andere weerstanden moeten gebruiken om op de juiste impedantie uit te komen.

Die is meestal 47KΩ. Daar gaat het niet om. Het gaat om ringing.  Lees de handleiding van de van de Veen MC-10.  Ik heb al een aantal keer met succes een MC element op de MC-10 kunnen afstellen . T.w. een Benz Ace M en Lyra Delos en van de week een Denon DL-103R 

MC10.jpeg

Edited by Tubejack

Wat moet ik me fysiek bij een impedantie voorstellen. Kan je hem bijvoorbeeld in een stekkertje bouwen wat aan de ene kant in de Ampearl gaat en waar in de andere kant weer een opening zit waarin de interlink geplaatst wordt?

Overigens staat de Ampearl nu weer de hele dag aan. Ik zit nu wel in de huiskamer te luisteren naar mijn streamer -  Wonderfull Live 😀

1 hour ago, carl said:

Wat moet ik me fysiek bij een impedantie voorstellen.

Niks.  Het is:  "weerstand".  Net als de weerstand, die ik voel, als jij mijn vragen niet serieus beantwoord.  En dan klagen over mevrouw van de Plas.  Carl ...Carl 

Ik laat het los,  je mag het zelf uitzoeken 🙋‍♂️ 

34 minutes ago, Tubejack said:

Niks.  Het is:  "weerstand".  Net als de weerstand, die ik voel, als jij mijn vragen niet serieus beantwoord.  En dan klagen over mevrouw van de Plas.  Carl ...Carl 

Ik laat het los,  je mag het zelf uitzoeken 🙋‍♂️ 

Ik heb geen weerstand om vragen te beantwoorden en zeker niet van jouw Jack. Maar op welke vraag heb ik geen serieus antwoord gegeven want dan doe ik dat onmiddellijk.

8 hours ago, Tubejack said:Werk de MP-200 wel goed samen met de Pearl?  Zo ja, dan weet je waar het probleem ligt. Ik kan je verder niet helpen.🙋‍♂️  

Nu snap ik het Jack. Ook iets aan de frisse kant, maar niet storend zoals bij de Benz Ruby naar mijn herinnering. Maar ik heb de TD 320 even uit het rack gehaald zodat ik daar even meer ruimte heb om te experimenteren met de trafo. Check is even lastig.

In eerste instantie dacht ik aan een mildere buis bij de Ampearl, maar ik zal conform jouw advies eerst fors inspelen. Ik had me verder niet gerealiseerd dat een weerstandje om beter af te stemmen op het MC element ook mogelijk is zo niet  noodzakelijk voor de fijnafstemming.

6 hours ago, Tubejack said:

Dit is Siltech zilver wat bij het bouwpakket zat.  Dikte weet ik niet. 

Ik heb het over de koperkleurige draad. Zo te zien is dat gelakte draad (trafodraad). Niks mis mee, maar dik.

13 minutes ago, Sodejuu said:

Ik heb het over de koperkleurige draad. Zo te zien is dat gelakte draad (trafodraad). Niks mis mee, maar dik.

Dat bruine is kapton isolatie. Het is moeilijk te verwijderen.  Je hebt er een scherp mes voor nodig om een stukje blank te maken.

2 hours ago, carl said:

Zelfde probleem bij de Crystal volgens een bekende. Daar is de aardedraad zelfs van zilver met Kapton.

Wow, echt verwennerij. Je zult maar een elektron zijn dat middels een zilveren draad naar aarde begeleid wordt. Dan kan je dag echt niet meer stuk.

15 minutes ago, thingman said:

Wow, echt verwennerij. Je zult maar een elektron zijn dat middels een zilveren draad naar aarde begeleid wordt. Dan kan je dag echt niet meer stuk.

Natuurlijk is dat zwaar overkill. De kabel klonk verder wel goed in vergelijk met anderen. Bovendien zeer geschikt voor subchasis.

Edited by carl

Zo’n product wordt natuurlijk ook vanuit een marketing concept ontwikkeld Jack. De geleiders zijn van een zilver/goud legering met een doorschijnende buitenmantel met een zilveren gloed. Bij de aardkabels is daarvoor ook gekozen waarschijnlijk om visuele redenen. Zoveel extra zal dat ook niet kosten lijkt me. Mijn keuze is puur geluidsmatig geweest. Maar goed een mooi meisje naast een lief meisje is ook wel leuk 😁 
Overigens blijkt die coaxiale Linn Analoque kabel het ook goed te doen, maar vergelijken kan ik niet. Gevoelsmatig heb ik het niet zo op zilver Marc. De Crystal klinkt wel zeer goed.

Edited by carl

Zuiver zilver, vind ik een van meest eerlijke materialen. Het haal het goede, maar ook het slechte naar boven. 

Ik bezit maar weinig apparatuur,  die een mate van perfectie heeft, om daarmee te kunnen spelen.

Het meeste hier, is niet goed genoeg en dàt hoor je dan ook meteen.   

Edited by Tubejack

1 hour ago, carl said:

Zo’n product wordt natuurlijk ook vanuit een marketing concept ontwikkeld Jack. De geleiders zijn van een zilver/goud legering met een doorschijnende buitenmantel met een zilveren gloed. Bij de aardkabels is daarvoor ook gekozen waarschijnlijk om visuele redenen. Zoveel extra zal dat ook niet kosten lijkt me. Mijn keuze is puur geluidsmatig geweest. Maar goed een mooi meisje naast een lief meisje is ook wel leuk 😁 
Overigens blijkt die coaxiale Linn Analoque kabel het ook goed te doen, maar vergelijken kan ik niet. Gevoelsmatig heb ik het niet zo op zilver Marc. De Crystal klinkt wel zeer goed.

Ik heb niks met marketing en mooie praatjes. Wèl met mooie vrouwen. 

Weer lekker plaatjes gedraaid. Ik heb de capaciteit van de Ampearl anders ingesteld. De scherpte lijkt weg. Bovendien volkomen bromvrij -  wonderfull live.

Edited by carl

Misschien een bizarre gedachte. Het feit dat de scherpte weg is zal toch niet te maken hebben met het feit dat de kap van de Ampearl is en de buizen “vrij” zitten?

40 minutes ago, carl said:

Misschien een bizarre gedachte. Het feit dat de scherpte weg is zal toch niet te maken hebben met het feit dat de kap van de Ampearl is en de buizen “vrij” zitten?

Nou en of zulke factoren belangrijk kunnen zijn. Je komt zo op het terrein van ordening, waar zulke en aanverwante zaken al worden overwogen of meegenomen. Bij mij is om die reden de metalen bovenkap van de versterker lang geleden vervangen.