Jump to content

Heisser Tip aus der Heimat


carl
 Share

Recommended Posts

On 11-4-2021 at 23:25, carl said:

Ik heb twee draaitafels Hef: een met Nagaoka MP 200 en een met Benz Ruby Z low. Voor de laatste heb ik een Pass Kloon Phono MM/MC (gebouwd door Sodeju) en voor de eerste de Ampearl 2030 SE Phono MM . Het leek me wel leuk om daarbij een SUT te kopen. Dan kan ik af en toe (als ik onrustig word) van phonoversterker wisselen.Op proef heb ik nu een Phasemation 300 staan die in combinatie met de Ampearl niet alleen heel erg goed klinkt maar voor veel MC elementen geschikt is. Even los van termen als ruimtelijkheid is het geluid heel erg expressief. Waarschijnlijk is de Pass Kloon net wat neutraler. Ik heb indertijd voor Puresound nogal wat in huis gehad en deze twee behoren allebei tot de top.
 

Jouw buizenaanbeveling komt bij de handleiding. Ik houd het AAA ook bij voor tips. Die bouwer van Ampearl kan er trouwens wat van. Zijn prijzen zijn door direktverkoop extreem laag. Ik houd hem in de gaten.


 

Hoe is dit uiteindelijk afgelopen Carl? Heb je uiteindelijk ook een SUT aangeschaft?

 

Zijn die Ampearl phono voor versterkers eigenlijk nog wel te krijgen momenteel?  Voor dat geld een LCR versterker is namelijk best wel interessant. 

Link to comment
Share on other sites

Ja hoor Duclaasie. Ik heb er toen een Phasemation SUT bij  gekocht. Ik speel er nu even niet mee vanwege de interne verhuizing. In de oktober ga ik de zaak weer eens uitproberen op mijn Benz element. Ik probeer trouwens ook weer een klein SolidSteel rack erbij te krijgen voor het souterrain. Dan krijgt mijn TD 321 weer zijn plaats naast de Oracle. Misschien ga ik dan daarop met een Denon 103 spelen. Weet ik gelijk of Jack gelijk heeft.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

De Ampearl is tot volle tevredenheid bij mij in gebruik. Icm met een Cadenza Black en Ortofon Step Up. Bij de start van de oorlog hield ik contact met Andrey. Hij wilde nog graag wat handel en ik heb een versterkertje bij hem gekocht. Deze is helaas nooit gearriveerd. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Inmiddels heb ik hier de Ampearl 2030 van wijlen Roger staan. Deze probeer ik icm een Phasemation T-550 step up die ik van Carl mag lenen. 
 

Voor ingebruikname heb ik de phono en voeding eerst geïnspecteerd, wat ook nodig bleek. Zo is er voor gekozen om de randaarde niet aan de kast te verbinden, wat wel zo hoort voor de veiligheid. Daarnaast bleken niet alle deze contact met aarde te hebben, waaronder het achterpaneel van de voeding. De panelen waren niet ontdaan van lak voor goed contact. 
Ook zat de bout waarmee de rinkern trafo vast zit los, waardoor de trafo kon bewegen. 
Daarnaast heb ik de twee batterijen in de versterker vervangen voor nieuwe, deze meten bij lange na geen 1,5 volt meer. 
Wat mij ook opviel is dat het blijk van de kast enorm nazingt als je er op klopt. Demping zou hier zeker geen kwaad kunnen. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Duclaasie said:


Ook zat de bout waarmee de rinkern trafo vast zit los, waardoor de trafo kon bewegen. 
Daarnaast heb ik de twee batterijen in de versterker vervangen voor nieuwe, deze meten bij lange na geen 1,5 volt meer. 

Vaak worden die bouten niet aangedraaid om minder resonanties in de kast te krijgen.

 

waar zijn die batterijen voor?

Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed heb voor de bias van de ingangsbuis. Vraag me niet hoe het werkt, maar dat kwam ik op het Duitse AA forum tegen. 
 

Niet helemaal aandraaien is op zich prima als je een borgmoer of contra moer gebruikt, maar zoals het hier zat een no-go. De trafo kon onder het ronde afdekplaatje centimeters heen en weer bewegen. 
 

Overigens ga ik de rest van de  ervaringen in mijn eigen phono topic delen. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Duclaasie said:

Inmiddels heb ik hier de Ampearl 2030 van wijlen Roger staan. Deze probeer ik icm een Phasemation T-550 step up die ik van Carl mag lenen. 
 

Voor ingebruikname heb ik de phono en voeding eerst geïnspecteerd, wat ook nodig bleek. Zo is er voor gekozen om de randaarde niet aan de kast te verbinden, wat wel zo hoort voor de veiligheid. Daarnaast bleken niet alle deze contact met aarde te hebben, waaronder het achterpaneel van de voeding. De panelen waren niet ontdaan van lak voor goed contact. 

Tis gebruikelijk om de audio aarde niet direct aan de behuizing te leggen.

Je wilt immers niet dat er een ground loop ontstaan over je mantel van je interlink en de aardes van de beide apparaten.

Om het we veilig te houden kan je een diode brug gebruiken, je hebt dan ongeveer 3 Volt voor dat beide diodes in geleiding gaan en dat is meestal voldoende om de boel goed te ontkoppelen.

Een weerstand van 100 Ohm wordt ook vaak toegepast om de aarde door de interlink te forceren en de aardlus te vermeiden.

 

Dat de panelen wel goed contact moeten maken is natuurlijk evident.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kappa7 said:

Tis gebruikelijk om de audio aarde niet direct aan de behuizing te leggen.

Je wilt immers niet dat er een ground loop ontstaan over je mantel van je interlink en de aardes van de beide apparaten.

Om het we veilig te houden kan je een diode brug gebruiken, je hebt dan ongeveer 3 Volt voor dat beide diodes in geleiding gaan en dat is meestal voldoende om de boel goed te ontkoppelen.

Een weerstand van 100 Ohm wordt ook vaak toegepast om de aarde door de interlink te forceren en de aardlus te vermeiden.

 

Dat de panelen wel goed contact moeten maken is natuurlijk evident.

 

Dat werkt inderdaad vaak erg goed. Bij Jadis (ook andere uiteraard) versterkers haalt dat meestal de brom weg.

Link to comment
Share on other sites

Dat zal dan vast de reden zijn dat deze phono erg stil is, zeker voor een buizen ontwerp. Vanuit veiligheidsoverwegingen zou ik dus alsnog de kast kunnen aarden met een weerstand in serie. Mogelijk toch iets om op termijn aan te pakken. 
 

Wanneer de phono verder goed is ga ik sowieso nog een aantal aanpassingen maken. Zo is de aansluiting voor de aarde een goedkoop blikken ding, dus daar komen knappe exemplaren voor. Ook moet de behuizing worden gedempt, want die zingt er over als je er op klopt. De 6J9P stuurbuizen krijgen mogelijk nog buizen dempers,  want die zijn gevoelig voor microfonie. 

Link to comment
Share on other sites

Als je er een weerstand tussen zet moet dat wel een "vermogensweerstand" zijn. 1/4 watt is niet voldoende. Je kunt ook wat weerstanden bestellen en dan luisteren wanneer het stil is bij de laagste weerstand. Ik meen dat ik er bij de jadis iets van 18 ohm in had zitten. Bij een lagere waarde kreeg ik brom. Hoe lager de waarde des te veiliger het is. Bij een te hoge waarde doet de aarde niks meer. Bij een weerstand van 8k ohm doet een aardlekschakelaar niks meer. Je kunt dan niet meer aan de 30mA komen die een ALS nodig heeft om af te gaan. Daar komt natuurlijk ook de weerstand van jou als mens bij, dus je moet daar in elk geval heel ruim onder blijven. Ik denk 100 ohm max, maar dat is een gevoel. 

 

Link to comment
Share on other sites

Daarom is ook eigenlijk de diode brug een mooiere oplossing. daarbij staan er altijd 2 diodes in serie en heb je dus 2x de drempel spanning die gehaald moet worden voor dat die in geleiding gaat.

Dat is ongeveer 3 volt en afhankelijk van de gebruikte diodes. Het circuit is dan tot die 3V geïsoleerd van aarde en daarboven is de weerstand eigenlijk verwaarloosbaar. een weerstand koppelt toch altijd iets, daarnaast is het ook gebruikelijk om een C over de weerstand te zetten. daarmee is er voor RF wel een laag ohmig pad naar aarde toe.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...