Mistercountach Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 Dankje Bloom, Je had mij al eens een keertje uitgenodigd maar je woonde een beetje te ver weg . Die uitnodiging is al van een poosje geleden, in de tijd hoofdzakelijk, toen jij met Paarslicht in je buik dat Hihihi Ik ben natuurlijk ook een Audiostatic Fan , en heb hierzo een stuk vijf van ze hier staan En sinds kort ook Magnepan Fan. Mvg. Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 juni 2022 Report Share Posted 23 juni 2022 On 11-4-2021 at 12:03, Bloom said: Dit toepassingsfiltersysteem (dat heet ook wel een convolutiesysteem) komt tussen de Marantz AV-voorversterker en de t.racks DSP-206 digitale crossover te staan. Gewoon stereo in en stereo uit. Ik zal wel moeten testen hoe goed van kwaliteit de ingebouwde geluidskaart in moderne moederborden is. De kans is wel hoog, vermits dat normaal allemaal in één enkele chip zit en je dus geen kortere leidingen kunt hebben. De bedoeling is in elk geval géén ruis en liefst ook geen of zo weinig mogelijk vervorming. Een van de dingen bij convolutie is dat je meerdere convoluties die je achter elkaar doet ook kunt combineren tot een enkele. Je zou dus REW of DRS kunnen gebruiken om de Impulse Response van "ingang" to uitgang dac te bepalen en als daar "dingetjes" zitten die middels filters corrigeren. Met een beetje handigheid kun je de IR van elke component in je systeem bepalen en daar al dan niet iets mee doen. Je kunt ook de hele keten in een keer doorfluiten (ex akoestiek). Vergelijk het met lokale versus globale tegenkoppeling. Als je goed IR's kunt maken kun je ook een spatneutrale klasse D versterker laten klinken als een romige oude buizenbak. Zo hebben kennissen van mij (met een high end studio op dat gebied) eens mijn Graaf op de pijnbank gelegd. Op mijn verzoek zijn ze koud begonnen met meten. Na 15 minuten was er geen verandering meer te zien. Met hun software konden ze over een Hypex versterker precies het opwarmgedrag van de versterker laten horen. Aangezien iedere component in de keten een filter is, kun je met deze technologie ook iedere component karakteriseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 5 juli 2022 Report Share Posted 5 juli 2022 Vandaag even in een half uurtje 2 baffles gemaakt. Zo maar voor de vuist weg met een setje LII audio Silver 8 units. Het is best mooi, zeker met klassiek of akoustische muziek. Komende maanden maar eens echte baffles maken.. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 juli 2022 Report Share Posted 5 juli 2022 Lekker bezig. Is het een beetje recht qua frequentie karakteristiek of moet er nog wel wat gefilterd worden. Mocht je dat willen meten, ik heb hier nog wel een meetmicrofoon die ja daarvoor kunt gebruiken met Arta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 juli 2022 Report Share Posted 6 juli 2022 Dat heb je dan snel gedaan Pjotr. Er zit dus wel potentie in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 6 juli 2022 Report Share Posted 6 juli 2022 12 hours ago, kappa7 said: Lekker bezig. Is het een beetje recht qua frequentie karakteristiek of moet er nog wel wat gefilterd worden. Mocht je dat willen meten, ik heb hier nog wel een meetmicrofoon die ja daarvoor kunt gebruiken met Arta. Nee, ik wil absoluut geen filtering. Maar er zit veel potentie in, mijn vrouw luisterde vanmorgen even en vind het zo al mooier als Chario die ik te leen heb. Als ik ze echt goed ga maken (met beter hout, dit valt helemaal uit elkaar) dan plaats ik de units op een andere positie (wel op dezelfde hoogte maar meer uit het midden). Het zit er wel in dat eindelijk mijn speakers (en Sansui amp's) uit Indonesie onderweg gaan. Bovendien krijg ik een jaar een set Avantgarde Uno luidsprekers te leen. Dus de keuze wordt reuze komende maanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 juli 2022 Report Share Posted 6 juli 2022 4 hours ago, pjotr27 said: Nee, ik wil absoluut geen filtering. Geen filtering dus geen laag unit erbij? Je speelt dan alleen met de breedbander? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 juli 2022 Report Share Posted 6 juli 2022 (edited) 7 hours ago, pjotr27 said: Nee, ik wil absoluut geen filtering. Ik wil je écht aanraden om het advies van Kappa7 op te volgen en eens te meten wáár je naar luistert. Bekijk dit eens vanaf 5:40. Edited 6 juli 2022 by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 6 juli 2022 Report Share Posted 6 juli 2022 Wat hij erbij vergeet te vertellen is dat een luidspreker unit inductief is. Dus de sinus van spanning en stroom ijlt na op elkaar. Door een condensator ervoor te zetten verminder je juist dat faseverschil...Je komt dan meer faserein uit. Bij een spoel moet er eerst spanning zijn, en de stroom hobbelt er graden achteraan. Bij Capaciteit, een condensator moet er eerst stroom zijn voor er spanning kan zijn...Het heft elkaar op als je het goed doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 6 juli 2022 Report Share Posted 6 juli 2022 5 hours ago, René N. said: Geen filtering dus geen laag unit erbij? Je speelt dan alleen met de breedbander? Klopt... Is nog maar experimentje... Maar ik zie mezelf niet snel dikke woofers eronder hangen. Wel denk ik dat deze units beter tot zijn recht komen in een kast als in een baffle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 6 juli 2022 Report Share Posted 6 juli 2022 1 hour ago, Roots said: Wat hij erbij vergeet te vertellen is dat een luidspreker unit inductief is. Dus de sinus van spanning en stroom ijlt na op elkaar. Door een condensator ervoor te zetten verminder je juist dat faseverschil...Je komt dan meer faserein uit. Bij een spoel moet er eerst spanning zijn, en de stroom hobbelt er graden achteraan. Bij Capaciteit, een condensator moet er eerst stroom zijn voor er spanning kan zijn...Het heft elkaar op als je het goed doet. Dat geloof ik zeker maar die condensator heeft wel invloed op het geluid. De beste condensator is "geen" condensator... Technisch zal het wellicht met condensator beter zijn. Voorlopig speelt het erg mooi... Mijn vrouw (die veel kritischer is als we luisteren) is stuk enthousiaster als over de Chario. Die hebben ook kwaliteiten maar anders als wij willen horen... Hopelijk zijn mijn Aurel Bryan Field cool speakers er binnen een maand of twee, dan is mijn luister ruimte ook klaar en kunnen we eens vergelijken.. Ook Aurel Bryan gebruikt geen condensator of weerstand bij zijn breedband units... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 7 juli 2022 Author Report Share Posted 7 juli 2022 Ondertussen is MisterCountach komen luisteren en wellicht zet hij hier nog ergens een mening over wat hij ervan vond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mistercountach Posted 7 juli 2022 Report Share Posted 7 juli 2022 En ik ben ondertussen terug van een kleine Vakantie. En ben inderdaad bij onze vriendelijke Belg geweest, om zijn buitengewone geluidsinstallatie mogen horen en zien, Hihihihihi Ik heb geluisterd naar zijn mooie sterkgemodiverseerde , AudioStatic ES100 plus zijn nieuwe subwoofer korven, Phooeee Phoeee WAT EEN GEWELD was dat. Uiteraard ben ik zelf ook groot Audiostatic Fan, en uiteraard in combinatie met een Open Baffle Subwoofer. Kan ik daar aan tippen ??? NOU IK DACHT HET NIET, alles klinkt toch anders als bij mij thuis, maar er zijn ook erg veel overeenkomsten. Zoals het onmiskembare Elektrostaten geluid, is en blijft gewoon geweldig, dan natuurlijk ook heel belangrijk de SUBWOOFER , Whoooow WAT EEN POWER geeft die korf subwoofer, dat had ik zelf niet verwacht, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk, hoe intrigeert het met de Elektrostaten, nou GEWELDIG. Hierbij wil ik Bloom nog hartelijk danken, en voor zijn Gastvrijheid TOP , later word er wellicht meer geschreven hier over. En kijk ook gelijk eens op de site Zenaudio.be, daar zij dus hoe Bloom CQ BlackMonk zijn Korf luidsprekers heeft gebouwd Mvg. Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 juli 2022 Report Share Posted 7 juli 2022 Leuk verslag, Bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
bikall Posted 10 september 2022 Report Share Posted 10 september 2022 Ik zit te wachten op mijn open baffle DIY subs van Gr research. https://gr-research.com/product/servo-sub-kit-4-7/ heb nu als mains de magnepan LRS, Maar die gaan maar tot 50 Hz laag. En heb al 2 subs gebouwd met een dsp plaatversterker. Na deze ervaring weet ik zeker dat dsp op je subs absolute noodzaak is om de kamer resonantie onder de knie te krijgen. Met de REW software en een microfoon meet ik de kamer na. Leuk klusje trouwens. Maar nu wil ik dus nog een stapje verder met de open baffle setup voor de subs. Die geven een vlakke output tot 15 HZ. en om de dominante frequentie van de kamer weg te drukken zit er 1 peq op de rythmik versterker. Dat zou goed bij de dipool speakers moeten passen (met aangepast crossover filter) en dan stop ik met sleutelen aan mijn hifi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 11 september 2022 Author Report Share Posted 11 september 2022 Je kunt daarvoor zo'n externe digitale crossover gebruiken, die geeft je veel mogelijkheden. Of zoiets als miniDSP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bikall Posted 12 september 2022 Report Share Posted 12 september 2022 On 11-9-2022 at 11:30, Bloom said: Je kunt daarvoor zo'n externe digitale crossover gebruiken, die geeft je veel mogelijkheden. Of zoiets als miniDSP. Die heb ik gebruikt icm een 2 kan plaatversterker. Hiermee kan ik de kamerresonantie onderdrukken. Op 33 hz resoneerd de kamer 10db meer als op 25 en 40 hz. als je deze respons vlak filtert kan je er meer bas inzetten zonder dat het vermoeiend klinkt. Plus je hoort nu de frequenties die eerder te zwak waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 12 september 2022 Author Report Share Posted 12 september 2022 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts