EKievit77 Posted 4 januari 2021 Report Share Posted 4 januari 2021 Beste vinyl-liefhebbers, ben op het moment bezig om een toonarm aan te schaffen. Naast prijs/kwaliteit, performance, etc. vind ik het ook wel belangrijk dat de toonarm er goed uitziet, in mijn geval denk ik aan wat elegantere modellen. Mijn oog is gevallen op de: Acoustic Solid WTB-313 toonarm en vroeg mij af of iemand ervaringen hiermee heeft. Aanrader of juist niet? En op het prijspunt van zo'n EUR 1400, welk alternatief zouden jullie voorstellen? Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 4 januari 2021 Report Share Posted 4 januari 2021 (edited) 19 minutes ago, EKievit77 said: Naast prijs/kwaliteit, performance, etc. vind ik het ook wel belangrijk dat de toonarm er goed uitziet Dat een arm er goed uitziet is subjectief. Acoustic solid maakt bij mijn weten nog niet zo lang toonarmen. Daarom moeilijk te beoordelen op welk kwaliteitsniveau deze acteren. Ik zou zelf eerder gaan voor een merk en model dat er goed uitziet en zichzelf reeds bewezen heeft (langer op de markt). Dan is de kans ook kleiner dat er binnenkort een mk2 versie wordt uitgebracht. De getoonde arm ziet er m.i. vrij conventioneel uit, waarbij ik de overgang arm/toonkop, uitgesproken lelijk vind (typerend Duits). Edited 4 januari 2021 by Arcman Link to comment Share on other sites More sharing options...
EKievit77 Posted 4 januari 2021 Author Report Share Posted 4 januari 2021 3 minutes ago, Arcman said: Dat een arm er goed uitziet is subjectief. Acoustic solid maakt bij mijn weten nog niet zo lang toonarmen. Daarom moeilijk te beoordelen op welk kwaliteitsniveau deze acteren. Ik zou zelf eerder gaan voor een merk en model dat er goed uitziet en zichzelf reeds bewezen heeft (langer op de markt). Dan is de kans ook kleiner dat er binnenkort een mk2 versie wordt uitgebracht. De getoonde arm ziet er m.i. vrij conventioneel uit, waarbij ik de overgang arm/toonkop, uitgesproken lelijk vind (typerend Duits). Inderdaad, het is subjectief, en ondanks adat het er conventioneel uitziet, vind ik het toch elegant simpel. Niet met dat zwart, maar meer zoals deze foto laat zien, Maar je hebt gelijk, het is een risico om een merk te nemen dat zich nog niet zoveel bewezen heeft als enkele anderen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 4 januari 2021 Report Share Posted 4 januari 2021 Betreffende mijn opmerking over mk2 versies. Zie ik op de tweede foto een aantal detail verschillen: Borgschroeven op contragewicht en toonkop en toonkop zelf lijkt beter afgewerkt. Kan zijn dat dit verschillen zijn in modellen-reeksen.......Maar ik denk wijzigingen a.g.v. voortschrijdend inzicht van de maker. Overall is het zeker geen lelijke arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari 2021 Report Share Posted 4 januari 2021 (edited) Hij glimt wél mooi. Maar staat het horizontale lager wel goed? Dat hoort toch haaks op het element te staan, en niet haaks op de arm? Ik bedoel daarbij de horizontale as voor de verticale bewegingsvrijheid. Thorens doet dat met de oude armen b.v. goed en Jelco ook, maar de 3009 arm van SME weer niet. Wanneer dat niet haaks op elkaar staat, beweegt het verticale lager ook mee. Edited 4 januari 2021 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 januari 2021 Report Share Posted 4 januari 2021 Ms de groovemaster? https://audio-creativeshop.nl/product-category/groovemaster-ii-s-shape/ Of een ortofon (of een van de laatste Jelco's) https://www.groovyrecords.nl/c/toonarm-en-toebehoren Maar ik ben geen kenner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 4 januari 2021 Report Share Posted 4 januari 2021 4 hours ago, Hans van Liempd said: Wanneer dat niet haaks op elkaar staat, beweegt het verticale lager ook mee. Er zijn meer arm-bouwers die dit zo doen, dus het werkt kennelijk wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari 2021 Report Share Posted 4 januari 2021 38 minutes ago, Arcman said: Er zijn meer arm-bouwers die dit zo doen, dus het werkt kennelijk wel goed. Werken doet het wel, maar het druist tegen mijn technisch gevoel in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 januari 2021 Report Share Posted 4 januari 2021 Of die van Thomas Schick: https://thomas-schick.com/de/produkte/12-schick-arm Geen duidelijke productfoto's te vinden daar, maar op internet wél: Effe Googelen. Lijkt op "jouw" Acoustic Solid, maar ik vind deze eleganter.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts