JanW Posted 8 januari 2021 Report Share Posted 8 januari 2021 Ik ben aan het kijken of ik een paar (MFB) luidsprekers kan repareren waarvan de spreekspoel wat "aanloopt" (krakend geluid). Een voorname rol daarin speelt de vraag of een nieuwe spider los te koop is. In mijn geval is de binnen- en buitendiameter resp 28,5 en 100 mm. Kan iemand mij daarin adviseren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 8 januari 2021 Report Share Posted 8 januari 2021 Je kunt het beste eerst hier even kijken: https://www.mfbfreaks.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 januari 2021 Report Share Posted 8 januari 2021 Je zal eerst moeten bepalen of de spoel nog goed is. Deze kan door het schuren beschadigd zijn. Je zal dan moeten zoeken wat de oorzaak is van het aanlopen. Dit kan bijvoorbeeld vuil zijn wat in de spleet is gekomen. Om dat op te lossen zal je de conus uit de spider moeten halen. Dit kan je doen door de rol rand te verwijderen en de center ring aan de magneet zijde. Daarna alles netjes schoon maken en weer alles netjes verlijmen. Er zijn losse rol randen verkrijgbaar. Je zal even op je speaker moeten zoeken naar de juiste rand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 januari 2021 Report Share Posted 9 januari 2021 Vaak ontstaat dat schuren inderdaad door losliggende wikkelingen. Ontstaan door te hard spelen of loslatende lijm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts