kappa7 Posted 6 maart 2021 Author Report Share Posted 6 maart 2021 Volgende stap is het gronden van de speaker. Eerst de workmate wat laten zakken zo dat de speakers beide op hun eigen pootjes kunnen staan. Daar onder een plankje die het mogelijk maakt om de speaker te draaien om goed aan alle kanten bij de speaker te kunnen. Dan kan het kladderen beginnen en even later.. Zijn ze wit. Je ziet nog wel de nerven van het fineer door de verf heen maar na het schuren zal dat al wel minder zijn. Ik verwacht zeker nog een grondlaag nodig te hebben. Daarna zullen de nerven wel weg blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 maart 2021 Report Share Posted 6 maart 2021 Mooi werk Kappa7. Of je de nerven blijvend weg krijgt? Ik betwijfel het. Het blijft namelijk een natuurproduct en zal op luchtvochtigheid en temperatuurschommelingen reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 maart 2021 Author Report Share Posted 6 maart 2021 Het is gewoon fineer en geen echt hout dus met wat plamuur is dat wel weg te krijgen. Heb dat wel meer gedaan met een stel kast deuren, na 2 lagen was er niets meer van te zien. Ik gebruik vullende grond verf die is echt heel dik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 maart 2021 Report Share Posted 6 maart 2021 Strak hoor, leuk om zo het proces te kunnen volgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 6 maart 2021 Report Share Posted 6 maart 2021 Yep. Interessant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 maart 2021 Report Share Posted 6 maart 2021 Ik vind ze zo wit al mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 maart 2021 Report Share Posted 6 maart 2021 (edited) Het ziet er nu al strak uit Edited 6 maart 2021 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 maart 2021 Report Share Posted 6 maart 2021 Al eer van je werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 maart 2021 Author Report Share Posted 6 maart 2021 4 hours ago, Sodejuu said: Het ziet er nu al strak uit Zeker het afronden van de hoekjes met de witte verf maakt al een behoorlijk verschil Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 maart 2021 Report Share Posted 7 maart 2021 Het wordt mooi George. De oud eigenaar van jouw Kef's leest nu ook af en toe mee. Ik heb hem de link naar dit topic gegeven. Hij schreef het volgende terug naar mij : "He Onno dankjewel voor het doorsturen leuk om te zien dat iemand er nu weer plezier van gaat hebben heb er even door heen gelezen leuk om te zien". Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 maart 2021 Author Report Share Posted 10 maart 2021 Dat is leuk om te lezen Onno, Het zijn ook mooie speakers en e is een leuke klus om te doen. Vandaag ben ik lekker aan het schuren geweest. De nerven zijn nu aardig opgevuld en het begint al mooi strak te worden. Nog een paar punten met plamuur gevuld en de boel maar weer rustig laten drogen. Morgen het overtollig plamuur weg schuren en de laatste grondlaag aanbrengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 maart 2021 Author Report Share Posted 11 maart 2021 Vanavond eerst maar nog even het gister aangebrachte plamuur strak geschuurd en alles klaar gemaakt voor de volgende grondlaag. Daarna alles in de 2e grondlaag gezet. Je ziet duidelijk dat er nu geen nerven meer zichtbaar zijn door de 2e grondlaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 maart 2021 Author Report Share Posted 12 maart 2021 Vandaag mogen de speakers nog een dagje uitharden. Wel heb ik net de verf besteld. RAL9005 voor de kast en blanke lak voor een hoogglans afwerking. De mid hoog unit wordt RAL7011 In gewone mensentaal is dat een zwarte hoogglans kast met een donkergrijze mid hoog kast. De conussen zelf zijn dan weer zwart wat dan weer mooi contrasteert met het grijs. Met een beetje mazzel is het morgen binnen. Dan kan ik beginnen met het schuren van de kast en wordt er een dunne laag spuitplamuur overeen gezet wat de laatste oneffenheden moet vullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 maart 2021 Author Report Share Posted 13 maart 2021 Vandaag de mid hoog kast onderhanden genomen. je ziet wel duidelijk het verschil in staat van beide kasten. Waarbij degene die al gedaan is duidelijk het MDF ziet wat is opgezwolle. Degene die nog gedaan moet worden is beduidend netter. Als eerste van stevig karton een cirkel gemaakt van 110mm vervolgens met de paarse tape op de buitenzijde van de rolrand vast geplakt. Dus niet op de rolrand zelf. Met een scherp mes de tape in de hoek weggesneden zo dat er een mooi masker ontstaat en de conus mooi beschermd. Dan met een bovenfrees de kopse kanten dezelfde R2 gegeven als de grote kasten. De lange hoek is met een vlakschuurmachine rond gemaakt, doordat de zijkant niet haaks is kan die niet met het profielfreesje gemaakt worden. Dan ook gelijk de unit verder vlak geschuurd. Ze voelen nu mooi glad aan en als de spuitbus met primer binnen is kunnen deze mooi gelijk in de grond gezet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 13 maart 2021 Report Share Posted 13 maart 2021 Dat ziet er al goed uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 13 maart 2021 Report Share Posted 13 maart 2021 Ik las toevallig vandaag dat die paarse tape heel erg goed is voor water dragende verf. Je spuit alles met een spuitbus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 maart 2021 Author Report Share Posted 13 maart 2021 (edited) Ja maar dat is niet watergedragen. Ik gebruik de Motip bussen met auto lak. Dat is 1K verf maar heb ik in het verleden prima mee gewerkt. Na de kleur komen er nog 2 lagen blanke lak op die dan nog wordt gepolijst om de pianolak look te krijgen. Vorig jaar heb ik nog geprobeerd hoogglans met de roller te doen maar dat valt erg tegen. Ik ga nu maar weer terug naar hetgeen ik ken en dat is autolak. Edited 13 maart 2021 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 maart 2021 Author Report Share Posted 13 maart 2021 18 minutes ago, Groovy said: Dat ziet er al goed uit. Bedankt. gaat ook best lekker zo al heb ik wel last van de kou. Het drogen duurt allemaal wat langer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 13 maart 2021 Report Share Posted 13 maart 2021 Ja ja...Nee nee..Autolak is 3 componenten en spuit je met een luchtpistool bij >20 graden, ook die Motip spuit je bij 20 graden trouwens. Motip is veel te zacht om te polijsten, er gaat altijd een waas overheen zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 14 maart 2021 Report Share Posted 14 maart 2021 Mooi werk Kappa7. Ziet er veelbelovend uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 maart 2021 Report Share Posted 14 maart 2021 On 3/13/2021 at 7:59 PM, Roots said: Ja ja...Nee nee..Autolak is 3 componenten en spuit je met een luchtpistool bij >20 graden, ook die Motip spuit je bij 20 graden trouwens. Dat wordt dan de badkamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 maart 2021 Report Share Posted 14 maart 2021 Dat weet ik niet...Ik heb ruime ervaring met die Motips dus vandaar dat ik waarschuw voor teleurstelling..Ik spuit nu gewoon in mijn Garage bij +20graden zonder spuitbussen. Het was dan ook echt bedoeld als een positief advies héh Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 maart 2021 Author Report Share Posted 14 maart 2021 Dat spuiten in de schuur hier zal ook niet echt een probleem zijn. Wel even de verwarming tijdig aanzetten zo dat ook de speakers op temperatuur zijn. Ik heb juist minder goede ervaring met het spuiten met compressor en pistool. Heb dat wel staan hier maar vind het gemak van de spuitbus wel prettig maar moet je wel even mee leren omgaan. De laatste jaren gebruik ik zelfs vaak de action spuitbussen maar die zijn watergedragen en kunnen niet op de vullende grondverf die ik gebruikt heb. Het mooiste zou zijn om de blanke lak laag in 2K lak te gebruiken ook dat is gewoon verkrijgbaar in spuitbus. Deze is hetzelfde als de verf die je met het pistool aan brengt maar de hardere lak is voor een speaker overbodig. Misschien dat polijsten niet nodig is dat moet ik nog even aanzien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 maart 2021 Report Share Posted 15 maart 2021 (edited) On 3/13/2021 at 7:59 PM, Roots said: Ja ja...Nee nee..Autolak is 3 componenten en spuit je met een luchtpistool bij >20 graden, Dat heb ik ook ooit geprobeerd, maar dat ging voor geen meter Edited 15 maart 2021 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 maart 2021 Report Share Posted 15 maart 2021 Grapjas.....Paintball schieten met autolak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts