erik klijnsmit Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 ik ben weer eens begonnen met het verder verbouwen van mijn acoustat spectra 11 hybride esl. mijn andere esl ( de spectra 2200 ) staan lekker te spelen in mijn kamer dus heb ik er alle tijd voor. de laatste keer hed ik de panelen van de spectra 11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
boy2 Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 O. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 februari 2003 Author Report Share Posted 21 februari 2003 je er ging effe iets nie helemaal goed met mijn pc . ik doe het effe over. de laatste keer had ik de panelen van de spectra 11 in een framew met vleugels gebouwd ,om de akoustische kortsluiting tegen te gaan ,. maar nu wil ik toch weer hybride gaan proberen. ik heb nog een paar scanspeak 21 cm woofers liggen ,de 8554 geloof ik met gele konus . deze wil ik weer in een 70 liter kist boeuwen . maar wat is nu de beste scheiding frequentie en hoe stijl . en hoe moet ik de behuizing verstevigen of dempen . origineel staan ze op 250 hz gefilterd geloof ik . Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 21 februari 2003 Report Share Posted 21 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:je er ging effe iets nie helemaal goed met mijn pc . ik doe het effe over. de laatste keer had ik de panelen van de spectra 11 in een framew met vleugels gebouwd ,om de akoustische kortsluiting tegen te gaan ,. maar nu wil ik toch weer hybride gaan proberen. ik heb nog een paar scanspeak 21 cm woofers liggen ,de 8554 geloof ik met gele konus . deze wil ik weer in een 70 liter kist boeuwen . maar wat is nu de beste scheiding frequentie en hoe stijl . en hoe moet ik de behuizing verstevigen of dempen . origineel staan ze op 250 hz gefilterd geloof ik . Eigenlijk kan je best 1e orde filteren MAAR. Voor het ESL paneel is de trafo de beperkende factor. Die mag niet in verzadiging als hij teveel laag krijgt , moet dus getest of gemeten worden. Voor de woofer moet je weten hoever hij in het hoog kan voor ie opbreekt. Als je crossover op 250Hz ligt zit je met 1e orde op -12dB bij 1000 Hz ( kan dit voor je woofer nog ) Apropos. Als je full range wil, kan je akoustisch kortsluiting soms beter en gecontroleerder oplossen tussen voor en eindversterker met een actieve filter die vanaf zo'n 800Hz naar beneden 6dB/oktaaf bijsteekt. Nogmaals veel trafo's gaan wel in verzadiging bij full range, dat is een belangrijke beperkende factor. groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Hoi Erik, Een gesloten baskast geeft een strakkere bas dan een reflexkast. Ikzelf heb destijds met esl's gespeeld die ik ongefilterd gebruikte, aangevuld met een 1e orde gefilterde woofer op 200 Hz. Kwaliteit van de filterspoel is hierbij allesbepalend bytheway. Wellicht kun je kopieren wat Remco-Ultranalog-Stoutjesdijk heeft gedaan, een woofer in een open kast plaatsen, zodat het een dipool wordt. Geen idee hoe het klinkt, maar hijzelf is erg enthousiast op zijn site: web page Zoeken onder "projects"en dan "Chiron II". Zal alleen wel een versterker met grote dempingsfactor vergen om de woofers uit te dempen... Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ik heb nog een paar scanspeak 21 cm woofers liggen ,de 8554 geloof ik met gele konus .deze wil ik weer in een 70 liter kist boeuwen .maar wat is nu de beste scheiding frequentie en hoe stijl .en hoe moet ik de behuizing verstevigen of dempen .origineel staan ze op 250 hz gefilterd geloof ik . Erik, zo gesteld is deze vraag niet te beantwoorden, er is zelfs weinig zinnigs over te zeggen. Je zult eerst veel meer gegevens moeten hebben. Hoe valt het laag van je esl af? Wil je de esl gefilterd of ongefilterd gebruiken? Pas dan kun je naar de laag weergever gaan kijken, niet zo van deze heb ik nog liggen, maar welke past het beste. Wat wil je voor grensfrequentie bereiken. Hoe moet hij naar boven toe gefilterd worden om een goede match met de esl te verkrijgen. De enige zinnige opmerking die ten aanzien van het laag te maken is, kies voor een gesloten kast met een lage Qtc (<0.6). Dit zal waarschijnlijk het beste matchen met een esl en geeft bovendien de minste plaatsingsproblemen. (Niet geheel) Tenslotte, ik zag in deze draad weer een aantal malen het eerste orde filter opduiken, helaas, dat bestaat niet in de luidsprekerbouw!! De speaker is zelf al een filter, dus als je daar een filter component voor hangt kun je nooit meer op een eerste orde filter uitkomen!! Wat je krijgt is een filter dat niet meer maximaal of gecontroleerd vlak verloopt en je impulsgedrag is ook naar de filistijnen. Als je met een component wilt filteren zul je op z'n minst moeten beginnen met het corrigeren van de speakerimpedantie tot deze vlak is. (Een van de weinige constructie die met een enkel filterend component uitkomen is een derde orde basreflex box. Hierbij wordt de luidspreker in een gesloten kast gebouwd zodanig dat Qtc ca. 0.93 is. Vervolgens wordt er de juiste condensator voor gehangen, en het resultaat is een perfect vlak verlopend 3e orde Butterworth filter. Een zeer geschikte speaker als men een versterker met een uitgangs condensator bezit) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 februari 2003 Author Report Share Posted 22 februari 2003 vorig jaar ben ik al eens aan het experimenteren geweest . het probleem was toen dat mijn woofers meer rendement hadden dan mijn esl. daarom ga ik nu andere audiotrafos erin zetten en de voorschakelweerstand weghalen . het scherpe hoog wil ik dan dempen met een weerstand n Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 februari 2003 Report Share Posted 22 februari 2003 Die woofer is niet echt geschikt voor een gesloten box of een open baffle. Bij een gesloten box van 70 liter zal de Q ongeveer 0,4 zijn, erg strak maar er blijft weinig laag over, zo'n 90 tot 100 Hz bij - 3 dB. Voor het gebruik in een open baffle is de Qts met 0,22 erg laag, je moet erg veel (actief) corrigeren om nog een acceptabele onderste grensfrequentie te houden. Een grote flapperwoofer (met kleine magneet en hoge Qts) zou het veel beter doen in een open baffle, zo'n woofer loopt van zichzelf al op in het laag, wat in een basreflex of gesloten box al gauw tot een boombas leidt. Zorg wel woor een versterker met een ijzeren greep die de flapperende massa in bedwang kan houden. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 23 februari 2003 Report Share Posted 23 februari 2003 Geplaatst door Seed7:[QB] (Niet geheel) Tenslotte, ik zag in deze draad weer een aantal malen het eerste orde filter opduiken, helaas, dat bestaat niet in de luidsprekerbouw!! De speaker is zelf al een filter, dus als je daar een filter component voor hangt kun je nooit meer op een eerste orde filter uitkomen!! Wat je krijgt is een filter dat niet meer maximaal of gecontroleerd vlak verloopt en je impulsgedrag is ook naar de filistijnen. Als je met een component wilt filteren zul je op z'n minst moeten beginnen met het corrigeren van de speakerimpedantie tot deze vlak is. Eigenlijk wel juist,en dat kun je alleen met biampen oplossen. Als je een 1e orde filter bouwt dat tussen voor en eind versterker zit, dan moet je geen rekening houden met de impedantie van je luidsprekers of ESL panelen, die inderdaad helemaal niet recht zijn ( of ohms). En bovendien blijft de koppeling tussen je versterker en luidspreker optimaal. Er zitten geen passieve filters tussen. Je moet dan wel je ESL panelen meten, want door de phase cancellation zal je vanaf zo'n 800 Hz naar beneden vanzelf al zo'n 6dB/ oktaaf gaan afvallen om dan bij de resonantiefrequentie een steile opslingering te krijgen van soms wel meer dan 20 dB. Die kan je dempen met een eenvoudige doek of met een goed gemaakte notchfilter. Waar die resonantiefrequentie van je panelen zit is van verschillende factoren afhankelijk. (breedte paneel,mechanische spanning membraan...). Met een eenvoudige sinusgenerator, of een PC met geluidskaart en software, heb je ze zo gevonden. Hobbybox is een zeer mooi programaatje daarvoor. groeten geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts