Jump to content

Welke koptelefoon en of versterker

hansko
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, mumsoft said:

Prima hoor. Ik dacht zelf ooit dat een hoofdtelefoon prettig zou zijn. Ja, voor de omstanders wel, maar voor jezelf? Je sluit je af van de omgeving, en dat is alleen gunstig als die er niet is. Verkijk je niet op wensen die je nu hebt voor de toekomst, als die komt kun je het beste dàn oordelen.

Maak je geen zorgen, ik heb jaren mbv een koptelefoon geluisterd, zowel in de woonkamer als in mijn luisterkamer. Een Stax is trouwens niet leuk voor de omstanders. Is een open systeem. Ik zal een koptelefoon alleen gebruiken als ik alleen ben.   

6 hours ago, mumsoft said:

Prima hoor. Ik dacht zelf ooit dat een hoofdtelefoon prettig zou zijn. Ja, voor de omstanders wel, maar voor jezelf? Je sluit je af van de omgeving, en dat is alleen gunstig als die er niet is. Verkijk je niet op wensen die je nu hebt voor de toekomst, als die komt kun je het beste dàn oordelen.

Maak je geen zorgen. Ik weet wat ik wil. Heb jarenlang met een Stax set geluisterd voordat ik een eigen luisterkamer greeg. Stax is trouwens niet echt prettig voor anderen. Is een open systeem. 

Die zijn voor jezelf wel het prettigst. Vind het nog steeds jammer dat mijn Sennheiser 414 het loodje heeft gelegd. Maar daarmee kon ik de omgeving niet echt kalt stellen. Als ik nu met de trein ga, zit ik te lezen of kijk om me heen. Hoef niet voortdurend muziek.

Maar als je de Stax toch alleen gaat gebruiken áls je alleen bent, dan kun je net zo goed de luidsprekers aanzetten, toch? Ik zou iig wachten met die aankoop tot je gesetteld bent. De economie hoef jij niet te bevorderen.

Edited by mumsoft

8 hours ago, mumsoft said:

Die zijn voor jezelf wel het prettigst. Vind het nog steeds jammer dat mijn Sennheiser 414 het loodje heeft gelegd. Maar daarmee kon ik de omgeving niet echt kalt stellen. Als ik nu met de trein ga, zit ik te lezen of kijk om me heen. Hoef niet voortdurend muziek.

Maar als je de Stax toch alleen gaat gebruiken áls je alleen bent, dan kun je net zo goed de luidsprekers aanzetten, toch? Ik zou iig wachten met die aankoop tot je gesetteld bent. De economie hoef jij niet te bevorderen.

Als we verhuizen, ons huis verkoopt en een casco appartement koopt, bevorderen wij de economie enorm. Een koptelefoon aanschaf valt daarbij in het niet. Ik denk trouwens dat luisteren met een Stax of ander hoogwaardig koptelefoonststeem beter klinkt dan mijn huidige woonkamerset. Ondanks de mooie Pioneer. Maar wellicht heb je gelijk. Eerst maar een luisteren als alles op orde is in Bommel. Maar het proces tot aanschaf is wel leuk. Daarom ga ik gewoon verder met de oriëntatie. 

Edited by hansko
Taalkundig

1 hour ago, Tubejack said:

Als het geen Stax wordt, plug dan die heel goede hoofdtelefoon, ook eens in de Pioneer SA-5300....  Het kon je wel eens, verbazen. 😇

Dank voor de tip. Had ik ook al aan gedacht. Het is een prima versterkertje. 

1 minute ago, hansko said:

Dank voor de tip. Had ik ook al aan gedacht. Het is een prima versterkertje. 

Het is vooral een  simpel versterkertje, maar dan een die aandacht heeft gehad.  Zo zijn er wel meer, zoals de: Sansui AU-101 en Leak stereo 30+ .  Hele bijzondere dingen maak ik mee met dit soort versterkers. Ze hebben iets "magisch" 😉

3 hours ago, mumsoft said:

In de NRC van zaterdag een groot artikel met de kop Dit mag écht niet weg. Je gaat kleiner wonen, wat neem je mee?

Hoe actueel.

Stond erin dat je je high-end set moest meenemen? Te laat. 

Nee, dat geloof ik niet. Heb het artikel ook niet helemaal gelezen. Maar wàt is high-end? Die spotgoedkope Raspjes staan hier veel vaker aan dan de ooit peperdure Olives.

High-end is voor mij dat wat het beste omgaat met de stuctuurinformatie (heb je hem weer, zucht). Hoe dikker en forser hoe minder kans dat het goed gaat daarmee. Daarom beneden een piepklein versterkerkaartje op de al even piepkleine rasp. Boven niet, want daar staat een best wel flinke LFD, maar die is dan wel goed behandeld. En zo maar vervangen doe ik niet.

6 hours ago, mumsoft said:

Nee, dat geloof ik niet. Heb het artikel ook niet helemaal gelezen. Maar wàt is high-end? Die spotgoedkope Raspjes staan hier veel vaker aan dan de ooit peperdure Olives.

High-end is voor mij dat wat het beste omgaat met de stuctuurinformatie (heb je hem weer, zucht). Hoe dikker en forser hoe minder kans dat het goed gaat daarmee. Daarom beneden een piepklein versterkerkaartje op de al even piepkleine rasp. Boven niet, want daar staat een best wel flinke LFD, maar die is dan wel goed behandeld. En zo maar vervangen doe ik niet.

Had ik maar gezegd audioset.... 

Ik vond deze test van de koptelefoon.

https://headfonics.com/hedd-audio-heddphone-review/

Volgens mij is dat niet wat je bedoeld. het is n.l. een open koptelefoon, die ook nog eens je oren afsluit. Dus de nadelen van beide systemen. Geluid voor de omgeving en nog steeds dat beklemmende gevoel op je hoofd. Bovendien schijnt hij voor een koptelefoon zwaar te zijn.

Van de andere kan... een ribbon kan wél heel mooi klinken.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik vond deze test van de koptelefoon.

https://headfonics.com/hedd-audio-heddphone-review/

Volgens mij is dat niet wat je bedoeld. het is n.l. een open koptelefoon, die ook nog eens je oren afsluit. Dus de nadelen van beide systemen. Geluid voor de omgeving en nog steeds dat beklemmende gevoel op je hoofd. Bovendien schijnt hij voor een koptelefoon zwaar te zijn.

Van de andere kan... een ribbon kan wél heel mooi klinken.

Omdat er nogal wat aandacht wordt besteed in deze review (had hem ook gelezen) aan het draagcomfort reden temeer om zoiets te beluisteren. Dat ribbon geluid sprak mij ook aan. Luisteren kan in Amsterdam bij Concerto. Die hebben ook een headphone afdeling. Bij concerto kwam ik vroeger elke week. 2e hands elpees struinen. Maar welke versterker past hierbij? De Unison research lijkt me een prachtig ding, maar of dit een goede match is, Geen idee. Mijn hifi winkel in Gorinchem heeft deze staan. Ook te beluisteren bij analogueaudio in Nieuwegein. 

Edited by hansko
Taalfout

Diverse Stax heb ik vaak gehoord en die vond ik zeker goed. Of die na een uur nog prettig zit?  Zelf speel ik op mij I pad met de goedkoopste Sennheiser.
Hans zou zeker deze bij zijn keuze moeten betrekken https://www.quad-musik.de/index.php/de/produkte/jecklin-float-qa

11 minutes ago, carl said:

Diverse Stax heb ik vaak gehoord en die vond ik zeker goed. Of die na een uur nog prettig zit?  Zelf speel ik op mij I pad met de goedkoopste Sennheiser.
Hans zou zeker deze bij zijn keuze moeten betrekken https://www.quad-musik.de/index.php/de/produkte/jecklin-float-qa

Bijna 6000 euro wordt me te gortig. Zal best mooi spelen. De oerversie van de jecklin float klonk ook mooi. 

Edited by hansko
Update

2 hours ago, hansko said:

Deze kwam ik op internet tegen de Heddphone. Wat is jullie mening?

heddphone

Welk type versterker zou hier bij matchen?

Deze ?

Unison Research

Voordat ik ga luisteren graag jullie mening of dit een goede match is qua specificaties. Blijkbaar vraagt de Heddphone om redelijk wat vermogen.

Mijn vraag is ook of deze combi qua specificaties goed past. De Heddphone heeft een versterker nodig met voldoende vermogen, maar nergens lees ik een advies welke versterker erbij past. 

Helaas zelf nooit beluisterd Hans (2x). Dan zou ik toch aan een Stax denken. Hoewel het idee om een paar goedkopere hoofdtelefoons te nemen zeker niet slecht is. Puur uit nieuwsgierigheid wat is je bron nu ?

Helaas zelf nooit beluisterd Hans (2x). Dan zou ik toch aan een Stax denken. Hoewel het idee om een paar goedkopere hoofdtelefoons te nemen zeker niet slecht is. Puur uit nieuwsgierigheid wat is je bron nu ?

Een Fat Bob, oh nee dat was. Een Aston Trew 3500 plus cd speler. 

Lelijk zeg, die elektrostatische hoofdtelefoons 🙄 Net als dat spul van Unison research. Getver.... dat hout ,het  ziet er niet uit Hans, wat een technische "blabla" verder.  Hans voor een paar honderd € heb je al een zeer goede hoofdtelefoon + versterker al dan niet met een buis. Met de rest kun je m.i. aardige dingen doen.  B.v. een dac kopen, die musici natuurlijk vinden klinken. En niet zo'n delta sigma ding. Hoewel sommige... Of lekker  met  het gezin/familie naar Texel "uitwaaien" ... zodra wanneer we weer mogen. Er zijn leukere dingen dan audio.   Have fun  🙂