Jump to content

Welke koptelefoon en of versterker

hansko
 Share

Recommended Posts

17 hours ago, hansko said:

Het was een privé sessie . Winkel was gesloten. 1 bezoeker en mondkapje op en anderhalve meter afstand. Niets aan de hand zo. Waarom zou dit niet mogen?  En muziek op niveau luisteren is toch eerste levensbehoefte.

Verder op in de Utrechtse straat stond politie de bezoekers te  regelen van een coffeeshop. Blijkbaar is hasj ook een eerste levensbehoefte.

Ja, dat mag gewoon. Prive sessie. Doen ze hier ook. Wel op afspraak. Hier zijn ook horeca zaken open voor een "coffee on the GO".

Hasj is niet zozeer eerste levensbehoefte, maar daarentegen Nederwiet weer wel. Want die stoney's worden knettergek als ze hun nederwietje niet kunnen roken. Dan krijgen ze afkickverschijnselen als agressief gedrag en baldadigheid enz. Toen de eerste lockdown een feit was stonden er rijen mensen voor de coffeeshops om nog snel een voorraad in te slaan. Toen bij de regering de eerste berichten binnen kwamen  over overlast van de rijen wachtende mensen  werd dat besluit snel terug gedraaid. Mede ook omdat half Nederland in die rijen stonden.

2 minutes ago, audiofreak said:

Ja, dat mag gewoon. Prive sessie. Doen ze hier ook. Wel op afspraak. Hier zijn ook horeca zaken open voor een "coffee on the GO".

Hasj is niet zozeer eerste levensbehoefte, maar daarentegen Nederwiet weer wel. Want die stoney's worden knettergek als ze hun nederwietje niet kunnen roken. Dan krijgen ze afkickverschijnselen als agressief gedrag en baldadigheid enz. Toen de eerste lockdown een feit was stonden er rijen mensen voor de coffeeshops om nog snel een voorraad in te slaan. Toen bij de regering de eerste berichten binnen kwamen  over overlast van de rijen wachtende mensen  werd dat besluit snel terug gedraaid. Mede ook omdat half Nederland in die rijen stonden.

Die hifi ondernemers snappen er niets van. Wel in rijen voor de koffeeshop en de audio winkel dicht. 

Edited by hansko

1 hour ago, hansko said:

Die hifi ondernemers snappen er niets van. Wel in rijen voor de koffeeshop en de audio winkel dicht. 

Iets met "afhalen"?

Je mag meen ik niet eerst een paar jointje gaan zitten roken voordat je besluit om die of toch die andere variant te kopen.

Dan zouden alle soorten afhaalpunten ook dicht moeten wegens gelijke monniken...

Van blowers heb je verder geen last of gevaar te duchten. Blowen doe je binnen op de bank, dus iets bijdragen aan de besmettingen doen ze ook al niet. Nietsnutten zijn het! ;)

Edited by thingman

7 hours ago, mumsoft said:

Ben zelf een liefhebber van Sennheiser, maar toen die mooie HD 414 volkomen verteerde oorkussens had, en je die niet meer als onderdeel kon aanschaffen ...

Ik had hetzelfde met mijn Denon AH-D750. Als je echter ff gaat zoeken vindt je er vast wel die ook passen. Op de Denon passen dus de oorkussens van een Beyerdynamic 660. Die zitten dus nu ook op mijn Denon koptelefoon.

Vandaag naar Enschede gereden. (en terug). En een mooie Stax ear speaker en buizenversterker gekocht. 7 jaar geleden aangeschaft door een echte liefhebber. Set ziet er nog als nieuw uit. Het is de Stax SRM-t versterker en de Lambda signature koptelefoon. Wat een verademing. Gedetailleerd (je hoort alles, zelfs de vouw in de broek van de dirigent) , ruimtelijk en zonder enige stress. Geen super laag, maar wel strak. Uitstekend draagcomfort, lekker licht. Alleen spuig lelijk bruin die earspeakers. Zal morgen wat foto's plaatsen, eerst maar genieten. 

1 hour ago, thingman said:

Iets met "afhalen"?

Hier om de hoek zit een naaiatelier, herstelwerk, gordijnen enzo. Je klopt op het raam. Brult door het glas dat je gordijnen wilt. De naaister laat er een paar zien. Je maakt je keuze. Je drukt een papiertje met maten tegen het glas. Je knikt allebei nog een paar keer en de "deal is done".

Zo jammer dat ik geen camera bij me had. Het was een prachtig schouwspel.

8 minutes ago, carl said:

Ik vind Stax er altijd wel sjiek uitzien. Die kleur hoort er gewoon bij. Gefeliciteerd met je aankoop Hans 

Dank je. 7 jaar geleden aangeschaft voor 2800 euro. Ik heb betaald 1350. Vond ik redelijk. Ook nog de mogelijkheid om te spelen met de twee buisjes. Zijn twee jaar geleden vervangen. Niet bekend welke fabrikant. Moet ik de versterker even openen. 

5 hours ago, thingman said:

Iets met "afhalen"?

Je mag meen ik niet eerst een paar jointje gaan zitten roken voordat je besluit om die of toch die andere variant te kopen.

Dan zouden alle soorten afhaalpunten ook dicht moeten wegens gelijke monniken...

Van blowers heb je verder geen last of gevaar te duchten. Blowen doe je binnen op de bank, dus iets bijdragen aan de besmettingen doen ze ook al niet. Nietsnutten zijn het! ;)

Inderdaad afhalen en dan gelijk weer weg. Dat mag dus. Net zoals telefoonwinkels en fietsenmakers ook open mogen blijven voor reparaties. Of zoals Seed7 ook aangaf met de gordijnenzaak. Met veel creativiteit kom je ver. Vandaag zag ik ook dat Hifi-Klubben in Hilversum gewoon open is, maar wel op afspraak om iets af te halen. Van de week iets gekocht vioa internet bij de Karwei en een dag later kon ik het in de winkel ophalen. Restaurant La Place bij Laren ook open voor afhaal koffie en thee. Kennelijk mag dat allemaal. een goede ondernemer is gewoon creatief omgaan met de regels. 

7 hours ago, hansko said:

Hierna houd ik erover op. En ordehandhavers bij de koffeeshop om het verkeer te regelen en politie in de Utrechtsestraat om te controleren of klanten de winkels niet in gaan. 🖕

Sommige dingen zijn ook niet uit te leggen en Amsterdam is weer een uitzondering. De Amsterdamse politie trouwens ook. En Hans, ik hou er ook over op ! Basta, punt!!😁

3 hours ago, hansko said:

Vandaag naar Enschede gereden. (en terug). En een mooie Stax ear speaker en buizenversterker gekocht. 7 jaar geleden aangeschaft door een echte liefhebber. Set ziet er nog als nieuw uit. Het is de Stax SRM-t versterker en de Lambda signature koptelefoon. Wat een verademing. Gedetailleerd (je hoort alles, zelfs de vouw in de broek van de dirigent) , ruimtelijk en zonder enige stress. Geen super laag, maar wel strak. Uitstekend draagcomfort, lekker licht. Alleen spuig lelijk bruin die earspeakers. Zal morgen wat foto's plaatsen, eerst maar genieten. 

Van harte gefeliciteerd met je aankoop en veel luisterplezier.

Ik heb de Stax even op mijn hoofd gehad en beluisterd.  Dat klinkt erg goed en van een terughoudend laag merkte ik helemaal niks. Erg mooi in balans zelfs. En elk detail is hoorbaar. En dat bruine? Het is zo donker, dat ik goed moest kijken, is het wel bruin. Erg donkere pure chocolade. Daar lijkt het t meest op. Ook de vorm vind ik geslaagd. En voor elektrostatisch lijkt rechthoekig het meest voor de hand liggen. 

Alleen..... dat orkestje in mij hoofd. Dat komt voor mij niet natuurlijk over. Jammer dat daar elektronisch niks aan gedaan is. Al lijkt het me wél moelijk om het stereobeeld dan op de juiste manier te "projecteren".

9 minutes ago, Hans van Liempd said:

Al lijkt het me wél moelijk om het stereobeeld dan op de juiste manier te "projecteren"

Er zijn mogelijkheden. Het betekend filterwerk en hoe minder exact de koptelefoon gepositioneerd kan worden hoe minder goed het werkt. Het simpelse is een crossfade filter over een bepaald frequentiebereik. Complexere filters lineariseren eerst 'alles' en passen dan filters toe die de geluidsschaduw van de schedel simuleren. Een orkest komt echter nooit op 5m. Je kunt wel het effect van een bel aan geluid om je hoofd heen krijgen.

Ik heb hier regelmatig stereo microfoons vrijwel rechtstreeks naar de koptelefoon. Dan is het opvallend hoe realistisch het geluidsbeeld is. Je draait je hoofd gewoon op de juiste manier naar een toevallige spreker toe. En dan is er dus niets gefilterd. Ik gebruik dan niet eens een kunstkopmicrofoon. Ik heb er een gebouwd van twee bamboe IKEA slabakken. Er zitten geen oorschelpen op. Daarmee is het effect nog veel realistischer. Misschien laat ik ooit een afgietsel van m'n oorschelpen maken om nog een stap te doen.

Dat laat overigens ook zien hoe enorm veel er in het hele productieproces verloren gaat. Het laat in zekere mate ook horen/zien hoe nep stereo over luidsprekers is.

Als je alleen met hoofdtelefoons luistert ben je er binnen de kortste keer aan gewend vermoed ik. Gewoon eerst een tijdje lekker luisteren Hans. Ik zou wel even nieuwe buisjes uitproberen. Dat zal niet duur zijn vermoed ik.

9 minutes ago, carl said:

Als je alleen met hoofdtelefoons luistert ben je er binnen de kortste keer aan gewend vermoed ik. Gewoon eerst een tijdje lekker luisteren Hans. Ik zou wel even nieuwe buisjes uitproberen. Dat zal niet duur zijn vermoed ik.

Er zitten kennelijk pas nieuwe buisjes in.

19 minutes ago, Seed7 said:

Er zijn mogelijkheden. Het betekend filterwerk en hoe minder exact de koptelefoon gepositioneerd kan worden hoe minder goed het werkt. Het simpelse is een crossfade filter over een bepaald frequentiebereik. Complexere filters lineariseren eerst 'alles' en passen dan filters toe die de geluidsschaduw van de schedel simuleren. Een orkest komt echter nooit op 5m. Je kunt wel het effect van een bel aan geluid om je hoofd heen krijgen.

Ik heb hier regelmatig stereo microfoons vrijwel rechtstreeks naar de koptelefoon. Dan is het opvallend hoe realistisch het geluidsbeeld is. Je draait je hoofd gewoon op de juiste manier naar een toevallige spreker toe. En dan is er dus niets gefilterd. Ik gebruik dan niet eens een kunstkopmicrofoon. Ik heb er een gebouwd van twee bamboe IKEA slabakken. Er zitten geen oorschelpen op. Daarmee is het effect nog veel realistischer. Misschien laat ik ooit een afgietsel van m'n oorschelpen maken om nog een stap te doen.

Dat laat overigens ook zien hoe enorm veel er in het hele productieproces verloren gaat. Het laat in zekere mate ook horen/zien hoe nep stereo over luidsprekers is.

Dat "projecteren" lukt dus kennelijk wel met kunsthoofdstereo, maar is niet op elke opname "toe te voegen"?

10 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat "projecteren" lukt dus kennelijk wel met kunsthoofdstereo, maar is niet op elke opname "toe te voegen"?

Je zou microfoontjes in je oor kanaal moeten plaatsen en referentieopnamen moeten maken. Dan op basis van die metingen een omgekeerd filter toepassen op de opname. Dan wordt het net alsof je naar twee luidsprekers luistert. Ja, dat kan en was een service die AKG bij hun K1000 bood.

De andere optie, waar ik al een hele tijd mee an het prutsen ben: zet een luidspreker een cm of 40-50 midden voor je hoofd. Lineariseer dat ding volledig. Speel er terstbanden roze ruis op af. Afwisselend de 500 Hz band als referentie gevolgd door een andere. Maak met een knopje het niveau gelijk aan de referentie band. Als het beeld niet in het midden staat corrigeer dat ook. Nu heb je een basis filter.

Dat leg je over de roze ruis heen. Nu ga je de gefilterde roze ruis (ongecorreleerd) over de koptelefoon afspelen en doe je de zelfde correcties. Nu heb je je eindfiltercurve bepaald. Waar ik zelf nog niet uit ben is of ik nu wel of niet nog de linkwitzcorrectie moet toepassen. Die corrigeert voor je oorkanaalresonantiefrequentie. De linkwitzcorrectie is smalbandiger dan een tertsband.

Wederom, voor een optimaal resultaat in-ear koptelefoons gebruiken. Dat hoeven geen topmodellen te zijn omdat je afwijkingen in die dingen vanzelf in de correctie meeneemt.

De gevonden filtercurve kun je met een parametrische EQ instellen of digitaal uitvoeren.

Edited by Seed7