Jump to content

cache

carl
 Share

Recommended Posts

Ik weet niet zo veel van digitaal vandaar deze vraag. Ik las net ergens dat als je de “cache” van je Streamer opruimt het systeem beter gaat klinken. Dat heb ik gelijk gedaan en verdomd het lijkt wel beter te klinken. Kan iemand me uitleggen waarom. Bedankt.

Ik zei al dat ik niet veel verstand heb van digitaal Seed. Ik vermoed echter dat het een soort van intern geheugen is waar tijdelijk zaken worden opgeslagen. Ik heb het hier over de cache van Tidal.

Eigenlijk is het gewoon een "buffer" waaruit pas wat 'verwijdert' wordt als er ruimte voor wat nieuws nodig is, het oudste wordt overschreven. Kijk maar eens wat je webbrowser allemaal voor je bewaart zodat je een al geziene pagina snel kunt openen, daar wordt niet zomaar het oudste overschreven als dat toevallig ook het meest gebruikte is.

Dan mag je van mij Tidal "er van langs geven".

Een cache is inderdaad oud. Heel oud. Het is een verstopplek, met name voor voedsel (provisie). Iets dat je later nodig hebt.

1 hour ago, mumsoft said:

De cache bij Charles is vast een stukje ram. Een harde schijf is nu eenmaal beter voor muziekweergave dan dat RAM, tenminste als je er niks aan doet.

Het bestand zal toch eerst naar je RAM verplaatst moeten worden om af te spelen....Maar stel dat je maar 4 gig RAM hebt en je moet gaan swappen over een SSD, dat ga je niet eens meer merken.....Het blijft niet hangen of stotteren e.d (Lag).

Met andere woorden Carl...Als je moet gaan Swappen is het tijd voor een hardware(RAM) upgrade😁

Mijn allersimpelste streamer heeft een buffer van 128KByte SPI RAM en daarmee stream ik zonder haperingen 320KBit MP3's van het web. Met een ESP8266 MCU op 160MHz, geen harde schijf, geen extra geheugen, niets. Alleen een PCM5102A I2S DAC. Het decoderen van de MP3 gebeurt door de MCU. Voor het streamen valt er "niets" te swappen.

2 hours ago, Seed7 said:

Een cache is inderdaad oud. Heel oud. Het is een verstopplek, met name voor voedsel (provisie). Iets dat je later nodig hebt.

Dit onthoud ik zeker Seed. En ik snap het nu ook beter. 

Overigens heb ik op beiden Auralics een harde schijf om muziek op te slaan. Daar komen maar een paar cd’s op en ook niet meer. Dat zijn verzamelaars van Elipson en Crystal Cable  die niet op Tidal te vinden zijn.

Bedankt maar weer.