Arcman Posted 23 januari 2021 Report Share Posted 23 januari 2021 Ik heb dit element beschouwd als bijvangst en daarmee als redelijk onbeduidend. Toch begin ik steeds meer waardering voor dit element te krijgen. Sinds hij is verhuisd naar een andere draaitafel/arm combinatie lijkt hij het veel beter te doen. Regelmatig betrap ik mijzelf erop dat ik met deze combinatie naar muziek luister.........Dit element is misschien niet ultra precies in zijn weergave, maar doet weinig fout ("er gaat veel goed'' zoals een vriend van mij altijd zegt). De hoge tonen klinken realistisch en niet overdreven helder zoals met low-output MC nog wel eens het geval is. Overigens kan dit sterk afhangen van de software, de Grado doet dit gemiddeld overtuigend. Het is overall een aangename luisterervaring. Dit alles overziend vind ik dit een hele prestatie gezien de prijsklasse van dit element. Zonder mijn hele analoge doopceel te lichten, heb ik een definitieve voorkeur ontwikkeld voor z.g.n. High Output elementen (MC of MM/MI). Dit Grado element wordt nog steeds geproduceerd in een soort MK2 uitvoering. Is er op dit forum iemand die weet of de MK2 versie (die nu nog nieuw te koop is) van vergelijkbare kwaliteit is? Er is een tijd geweest dat je bijna struikelde over tweedehands exemplaren van deze Grado Wood, maar door het niet uitwisselbaar zijn van de naald ben ik meer geïnteresseerd in een nieuw exemplaar. En bieden de duurdere Wood versies werkelijk meer kwaliteit voor hun meerprijs? Overigens vind ik de naamgeving en visuele herkenbaarheid van de Grado element-reeksen een ramp. Steeds denk ik het te begrijpen, maar een week later........ Overigens excuses dat het onderwerp wederom geen element is van de forum sponsor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 januari 2021 Report Share Posted 23 januari 2021 24 minutes ago, Arcman said: Overigens vind ik de naamgeving en visuele herkenbaarheid van de Grado element-reeksen een ramp. Ik heb een Reference Master, of was het een Master Reference? Of is het een Statement Master? Of andersom? Geen idee. Moet altijd kijken naar de output. Het is een low (0,5v) output MI die maar lastig met standaard MM vv's te combineren is. "Beter" of "slechter" kan ik je niet vertellen. Heb er destijds een reeks beluisterd en die die het beste bij mij paste gekozen. Ik vond dat er met name in dynamisch opzicht nogal verschillen waren. De naald, met drager, is niet uitwisselbaar maar je kunt ze wel laten "retippen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 24 januari 2021 Author Report Share Posted 24 januari 2021 23 hours ago, Seed7 said: "Beter" of "slechter" kan ik je niet vertellen. Heb er destijds een reeks beluisterd en die die het beste bij mij paste gekozen. Bedankt voor je reactie. Ik had verwacht dat meer forum gebruikers ervaring zouden hebben met dit element. Misschien moet ik het maar gewoon gokken. De high-output versie is het instapmodel, dat overleef ik financieel nog wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydotron Posted 24 januari 2021 Report Share Posted 24 januari 2021 Wij hebben vroeger Grado elementen verdeeld. Toen de Nagaoka elementen verschenen vond ik die beduidend beter. Als je niet boven de 500€ wil uitgeven is de MP200 een echte tip. Voordeel is dat je de naald wel kan verwisselen. De Grado missen ten opzichte van de Nagaoka elementen verfijning. Ik heb zelf lang met een MP500 element gespeeld, echt een ontzettend mooi element. Een leuke anekdote is dat Grado het MC element heeft uitgevonden maar hij heeft er nooit in productie gebracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 24 januari 2021 Author Report Share Posted 24 januari 2021 44 minutes ago, Gydotron said: Ik heb zelf lang met een MP500 element gespeeld De MP serie van Nagaoka heb ik natuurlijk ook opgemerkt. High-Output elementen zijn redelijk zeldzaam (dit maakt het overzichtelijk). Ik heb kortgeleden een vriend (wie zijn mening voor mij belangrijk is) gevraagd naar zijn ervaringen met de MP500 en hij was gematigd positief. De plastic-fantastic uitstraling weerhoudt mij. Boron cantilever en goede vervangbare tip, spreken mij aan. Kan eigenlijk niet veel mis mee zijn. Een broer van mij heeft vroeger de Nagaoka JT-555 gehad en dit was destijds een echte geheimtip. Praat ik wel over 40+ jaar geleden. Dit element stond regelmatig een hele nacht de uitloopgroef af te spelen. Dit vind ik dan wel weer een aardige anekdote! Ik houdt de Nagaoka even in gedachten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydotron Posted 24 januari 2021 Report Share Posted 24 januari 2021 Ik was destijds niet de enige die positief was over de Nagaoka MP elementen, Garmt, van het vroegere "Beter Beeld en Geluid" was dat ook. Ik gaf al eerder aan dat de looks voor mijn ondergeschikt zijn. Ik had destijds een MP500 gemonteerd in een Kuzma Stogi draaitafel en dito arm. Een uiterst muzikale combinatie ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 24 januari 2021 Report Share Posted 24 januari 2021 Ik heb hetzelfde element op de plank liggen en daar komt het nimmer van af. Het is een doodsaai element in mijn beleving. On 1/23/2021 at 10:55 AM, Arcman said: Overigens excuses dat het onderwerp wederom geen element is van de forum sponsor! Dit is een volkomen overbodige en onterechte toevoeging. Er is op het forum totaal geen sprake van (sluik)reclame voor wie of wat dan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 januari 2021 Report Share Posted 24 januari 2021 Sponsort Marco het forum nog? Ik heb in ieder geval nog nooit iets van inmenging van zijn kant gemerkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 januari 2021 Report Share Posted 24 januari 2021 (edited) Nog even over elementen. Ik heb op mijn Thorens 320 een Nagaoka MP 200 zitten. Dat klinkt zonder meer erg goed. Die combinatie zet ik dan ook vaak aan als ik gasten heb. (Daarna volgt dan de vinyle genadeslag door de Oracle met de Benz Ruby). Bij die Nagaoka mis ik alleen wat levendigheid. Ik heb nu die Soundsmith Zephyr van Pjotr gekregen en die gaat van de week naar de US voor Retip (het land is weer veilig). Ben benieuwd hoe die klinkt op de TD 320. Cock was wel weg van die Soundsmiths. Marco is er wel mee opgehouden kennelijk omdat hij ze te duur vond worden. Edited 24 januari 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 25 januari 2021 Author Report Share Posted 25 januari 2021 20 hours ago, Kraus vonBentinck said: Dit is een volkomen overbodige en onterechte toevoeging. Er is op het forum totaal geen sprake van (sluik)reclame voor wie of wat dan ook. Ach, het is meer bedoeld als een neutrale vaststelling. Het gaat hier op het forum vrijwel nooit over apparatuur van de sponsor(en). Viel mij gewoon op. 11 hours ago, carl said: Daarna volgt dan de vinyle genadeslag door de Oracle met de Benz Ruby Daar wringt nu net de schoen. Bij mij werkt het zo dat b.v. bij Nagaoka MP200 nog een MP500 binnen dezelfde range te koop is. Dan blijf ik bij aankoop van een MP200 toch altijd denken aan die MP500... Dan ga ik ervan uit dat de MP500 daadwerkelijk meer biedt. Daarnaast valt de MP500 nog net binnen mijn persoonlijke grens van wat ik wil betalen voor een element. Dus is een optie. Soundsmith valt daarbuiten om meerdere redenen. Gisteren nog even de Analogues, Sergeant Pepper's gedraaid met de Grado. Erg van genoten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 Hai Arcman, ik zag dat de MP 500 iets van 900 euro kost. Voor 1000 euro meer heb je een Benz Ace als die bij je past. Zijn toch wel erg fraaie elementen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 3 minutes ago, carl said: Hai Arcman, ik zag dat de MP 500 iets van 900 euro kost. Voor 1000 euro meer heb je een Benz Ace als die bij je past. Zijn toch wel erg fraaie elementen. 1000 euro meer... dat is dus meer dan 2x zo duur!! Als gewone mensen iets kunnen kopen van 900 euro kunnen ze niet automatisch ook iets van 1900 euro kopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 (edited) 40 minutes ago, Arcman said: Dan blijf ik bij aankoop van een MP200 toch altijd denken aan die MP500 Je moet gewoon niet in beter of slechter denken. Zeker bij de MP's niet. Inwendig zijn ze identiek. Heel misschien wat meer uitgeselecteerd zoals Grado dat met de standaard range deed/doet. Het verschil tussen de modellen zit in de naaldvorm. Scherp, scherper, scherpst. Waarbij de laatste het duurste is, niet noodzakelijk het "beste" en zeker niet als je het geheel niet perfect kunt instellen. Hoe scherper de naaldvorm hoe kleiner de marges. MP is niet de enige met deze filosofie, een body meerdere naalden. O.a. Ortofon met de OM range (de rest vast ook wel), Goldring, Audio Technica. Het leuke daarvan is dat als je die scherpste ooit wilt hebben, je hoeft niet meteen bovenin in te stappen. Als de naald van een MP200 versleten is kun je opnieuw overwegen of een 500 het waard is. Een goed gebouwde body van een element gaat vele decennia mee. Edited 25 januari 2021 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 (edited) Sorry Toine, gewone mensen als ik maken wel eens een foutje Er had moeten staan " voor 100 euro meer" of "voor 1000 euro. Zo duur is de Ace niet https://www.phonophono.de/phono/tonabnehmer/benz/benz-micro-ace-s-l.html En Seed ik heb verder niet waanzinning veel elementen gehad. Ik heb de idee dat de naaldvorm het toch wel doet. En duurder hoeft zeker niet te betekenen dat je meer krassen hoort. Edited 25 januari 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 25 januari 2021 Author Report Share Posted 25 januari 2021 13 minutes ago, thingman said: Als gewone mensen iets kunnen kopen van 900 euro kunnen ze niet automatisch ook iets van 1900 euro kopen... Desondanks snap ik de goede bedoelingen van Carl wel....Een Benz ACE-H (de blauwe) koop je bij mijn weten ruim onder de 1000,- Euro. Nu wil het geval dat ik al een Benz Micro High-Output MC in mijn EMT heb zitten. Nu ben ik in mijn openingspost niet volledig geweest, maar ik verdenk ook de High-Output MC's van in verhouding een te helder hoog (hierna quote ik mijzelf). On 1/23/2021 at 10:55 AM, Arcman said: De hoge tonen klinken realistisch en niet overdreven helder zoals met low-output MC nog wel eens het geval is. Aan MC elementen heb ik er nogal wat gehad, wil nu de wereld van MM/MI eens verkennen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 (edited) 9 minutes ago, Arcman said: Aan MC elementen heb ik er nogal wat gehad, wil nu de wereld van MM/MI eens verkennen..... Dat was voor mij dan ook de reden om op de TD 320 een MM (MI) te (laten) zetten. Met de Soundsmith erbij heb ik dan de goede MM's (MI) wel gehad. Als je trouwens een goede en goedkope MM wilt hebben is de nieuwe AT 95 met een betere naald erg de moeite waard https://www.phonophono.de/phono/hifi-cartridges/audio-technica/audiotechnica-at-vm95ml.html Zit op mijn perfect gerestaureerde Thorens 150. Als ik de Ampearl phono versterker heb, ga ik de Thorens met antieke arm eens op zolder uitproberen naast de Oracle en de TD 320 Met die Corona toch tijd genoeg. Edited 25 januari 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 1 hour ago, Arcman said: Daar wringt nu net de schoen. Bij mij werkt het zo dat b.v. bij Nagaoka MP200 nog een MP500 binnen dezelfde range te koop is. Dan blijf ik bij aankoop van een MP200 toch altijd denken aan die MP500... Dan ga ik ervan uit dat de MP500 daadwerkelijk meer biedt. Daarnaast valt de MP500 nog net binnen mijn persoonlijke grens van wat ik wil betalen voor een element. Dus is een optie. Soundsmith valt daarbuiten om meerdere redenen.! Praat eens met Onno over het alternatief een Goldring 2500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 25 januari 2021 Author Report Share Posted 25 januari 2021 18 minutes ago, Seed7 said: Je moet gewoon niet in beter of slechter denken. Zeker bij de MP's niet. Het principe is inderdaad wel bekend, maar bedankt dat je het als reminder nog even zo duidelijk hebt opgeschreven! Clearaudio wil ik er nog aan toevoegen. 12 minutes ago, carl said: Als je trouwens een goede en goedkope MM wilt hebben is de nieuwe AT 95 met een betere naald erg de moeite waard Ik heb deze gevolgd en ook de eerste testen gelezen m.n. die met de Shibata naald. Zou ik ook wel eens uit willen proberen. Waar ik bang voor ben is, dat het voor het geld fenomenaal is....maar al je er echt voor gaat zitten met hoge verwachtingen gebeurt het meestal niet bij dit soort producten. Zou graag een vergelijking willen maken met het zoveelste gehypte monitor speakertje dat in de praktijk tegenvalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 (edited) 14 minutes ago, Arcman said: Ik heb deze gevolgd en ook de eerste testen gelezen m.n. die met de Shibata naald. Zou ik ook wel eens uit willen proberen. Waar ik bang voor ben is, dat het voor het geld fenomenaal is....maar al je er echt voor gaat zitten met hoge verwachtingen gebeurt het meestal niet bij dit soort producten. Zou graag een vergelijking willen maken met het zoveelste gehypte monitor speakertje dat in de praktijk tegenvalt. Ik denk niet dat die tegenvalt Arcman. Ik weet verder niet waar je woont, maar vraag anders Sodeju/Roger eens. Die heeft meestal wel leuke dingen liggen en heeft ook veel praktische ervaring http://www.analogueservice.nl/?gclid=EAIaIQobChMI6q2D2IW37gIVleh3Ch1OVQL7EAAYASAAEgJTF_D_BwE Edited 25 januari 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 Nog even over dat teveel aan hoog van MC’s. Ik heb er inmiddels natuurlijk wel een aantal gehoord binnen en buiten mijn eigen set. Toch denk ik dat een goed ingestelde MC niet te hoog hoeft uit te vallen. Maar je moet er wel mee oppassen. Als er iets fout is in de set dan kan het geluid gaan “overhellen”. Ik heb twee Benz Rubies, een Wood, een Glider en een Denon 304 gehad en de laatste nadat ik jaren met een Linn K 9 gespeeld had. Die Denon was toen wel een openbaring hoor. Een MM klinkt eigenlijk wat stoerder/ steviger dan een MC. De laatste juist weer verfijnder. En met twee draaitafels of twee armen kan je van beiden genieten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 (edited) 3 hours ago, Arcman said: Zou graag een vergelijking willen maken met het zoveelste gehypte monitor speakertje dat in de praktijk tegenvalt. Ja, dat. 3 hours ago, carl said: Ik heb de idee dat de naaldvorm het toch wel doet. En duurder hoeft zeker niet te betekenen dat je meer krassen hoort. maar wel meer 'krassen' maakt. Het is wel grappig dat jij bang bent dat een ronde naald je platen verslijt terwijl dat juist bij een niet perfect afgestelde scherpe naald het geval is. Verder stel ik nergens dat de naaldvorm er niet toe doet, maar het begint bij de basis, niet bij de naaldvorm. 29 minutes ago, carl said: Een MM klinkt eigenlijk wat stoerder/ steviger dan een MC. De laatste juist weer verfijnder. Ga maar eens naar een MusicMaker luisteren. 29 minutes ago, carl said: Toch denk ik dat een goed ingestelde MC niet te hoog hoeft uit te vallen. Maar je moet er wel mee oppassen. Als er iets fout is in de set dan kan het geluid gaan “overhellen”. Dus je hebt je hele set er op aangepast, getweakt, om het bultje in het hoog niet te horen Edited 25 januari 2021 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 4 hours ago, Arcman said: Desondanks snap ik de goede bedoelingen van Carl wel....Een Benz ACE-H (de blauwe) koop je bij mijn weten ruim onder de 1000,- Euro. Aan die intenties twijfel ik ook helemaal niet. Ik ging in op wat er letterlijk staat: voor 1000 euro meer koop je... Niet voor iedereen vanzelfsprekend om nog 1000 euro extra te hebben liggen. Da's alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 (edited) Jeetje Seed - Mijn drie elementen zijn door Roger ingesteld en dat staat synoniem voor meer dan perfect. - Die Musikmaker had ik voor mijn Micro Seiki CF 1 arm willen kopen. Helaas heb ik er geen draaitafel meer voor. Zijn wel erg prijzig die dingen als ze nog gemaakt worden want the Cartridge Man is onlangs overleden. En uitzonderingen bevestigen altijd de regel. Heb jij er trouwens een op je NA ? - Ik heb mijn set er zeker niet wezenlijk op aangepast. Ik heb zelfs voor de tweede keer een Benz Ruby gekocht en dat doe je niet als je niet tevreden bent met een produkt. Mijn scherpte kwam indertijd van vervuilde contacten vermoed ik. Met kabels moet je verder altijd een beetje oppassen. Maar ook met mijn Kimber PBJ heb ik geen hoog probleem. Verder was het geen kritiek op jou hoor alleen een weergave van mijn eigen ervaring met MC elementen in mijn set en bij veel anderen. Maar even een vraag, vindt jij alle MC elementen doorslaan in het hoog? Dat je voor een ander geluid valt begrijp ik verder wel. Edited 25 januari 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 (edited) 38 minutes ago, thingman said: Niet voor iedereen vanzelfsprekend om nog 1000 euro extra te hebben liggen. Da's alles. Dat laatste moge duidelijk zijn Toine. Zelf koop ik niet vlug iets wat ik niet erg graag wil hebben. Mijn ervaring is dat je dan toch een "miskoop" doet. Dan wacht ik liever een tijdje. Edited 25 januari 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 25 januari 2021 Report Share Posted 25 januari 2021 19 hours ago, carl said: Sponsort Marco het forum nog? Ik heb in ieder geval nog nooit iets van inmenging van zijn kant gemerkt. Charles Charles Charles toch !! Wat ben jij kort van memorie. Volgens begint de Alzheimer bij je toe te slaan. Als je nu al niet meer weet hoe dat zit met het huidige forum, dan zou ik toch maar eens wat geheugentestjes gaan doen of gewoon wat topics gaan nazoeken over het beheer. Nee, ik ga het je niet voor de zoveelste keer je uitleggen. 18 hours ago, carl said: Nog even over elementen. Ik heb op mijn Thorens 320 een Nagaoka MP 200 zitten. Dat klinkt zonder meer erg goed. Die combinatie zet ik dan ook vaak aan als ik gasten heb. (Daarna volgt dan de vinyle genadeslag door de Oracle met de Benz Ruby). Bij die Nagaoka mis ik alleen wat levendigheid. Ik heb nu die Soundsmith Zephyr van Pjotr gekregen en die gaat van de week naar de US voor Retip (het land is weer veilig). Ben benieuwd hoe die klinkt op de TD 320. Cock was wel weg van die Soundsmiths. Marco is er wel mee opgehouden kennelijk omdat hij ze te duur vond worden. Zie het vetgedrukte. Klopt ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts