Arcman Posted 26 januari 2021 Report Share Posted 26 januari 2021 Een goede kennis van mij wisselt nogal veel met apparatuur. Vaak staan er verschillende merken voor/eindversterker-combinaties te spelen. Momenteel speelt hij met een voorversterker met buizen uitgangs-trap. Van dit apparaat zegt Stereophile dat deze niet gelukkig is met een ingang eindversterker impedantie van <10 KOhm. Nu heeft hij een combinatie gemaakt met mono-blokken die een 7KOhm ingangs impedantie hebben. Behalve dan dat er veel stroom geleverd moet worden door de VV..... Is dit verschil kritisch? Hoe zal dit (theoretisch) gehoormatig uitpakken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 januari 2021 Report Share Posted 26 januari 2021 Als hij er gelukkig mee is. Prima toch? Misschien wat minder laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 januari 2021 Report Share Posted 26 januari 2021 Tis vaak ook een kwestie van proberen. Sommige combinaties kloppen op papier maar klinken niet en andere kunnen op papier niet maar klinken wel erg lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 26 januari 2021 Report Share Posted 26 januari 2021 Als dat twee Pass Labs Aleph 0 monoblokken zijn gebalanceerd aangestuurd, hooguit een beetje "afronding" op de twee uiterste frequenties in laag en hoog v/d hoorbare audiobandbreedte is mijn ervaring. Eventuele interstage trafo aanpassing tussen voor-eind bied geen verbetering helaas . Hoorbare goeie muziekopnames moeten gewoon lekker klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 27 januari 2021 Author Report Share Posted 27 januari 2021 Ik wil niet te expliciet zijn in de merken. Het is echter geen Pass Labs. Mijn kennis staat er niet eens bij stil dat dit uberhaupt een rol kan spelen in zijn set.....was er geen Corona zou ik even langsgaan om te luisteren. Wat minder laag zou geen kwaad kunnen. Heb ik nog een vraag: Stel dat hij een MIT kabel toepast tussen voor/eind met instelbare impedantie. Ziet de VV dan exact de gekozen impedantie van de interlink (ingestelde waarde) of is dit een combinatie (berekening) van de ingestelde waarde met de ingangs-impedantie van de eindversterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KT88 Posted 27 januari 2021 Report Share Posted 27 januari 2021 (edited) Dat is een combinatie van de Z-out van de versterker en de Z-load van de belastende unit. Daartussen zit dan nog de verbindingskabel, waarvan de weerstand/impedantie verwaarloosd mag worden ten opzichte van de omringende impedanties. Uitzondering daarop: de kabel die van je element naar de phono-voorversterker gaat. Voor MM is de capaciteit van belang, voor MC de weerstand. Bij MIT kun je dan nog e.e.a. instellen op het kastje, ter compensatie. dat moet je met een scoop en een toongenerator doen, of je stelt de boel naar smaak in. De Z-out van een buizenversterkertrap ligt doorgaans vele malen hoger dan die van een transistor/IC trap. Samen met de kabel-capaciteit en de ingangsweerstand/capaciteit van de erop volgende trap ontstaat er een soort filterwerking met doorgaans een laagdoorlaatkarakteristiek, alsmede een spanningsdeler. Edited 27 januari 2021 by KT88 Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 27 januari 2021 Report Share Posted 27 januari 2021 Signaaloverdracht blijft keihard veel meer niet-lineair dan bij een ideale match. Dus een beetje myfi / eigen smaak. Wat ik bedeoelde met "afronden" naar beide uitersten, is precies wat er waarschijnlijk gehoord wordt, beetje opgeblazen veel laagmidden/midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 28 januari 2021 Author Report Share Posted 28 januari 2021 Allen bedankt voor de begrijpelijke inhoudelijke reacties. Ik ben zelf niet van de school "alles maar willekeurig aan elkaar knopen" en dan maar horen wat het geworden is. Bepaalde basisregels kun je dus beter niet negeren, dit blijkt voor mij uit de reacties. Tenminste als je niet met onvoorspelbare resultaten geconfronteerd wilt worden. Ik denk nu wel iets beter te begrijpen waarom er bij deze kennis relatief grote hoorbare verschillen tussen apparatuur zijn waar te nemen. 17 hours ago, KT88 said: Bij MIT kun je dan nog e.e.a. instellen op het kastje, ter compensatie. Mogelijk dat we dit nog gaan proberen t.z.t. voor een soort A/B vergelijking. Helaas blijkt meten toch wenselijk en dit behoort niet tot onze mogelijkheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 28 januari 2021 Report Share Posted 28 januari 2021 2 hours ago, Arcman said: Ik ben zelf niet van de school "alles maar willekeurig aan elkaar knopen" en dan maar horen wat het geworden is. Bepaalde basisregels kun je dus beter niet negeren, dit blijkt voor mij uit de reacties. Tenminste als je niet met onvoorspelbare resultaten geconfronteerd wilt worden. Erg fijn om dit te lezen . Want puur electrisch gezien voor de juiste impedantieaanpassing tussen de buizen vv, en solidstate ev., zou een unity gain transconductantiebuffer schakeling ertussen geimplementeerd moeten worden. Maar weer een schakeling ertussen, liever niet. Is ook beetje onzin , waar heb ik een vv. en ev. anders voor ? Over MIT ertussen : Helaas gaat dat ook meteen fout, in dit geval , dus MIT ertussen verergert de sonische klankopbouw in dit geval met een buizen vv. Laten we niet vergeten dat de filter impedantie aanpassing en ongewenste harmonischen onderdrukking( evt, stoorsiganlen afvoeren ) bij de MIT men er vanuit gaat dat de bron zelf reeds een laagohmige impedantie heeft(de vv. in dit geval), voor de juiste filtercorrecties, het blijft een passieve correctie. MIT kasjes hebben daarom ook de bekende one way in-----> uit signaal aansluitng tussen twee apparaten ( pijltjes richting naar of kastje zo dicht mogelijk bij de apparaat waar signaal ontvangen wordt). Tenzij MIT zelf aangeeft dat ze speciaal voor deze buizen vv. hun kabel speciaal gefabriceerd is, want dan alleen klopt het , maar dan nog , de fundamentele fout blijft. Ik weet nog paar decennia terug dat Spectral geen garantie gaf op hun eindversterkers bij aankoop nieuw, tenzij je een speciaal door hun aangewezen kabel erop aansloot, zowel interlink als speakerkabel. Waarom ? Versterker erg breedbandig, werd instabiel als parasitaire oscillaties aangestoten werd, bv. versterker aan met open kap( bij evt. reparatietest) , en men draadloos mobiel signalen ontvangst heeft in die ruimte , of bv. gewoon met een bepaalde speakerkabel die op de ev, aangesloten was en niet getermineerd was andere zijde (los gekoppeld v/d speaker) gewoon in de lucht omhoog hield ( als een soort antenne), ineens rook uit de versterker komt. Gelukkig zijn later de nodige anti-slewing filters en Boucherot/Zobel netwerken op in- en uitgang v/d apparaten geimplementeerd door Spectral . om defekten te voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 28 januari 2021 Author Report Share Posted 28 januari 2021 11 hours ago, klikobot said: bij de MIT men er vanuit gaat dat de bron zelf reeds een laagohmige impedantie heeft(de vv. in dit geval), voor de juiste filtercorrecties Bij commerciële ontwerpen van hetzelfde merk zal dit meestal wel het geval zijn. Ik begrijp dat de MIT geen oplossing mag zijn voor een elektrische mismatch binnen een systeem. Zoals gezegd zou deze MIT even ingezet kunnen worden voor een vergelijking. 12 hours ago, klikobot said: unity gain transconductantiebuffer schakeling 12 hours ago, klikobot said: anti-slewing filters en Boucherot/Zobel netwerken U heeft mij wat huiswerk gegeven waarvoor dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts