Jump to content

Stomme vraag..over Subwoofers

tan1415
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Een subwoofer in een flat moet kunnen, als de flat redelijk nieuw is en dus redelijk goed geisoleerd zullen je buren niet zo snel iets horen. Natuurlijk ligt het eraan hoe hard je de subwoofer zet.

Het verschil tussen een downfiring sub en een sidefiring sub is dat de sidefiring sub over het algemeen wat meer punch en attack geeft. Een downfiring sub is bedoeld voor het echte laag (zeg maar het wapperende broekspijp laag), een sidefiring sub kun je iets hoger laten beginnen. Welke het beste is hangt af van o.a. je speakers. Als je speakers hebt die zeg tot 60 hrz gaan zou ik voor de sidefiring sub gaan, en de sub richting de luisterplek laten afstralen. Gaan je speakers tot zeg 40 hrz kun je wellicht beter gaan voor een downfiring sub gaan, dan komt de plaatsing ook iets minder kritisch.

gr. Rogier

Geplaatst door tan1415:

Ik woon boven in en ik wil niet te grote overlast bij mijn onderburen veroorzaken.

Hebben de buren nu al overlast van je set ?? ik lees namelijk " niet te grote overlast " veroorzaken .

;)

Een goede sub veroorzaakt weinig directe overlast. Ik heb een sub die extreem laag gaat (16 Hz, Band-pass). Als ik bij mijn huisgenoten in hun kamer ga luisteren terwijl mijn sub vol open staat hoor ik weinig. Wel voel ik de vloer trillen en bij bepaalde frequenties gaat het servies van mijn onderbuurman meetrillen. Maar bij een slechte subwoofer zullen de 'boomy' bijgeluiden direct tot veel overlast zorgen.

Mijn tip: neem een Band-pass of een enclosed SUB en geen Bass-reflex, dan heb je strakkere bas en veroorzaak je minder overlast.

Niet echt. Ik speel alleen hard als het kan. Dus niet te laat of te vroeg.

Mijn fronts kunnen in principe al vrij laag gaan.

Kef Q50. Maar ik wil dat extra echte sublaag bij hebben.

Subwoofer hoeft niks anders te doen dan onder de 60 hz tespelen en eigenlijk alleen voor de HT gebruik.

ik was bang dat met downfiring aangezien geluid de grond in wordt gericht...bij de onderburen alles gaat trillen bij hun plafond. Is dit een risico waar ik mee rekening moet houden?