Jump to content

Beste draaitafel ooit

carl
 Share

Recommended Posts

3 minutes ago, carl said:

Ik heb nog even zitten te googelen op Simon York. Deze site is erg leuk want de draaitafel is werkelijk tot de essentie teruggebracht

https://www.remusic.it/EN/Simon-Yorke-Series-9-turntable-36cf9900

Ik vind het niet mooi Carl.  Het doet me niets. Hoe goed het ook mag zijn. Net al bijna alle high-end installaties. Vind het meestal over de top. 

Ik ben nogal bezig met design en kunst Jack en ik vind het altijd geweldig als iemand een product tot de essentie kan terugbrengen. Picasso bijvoorbeeld was daar ook mee bezig.  In feite doet Cock dat bij de Sonore op een andere manier ook. Leuke site trouwens.

Edited by carl

20 minutes ago, carl said:

Ik ben nogal bezig met design en kunst Jack en ik vind het altijd geweldig als iemand een product tot de essentie kan terugbrengen. 

Doet me niks Carl,  Zo vind ik de Sol van Schiit qua minimaal design ook niet mooi https://www.analogplanet.com/content/schiit-sol-turntable  Ik vind het wel leuk dat ze ook een betaalbare draaitafel hebben gemaakt.  Dan Sonore. Een van de best klinkende draaitafels die ik ooit gehoord heb.,  Maar voor de rest heb ik er niets mee. Met de ontwerper dan weer wel. Vind het allemaal veel te bruut, te aanwezig.  Voor mij is de "beste" draaitafel die makkelijk en probleemloos te bedienen is, weinig onderhoud vergt, degelijk is en er verfijnt uitziet. Zo heeft iedereen wat. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

21 hours ago, Gydotron said:

De  beste draaitafel is diegene die bij je thuis staat, want daar kan je vinyl mee draaien !

En zo is het ook !! Al het andere is ge-OH in de ruimte. En zo persoonlijk ook. Voor mij nu is de 'beste' draaitafel mijn Transrotor Fat Bob S met SME 3500JR arm, en binnenkort is dat dezelfde Fat Bob S met de  Konstant M1 Reference motorsturing en een Jelco TK-850L arm. En heel veel draaitafels zijn onbetaalbaar voor mij .

En wat betreft die SAT XD-1 draaitafel vind ik zo lelijk om te zien, maar dat vind ik ook van een Simon Yorke. Die Simon Yorke heb ik toen ook bij Henk gehoord en kon mij niet bekoren. Dus voor mij zeker niet de beste.
In mijn kindertijd vond ik dit de beste

PhilipsAG4656.jpg

Ik hou van uiterst neutrale draaitafels, zo ongekleurd en onvervormd mogelijk. Ik heb de SAT arm destijds kunnen beluisteren en ik vond die waanzinnig goed.  De looks maken mij niets uit, ik zal altijd kiezen voor iets wat mijn smaak is en wat degelijk en duurzaam is. Maar ik speel maar 15 % vinyl, de rest  digitaal. 

Verder vind ik nuanceren erg belangrijk, wat mijn smaak is hoeft die van jou niet te zijn. Vandaar dat "de beste draaitafel ooit" nog altijd een persoonlijke beleving is.  Het is een holle uitspraak naar mijn gevoel.

32 minutes ago, audiofreak said:

Transrotor Fat Bob S met SME 3500JR arm, en binnenkort is dat dezelfde Fat Bob S met de  Konstant M1 Reference motorsturing

Dan is dit misschien interessant voor je

Ik heb de M3 motorsturing met echter op het moment maar twee motoren in bedrijf.

Toevallig draaide ik van de week een plaat met een heel stille uitloopgroef maar wel een duidelijke korte tik waar de groef in de eindgroef komt. Dat is ideaal om aan te meten want dat geeft een mooi kort punt in de wave editor. De tafel draaide te snel en daarom heb ik de boel proberen bij te stellen. Een eenvoudig rekensommetje leert dat bij 33 toeren elk willekeurig punt op de plaat in 60/33,33=1,8001800 sec een perfecte cirkel beschrijft.. Om ook de gelijkloop te controleren heb ik de naald vijf minuten in de uitloopgroef laten staan. Dat geeft in de wave-editor het volgende beeld:

5-min-audio-uitloop.png

Vervolgens markeer je precies één sample op een bepaald punt in de tik. Bij een samplerate van 48kHz zijn dat dus 48000 samples per seconde. Om de juiste samples te vinden is het handig om de ingangsgevoeligheid zo in te stellen dat de tik net clipt zodat de samples van tik op het luidste punt precies op een lijn liggen. Het is anders nogal zoeken naar de juiste sample. Je neemt de eerste en tweede tik in de eerste twee seconden van de wave

cue-1.png

Vervolgens plaats je een markering in de tweede tik op dezelfde plaats (je kunt de waarden van de samples uitlezen om te checken of je op de juiste plaats zit) en om de gelijkloop te controleren plaats je nog markeringen in de laatste seconde van de wave van twee opeenvolgende tikken.

Voeg je de markeringen (cues) vervolgens samen dan komt er precies uit hoeveel tijd er tussen twee tikken zit en je controleert gelijk of na vijf minuten de tijd tussen twee tikken nog gelijk is en of er dus zweving is.

cuelist.png

De motorsturing doet zijn werk okay want de tijd tussen de eerste twee tikken en de laatste twee tikken is na 4 minuten en 54 seconden gelijk. De gelijklooop is dus wel goed. Wel draait de tafel iets te langzaam want de tijd is1,807 sec en dat is dus 0,007 sec. te langzaam. Het toerental is dan 60/1,807=33,20 en idealiter moet er dus nog wat bijgeregeld worden met de finetuning.

Het is een beetje tijdrovend klusje (bijstellen, meten, bijstellen, meten enz enz) en dat doe ik binnenkort nog een keertje in een verloren uurtje in de coronatijd.

Maar je komende motorsturing van Transrotor werkt gewoon goed Onno. Het is een upgrade die zeker wel de moeite waard is. Veel plezier er mee.

2 hours ago, Gydotron said:

Ik hou van uiterst neutrale draaitafels, zo ongekleurd en onvervormd mogelijk. Ik heb de SAT arm destijds kunnen beluisteren en ik vond die waanzinnig goed.  

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat het uiteindelijk gaat om je eigen set Gydo. Maar een beetje dromen is natuurlijk ook wel leuk. En als je niet meer kan dromen wordt je oud zei mijn grootvader altijd.  Overigens heb ik Wim van Audiomaat gisteravond gevraagd om eens langs te komen voor een tuningbezoek. Kreeg ik een mail terug dat die tijdens de Corona nog bij niemand was geweest, maar dat hij wel begreep dat "bejaarden"  erg voorzichtig waren. Dat woord bejaarde was wel effen een kouden douche begrijp je 😀 Ik ga er trouwens mee door. Nooit te oud om te leren.

Ik ben binnenkort jarig Gydo en dan wil ik mezelf wel trakteren. Maar die Sat arm is toch wel erg stevig aan de prijs. 

Leuk die metingen Kraus. Had Ravon indertijd ook niet bij je gemeten met geavanceerde apparatuur?

Edited by carl

• Members
23 hours ago, carl said:

Vroeg op Jack volgens mij kan je af met weinig slaap. 

Het benoemen van de beste draaitafel is natuurlijk een moeilijke zaak want zoveel zie en hoor je niet. Wat dat betreft denk ik met weemoed terug aan de analoge dagen in Sneek want Henk had er vaak erg leuke dingen staan. Een draaitafel die me daar altijd heeft aangesproken is die van Simon York  https://recordplayer.com De  Kuzma R vind ik op papier ook wel een leuk ding alleen al omdat er meerdere armen opkunnen. Helaas nooit gehoord. Een van de weinige winkels die veel draaitafels heeft staan is Audio 21. Volgens mij wilde hij dit jaar een analoge show geven. Dan heb ik wel een vaccin gehad.

Het Zarathustra ontwerp van Simon York an sich was geweldig, later werd deze voor Mark Levinson's Cello gemaakt. Toen kwam Eddie Driessen ook om de hoek kijken, hij ging voor Cello de armen bouwen, en was Pluto Audio geboren. Zijn draaitafelmodel 10A, wat eigenlijk weer de Zarathustra was maar dan gebouwd in RVS en Titanium ipv Aluminium maakte die tafel nog eens een stap beter. Simon York is echter altijd met dat Aluminium aan de gang gebleven, wat de tafels en (naar mijn smaak) altijd net een te braaf karakter gaven. Hetzelfde voor zijn armen, dat blijf ik draken van dingen vinden. De heilige Graal combi met Allaerts heb ik al helemaal nooit kunnen begrijpen, net te tam gecombineerd met een beetje tam en daarop nog eens wat tams. Blijft ook smaak natuurlijk, in combinatie met een Magico/Soulution set kan ik me nog voorstellen dat het weer zaligmakend kan zijn.

Kuzma is een beetje net als Nottingham hetzelfde laken een pak als Simon York, allemaal fantastisch gebouwd, maar ook allemaal net te tam naar mijn smaak. Nou kan ik dat wel rijmen met jouw voorliefde voor geveerde draaitafels, die hebben ook altijd net dat te ingehouden geluid voor mijn smaak. Daarin verschillen we dus gewoon. Nu is mijn smaak idd misschien ietwat uitgesproken voor sommigen, maar gelukkig mag dat nog steeds. Welke tafel dus het beste is? Geen idee. Ik heb er al zo veel gehoord, gezien en gehad, er zal altijd weer een betere zijn.

Als je dan nog bedenkt dat diezelfde draaitafelcombi ook nog moet presteren in allerlei soorten van set-ups en akoustieken, kan iets wat je eigenlijk het net-niet vindt, weer uitpakken in net-wel in de juiste set-up (of andersom natuurlijk)...

1 hour ago, Arden said:

Hetzelfde voor zijn armen, dat blijf ik draken van dingen vinden.

Ja. Je ziet gewoon dat het niet goed zit. Raar eigenlijk bij een ontwerper die dan wel zo'n draaitafel neer zet.

Aluminium ben ik ook met je eens, een rot materiaal. Het is ook precies wat me aan de Kuzma tegen staat. Verder is het een mooie herinterpretatie van de modulaire draaitafel zoals de Micro Seiki's de Technics SP reeks en diverse andere Japanners die zonder console verkocht werden.

De enige draaitafel die me om verschillende redenen echt is bijgebleven is de Audiomeca Septum Belladonna combinatie. Met de andere modellen door Pierre Lurné gebouwd, de J1 en de Goldmund's heb ik dan weer niets.

Aluminium is in mijn ogen juist uitstekend geschikt voor draaitafels. Niet voor armen. Daarvoor is het te slap. Maar voor een plateau is het geweldig. Mooie interne demping en niet magnetisch. Je kunt het ook makkelijk nauwkeurig bewerken. En het heeft een hogere soortelijke massa dan plexiglas. Van zacht aluminium kun je geen klok maken. Van staal en RVS wel. De mat op zo'n tafel is dan weer wel belangrijk. Vilt en rubber absorberen. Leer en PVC minder. 

Hartstikke leuke informatie Marco bedankt!  Jij hoort meer draaitafels dan wij in ieder geval.  Een paar dingen:

- Mijn Oracle is in mijn oren zeker niet te soft zelfs niet met een Benz Ruby Z. En de Graham 2.2 arm werd altijd als neutraal omschreven op zijn hoogst wat in het laag tekortkomend bij LS die dat ook echt laten horen. Maar bijvoorbeeld een Avid vind ik ook prima klinken net als een LP 12. Misschien is die laatste toch wat soft, maar ik heb de laatste typen niet gehoord. Daarnaast denk ik dat je met de elementkeuze behoorlijk invloed op het uiteindelijke karakter van het geluid hebt.

- Ik wil me verder niet over de klank van aluminium uitspreken, maar als dat materiaal niet deugt voor een draaitafel zijn er meer draaitafels die soft klinken. 

- ik heb dit topic puur voor de lol geopend want ik ben te gehecht aan de Oracle om hem weg te doen.  Maar als ik de TD 320 die ernaast staat nog een keer vervang  wordt het een massa draaitafel.

Een Nottingham Analogue speelt inderdaad wat rustiger maar een Kuzma speelt een stuk levendiger. Waarom ik dit weet, wel omdat ik ze beide verkocht heb. Ik krijg eerlijk gezegd het schijt van zulke algemene opmerkingen. Roger vind dat taps toelopende armen niet klinken, onzin, want heeft hij ooit alle taps toelopende armen kunnen beluisteren en vergelijken, ik dacht van niet. Marco die dan aluminium plateaus niet vind klinken,  komaan dat is toch allemaal kort door de bocht. Allemaal beweringen, die je meetkundig niet kan aantonen en ga nu niet beweren dat metingen niet alles kunnen aantonen want dat is wel het geval, alleen past dat niet in het kraam van audiofielen, want die kan je gewoon alles wijsmaken.

1 hour ago, Gydotron said:

Ik krijg eerlijk gezegd het schijt van zulke algemene opmerkingen.

Er zijn gewoon teveel variabelen in draaitafel en arm, element, riaa versterker combinaties.

Ik heb ooit 3 stuks SME 20 draaitafels in mijn set gehad. Zouden ook min of meer gelijk moeten klinken.....nou niet dus.

Doel was om 2 stuks als referentie te gebruiken en de derde te verbeteren en zo steeds verder.

En dan ben je nog maar met 1 type draaitafel bezig.

Edited by Arcman

2 hours ago, Gydotron said:

alleen past dat niet in het kraam van audiofielen, want die kan je gewoon alles wijsmaken.

Wil je ons hiermee een inkijkje in de audiohandel geven?

Niet echt reclame voor die handel zou ik zeggen.

groet,

Leobus

20 minutes ago, leobus said:

Wil je ons hiermee een inkijkje in de audiohandel geven?

Niet echt reclame voor die handel zou ik zeggen.

groet,

Leobus

In welke branche wordt er wél eerlijke voorlichting gegeven?

En ik denk dat Guido de eerlijkste van alle audiohandelaren was.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

In welke branche wordt er wél eerlijke voorlichting gegeven?

Ik heb bij de overheid gewerkt en ook daar was en is de voorlichting niet altijd optimaal zoals ik vandaag weer ervoer 😀 

Verder ben ik het wel met Gydo eens dat je al die draaitafels op zich moet beluisteren zonder al te veel vooroordelen.Ik heb trouwens een jaar of 15  een Nottingham Analoque vergeleken met mijn toenmalige Linn Axis. Tot mijn verbazing vond ik het verschil niet zo groot. Wel werd bij de vergelijking met de Nottingham harder gespeeld door de handelaar 🥵  Rob Wilms deed zoiets niet trouwens, ook erg eerlijk.

PS ga zo door Gydo.

Edited by carl

Elke mening is er een en komt voort uit de ervaring die men heeft,maar het hoeft niet zo te zijn.
Ik neem wel eerder een gemotiveerde mening aan van mensen met veel ervaring,en zelfs die zijn het wel eens oneens met elkaar.

🙃

14 minutes ago, carl said:

Mijn karakter is intrinsiek sceptisch Peter vandaar dat ik altijd het naadje van de kous wil weten (en daarmee Jack soms tot wanhoop drijf 😇  ).

Daar is niets mis mee,daar kun je voordeel aan hebben.

Hoe vergelijk je eigenlijk twee draaitafels met elkaar? Afgezien van het loopwerk (de eigenlijke draaitafel) zou je dan met exact dezelfde arm, element en phonokabel moeten spelen met dezelfde phonoversterker. Gebeurt dat dan ook zo? Krijg de indruk dat er vaker twee combinaties van draaitafel+arm+element+phonokabel worden vergeleken.

2 hours ago, Roots said:

Dat is wel heel opmerkelijk Arcman....3 draaitafels van 12K per stuk

Daar zat standaard de SME 5 arm op (dus de arm was uniform) type SME 20/2A officieel. Het einde van dit experiment was overigens de aankoop van een Roksan Xerxes (original), toen vond ik deze vrij extreme situatie niet meer nodig. De Roksan Xerxes was een soort jeugdliefde (in mijn jeugd echter onbetaalbaar). Vind het nog steeds een bijzonder ontwerp waar kwalitatief (constructie) nog wel iets op af te dingen is!

Dus als het over de beste draaitafel moet gaan, zou ik nog wel nieuwsgierig zijn naar een Roksan TMS of een Vertere (niet het instapmodel).

Helemaal mee eens Cor.

Ivor Tiefenbrun zei altijd dat het loopwerk het belangrijkst was. Ik zie dit anders: meest dominant is mijn inziens het element dan de arm en dan pas het loopwerk mits van goede kwaliteit. De eerste keer dat ik dit hoorde en besefte was bij Henk Niemeijer die een Lyra element van toen 800 euro (meen ik) demonstreerde op een oude TD 160.  Dat goede geluid had ik nooit verwacht van deze draaitafel en zeker niet toen de TD schuin op een stoel met bolle zitting werd geplaatst. Dat was geen enkel probleem. 

Edited by carl