Jump to content

Beste draaitafel ooit

carl
 Share

Recommended Posts

Tja, beste draaitafel... Een ding dat uit talloze componenten bestaat, die ook niet zomaar uitwisselbaar zijn. Carl vergeet de bekabeling nog, en de smering, en de vering, en de, en de....

28 minutes ago, carl said:

Ivor Tiefenbrun zei altijd dat het loopwerk het belangrijkst was. Ik zie dit anders: meest dominant is mijn inziens het element dan de arm en dan pas het loopwerk mits van goede kwaliteit. De eerste keer dat ik dit hoorde en besefte was bij Henk Niemeijer die een Lyra element van toen 800 euro (meen ik) demonstreerde op een oude TD 160.  Dat goede geluid had ik nooit verwacht van deze draaitafel [...]

Stel je die arm element combinatie nu eens voor op een goed loopwerk......

De vering hoort natuurlijk bij de draaitafel Marc en ik ontken zeker niet dat Phono kabels veel doen. Toch denk ik dat het element dominant is in die keten.  Nog breder Jan Kool zei altijd dat element en LS het meest bepalend waren in een hifi systeem. Ik denk dat dit nog steeds geldt.

Edited by carl

Het belangrijkste in de keten is altijd de zwakste schakel. De rest hoef je je niet om te bekommeren tot je iets aan de zwakste schakel hebt gedaan. Daarna moet je direct de gehele keten her-evalueren. Doe je dat niet dan is het allemaal sub-optimalisatie. Dat is zoiets als "geld over de balk gooien" als hobby hebben.

Op zich met je eens Seed, maar vertaald naar audio heb ik voor hetzelfde geld toch liever een topelement dan een topinterlink  😇

PS op die TD 160 zat een normale Thorens arm. De phonotrap was gebalanceerd maar die kon het signaal natuurlijk niet verbeteren. 

Edited by carl

@Kraus vonBentinck Dank voor het heldere betoog met de bijbehorende afbeeldingen. Een werkje wat veel geduld en tijd kost. Bovendien moet je dat meet programma hebben (die ik niet heb) om het te kunnen uitvoeren. Ik zal het straks ietsje anders doen. Tegenwoordig gebruik ik gewoon een stroboscooplamp met stroboscoopplaatje en daarnaast een RPM app. 

En vroeger deed ik het ook wel zo en ook wel als controle :
Kun je ook  het aantal omwentelingen TELLEN met een lp erop en de naald in de groef. Kun je gewoon 33,33 keer de omwenteling tellen per minuut. Je zet dan een ijkpunt op je plateau m.b.v. een plakbandje en dan laat je je plateau draaien en ga je tellen als het plakbandje het ijkpunt voorbij komt is dat 1x een omwenteling. Na 33 omwentelingen geteld te hebben doen je nog 1/3 deel erbij en dan zit je op 1 minuut ( als je het goed hebt gedaan). Zit je niet goed dan moet je bijregelen. Ik geef toe ook omslachtig en tijdrovend, want je zit nooit gelijk de eerste keer gelijk goed. Maar het kan wel.

Je weet dat als je telt dat je moet beginnen met 21 Onno? Probeer maar dan zie je dat als je van 1 tot dient telt dit korter duurt dan van 21 tot 30 en daarna. Na 100 duren de seconden bij tellen weer langer. Maar ja audiofielen hoeven niet verder te tellen dan 65.

Edited by carl

7 minutes ago, audiofreak said:

Haha, niet allen Tubejack. Maar ook zeer zeker bij mij !!

Ik durfde je al niet te noemen Onno, maar het is niet mijn bedoeling.

1 hour ago, Ove Rickland said:

Hoe vergelijk je eigenlijk twee draaitafels met elkaar? Afgezien van het loopwerk (de eigenlijke draaitafel) zou je dan met exact dezelfde arm, element en phonokabel moeten spelen met dezelfde phonoversterker. Gebeurt dat dan ook zo? Krijg de indruk dat er vaker twee combinaties van draaitafel+arm+element+phonokabel worden vergeleken.

Precies. Dat was ook altijd mijn antwoord als ik met Haudio daarover in discussie over was. Als we weer eens twee verschillende elementen of phonotrappen of phono interlinks aan het vergelijken waren. We hebben eens twee verschillende SME armen vergeleken op twee identieke loopwerken en identieke elementen vergeleken op dezelfde installatie. Toen kon je wel horen wat de verschillen waren tussen de twee tonearmen (SME 4 en SME 3500JR). Ik vond de SME 3500JR mooier ( voor mij dus beter).
Met phono interlinks hebben we het ook wel gedaan (stuk makkelijker ivm wisselen van) en werd het ook vaak gelijk duidelijk. Zoiets hebben we ook eens een keer gedaan met verschillende phonointerlinks bij Audiopaul.

26 minutes ago, Seed7 said:

Het belangrijkste in de keten is altijd de zwakste schakel. De rest hoef je je niet om te bekommeren tot je iets aan de zwakste schakel hebt gedaan. Daarna moet je direct de gehele keten her-evalueren. Doe je dat niet dan is het allemaal sub-optimalisatie. Dat is zoiets als "geld over de balk gooien" als hobby hebben.

Eigenlijk gaat het altijd om de zwakste schakel. Totdat je iets aan de zwakste schakel hebt gedaan is er weer een andere zwakke schakel.

19 minutes ago, carl said:

Ik durfde je al niet te noemen Onno, maar het is niet mijn bedoeling.

Nou, je mag best wel noemen, want het is toch gewoon zo. Je bent toch niet bang dat ik je met zwaar geschut neer haal?
En je weet, ik heb altijd zwaar geschut ergens als oud-tanker.(grapje)

20200612_171458 (Miniatuur).jpg
Zwaar geschut 105 mm nachtschieten met Leopard 1

Edited by audiofreak

1 hour ago, Arcman said:

Daar zat standaard de SME 5 arm op (dus de arm was uniform) type SME 20/2A officieel. Het einde van dit experiment was overigens de aankoop van een Roksan Xerxes (original), toen vond ik deze vrij extreme situatie niet meer nodig. De Roksan Xerxes was een soort jeugdliefde (in mijn jeugd echter onbetaalbaar). Vind het nog steeds een bijzonder ontwerp waar kwalitatief (constructie) nog wel iets op af te dingen is!

Dus als het over de beste draaitafel moet gaan, zou ik nog wel nieuwsgierig zijn naar een Roksan TMS of een Vertere (niet het instapmodel).

Okay!....Er waren dus 3 SME 20's op een rij met de SME 5 arm en je kocht een Roksan Xerxex?..Opmerkelijk 🤔

33 minutes ago, audiofreak said:

Nou, je mag best wel noemen, want het is toch gewoon zo. Je bent toch niet bang dat ik je met zwaar geschut neer haal?
En je weet, ik heb altijd zwaar geschut ergens als oud-tanker.(grapje)

20200612_171458 (Miniatuur).jpg
Zwaar geschut 105 mm nachtschieten met Leopard 1

Dat soort history is al van zowat een halve eeuw geleden Audiofreak🤓

Je hebt helemaal gelijk Hans. Audiofielen hebben gewoon de behoefte steeds maar weer de installatie te verbeteren ook als het zeer goed klinkt. Ik heb daar zeker ook last van maar probeer mijn liefde voor platenspelers als een soort bliksemafleider te gebruiken.

En Onno, ik heb in mijn tijd bij bodemsanering zoveel professionele ruzie gehad: met burgemeesters, wethouders, directeuren van bedrijven, omwonenden, woonwagenbewoners en noem maar op. En ze hadden allemaal hun smerige manier om je proberen je onder de grond te werken (jij zeker niet). Ik ben volledig van Teflon geworden. Maar ik ben blij dat ik niet in een tankoorlog heb gezeten. Dat is wel erg fysiek 💣

Edited by carl

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Gek, dat ik nu weer aan Wiel denk. HET LIGT AAN DE COMBINATIE!

Zeker arm, element, kabelcombinaties. De ene optimale combinatie klinkt dan weer anders dan de andere optimale combinatie.

Van een zwakke schakel kun je dan niet meer spreken. Eerder Myfi.

Het is ALTIJD de combinatie of match. Dat zeg ik al tientallen jaren. Maar dan nog kan er een zwakke schakel zijn.
Mijn vriend Rick zegt altijd.: ook al heb je apparatuur van een cijfer 9 en één apparaat van het cijfer 7, dan zal de totale set zijn als een 7. Beter is het dan om al je apparatuur te combineren van het cijfer 7 en is de totale set altijd een 7. Heb je rust en niet de behoefte om te verbeteren of te  veranderen. Oftewel koop in één keer een complete set en doe daar 10-20 jaar mee en je bespaart jezelf een hoop geld. Daarmee doelend op dat je niet de behoefte hebt om steeds te willen verbeteren en onnodig geld uit te geven.

Het gehele verhaal gaat natuurlijk niet op als het juist je hobby is om wel steeds geld uit te geven om je set op het cijfer 9 te krijgen en daar 10-20 jaar over doet en 2x tot 3x meer geld kwijt te zijn geraakt.

2 hours ago, carl said:

Je hebt helemaal gelijk Hans. Audiofielen hebben gewoon de behoefte steeds maar weer de installatie te verbeteren ook als het zeer goed klinkt. Ik heb daar zeker ook last van maar probeer mijn liefde voor platenspelers als een soort bliksemafleider te gebruiken.

En Onno, ik heb in mijn tijd bij bodemsanering zoveel professionele ruzie gehad: met burgemeesters, wethouders, directeuren van bedrijven, omwonenden, woonwagenbewoners en noem maar op. En ze hadden allemaal hun smerige manier om je proberen je onder de grond te werken (jij zeker niet). Ik ben volledig van Teflon geworden. Maar ik ben blij dat ik niet in een tankoorlog heb gezeten. Dat is wel erg fysiek 💣

Niet eens ! Niet elke audiofiel heeft de behoefte  om de installatie te willen verbeteren. Zo zie ik mijzelf niet als zo'n audiofiel. Ik heb die behoefte niet (meer) om constant te willen verbeteren. Ik ben nu na mijn laatste aankopen zeer tevreden met mijn geluid en ben voor de komende 10-15 jaar op mijn eindpunt gekomen.

[off-topic]
Ik heb ook niet in een tankoorlog gezeten, maar juist voorkomen dat er een (koude) oorlog kwam. Maar als het wel er zou zijn gekomen had je als tanker een overlevingskans van 4 minuten in je tank. En dan moest je in die 4 minuten met vijand contact wel 3 vijandelijke tanks uit kunnen schakelen. Daar werd je als tankbemanning ook op getraind. Maar ik had niet de illusie dat ik veel langer had overleefd als 4 minuten, hooguit 10-15 minuten. 
Onze leus onder mijn maten was: "Dat je als tanker niets mooier is dan te sterven in je pantser of (tank)harnas".

Edited by audiofreak

22 minutes ago, audiofreak said:

Niet eens ! Niet elke audiofiel heeft de behoefte  om de installatie te willen verbeteren. Zo zie ik mijzelf niet als zo'n audiofiel. Ik heb die behoefte niet (meer) om constant te willen verbeteren. Ik ben nu na mijn laatste aankopen zeer tevreden met mijn geluid en ben voor de komende 10-15 jaar op mijn eindpunt gekomen.

Nieuwe eindversterker, nieuwe phonoversterker, nieuwe kabels, spelen met buizen en volgens mij wil je ook nog de iets met de voeding van je Fat Bob doen. Volgens mij ben je  behoorlijk bezig Onno 🥵  En ik ben blij dat je niet meer professioneel met je tank bezig. Volgens mij mis je het zelfs.

1 hour ago, carl said:

Nieuwe eindversterker, nieuwe phonoversterker, nieuwe kabels, spelen met buizen en volgens mij wil je ook nog de iets met de voeding van je Fat Bob doen. Volgens mij ben je  behoorlijk bezig Onno 🥵  En ik ben blij dat je niet meer professioneel met je tank bezig. Volgens mij mis je het zelfs.

1- Klopt, alleen nog de Fat Bob op orde brengen en dan luisterend wachten op de dood (over een jaartje 15😉🤣).

2-Klopt niet, ik ben inmiddels weer verbonden aan het HCC (Historische Collectie Cavalerie) op de Bernhardkazerne in Amersfoort, waar ik de Leopard's 1, 1V en 2 tanks onderhoud. En af en toe ermee mag rijden voor een show of vriendendag Cavaleriemuseum of Acte de présence geven bij een officieel militair bijzonderheid.

3- En als morgen de pleuris zou uitbreken, dan stap ik zo weer in en dan 4 minuten in volle glorie vechtend ten onder gaan en mét EER sterven in het (tank)harnas. Mooier kan het niet!!

Maar voorlopig ga ik nog lekker plaatjes draaien met de Fat Bob en nog veel verhaaltjes vertellen en anekdotes delen bij het plaatje draaien. Tenslotte ben ik een storyteller en over een paar jaren in een boek allemaal te lezen. Want de plaat en het verhaal moet doorgegeven worden !!

Edited by audiofreak