Jump to content

Beste draaitafel ooit


carl
 Share

Recommended Posts

10 minutes ago, Seed7 said:

 

Het is jou mening dat velen Hear de LP12 een verouderd apparaat vinden. Die 'velen' hebben zich daar echter nooit over geuit.


Jij bijvoorbeeld Seed 😀 Je hebt toch een duidelijke mening over Thorens varianten 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, audiofreak said:

Creepy !! Grof geld verdienen aan de doden . 23.500 euro en niet eens een draaitafel erin. Welke idioot bedenkt zoiets en welke dwaas zou zoiets nemen?

Een idioot of een dwaas.

Link to comment
Share on other sites

Bij het ruimen van graven werd kennelijk nog wel eens geconstateerd dat mensen de onderarm in hun mond hadden. Zo werden ze echt niet begraven hoor. Dus ik denk dat je het best een telefoon in je graf kan meenemen voor het geval dat je toch wakker wordt. En zo duur is dat nu ook weer niet.
 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, carl said:

Jij bijvoorbeeld Seed 😀 Je hebt toch een duidelijke mening over Thorens varianten

 

Dat die apparaten conceptueel rammelen heeft niets met wel of niet verouderd te maken. Ik heb ook de vergelijking met de Porche 911 varianten getrokken. Het is en blijft hetzelfde concept als de Kever, hoe veel je er ook aan sleutelt. Dat wil dus niet zeggen dat de laatste 911 incarnatie verouderd is. Het concept is "krom".

Link to comment
Share on other sites

Ik denk eerlijk gezegd toen de eerste Porsche op de markt kwam iedereen en ook de ontwerpers het een zeer modern concept vonden anders hadden ze wel voor een ander concept gekozen Seed. Maar laten we niet in semantische discussies vervallen. 
 

Wat ik interessanter vind is dat Gydo jarenlang hele mooie draaitafels verkocht heeft en uiteindelijk voor zijn hobby een krom concept kiest.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
On 2/1/2021 at 5:11 PM, Gydotron said:

[...] Marco die dan aluminium plateaus niet vind klinken [...]

 

Dat zei ik nu net niet he... IK vind dat aluminium over het algemeen net wat te tam klinken, dat is iets heel anders. Ook meldde ik dat dergelijke tafels in de juiste set-up juist weer wel zaligmakend kunnen zijn.

 

De nieuwe instap Feickert heeft trouwens ook een aluminium plateau, die kun je upgraden naar een Delrim plateau met Silencers (zoals bij de grotere modellen), en verdomd, ook dat vind ik dan net weer iets lekkerder klinken. Dat dit niet voor alle aluminium tafels geldt moge duidelijk zijn, 1 van mijn all-time favorites is nog steed de oude Analog One van Acoustic Signature. Veel meer aluminium op 1 hoop ga je niet vinden, maar tjonge, wat was die tafel goed! Voor wat die tafel rond 2010 kostte, valt hij bij mij ook onder de noemer 1 van de beste platenspelers ooit...

 

Ander mooi voorbeeldje over de diversen materialen, ik heb 2 tafels staan met een Groovemaster arm, fraaie kunststukjes van Hollandse bodem. Als ik daar nu een vdH element in monteer met een houten body (Crimson of Colibri), dan moet ik er een Jelco headshell van magnesium (is dat niet een soort van aluminium?) inzetten om tot een bevredigend resultaat te komen. Als ik er echter een Ikeda, Fuuga of Umami in monteer, moet ik weer teruggrijpen naar de eigen ebbenhouten headshell. Simpelweg het beste met het beste combineren om dat dan aan te sluiten op het beste werkt dus ook gewoon niet, het zal altijd een weg blijven van zoeken, proberen en combineren. Daar echter niet iedereen dezelfde weg bewandeld...

Link to comment
Share on other sites

Marco: Ik ben gewoon allergisch aan veralgemenen. Ik vind dat je altijd een "open mind" moet hebben. Probleem is dat in audio mensen vaak 'Narrow Minded' zijn. De vooroordelen tegen over digitaal is daar een voorbeeld van.

Vroeger vond ik het leuk om met de hobby bezig te zijn en door ouder te worden is dat grotendeels verdwenen. Omdat ik nog een grote vinyl collectie heb, heb ik nog draaitafels, maar de variabelen zijn voor mij een doorn in het oog. De perfectie bestaat niet en de audio-zoektocht heb ik achter mij gelaten.  Ik kan wel erg genieten van mooi muziek, wel meer dan vroeger. Ik zal blij zijn als het normale leven terug zijn gang kan gaan, want ik mis concerten, vrienden, lekker gaan eten, een biertje gaan drinken, op vakantie gaan, .......

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Gydotron said:

.... ik mis concerten, vrienden, lekker gaan eten, een biertje gaan drinken, op vakantie gaan, .......


je zal niet de enige zijn Guido 😏  Ik zou trouwens ook een audio show wel weer eens leuk vinden om daar vrienden en bekenden tegen te komen.

Link to comment
Share on other sites

Magnesium is zeker géen 'soort' aluminium. Het is allemaal een soort metaal. Koper ook. IJzer net zo goed. Maar het zit allemaal ergens anders in het periodiek systeem, dat overigens al heel oud is. En elk materiaal heeft weer ander eigenschappen, ook voor audio. Een koperen trompet klinkt anders dan een van magnesium, of blik (ijzer). Maar trompetten zijn toch wel heel vaak van koper of een legering daarmee.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_systeem

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Blijkbaar is die Jelco headshell van aluminium met een Magnesium legering of zoiets, is verder ook niet zo heel erg van belang.

 

In het kader van het topic wat is de beste draaitafel, ik heb gisteren, als verjaardagskado aan mezelf, een mint Micro Seiki BL 91 aangeschaft. Deze komt uiteindelijk in een ruimte te staan waar ik ook een volledig gepimpte Technics SP-15 heb staan, en waar ook mijn Steve Dobbins Garrard 301 heen gaat verhuizen. Drie totaal verschillend iconen die, naar mijn idee, allemaal wel in dat lijstje mogen voorkomen. Ok, ik ga iets verder met pimpen als dat je normaliter zou verwachten (laat dat nou net een hobby van mij zijn): De SP-15 heeft een Blumenhofer plint en is voorzien van een Reed 2G in 12 inch met een vdH Crimson, de 301 een 12 inch Ikeda arm met een 9TT element, de BL-91 krijgt een 9 inch Ikeda arm met een SAI element. Als ik het zo in moet schatten hebben ze alle drie een net ander karakter, maar zullen ze uiteindelijk alle drie top of the bill zijn. Ik heb Sasa Cokic gevraagd een dedicated buizen phonotrap/voorversterker voor me te ontwerpen waar ik ze in de toekomst alle drie op aan kan sluiten, zo komen de deze donkere dagen wel weer door!

 

En natuurlijk, ik kan ook gewoon een nieuwe Feickert of Reed tafel neerzetten en daar het uiterste aan armen en element op combineren, maar dat vind ik dan toch net minder leuk, dat lijkt meer op werken...

Link to comment
Share on other sites

On 2/3/2021 at 12:57 PM, carl said:

Wat ik interessanter vind is dat Gydo jarenlang hele mooie draaitafels verkocht heeft en uiteindelijk voor zijn hobby een krom concept kiest.

 

Ik heb inderdaad al mijn draaitafels verkocht. Ik heb lang getwijfeld of ik de Fat Bob niet zou houden. Ik vond het zelf geen mooie draaitafel qua looks. 

Ik heb trouwens de Thorens TD 124 ook weg gedaan en heb uiteindelijk een andere gekocht, nml een Luxman PD 300, gebouwd door Micro. Toen ik 22 was heb ik een nieuwe Luxman PD 288 gekocht en die heb ik ook nog steeds. Mijn vader had een Thorens TD 160 en de Luxman PD288 speelde die zo naar huis. De PD 300 is een Belt Drive draaitafel en is zeer zwaar en solide gebouwd. Ik speel eigenlijk niet meer dan 20% vinyl dus wilde ik geen duizenden Euro's aan een draaitafel uitgeven. Het betreft dit model, wel geen SME arm.

 

Luxman PD 300
 

luxman_pd_300_sme_3009-2.jpg

 

Luxman PD 288

 

Luxman_PD-288-1.jpg

Edited by Gydotron
Link to comment
Share on other sites

Dat ziet er mooi uit Marco en Gydo. Ik kom dat soort mint exemplaren eigenlijk nooit tegen. 
 

PS persoonlijk zou ik voor de Mico Seiki BL 91 gaan.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members
18 hours ago, carl said:

Inderdaad maar wel met een betere arm. Ik hoop die van Marco nog een keer te horen naast wat moderns.

 

Dat gaat vast nog wel een keer lukken. Vandaag ben ik begonnen met het uit elkaar slopen, de rubbers van de voeten waren echt wel aan hun eind, daar komen nieuw voeten in. De elco's van de voeding worden volgende week vervangen, dan ook gelijk de houten kast goed ontvetten en opnieuw in de olie zetten. Ik heb in Japan 2 nieuwe armboarden besteld, 1 voor Reed (10,5 inch) en 1 voor Ikeda (9,5 inch), het originele SME armboard bewaar ik wel, je weet maar nooit. Al met al een project wat ook wel weer een 6-8 weken gaat duren voor het klaar is, daarna ben je altijd weer een keer welkom. Zet ik hem wel naast een Reed of een Feickert of zoiets.

Link to comment
Share on other sites

Het mooiste / beste ....pff, het is van zoveel factoren afhankelijk om nog maar te zwijgen van smaak.

Zelfs Fremer met al zijn ervaring neem ik nog met de nodige korrels zout als hij stellig dingen beweert. Zou namelijk wel eens willen meemaken hoe hij het er in blinde luistertests van afbrengt.

 

Zelf heb ik 2 vintage draaitafels staan met mooie elementen (MM) en het klinkt voor mij fantastisch. Dual 704 / Shure V15 III met Jico Sas en een Toshiba SR 370 / Nagaoka MP 110.

Ondanks dat het geweldig klinkt, was ik toch heel benieuwd of een moderne draaitafel meer zou kunnen presteren.  Ben me gaan oriënteren, heb diverse tafels beluisterd, maar pas bij een  Rega Planar 8 / Apheta 2 (MC element) van 3100 Pleuri was ik overtuigd dat het echt beter klonk dan wat ik had staan.

Moet daarbij direct toegeven dat het appels met peren vergelijken is en ik sluit zeker niet uit dat de Dual en Toshiba met hetzelfde Apheta element niet (veel) minder hoeven te klinken.....ook ben ik volgaarne bereid toe te geven dat ik het design van de Planar 8 schitterend vind en zeker heeft meegewogen in de aankoop.

 

Lees dan dat de 3000 Euro meer kostende Planar 10 beter klinkt........ja, misschien 5 of 10%. Of zelfs dat niet eens en klinkt het slechts anders? Sommigen zeggen ook dat de Planar 10 minder "muzikaal" klinkt en wat steriel......Zelf ben ik een bekeerd / genezen audiofiel. In plaats van naar geluid, tekortkomingen te luisteren, richt ik me op muziek en wat ik lekker vind. Jaren geleden de mantra losgelaten dat goede audio perse neutraal en ongekleurd moet zijn. De ervaring heeft mij geleerd dat kleuring juist lekkerder kan klinken. Mijn biefstukje heb ik ook liever met wat zout en peper dan zonder. Maar goed, voor mij geen punt van discussie hoor. Als een ander het criterium hanteert dat het helemaal 100% neutraal moet zijn moet hij /zij dat lekker nastreven.

 

 

 

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...