Jump to content

Beste draaitafel ooit

carl
 Share

Recommended Posts

29 minutes ago, Sodejuu said:

Overal wordt hoofdzakelijk aan symptoombestrijing gedaan ( geluidschermen naast autosnelwegen, vliegvelden ver van bebouwing, etc). Blijkbaar is symptoombestrijding makkelijker en goedkoper dan bronbestrijding.

Het zijn vaak de oplossingen die politici graag omarmen. In feite schuift het, het probleem meestal naar voren. Ik had er in mijn toenmalig werk veel moeite mee. 

37 minutes ago, Sodejuu said:

Ik begrijp ook dat je beter aan bronbestrijding kunt doen dan aan symptoombestrijding. Echter, kijk eens om je heen.

Om een of andere reden is er altijd tijd en geld om iets drie of meer keer te "fout" doen en nooit om het in een keer goed te doen.

Een deel van de oorzaak daarvan zit'm denk ik in de haast om het te doen. Als trouble shooter in de industrie had ik altijd een hele simpele truuk om een proces te laten draaien. Draai op 80% ipv 110%. Minder stilstand, minder uitval, minder reparatie en meer resultaat. Maar ja, iedereen doet waarop die wordt afgerekend en als een "bean counter" 80% ziet dan flipt die.

Dit manco zie je overal terug komen. De verkeerde mensen op de verkeerde dingen afrekenen, met een ongewenst resultaat als gevolg. (Maak de bonus van de verkoper maar eens afhankelijk van de efficiency van de productie en kijk wat er dan gebeurt)

Edited by Seed7

Ik heb lang in de chemie (Bayer, cyclohexanon plant) gewerkt en inderdaad, daar draaide men na bijna 25 jaar bijna het dubbele van in't begin. Toch was er bijna nooit uitval. Het was zelfs zo dat de jaarlijkse stilstand verlengd werd naar 1,5 jaar. Maar de installatie werd aangepast op het grotere debiet. Zelf heb ik toen een verbeteringsvoorstel gedaan. Er waren nml 2 distillatie kolommen in serie en die gaven toch meer ongewenste producten. Ik stelde destijds voor om ze parallel te laten draaien. Resultaat, groter debiet en zuiverder product. Dus als je de installatie goed optimaliseert kan je meer productie draaien, maar als je dat niet doen zal ze zeker minder optimaal draaien.

Edited by Gydotron

9 minutes ago, Gydotron said:

Dus als je de installatie goed optimaliseert kan je meer productie draaien, maar als je dat niet doen zal ze zeker minder optimaal draaien.

Oh absoluut.

Bij een kunststofdrukker waar ik gewerkt heb viel er op dat gebied niet heel veel te doen. Maar wat wel gelukt is is bij gelijkblijvende output het aantal geproduceerde orders te verveelvoudigen. Meer wissels, meer in -en omstellen, maar zeer efficiënt. Gevolg, veel lagere voorraden gereed product, veel lagere logistieke kosten en een lagere uitval, meer winst.

1 hour ago, carl said:

Dit soort testjes zou je ook met andere systemen moeten doen voor een eerlijk vergelijk.

Eerlijk vergelijk? Waarom? zou je dit ook maar willen? Geen "kronkels" maar m.i. volkomen de weg kwijt... 

Kijk zo hoort het Gydo. Ik kocht mijn eerste serieuze installatie na een herberekening van mijn functie. Ik kreeg die tot de dag van in dienst treding uitbetaald (drie jaar daarvoor). De prijs van de installatie weet ik nog ongeveer: drie duizend euro voor de Elipson Orphees (niet zo goed achteraf) en drie en halve voor een Quad set. De Quad set staat nog in mijn woonkamer. Wel aangepakt door van Ommeren.

Edited by carl

4 minutes ago, Tubejack said:

Eerlijk vergelijk? Waarom? zou je dit ook maar willen? Geen "kronkels" maar m.i. volkomen de weg kwijt... 

Dat die AR prima in elkaar zit geloof ik nu wel Jack. Maar of het systeem nu beter of slechter is dan anderen intrigeert me wel. Nieuwsgierigheid is de eerste stap naar kennis. Daarna komt vanzelf de kunde. Als je dat al kronkels noemt dan leef je nog in de middeleeuwen 🧕

3 hours ago, Seed7 said:

Om een of andere reden is er altijd tijd en geld om iets drie of meer keer te "fout" doen en nooit om het in een keer goed te doen.

Logisch toch... wanneer de wet voorschrijft om meerdere offertes aan te vragen én de goedkoopste te kiezen, weet je toch zeker dat er wat mis gaat. Of je moet heel goed beargumenteren waarom je die goedkoopste niet gaat kiezen.

1. de goedkoopste heeft er e.e.a. bewust uit gelaten.

2. laat in goedkope lonen landen (buiten Europa) spullen maken.

3. levert minimale kwaliteit en kwantiteit.

4. weet niet waar hij mee bezig is.

5. enz.

15 minutes ago, Hans van Liempd said:

wanneer de wet voorschrijft

Ik heb het niet eens over overheden, aanbestedingen etc. Gewoon normale bedrijfsvoering, normale engineering, normale productontwikkeling, normale procestechnologie etc. Op dat soort basic zaken gaat gewoon veel mis.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Logisch toch... wanneer de wet voorschrijft om meerdere offertes aan te vragen én de goedkoopste te kiezen, weet je toch zeker dat er wat mis gaat. Of je moet heel goed beargumenteren waarom je die goedkoopste niet gaat kiezen.

Dan heb je je programma van eisen ook niet goed op orde Hans want daar begint het allemaal.

Om er maar eens een “leuk” verhaal bij te vertellen. Ik heb indertijd te maken gehad met kabelbranders. Deze mensen (veelal woonwagenbewoners) kochten in grote hoeveelheden kabels, brandden in de open lucht de afscherming eraf en verkochten het koper. Een illegale praktijk met als gevolg grote bodem en luchtverontreinigingen. De kabels waren afkomstig - je gelooft het niet- van de (semi) overheid veelal nutsbedrijven die de kabels aan de hoogste bieder verkochten. Als ze in hun voorwaarden hadden gezet dat op de kabels alleen geboden mocht worden door bedrijven met vergunning was er niets aan de hand geweest, maar ja ook daar gingen ze voor het geld. Het trieste was dat bedrijven met vergunning geen aanbod van kabels kregen en failliet dreigden te gaan. Wel jammer want daar ging weer de nodige overheidssubsidie in. Het is weer een beetje mode om te zeggen dat de overheid alles beter doet, maar mijn ervaring is het tegendeel. De overheid moet voorwaarden stellen en controleren. Dat is al moeilijk genoeg.

Terug naar de beste draaitafel - de kabels hebben we wel gehad 🥳

Edited by carl

Speciaal voor Jack een vergelijking tussen de Technics SL 1200 en de Continuum met Sat arm. Het resultaat is zonder meer verrassend. Ik heb geluisterd met een goedkope Sennheiser hoofdtelefoon op een I pad. Wat een mooie muziek trouwens. Doet me trouwens denken aan “Rusalka”. 

Edited by carl

Leuk Carl, de recensie had ik al een paar maanden terug gelezen op analogplanet en ik dacht ook hier gepost.

Die Technics SL-1200G is met een prijs van € 3999 niet overdreven. (ik heb hem al goedkoper gezien)  

Zijn "broertje "die veel deelt de SL-1200GR is met €1495,-  = diefstal.   🙋‍♂️

Edited by Tubejack

Ik ben nogal bezig met you tube filmpjes Jack vandaar. In werkelijkheid zal het verschil zeker dramatischer zijn, maar toch vind ik het verschil geluidsmatig nogal mee vallen. 

Het was een oud filmpje, dan vind je deze ook leuk, in het begin dat de Caliburn als je diep inzoomt wat meer resolutie heeft en het laatste stuk waaruit blijkt dat de Technics heel snel is. Ik weet niet wat die Caliburn kost, maar het is me duidelijk waarom die Technics draaitafels regelmatig uitverkocht zijn. 

Edited by Tubejack

Je kunt altijd weer een stap beter, dat is gewoon zo met analoog. Maar ook voor mensen met een beperkt budget kun je relatief weinig geld heel erg mooi spelen.  Zo' n SL-1200 GR samen met een Goldring 1006 en een Schiit Mani.  Het is echt bizar, hoeveel ruimte informatie je krijgt van een goed opgenomen LP.  Schokkend soms...

[...]if you’ve been in the audio game for a long time and have tried a whole bunch of cartridges and you want to up your soundstage, micro-resolution or high-efficiency quotient for a fraction of the price of any competitor, buy a 1006. You’ll smile every time 🙂 you think of how little it cost and how amazing it sounds.

7 hours ago, Tubejack said:

Ik weet niet wat die Caliburn kost, maar het is me duidelijk waarom die Technics draaitafels regelmatig uitverkocht zijn. 

Ik vermoed dat mensen na de koop van de Technics zich nog een Lamborghini kunnen veroorloven Jack. SAT heeft twee armen in de aanbieding en die kosten 50.000 en 29.000 duizend dollar. Dan heb je wel een 12 inch. De 9 inch valt iets goedkoper uit. De Continuüm kost dan weer iets van 140.000 dollar. Daar komt dan wel een trillingsvrije tafel bij. Maar een AT 95 element klinkt er weer geweldig in. Die Fremer betaalt die prijzen natuurlijk niet en schrijft hem waarschijnlijk van de belasting af.

42 minutes ago, carl said:

Maar een AT 95 element klinkt er weer geweldig in. 

Hier een AT 3600 😉 Ach het speelt lekker hier, zo weer even een sixties en seventies LP opzetten.

Ik vond nog een paar leuke filmpjes op Youtube met upgrades voor de SL-1200 .... wat denk je één was een afgeschermd lichtnet snoer 😮

Deze is ook bijzonder.

37 minutes ago, carl said:

50.000 en 29.000 duizend dollar.  140.000 dollar

Volslagen onzinnig.

Die Continuüm met die lelijke carbon arm ken ik. Ik verslijt de eigenaresse van dat ding ook voor compleet gek. Het ding speelt met zo enorm veel "authoriteit" dat je na een plaatkant genoeg hebt van het gedram, het lijkt wel een losgeslagen CEO. Er zit geen rust in. Je wordt van effect naar effect gesleept, "Effekthascherei". Het is heel erg veel "sounding", het lijkt wel of er overal subharmonischen gegenereerd worden. "Bigger than life".