Jump to content

Subwoofer voor Kef LSX

Julian
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

Onlangs heb ik een setje van de Kef LSX gekocht, waar ik heel erg tevreden mee ben.

Nu vroeg ik mij af wat voor subwoofer jullie mij zouden aanraden.

De kamer waarin ze spelen is 26m^2 groot en ze staan naar een hoek gericht, op 1.5 meter van de optimale luisterpositie.

Budget is tussen de 400 en 900 euro.

Alvast bedankt!

Edited by Julian

Wil je de sub voor film of voor muziek gebruiken?

Zelf heb ik goede ervaring met REL voor muziek.

Maar ook de B&W doen het goed.

Waar je even naar moet kijken is hoe je de sub wil gaan aansluiten.

Heb je een aparte sub aansluiting op je versterker dan zou de REL HT/1205 een prima optie zijn.

Heb je geen aparte sub aansluiting dan is de REL T5I misschien wel een optie maar is wel behoorlijk kleiner.

De output daarvan zal dan ook beduidend lager liggen dan de1205.

De 1505 heeft een conus van 12 inch waar de T5I het met een 8 inch moet doen.

Voor mij thuis in de woonkamer op de TV set is dat voldoende maar verwacht dar geen donderend geweld van wat je met een film graag zou willen.

Een ondersteuning in het laag doen ze dan wel weer prima.

Beste @Duck-Twacy en @kappa7, bedankt voor jullie reacties. De KC62 is inderdaad iets te duur, heb wel zitten kijken naar kef's kube serie, maar heb daar online niet zoveel over kunnen vinden. Verder gebruik in mijn speaker set inderdaad enkel voor muziek luisteren. @Duck-Twacy, wat is t voordeel van 2 10 inch subs over 1 12 inch sub? @kappa7, REL heb ik ook al voorbij zien komen, ik ga me er even in verdiepen.

Met 2 subs heb je meer mogelijkheden om akoestische problemen in het laag te temperen. Maar akoestiek is wel een dingetje (niet heel simpel zonder kennis, metingen en veel experimenteren).

Een mooie 12 of 13" subs zal zeker dieper gaan (voor de meeste muziek is dat niet zo relevant), maar is moeilijker om geintegreerd te krijgen.  Theoretisch heb je ook nog de mogelijkheid met 2 subs om 1 sub per kanaal te gebruiken (maar denk niet dat er veel stereo info zit beneden de zeg 80 hz).

Echt goede (lees dure) subs kunnen zelfs bij grotere "full range" systemen nog iets toevoegen (aan ruimtelijke info), maar dan hebben we het over geluiden onder de 25 hz. Verwacht daar bij een subs in deze prijsklasse niet zoveel van.

Ms kun je ook kijken of er egens een goede tweede hands sub te koop is met een goede dsp van een top merk, bv een Velodyne of JL Audio. dat moet voor een bedrag rond 1000 euro met een beetje geduld wel mogelijk zijn (even los van de huidige corona perikelen). Nieuw zijn dit soort jongens vaak 3000-4000 euro ofzo

@Duck-Twacy en @Geerdie, bedankt voor jullie reacties. Het lijkt me toch verstandiger denk ik om bij kef te blijven.

@Duck-Twacy, de dual sub optie had ik nog niet echt overwogen, maar in het geval ik voor 1 van de kef kube serie ga, zouden 2 kube8b's een beter geluidsbeeld/kwaliteit geven dan 1 kube12b? Denk je verder nog dat een 12 inch gauw mijn monitors overklast?

Ach julian, ik kan van alles denken maar het gaat toch om jouw oren, preferenties, budget etc.

Even afgezien van de kosten (en de ruimte) hebben beide voor en nadelen (in het algemeen).

Een forse 12" sub zal vermoedlijk iets lager kunnen (niet harder), maar is lastiger om goed op te stellen in de luisterruimte (meer last van staande golven). Natuurlijk hangt dat ook sterk af van de kamer zelf.

Kies je voor twee 10" subs (wel duurder) dan heb je meer mogelijkheden om een opstelling te maken die globaal gezien beter klinkt (dus op meer plekken in de luisterruimte goed klinkt).

Ik lees dat le LSX tot circa 50-55 hz een goede bas weergave heeft (beter dan je wellicht zou denken gezien het formaat). Voor veel muziek is dat genoeg. Vind je het lekker om eens een goede bass gitaar te horen brommen of goede kickdrum oid, dan zal een sub zeker iets toevoegen (over orgel mzuiek begin ik maar niet, als je dat veel draait had je wellicht beter iets andere speakers kunnen kopen).

Ik zelf mis bv op kleine monitor speakers de kick drum van Hotel California wel een beetje op 51 seconde:

Met een goed geintegreerde sub op bv 60 of 70 hz, zal dat hopelijk meer impact hebben. Hoe belangrijk is dat? Voor lichte kamermuziek of singer/songwriter muziek heeft ms iets minder behoeft aan die sub.

Overigens, een goed ingeregelde sub hoor je nauwelijks. Alleen als het nodig is.

5 hours ago, Duck-Twacy said:

Een forse 12" sub zal vermoedlijk iets lager kunnen (niet harder), maar is lastiger om goed op te stellen in de luisterruimte (meer last van staande golven). Natuurlijk hangt dat ook sterk af van de kamer zelf.

Dat zeg je nou wel, maar ik heb JUIST een sub genomen omdat je meer flexibiliteit hebt met inregelen (nivo, fase en plaatsing). Met speakers alleen lukt dat nooit; heb je het laag voor elkaar, klopt het stereobeeld niet. En heb je het stereobeeld perfect, mis je een hoop laag. Gewoon een 15" Klipsch nemen😁. Valt precies binnen budget. Al dat gedoe met die kleine 12" subjes😇. Eén nadeel; je moet wel ruimte maken... 45x57x50...😬

Overigens, een goed ingeregelde sub hoor je nauwelijks. Alleen als het nodig is.

Helemaal eens. Plus dat de sub een hoop "ruimte" toevoegt. Hoe dan kan weet ik ook niet, maar dat valt me iedere keer weer op.

On 2/1/2021 at 1:10 AM, Duck-Twacy said:

maar denk niet dat er veel stereo info zit beneden de zeg 80 hz

Normaal gesproken niets meer.

Helaas hebben subs een slechte naam door de melkpakjes waar ze mee moeten spelen en dat moeten ze veel te hoog doen. Het concept is prima en eigenlijk is dat ook hoe je een systeem zou moeten opzetten. Maar dan met iets substantielers dan melkpakjes.

Afhankelijk van de lokatie van een sub en de kwaliteit er van kun je ze tot ~125Hz inzetten (b.v. onder een center speaker). Meerdere subs (3) verspreid door de ruimte en met de juiste fase instelling is de manier om fatsoenlijk diep laag te krijgen. Verwacht echter niet dat recht tot 20Hz goed werkt. Dan heb je iets nodig dat heel veel kan verplaatsen. Mik op ca. 40Hz als -3dB punt met een niet te stijl afvallende curve en het klinkt prima. Kijk naar subs met gesloten kasten en voldoende vermogen.

• 2 weeks later...

Update: Momenteel zit ik te twijfelen tussen de SVS SB-2000 pro/SVS SB-1000 en de kef kube 12b. Het grootste verschil waar ik op ben gestuit is het verschil in fase regeling: de SVS heeft een continuous (0-180 met tussenopties) fase instelling, terwijl de kef een binaire (0/180) fase instelling heeft. Nu vraag ik mij af of de continuous fase instelling heel veel toevoegt ten opzichte van de binaire optie, en in mijn situatie of het extra belangrijk is vanwege het feit dat de subwoofer zeer waarschijnlijk niet in het gezichtsveld van de luister positie staat opgesteld.

Alvast bedankt.

Nu je een selectie hebt gemaakt is het misschien verstandig om de subjes thuis te beluisteren en daar de beste van uit te kiezen.

Het beste kan je nu opzoek gaan naar een winkel die beide op voorraad heeft.

Een goede winkel kan je het verschil laten horen en ook tuis laten testen voor dat je tot aanschaf over hoeft te gaan.