Jump to content

To CD player or not ......

Gydotron
 Share

Recommended Posts

15 minutes ago, Tubejack said:

Dat 1e hoeft niet.  Het 2e klopt.  

Wanneer de voorgaande tekst van Kappa7 ook was gequote, dan had je kunnen lezen, dat ik dit ook bedoel. Die schreef dat verschillende masters werden gemaakt. Ik schrijf ook, dat high-res opnamen soms zeer slecht klinken. 

Mijn conclusie is, dat CD voldoende is om muziek uitstekend weer te kunnen geven. De verbeteringen die mogelijk zijn door high-res zijn maar heel beperkt hoorbaar. 

Ik stream niet omdat dit per definitie beter klinkt, maar omdat er veel meer muziek beschikbaar is, dan wat ik ooit zou willen en kunnen bezitten.

Edited by Hans van Liempd

1 hour ago, VANZOMERENG said:

Hij is digital aangesloten op de Dac (AKM-chip) van de Rotel versterker en digitaal/optisch aangesloten op de Pioneer streamer/Dac  (ESS-Sabre).
Nu moet ik zeggen, dat ik die tijd heb wel gehad om thuis met gespitste oren op het puntje v/d bank naar kleine verschillen te zoeken.

Normaliter speel ik ook vele muziek-DVD's en dit verloopt meestal via de DAC in de versterker en als ik dit wilt doen zonder andere te storen via de Pioneer,
omdat deze tevens een goede koptelefoonversterker heeft.

T is n beetje offtopic, maar ik heb ook wel eens zitten switchen tussen de dac van de Sony 555ES SACD speler en een lossed dac (Perpetual Technogies, oud merk). Grappige was mijn voorversterker liet absoluut geen klik of pauze oid horen in het signaal (alleen een mechnische relais klik) bij het schakelen en de nivo's waren exact hetzelfde. Ik kon geen verschil ontdekken met CDs tussen de 2 dacs. De Sony was wel gemod (tent clock, discrete eindtrap).

Tja, wat kan ik zeggen. Ik zat wel bij de vv als ik switchte (schuin achter de speakers, niet de ideale luisterpositie), maar er was echt geen wereld van verschil. Ik vond het verbazend dat je helemaal geen klik of hapering hoorde. Dat deed de VV echt naadloos (Plinus CD Lad)

De DAC had ik voor 600 DM in Duitsland gekocht denk ik (weet niet zeker of t al euro's waren). Werd wel goed beoordeeld, maar zeker geen hoogste klasse

Overigens ik kan me ook een (blinde) luistersessie cd spelers in Beijerland herinneren met veel Hear leden. Er werden weinig verschillen gehoord. Er was ook een Northstar DAC bij en een 200 gulden dvd speler (dacht ik). North state ken ik niet vrees ik.

Edit, o nee, geen dvd speler, wel een HK

Edited by Duck-Twacy

10 hours ago, Hans van Liempd said:

Wanneer de voorgaande tekst van Kappa7 ook was gequote, dan had je kunnen lezen, dat ik dit ook bedoel. Die schreef dat verschillende masters werden gemaakt. Ik schrijf ook, dat high-res opnamen soms zeer slecht klinken. 

Mijn conclusie is, dat CD voldoende is om muziek uitstekend weer te kunnen geven. De verbeteringen die mogelijk zijn door high-res zijn maar heel beperkt hoorbaar. 

Ik stream niet omdat dit per definitie beter klinkt, maar omdat er veel meer muziek beschikbaar is, dan wat ik ooit zou willen en kunnen bezitten.

Soms heeft hi-res meer aandacht gekregen.  Als als de muziek met een  hoge sampling rate zijn opgenomen en goed gedownmix naar 16/44.1 dan is er m.i. geen verschil. ECM maakt b.v. dergelijke fraaie opnames.  Was vanochtend een oud topic uit 2013 aan het lezen, eigenlijk geen verschil met nu. Ook het cd-speler vergelijk uit 2005 met Erik, ook geen verschil tussen CD-spelers onderling. Helaas kan ik daar niet alles meer van vinden. Wat streaming betreft  Qobuz is met €15 per maand, inderdaad erg aantrekkelijk.  

Wat een discussie weer. Volgens mij is deze al een aantal keren gevoerd. Theoretisch gezien zou een streamer beter moeten klinken dan een CD speler, door het gemis van een mechanisch loopwerk waar leesfouten eerder door kunnen ontstaan dan als je streamt. In de praktijk is het wat ik heb gemerkt om het even. Het ontloopt zich nauwelijks.

Ik heb een aantal cd-spelers en een berg die werkloos in het rek staan omdat er iets mis mee is. De spelers die ik het meest gebruik zijn een Ayre CX-7eMP in de hoofdset, een Oppo BDP93, een Denon DCD3500RG en mijn werkpaard Yamaha CDX-880 met tentklok en verwijderde mutetorren. Die laatste gebruik ik eigenlijk het vaakst, maar meestal als bron om versterkers te testen. Dat ding is goedkoop en maakt echt muziek

Streamen doe ik met een Limetree Bridge en een Denafrips DAC (of de Topping D90 als ik zin heb). Ook dat klinkt echt goed. Er zal echt wel beter zijn, maar voor mij is dit prima. Zo lang de draaitafel zijn rondjes kan draaien, staat die toch vaker te werken

Die hele hype over meer bits en hogere samplerates doet me eigenlijk niet veel. Het is eigenlijk niet meer cijfertjesoorlog (verkooptruuk). Hier een leuk stukje over digitale resolutie. Doe er je voordeel mee: https://www.mojo-audio.com/blog/the-24bit-delusion/

Ik luister alleen nog CD als ik na een reparatie moet testen, via de CD audio uit klinkt streamen beter.

Zodra ik de speler op de (ladder) DAC aansluit hoor ik weinig verschil....

Edited by Paulebappie

1 hour ago, Sodejuu said:

Het is eigenlijk niet meer cijfertjesoorlog (verkooptruuk)

Het is voornamelijk interessant in de productie keten. 32 bit float en een hoge samplerate. Dat levert meer ruimte voor bewerking van het signaal. Meer dynamische ruimte, minder ruis en geen afrondingsfouten. Die laatsten komen er pas weer in na conversie naar een van de standaardformaten.

32 bit ADC's zijn ook aan de opnamekant interessant. Je hoeft je niet om een nauwkeurig ingestelde gain te bekommeren. Je trekt het volume omhoog, of normaliseert het zonder dat er ruis oid wordt toegevoegd.

Bij het afspelen voegt de hogere bitrate niet veel toe, je kunt iets anders filteren. Maar je DAC past op dat gebied al zodanig veel truucs toe dat je je daar niet mee bezig hoeft te houden. Tenzij je bewust voor iets spartaans kiest. Nyquist was geen domme jongen ;)

En dan is er nog de bron van waar af al die high-res gemaakt wordt. Weer die zelfde ouwe tapes die al decennia lang 'versleten' zijn. Fijn dat je de tape ruis in een nog hogere resolutie vast kunt leggen ;)

Het mooiste blijft toch rechtstreeks van de stereomicrofoon naar het eindformaat. Als eindformaat zij MC en LP technisch inferieur tov de rest.

(EDIT: het werkt nog niet stabiel, na veel gepruts kan ik vanaf de microfoons, via een ADC en een microprocessor (ESP8266) in PCM formaat WIFI audio streamen 16 bit, 44.1kHz)

Edited by Seed7

zEN34kR.jpg

Onder de rij sacd's zie je een Sony CDP-XA20ES cd-speler. Die werkt met een puck en een loopwerk dat in de lade zit ingebouwd.

Daaronder twee Intel NUC's met links de Kodi videostreamer en rechts de mpd-gebaseerde muziekstreamer.

Daaronder een Marantz UD7007 universele speler voor cd, sacd, dvd-audio, blu-ray enzoverder. Alle optische schijven, zeg maar.

En helemaal onderaan geen schijfspeler maar een Marantz AV8802A voorversterker en processor.

De discussies zijn eerder gevoerd, maar ik vind het toch wel interessant om ze nog een keer te voeren. Inmiddels hebben we hoop ik wat meer ervaring.

Voor mijn set op zolder heb ik digitaal alleen maar een Auralic streamer. De Meridian is kapot en die ga ik in pricipe niet meer vervangen. De  paar CD's die ik niet kan streamen zet ik op mijn harde schijf.  Ik ga wel een keer een betere DAC uitproberen (Chord). Iets later komt er misschien nog een loopwerkje bij (Project).  Maar de eerste stap is een bezoek van Audiomaat want die beweerde ook veel aan de infrastructuur van de streamer te kunnen verbeteren.

• 3 weeks later...
On 2/7/2021 at 7:24 PM, siem said:

Ja een cd kan heel goed klinken mbv een klasse cd speler. En streaming kan beroerd klinken met een eenvoudige streamer.

Uiteindelijk denk ik dat je klankmatig met een streamer verder komt voor een gemiddeld budget.

Dat laatste hangt ook een beetje van de tijdgeest (mode) af. Momenteel worden goede cd spelers zeldzaam, dus relatief duurder (paar goed uitzonderingen daargelaten, bv Cambridge audio) en streaming wordt steeds meer mainstream (pun intended).

Natuurlijk heb je op beide gebieden de extreme dure apparaten (zeg 15000 euro ofzo) Geen idee hoe die onderling vergelijken (wat heb je aan die wijsheid, ga je toch nooit kopen?)

Ik heb een kleine 1000 cds (slechts enkele 10 tallen sacds helaas). Ik overweeg nog een keer goede nieuws cd speler te kopen om toekomst zeker te zijn... Bv een Hegel Mohican, maar dan ben je wel 4500 euro armer, eigenlijk al te gortig. Een CA loopwerkje is wellicht een betaalbaarder keuze (DACs zat)

Streaming zal zeker net zo goed zijn (wellicht beter), maar ik heb er gewoon niet zo'n zin in momenteel.

18 minutes ago, Tubejack said:

Vind het minder goed... wat ook de techies beweren. 

Pffff, heb nog nooit een bitje gemist. Geen kleurzween in foto's. Geen minder scherpe randjes in m'n proza. Geen software die ineens sneller is geworden.

He Duck, hier ligt al een tijdje werkeloos te liggen een Onkyo DX 7111 cd-speler, wil hem naar de kringloop brengen, maar dat is er nog niet van gekomen (geen auto). Als je die wil hebben, kun je hem zo meenemen. Is m.i. nog prima.

20190907_165625.jpg&f=1&nofb=1