Jump to content

To CD player or not ......

Gydotron
 Share

Recommended Posts

16 minutes ago, carl said:

Ellie vindt muziek zeker leuk als achtergrond. Ik draai vaak wat steviger en dan gaat ze naar de keuken of vroeg naar bed.  Dus laat ze maar lekker naar haar detectives kijken zonder mij. 

Vinden wij allen niet gezellig Carl.  Ik kan redelijk stevig  draaien, we hebben een behoorlijke woonkamer. Toen mijn dochters nog thuis woonden ging ook op bepaalde dagen de TV niet aan.  1 was dan aan de tafel huiswerk  aan het maken, de ander zat naast me e.e.a al dan niet verplicht studie boek aan het lezen en nummer 3 zat aan het bureau in de woonkamer te computeren. Of ze zaten gezellig naast me op de bank om muziek te luisteren of samen een film te kijken. Man wat was (ben) ik rijk. 🥰

Edited by Tubejack

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

Zeg dat maar eens tegen mijn vrouw. Tussen 21 en 22 uur ga ik naar beneden en kijken we samen nog wat. Maar dan is Beau en Op1 bezig en dat zijn oa haar favoriete programma's. 

Ik heb met je te doen Hans. Toch kun je met vrouwen goed: "zaken doen" is mijn ervaring. Er is zoveel meer dan TV.  

1 minute ago, Tubejack said:

Of ze zaten gezellig maast me op de bank.  Man wat was ik rijk. 🥰

Hier ben ik op zolder gaan luisteren toen onze oudste zoon uit huis ging. Van de twee andere woonde er een op kamers en de andere was vaak uithuizig. 

Mijn vrouw vind muziek in de huiskamer belangrijk, maar stelt veel lagere eisen dan ik en kijkt s avonds graag TV.

11 hours ago, Hans van Liempd said:

Hier ben ik op zolder gaan luisteren toen onze oudste zoon uit huis ging. Van de twee andere woonde er een op kamers en de andere was vaak uithuizig. 

Mijn vrouw vind muziek in de huiskamer belangrijk, maar stelt veel lagere eisen dan ik en kijkt s avonds graag TV.

Die van mij    Ze kijkt bijna nooit TV en stel hoge eisen wat muziek en installatie betreft. Als het even niet goed klinkt dan krijg ik meteen commentaar.  Is gek op technische snufjes. Heeft een behoorlijk sociaal netwerk en dames waar ze regelmatig mee op pad gaat.  Een aantal jaar terug heb ik een Macbook voor haar gekocht daarmee onderhoud ze ook allerlei sociale contacten en 's avonds zit af en toe  op Facebook, doet spelletjes op zoals Wordfeud op haar telefoon. Ze heeft vaak niet eens tijd om te TV kijken.... Heel vervelend, als je samen een serie op Netflix kijkt 🙄🤭 

Gelukkig, ze komt zo weer thuis van yoga gauw nog een aflevering van Lucifer...... gelukt🙂

Edited by Tubejack

1 hour ago, Roots said:

📸😃?

De foto’s van de toekomstige ruimte volgen als die een beetje is ingericht Roots.

Misschien nog een leuke bijzaak over die ruimte. De temperatuur van de bodem is in NL vrij constant. Mede omdat het souterrain goed geïsoleerd is voelt de ruimte al met 15/16 graden zeer prettig aan. Als ik de buizen aan heb staan zal die al vlug goed op temperatuur zijn - 19 graden zal prima zijn. Nadeel in de zomer is wel, dat ik wat moet ontvochten. 

Edited by carl

Die van mij doet de boodschappen, kookt waanzinnig lekker, wast ook alles alleen af en breit ondertussen truien, stopt de sokken, is net zo vaardig met de strijkbout als de soldeerbout, schildert elke vijf jaar de buitenboel, staat elke dag op met een fantastisch humeur en heeft nooit hoofdpijn. Ze wordt alleen gevaarlijk gewelddadig als ik "die van mij" zeg.😉

Deze schoot mij te binnen

Bonzo Dog Band : "I'm the Urban Spaceman"

I'm the urban space man, baby; I've got speed
I've got everything I need
I'm the urban spaceman, baby; I can fly
I'm a supersonic guy
I don't need pleasure
I don't feel pain
If you were to knock me down I'd just get up again
I'm the urban spaceman, baby; I'm makin' out
I'm all about
I wake up every morning with a smile upon my face
My natural exuberance spills out all over the place
I'm the urban spaceman, I'm intelligent and clean
Know what I mean?
I'm the urban spaceman, as a lover second to none
It's a lot of fun
I never let my friends down
I've never made a boob
I'm a glossy magazine, an advert in the tube

I'm the urban spaceman, baby; here comes the twist--
I don't exist

12 hours ago, Tubejack said:

Heb je wel eens uitgezocht waarom die zolder zo warm wordt?

Daar is een zolder voor bedoeld.

Een zolder op een huis is bedoeld als buffer, het warmt op en koelt af. Straalt in de nacht de opgenomen warmte het huis in. In de zomer voorkomt het extreme opwarming van de rest van het huis.

Een zolder is nooit bedoeld geweest als woonvertrek, maar dat zijn we vergeten. Wel om "zooi" kwijt te raken en om de kinderen op te laten spelen. Die vinden de kelder maar eng.

8 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Die van mij doet de boodschappen, kookt waanzinnig lekker, wast ook alles alleen af en breit ondertussen truien, stopt de sokken, is net zo vaardig met de strijkbout als de soldeerbout, schildert elke vijf jaar de buitenboel, staat elke dag op met een fantastisch humeur en heeft nooit hoofdpijn. Ze wordt alleen gevaarlijk gewelddadig als ik "die van mij" zeg.😉

Geweldig 😂 inderdaad  vrouwen zijn geen bezit.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack

5 minutes ago, Seed7 said:

Daar is een zolder voor bedoeld.

Een zolder op een huis is bedoeld als buffer, het warmt op en koelt af. Straalt in de nacht de opgenomen warmte het huis in. In de zomer voorkomt het extreme opwarming van de rest van het huis.

Een zolder is nooit bedoeld geweest als woonvertrek, maar dat zijn we vergeten. Wel om "zooi" kwijt te raken en om de kinderen op te laten spelen. Die vinden de kelder maar eng.

Wij hebben helaas geen zolder. Wel  zooi 😬

18 minutes ago, Seed7 said:

Onze "zolder" waar mijn luisterkamer is, heeft nog een zolder daarboven. De punt is afgetimmerd en is eigenlijk een extra zolder. De ruimte is altijd geïsoleerd geweest en heeft ook dakramen en in de andere ruimte een zijraam. Voor de zooi, is er ruim te achter de knieschotten. Die 1,2 m hoog zijn. De ruimtes zijn dus wél als woonruimte bedoeld. De buurman heeft de knieschotten verwijderd en er zelfs twee slaapkamers van gemaakt. Een met dakkapel en de ander met een dakraam.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Onze "zolder" waar mijn luisterkamer is, heeft nog een zolder daarboven. De punt is afgetimmerd [...]. De ruimtes zijn dus wél als woonruimte bedoeld.

De vliering.

Er zijn talloze (nieuwe) huizen met slaapkamers op zolder gebouwd. Dat was bouwhistorisch gezien niet het doel van een zolder. Naast buffer is het puntdak ook een mooie constructie om de muren bij elkaar te houden. Ga een paar honderd jaar terug en reis van Lapland naar zuid Afrika en kijk hoe de bouw van huizen veranderd. Meestal geleidelijk, soms abrupt. Vorm en constructie worden door klimaat en beschikbare materialen gedicteerd.

Hoe warmer het klimaat hoe minder zin het puntdak heeft. In het zuiden, Spanje, Marokko, zie je dan ook platte daken. Die dienen een heel ander doel. Het zijn dakterrassen, openlucht slaapkamers en ze leiden het spaarzame regenwater naar de cisterne. Het platte dak geeft in de koude nacht veel sneller de hitte in huis aan de omgeving af. Het werkt als een passieve airco.

Ga je nog verder naar het zuiden dan worden de constructies steeds lichter en opener. Het heeft geen zin meer om massief te bouwen omdat je de uiteindelijk binnen gehaalde energie niet meer kwijt raakt. De lichte open ruimtes warmen niet verder op dan de buitentemperatuur. De wind heeft vrij spel en je houdt alleen de brandende directe zonnestraling en regen buiten.

13 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Die van mij gaat werken en is een carrièrevrouw en ik ben huisman.  Ik kook héél lekker, doe de vaat en de was, poets het huis. Ik ben net zo handig met het strijkijzer als met de soldeerbout en schilder elke 6 jaar gans de binnen. Ik geef mijn vrouw elke ochtend aspirine zodat ze nooit hoofdpijn heeft en haar glas is altijd halfvol.

Ik geef toe, mijn leven is saai 😂

Edited by Gydo

4 hours ago, Sodejuu said:

Een oud-collega verwoorde het altijd zo:
"Ik ben de baas in huis. Wat ik zeg gebeurt. Als ik zeg: Ik doe de afwas, dan was ik af" en "Als ik zeg ik ga de was strijken, dan ga ik de was strijken!"

🤣🤣🤣🤣🤣

Die kende ik nog niet. Geniaal trouwens

• 2 weeks later...
On 6-2-2021 at 18:42, Gydotron said:

Ik ben blijkbaar een uitstervend ras want ik speel nog steeds met een CD speler. Ik heb er 2, nml een CEC  TL3N gecombineerd met een Grimm CC1 Wordclock en de andere is een Tentlabs Transport. Ik heb momenteel geen streaming in huis, maar binnenkort gaat mijn Mola Mola Makua preamp binnen en plaatsen ze er een extra print in en dan kan ik hem als Roon Endpoint gebruiken. Toch ben ik niet van plan om mijn CD's te rippen. Waarom zou ik als ik ze zo kan nemen. Sommigen beweren dat de CD nog steeds beter speelt dan streaming, maar in het verleden kon ik nagenoeg geen verschil opmerken.

Ik ben gewoon benieuwd wie er nog steeds veel gebruik maakt van de CD speler?

Wat vind je mooier/analoger klinken, een CEC of de Tentlabs? Ik zit een beetje te kijken naar een ander loopwerk, mijn 47labs heeft kuren.

8 hours ago, pjotr27 said:

Wat vind je mooier/analoger klinken, een CEC of de Tentlabs? Ik zit een beetje te kijken naar een ander loopwerk, mijn 47labs heeft kuren.

Als ik even mag onderbreken.  Ik speel nu met een Cambridge CXC, betaalbaar. CD's klinken als nooit te voren, gewoon analoog in combinatie met een goede dac.  Zéér hoge resolutie.  2 nadelen, gevoeliger voor krassen en beperkte levensduur een jaar of 6....7 Daar is de prijs ook naar. De volgende keer koop ik waarschijnlijk een Audiolab 6000CDT als die er dan nog is. Een audiofiel koopje. 10 uit 10.  Maar tussen de 2 genoemde zou ik zelf Tentlabs kiezen 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

8 hours ago, pjotr27 said:

Ik had een CEC loopwerk en ook een Tentlabs loopwerk en vind het laatste beter, ik heb dus de CEC verkocht.

Hij klinkt echt prachtig  maar van de duurzaamheid van Cambridge ben ik niet onder de indruk. Aan de andere kant als je de kosten per jaar uitrekent tov een speler van 1000 of meer....... maakt het qua kosten waarschijnlijk niets uit. En waarom die Audiolab niet .? ik verwacht dat die heel goed is. Alleen dat frontloading ...... hmmm

Edited by Tubejack

8 minutes ago, Tubejack said:

Hij klinkt echt prachtig  maar van de duurzaamheid van Cambridge ben ik niet onder de indruk. Aan de andere kant als je de kosten per jaar uitrekent tov een speler van 1000 of meer....... maakt het qua kosten waarschijnlijk niets uit. En waarom die Audiolab niet .? ik verwacht dat die heel goed is. Alleen dat frontloading ...... hmmm

Nee, dat is waar. Ik ben alleen niet van de weggooi cultuur, dus geef liever meer geld uit als het dan ook langer meegaat. Frontloader… brrr…. Heb ooit weleens een frontloader gehad die regelmatig cd’s inslikte…. En heel lastig om er dan uit te krijgen. Dan moest je met een naald een reset knopje indrukken… 

Er staat voor een alleszins redelijke prijs een Tentlabs loopwerk te koop wat in 2022 een nieuw loopwerk heeft gekregen. Ik kan ook een TL-5 of een TL-2n (heel stevige prijs) op proef krijgen. 

Wellicht is mijn 47 labs loopwerk nog te repareren… hij heeft veel moeite met starten, als het eenmaal draait speelt het wel… maar echt prettig is het niet

1 hour ago, pjotr27 said:

… hij heeft veel moeite met starten, als het eenmaal draait speelt het wel…

Starten met draaien of de eerste track vinden. Van dat laatste krijgt op den duur iedere speler last en je kunt de uitlijning een aantal keer laten na regelen. Die halfgeleider lasers zijn geen stabiele dingen en het punt van emissie varieert en verschuift met de tijd.